Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Wolter Keers
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 May 2015, 12:25   #371
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Jij bent ook bekend met de gelaagdheid van teksten. Ik heb je vaker bijbelteksten zien uitleggen. Als je nu even naar het Christusverhaal toe gaat, misschien gaat het dan nog wat worden met je.
Dat heeft te maken met Waarheid herkent Waarheid. Uitgaande dat Jezus Waarheid was kun je de teksten die uit zijn mond zouden zijn gekomen als Waarheid herkennen zo niet dan heeft de kerk Jezus maar wat in de mond gelegd wat de kerk beter uitkomt.

Het Christus verhaal zou mij maar sterken in wat ik dus al 'weet' te zijn.
  Met citaat reageren
Oud 12 May 2015, 12:26   #372
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Hier spreekt iemand die alleen haar eigen miezerige standpunt kan waarnemen.
De gehele kosmos verschijnt in ons. Maar jij hebt je eigen tweedehands waarheden al en dat volstaat voor jou. Prima, maar hou niet mensen tegen die verder zoeken.
Ik ben niet bij machte mensen tegen te houden die verder willen zoeken. Ik zei het al, grootheidswaan om dat te denken. En Waarheid kun je niet in pacht hebben. Maar zwam gerust verder. Ik ga wat nuttigers doen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2015, 12:30   #373
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het 'wie' leest het anders dan het 'wat'. En dan kan 'wat' het wel aan 'wie' gaan uitleggen, maar dat schiet geen donder op. Want dan krijg je alleen maar mentale realisatie. En daar is de wereld (en dit forum) al van vergeven.

Ik ga deze woorden van Theo (zei het voor even) maar eens ter harte nemen.
Fijn plan. Je kunt je in het vervolg de moeite dus besparen om als "wat" aan alle "wie's" hier uit te leggen dat ze het niet goed doen. Gaat niet opschieten.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2015, 12:31   #374
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Ik wilde niet filosoferen met jou ik wilde iets horen van je ...contact noemen ze dat. Contact wat leven het leven maakt.

De roepende vanuit zijn ivoren toren bedoel je.
Ik heb alleen maar contact IRL met levende mensen van vlees en bloed.

Nee. Dat wat ik ben spreekt tot mij was het uitgangspunt maar dat wat ik ben is de roepende in de woestijn wanneer het niet wordt gehoord.
  Met citaat reageren
Oud 12 May 2015, 12:32   #375
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Maar Laurens en Theo hebben als Waldorf en Statler nog veel te zeggen hoor.
The forum-show must go.



Wat ben je weer goed Nada.
Mijn act zit er weer op voor nu. Ik ga me eens bezig houden met de verschijnselen. Fijne dag allemaal.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2015, 12:33   #376
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Fijn plan. Je kunt je in het vervolg de moeite dus besparen om als "wat" aan alle "wie's" hier uit te leggen dat ze het niet goed doen. Gaat niet opschieten.
Ik heb er soms het zelfde gevoel bij als wat Theo verwoordde namelijk dat het alleen maar mentale realisatie in de hand werkt. Mensen worden steeds bekwamer in het verwoorden van dingen die het niet zijn en het dus totaal niet begrijpen. Ik heb almaar de indruk dat je niet weet waar het over gaat en dan zit ik vervolgens over appels en jij over peren te converseren.
  Met citaat reageren
Oud 12 May 2015, 12:34   #377
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Waarom vraag je het aan Laurens? Jij moet die tekst be-grijpen. Ik be-grijp die tekst wel, maar dat is omdat vrijwel alle spirituele teksten uit gelaagdheid bestaan. Het 'wie' leest het anders dan het 'wat'. En dan kan 'wat' het wel aan 'wie' gaan uitleggen, maar dat schiet geen donder op. Want dan krijg je alleen maar mentale realisatie. En daar is de wereld (en dit forum) al van vergeven.
Als je de tekst begreep zou je begrijpen dat ik ook begrijp. Dan zou je nooit meer ego,s zien.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2015, 12:39   #378
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@Puppetji: Alleen mensen die staan waar ik sta kunnen dat oordelen.
Het Pad voor je is niet zichtbaar. Mensen die nog niet of nauwelijks aan dat onderzoek zijn begonnen die kletsen maar wat. Zij kunnen niet zien waar ik sta.
Ik zie jij waar jij staat, zit: In de spirituele papschool.
Maar zeker blijven lullen Theo.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
...En al die slappe klets hier daar zit ik vaak om te grinniken, zoals nu ook.
Is het toch nog ergens goed voor.
...dit in wezen nutteloze forum.
Want voil?, mede dankzij jouw gelul is dat forum wat het is.
Waardeloos maar het beste entertainment op internet voor diegenen met interesse in het onderwerp.
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2015, 12:51   #379
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik heb er soms het zelfde gevoel bij als wat Theo verwoordde namelijk dat het alleen maar mentale realisatie in de hand werkt. Mensen worden steeds bekwamer in het verwoorden van dingen die het niet zijn en het dus totaal niet begrijpen. Ik heb almaar de indruk dat je niet weet waar het over gaat en dan zit ik vervolgens over appels en jij over peren te converseren.
Als je je nou eens aan die indruk onttrekt, zouden we wellicht een heel andere conversatie voeren.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2015, 13:01   #380
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Als je je nou eens aan die indruk onttrekt, zouden we wellicht een heel andere conversatie voeren.
Ik heb ook de indruk dat de conversatie met jou geen enkele zin heeft.

Lees ik terug dan zie ik dit:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Hier praat je ook weer vanuit een egogecentreerdheid want het gaat overduidelijk over weten in de betekenis van kennis. Natuurlijk is het ego dat wil weten, gelukkig maar want dat zet de wil aan tot willen onderzoeken.

Daarbij is het ego niet bekend met het intrinsieke weten omdat dat door het zijn van een ego overschaduwd wordt. Je bent in 'weten' wanneer ego er niet meer is dan hoef je niet meer te willen dan ben je thuis in het weten.

Dus je kreet 'met de beste WIL van de wereld, kan niet geweten worden wie je bent' is een loze kreet want de 'wie' je bent is je eigen persoonsbeschrijving en die kan in alle geledingen worden onderzocht ook al blijken de bevindingen aan het slot op aannames te berusten maar hé daar is het gedegen zelfonderzoek voor.

Wellicht bedoel je te zeggen dat niet geweten kan worden 'wat' je bent. Nou ook dat kan geweten worden door al hetgeen wat je niet bent (aanvankelijk denkt te zijn) te onderzoeken, want wat blijft er over van alles waarvan bljkt dat je dat niet bent? Juist dat wat je wel bent, maar hé daar hebben we het gedegen zelfonderzoek voor.

Zelfs het waarom je hier bent kan geweten worden want er schuilt een intrinsieke opdracht in iedere mens, maar daar kom je natuurlijk nooit achter als je op je luie reet op de bank je leven ten volle zit te leven dan wel te beschouwen hoe goed je het toch niet hebt. Tussen al die schriftgeleerden en bon vivants die je kent zit vast en zeker geen enkele bootvluchteling?

Er zijn 7 miljard mensen op de wereld die het leven ten volle leven en daarvan zijn er maar weinig bewust 'wat' ze zijn en waarom ze leven. Ze lopen, zoals onbewuste mannen hun pik, hun ego achterna en maken er een grote zooi van, kun jij mij aantonen dat dat niet zo is?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
He ja, laten we de bootvluchteling er weer eens bij halen. Als je niet begrijpt wat ik bedoel met het leven ten volle leven, dan ga ik er verder niet eens meer op reageren.
Dus waarom zou ik me aan indrukken onttrekken?
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.