Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 January 2015, 19:06   #371
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Nee, het doet er heel veel toe HOE het allemaal gezegd en begrepen wordt.
Hoe het begrepen wordt is waar het om gaat , gezegd wordt er genoeg in vele woorden.

Citaat:
Er is nergens iemand voor eeuwig schuldig.
Dus moet het een droom zonder werkelijkheid zijn.

Citaat:
Die Balsekar heeft het over Gods wil en direct daarna zegt hij "doe maar wat je goeddunkt".
Ja..toch tijd voor meditatie? Doe jij niet wat je goeddunkt?

Citaat:
Als je de contradictie niet ziet...
Ik zie dus geen contradictie, maar een diepe wijsheid. Die onmogelijk goed in woorden zijn uit te drukken.

Citaat:
Je kan niet twee heren dienen en doen wat God wil en wat je zelf wilt.
Dat klopt. Of je zelf-concept is een illusie of je ZELF is een illusie.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 19:11   #372
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Doe jij niet wat je goeddunkt?

Nee. Dat is nou juist ego eigen. Ego is degene die 'wilt' en daarmee 'goeddunkt'. Ego weet alles heel goed. En gaat daar ook naar handelen: het 'doen'. Je kan niet tegelijkertijd naar God luisteren en naar je eigen ego.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 19:13   #373
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht



Ja..toch tijd voor meditatie?

Wat heb jij eigenlijk met meditatie?
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 19:13   #374
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Als dit de werkelijkheid zou zijn dan zijn we voor eeuwig schuldig. Ook als je vanaf nu nooit meer een misstap zou maken. Er is geen hoop zolang illusie als werkelijkheid gezien wordt.
Nee de werkelijkheid bestaat niet alleen de illusie bestaat en in die illusie of anders gezegd, in die vermeende werkelijkheid is er een vermeend ik die als eveneens illusie die illusie leeft. Werkelijke materie blijkt er ook in de natuurkunde nauwelijks te zijn en het zou me niets verwonderen als de wetenschap aantoont dat materie niet bestaat. Alleen rijst dan de vraag waarmee het immateri?le dan wel is verbonden. We leven per definitie een collectieve droom waaruit niet valt te ontsnappen. Echter binnen de droom hebben we de vrije keus van perspectief te veranderen. Nou hebben sommigen hier er een handje van om de droom werkelijkheid te noemen, althans wanneer dat hun te pas komt maar als het hen niet te pas komt dat te ontkennen. Uiteraard is dat geen perspectief verschuiving maar jezelf voor het lapje houden. Wat er werkelijk gaande is daar is achter te komen door 'gedegen zelfonderzoek' of 'waarheidvinding' te doen naar 'wie' of 'wat' je bent.

Nu je dat niet doet moeten we hypothetiseren op jouw gedachten en dus stellen wij 'wat als blijkt dat jij niet bestaat, wie kan er dan nog schuldig zijn laat staan voor een tijdperiode als eeuwen?'. Wie kan er een misstap begaan als de doener er van niet bestaat? Wat is dat dan dat er hoop moet hebben en bij welke entiteit is die hoop verdwenen wanneer de illusie van de werkelijkheid is gezien? Interessante vragen maar voor wie?

Wie ben jij, wie is die ik? Dat is toch de allereerste vraag die vóór al die anderen komt?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 19:23   #375
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Nee. Dat is nou juist ego eigen. Ego is degene die 'wilt' en daarmee 'goeddunkt'. Ego weet alles heel goed. En gaat daar ook naar handelen: het 'doen'. Je kan niet tegelijkertijd naar God luisteren en naar je eigen ego.
Dus ...het dunkt jou goed om naar god te luisteren. Dat is wat je wil, volg die.
Ik oordeel die niet.

En zo wil ik niemand veroordelen.

Iedereen volgt wat hem goeddunkt ...dat kan niet anders. Maar de werkelijkheid zal er geen millimeter door veranderen.

Er gebeurt gewoon niets daarbuiten.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 19:25   #376
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Wat heb jij eigenlijk met meditatie?
Als aanrader omdat je zo struikelt over de letterlijke tekst.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 19:32   #377
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@Alliswell: Die Balsekar heeft het over Gods wil en direct daarna zegt hij "doe maar wat je goeddunkt".

Als je de contradictie niet ziet dan heb jij ook nog wat te leren, Alliswell.
Theodocius wat sla je toch allemaal uit je nek joh.
Wordt het eens geen tijd dat je aan gedegen zelfonderzoek begint? Wat is het doel van dit forum anders?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Je kan niet twee heren dienen en doen wat God wil en wat je zelf wilt.
Man lief, man lief, wat maak je er toch een zootje van in heel jouw eigen gnostische Disneyland constructie.
Je laat het hier uitschijnen of er twee soorten vrije wil zijn. Die van God en die van de mens, en de mens moet uitzoeken hoe hij de wil van God kan doen uiteindelijk. Heel de doctrine van het Christendom gaan we hier zo dadelijk krijgen, maar dan 'juist' uitgelegd in jouw vorm, los van de kerk. "God heeft de mens een vrije wil gegeven en het is aan de mens om zijn wil af te stemmen op die van god. Zoiets in de stijl.

Zo dadelijk kom je nog af met het verschil tussen willen en niet-willen en vrije wil en niet vrije wil.

Hier, bijt op deze je tanden dan ook maar meteen stuk, net als Renoir:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
1 juli 2014, 17:27

DE WIJZE LEEFT IN DE DUALITEIT;
DE DOORSNEE MENS LEEFT IN DUALISME; DUALISME WIL ZEGGEN KIEZEN.
DE DUALITEIT ACCEPTEREN IS VERLICHTING;

citaat: Ramesh Balsekar
Ik ga geen enkele poging ondernemen daar iets over uit te leggen want dat draait toch nergens op uit.
Zie hieronder maar hoe je half-broer afgerond zelfonderzoeker die waarheid is en dus onmiddelijk waarheid in alles herkend er van maakte:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
1 juli 2014, 18:02 in topic "Tony Parsons - "Het open geheim"
Citaat:
De wijze leeft in de dualiteit...
Is dat een hersendode of zo dat ie denkt dat niet iedereen in dualiteit leeft? Je hebt helemaal geen keus, je leeft in dualiteit of leeft niet. Wat een geouwehoer.
Verdomme, geweldig! > Youtube: Ouwehoeren - trailer

Wijziging aangebracht door Puppetji op 6 January 2015 om 20:07.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 19:34   #378
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Als aanrader omdat je zo struikelt over de letterlijke tekst.
Ik vat hem. Ik moet op de teksten van Balsekar mediteren.
Ga ik niet doen.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 19:39   #379
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@Puppetji: Ik begin steeds beter in beeld te krijgen hoe jij aan je 'waarheidsvinding' bent gekomen. Elf jaar lang tegen de verkeerde goeroe aan geleund. Maar dat maakt jou al lang al niks meer uit. Deze goeroe zei iets wat je wel aan stond.
Ja maar, ik heb hoe jij aan jouw 'waarheidsvinding' gekomen bent ook al goed in beeld hoor Theodocius!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Jij bent slechts een puppetje wat sowieso geen wil heeft en dus is alles wat je wilt ook tegelijkertijd Gods wil. Ga je links dan is het goed, maar ga je rechts dan is het ook goed.
En jij bent een reïncarnatie van Theodosius I die keizer was van het oostelijk deel van het Romeinse Rijk. Deze keer ben je keizer van egoland waarover jij uitkijkt vanuit de hoogste toren van je paleis dat in de niet geziene wereld naast de egowereld ligt. In Disneyland is alles mogelijk.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
In zgn verlichte kringen heerst de opvatting dat de eigen wil niet bestaat.
Ik zie nu wat het resultaat is van die foutieve aanname.
Veel spirituele leraren zeggen het juiste, maar de egomens maakt er weer zijn eigen waarheid van. Domweg omdat de egomens niet kan zien wat er bedoelt wordt. En soms is zelfs de spiritueel leraar een egomens zoals die Balsekar.
Anders zou hij zo een domme kreet niet slaken.
Ja, moest er van komen, nu gaan we het krijgen. Leg het maar is uit het het allemaal zit met de vrije wil. Als zelfbenoemd spiritueel forum-leraar moet je er zonder twijfel een standpunt over hebben.
Wat zeg ik? Je weet het zonder twijfel, het is de waarheid, want je bent de waarheid, dat heb je gevonden zoals Renoir, dus je ziet alleen nog de waarheid.

Ik zou voorstellen: start er een nieuw topic over. Titel ligt voor de hand:
De werking van Vrije wil en niet vrije-wil.

Wijziging aangebracht door Puppetji op 6 January 2015 om 20:17.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 19:50   #380
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nee de werkelijkheid bestaat niet alleen de illusie bestaat...
Als dit het fundament is waar heel je betoog op steunt.Ik heb het betoog verder gelezen, maar kan er verder niets mee, omdat mijn uitgangspunt precies andersom is.
Maar als dit de juiste weg voor je is, ga er voor. Iedereen doet wat hem goeddunkt anders kan niet.

Ter verduidelijk nog even mijn uitgangspunt mij geleerd door eciw een doorgeven tekst van mijn leraar Jezus.

Niets werkelijks kan bedreigd worden.
Niets onwerkelijks bestaat.
Hierin ligt de vrede van God.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inzicht in ego-werking. Mihaela Beginnend zelfonderzoek 2 2 September 2020 13:04


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.