Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 May 2013, 18:42   #371
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Heb je mijn uitleg gelezen over wat ik bedoel met clan? Heb je gelezen dat ik heb waargenomen (en niet alleen op deze thread, maar recent ook richting Ulla) dat de ene hand de andere wast? Ik bedenk het niet, maar neem het waar.
Ik heb je uitleg luid en duidelijk gelezen. Juist door je keuze voor het woord clan en je uitleg erbij, kan ik je waarneming niet als zuiver zien. Ik noem zoiets pure stemmingmakerij. Omdat je blik niet gericht is op de essentie van datgene wat er werd aangereikt. En wat mij betreft kon zelfs een blinde nog zien dat die oprecht was. Van beide kanten wel te verstaan. Tot op een bepaald moment weliswaar, maar dat terzijde.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Niets heeft jou trouwens ook al geantwoord dat Maria geen vraag stelde, maar een bevel gaf.
Deze opmerking is van hetzelfde laken een pak. Maar inderdaad niet jouw pakkie an. Je wou gewoon even je puntje scoren. Met de nadruk op bevel. Tuurlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Ik steek mijn hand verder wel in eigen boezem. Heb ik mijn handen al vol aan ;)
Had dat maar eerder gedaan. WiNk
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 18:46   #372
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Als jij zou zijn waar je je voor uitgeeft, dan had je Maria niet in bescherming genomen.
Zou je het ook als iets anders dan bescherming kunnen zien?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 18:52   #373
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik zag en veranderde houding van jou, Nadje. Maar dan heb ik dat verkeerd gezien. Hou er ook rekening mee dat ik het spelletje van Renoir en Maria doorzag op dat moment en ik niet precies weet hoe de verhoudingen hier liggen. Dan kan ik idd te ver doorschieten .
Wat bedoel je met doorschieten? En zou je d'r dan nu op een andere manier naar kunnen kijken? Ik heb geen spelletje gezien, maar dat komt omdat ik Renoir en Maria's schrijftaal al jaren ken. Aan jou moeten we nog wennen en omgekeerd. Zo liggen de verhoudingen eerder. Wat ik je ook als feedback heb gegeven is dat ik vind dat je woordkeuze veel ruimte laat voor (mis)interpretatie. Het is van allebei een beetje.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 18:56   #374
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb nog een vraagje Niets, ben jij deelnemer geweest op het Jan Kersschotforum?
De naam zegt me niet eens wat.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 19:01   #375
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Haha dit stukje gequote tekst werkt, als jij dat zegt, op m'n lachspieren.



Bedankt.
Zie je nu zelf niet in dat met dit comment jouw advaita-ego mij probeert uit te dagen voor een nieuwe rondje hanengevecht?? Ik zie dat je het zelfs even hebt opgesierd met een plaatje. Het zegt mij genoeg hoor. Van de zelfverzekerde Renoir blijft steeds minder over. Je hebt dit forum opgericht als virtueel standbeeld voor je zelf en wij moeten dansen rond je gouden kalf. Alleen de goegemeente vertikt het. En daarom moet de goegemeente dokken.

Wij willen maar niet erkennen dat jij een niet-doetje bent.
Wij twijfelen maar aan de door jou bewierrookte "waarheid" .

Jouw ego is die waarheid?.

Btw, hoor je nog wel eens wat van Jeffrey Boenders? Kan je hem mailen, hij lijkt mij wel een interessante man. Ook geinteresseerd in advaita en zo?.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 19:04   #376
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Zie je nu zelf niet in dat met dit comment jouw advaita-ego mij probeert uit te dagen voor een nieuwe rondje hanengevecht?? Ik zie dat je het zelfs even hebt opgesierd met een plaatje. Het zegt mij genoeg hoor. Van de zelfverzekerde Renoir blijft steeds minder over. Je hebt dit forum opgericht als virtueel standbeeld voor je zelf en wij moeten dansen rond je gouden kalf. Alleen de goegemeente vertikt het. En daarom moet de goegemeente dokken.

Wij willen maar niet erkennen dat jij een niet-doetje bent.
Wij twijfelen maar aan de door jou bewierrookte "waarheid" .

Jouw ego is die waarheid?.

Btw, hoor je nog wel eens wat van Jeffrey Boenders? Kan je hem mailen, hij lijkt mij wel een interessante man. Ook geinteresseerd in advaita en zo?.
En daar gaan de haantjes weer..... WiNk Ik ga er nog 's goed voor zitten.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 19:10   #377
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

@Nadje

Ik heb aan de kwestie niet veel meer toe te voegen. Ik ben nog steeds van mening dat ik hier het collectieve advaita-ego aan het blootleggen ben.
Zie ook mijn reactie aan Renoir. Sommigen hier zien het, anderen zullen het nooit zien. Maar als ik ook maar 1 iemand kan laten inzien wat voor dwaalleer advaita is, dan ben ik al tevreden. Verder kan dat hele advaita mij eigenlijk niet zo veel schelen. Het is slechts een van de vele duizenden dwaalleren.

En jouw positie begrijp ik best. Rob is ook van de advaita. Hoewel die veel genuanceerder overkomt. Ik heb niet zo de indruk dat Rob zich er zo mee indentificeert als Renoir. Maar Rob laat niet gauw het achterste van zn tong zien.

Met bovenstaande hoef jij (of een ander) het ook niet eens te zijn. Maar dit soort zaken moet toch ook besproken kunnen worden nietwaar? Het is niet op mensen persoonlijk gericht, maar om aan te tonen dat ego zich altijd manifesteert. Kijk?en dat is nou weer een stukje verdieping...
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 19:11   #378
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
En daar gaan de haantjes weer..... WiNk Ik ga er nog 's goed voor zitten.
De opperhaan daagt uit en ik hap. Dat zie je goed. Ik doe het met een reden, zie mijn vorige comment. Laat de radertjes draaien, Nadje.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 19:23   #379
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
@Nadje

Ik heb aan de kwestie niet veel meer toe te voegen. Ik ben nog steeds van mening dat ik hier het collectieve advaita-ego aan het blootleggen ben.
Zie ook mijn reactie aan Renoir. Sommigen hier zien het, anderen zullen het nooit zien. Maar als ik ook maar 1 iemand kan laten inzien wat voor dwaalleer advaita is, dan ben ik al tevreden. Verder kan dat hele advaita mij eigenlijk niet zo veel schelen. Het is slechts een van de vele duizenden dwaalleren.

En jouw positie begrijp ik best. Rob is ook van de advaita. Hoewel die veel genuanceerder overkomt. Ik heb niet zo de indruk dat Rob zich er zo mee indentificeert als Renoir. Maar Rob laat niet gauw het achterste van zn tong zien.

Met bovenstaande hoef jij (of een ander) het ook niet eens te zijn. Maar dit soort zaken moet toch ook besproken kunnen worden nietwaar? Het is niet op mensen persoonlijk gericht, maar om aan te tonen dat ego zich altijd manifesteert. Kijk?en dat is nou weer een stukje verdieping...
Ik zie advaita niet als een dwaalleer. Dat geldt overigens ook voor andere zogenaamde dwaalleren. Dan heb je eerst iemand nodig om überhaupt te kunnen dwalen. Het gaat om de essentie van de leer en die is, want dat is nu eenmaal een kenmerk van essentie, voor alles en iedereen gelijk.

Wat bedoel je met dat je mijn positie begrijpt? Mijn positie is toch als die van ieder ander? Rob is inderdaad van de advaita, maar niet heel erg streng in de leer, en dat hij niet gauw het achterste van zijn tong laat zien, dat lijkt me ook helder. Waarom zou dat niet besproken kunnen worden? Ik ben het er volledig mee eens en ik kan het weten, want ik ben met hem getrouwd.

Btw advaita is de weg van het directe pad. Hoe zou dat in godsnaam NIET mijn weg kunnen zijn? WiNk

Wijziging aangebracht door Nadje op 15 May 2013 om 21:18.
Reden: kleine toevoeging
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 20:07   #380
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Mijn ego is er nog steeds, Virgo. Maar idd is mijn ego Niets. (je vat mijn nick goed) Snap je wat ik bedoel als ik zeg dat ik ooit in een lege spiegel heb gekeken? Op dat moment zag ik ook wat ik werkelijk was. En daar zat geen druppeltje ego meer bij.

En toch is mijn ego teruggekomen. En ik blijf ontzag voor hem houden, want zijn streken zijn eindeloos. Jij begrijpt dat dit ego-gedoe op dit forum mij maar matig interesseert. Het gaat niet om het "gedoe', het gaat mij om de kracht van het ego. Ik ken vriendje ego, die heeft mij een trauma bezorgt. Welke verdween toen ik in de lege spiegel keek. Ik vind dat nog steeds een rotstreek.
En uit mn eigen verleden ken ik nog meer stoute staaltjes van mijn eigen ego.
Ik ken "mijzelf". Dat aspect is afgesloten voor mij. Maar mijn ego ken ik nog niet goed genoeg vind ik.
Bedoel je met de lege spiegel dat je een moment hebt ervaren van intense innerlijke vrede met wat IS? Eén zijn met het universum en nog slechts uit louter Liefde bestaan? Dat is het beeld wat ik er nl. bij heb en waar ik af en toe een glimp van opvang als mijn ego "gevloerd" is. (weet ff niet zo gauw een betere omschrijving en hoop dat je het begrijpt wat ik probeer te omschrijven: woorden schieten eigenlijk te kort).

Ik herken wel wat je bedoelt met vriendje ego die ons als mens van ons WEZEN/ZIJN afhoudt. Zodra ik weerstanden in mijzelf ontmoet weet ik dat dat vriendje ego is. Door het feit dat die weerstand (weliswaar steeds minder) nog wordt gevoeld ben ik mij bewust dat er nog steeds een stukje ego is wat mij kan verrassen en wat ik dus niet ken.

Verder constateer ik dat jij ook continue aangeeft je bewust te zijn van het hebben van een ego, maar dat je je realiseert dat dat ego "Niets" is. Ik krijg de indruk dat die boodschap niet overal begrepen wordt.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.