Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 November 2014, 11:27   #381
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Een moedig getuigenis! Maar was er vooraf aan je deelname aan dit forum niet al een plan om anderen te laten delen in de wijsheid van jouw ontdekkingen en persoonlijk doorwrochtte stellingen? Het spreken met Engelen, de rol van de vrouw in de samenleving, de persoonlijke zoektocht, enz. zijn allemaal thema's die het plan om van betekenis te zijn gestalte geven.

Dat plannen maken staat hier niet in hoog aanzien.
Dat is ook de uitzonderlijke en zeldzame waarde van dit forum dat je hier de plannen omtrent jezelf aan diggelen mag gooien. Je eigen plannen wel te verstaan. Elk heeft een eigen baan en zoals bij bowling gaan bij een strike alle armen de hoogte in.

De God van Mozes heeft zich verder, in onze tijd geopenbaard in Jezus Christus die voor alle mensen de weg, de waarheid en het leven is. Het kleine ik hoeft geen plan meer te maken maar maakt het mogelijk dat alle anderen de weg vinden, de waarheid kennen en het leven hebben.
Meer dan anderen te laten delen in mijn ontdekkingen was er de vraag en de wil om verder te ont-dekken; maar alles werd samen op de mesthoop gegooid als verdwazende ego-werking.
Iedereen heeft zijn Eigen weg te gaan; inderdaad; maar heb ik iemand gedwongen of verplicht om mijn weg te bewandelen?
Heb ik al die onderwerpen waar er geen aandacht van anderen voor was niet gewoon links laten liggen?

Is de gedachte dat er misschien anderen op dezelfde golflengte zouden zitten dan ik en met mij samen een stuk weg zouden willen gaan, is die gedachte zo vreemd; is dat zo wraakroepend?
Heb jij ons ook niet jouw ideeën over het Woord ontvouwd en heb je zelfs daardoor ook niet meer inzicht erin gekregen en ben je dank zij dit forum en het luisterend oor ervan niet een heel stuk vooruit gegaan op jouw weg?

Kan het zijn dat jullie verdenking van mijn ego-werking jullie Eigen "ego's" op scherp hebben gezet en dat jullie weerstand tegen mij in feiten weerstand tegen jullie Eigen "ego's" was en is?
Vrezen jullie nieuwe waarheden te ontdekken die jullie "ego's" ontwrichten en/of niet aankunnen? (Weet dat ik hier in het algemeen spreek en zeker niet jou op het oog heb).

In ieder geval, Looro, bedankt voor de klare en duidelijke uitleg; het brengt mij even terug naar het begin van mijn verschijning hier en het brengt mij even terug naar mijn Eigen zelf dat ik misschien veel te lange tijd en veel te dom verlaten heb om de wijsheden, die soms eerder stommiteiten zijn, van anderen te volgen.
marie is offline  
Oud 22 November 2014, 13:50   #382
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Meer dan anderen te laten delen in mijn ontdekkingen was er de vraag en de wil om verder te ont-dekken...
Dat is ook het moedige van jouw ont-dekken zoals je dat zegt, dat verder willen gaan in wat niet is onthuld. Ik beken mij volmondig daarin te herkennen en voor alles zelf te willen. Dat is ego-werking. Voor ik ook maar iets ontdek, heeft mijn ego het reeds gewild en tot zich genomen.
Daarom is het ook zo moeilijk om te geven zonder iets te willen ontvangen. Ik kan dat niet geven want ik zou dat doen en voor het ego ontvangen, voor mijzelf.
De enige oplossing die ik zie, is de ander, op wie ik mij volledig verlaat want die ander kan ik niet willen. Begrijp je, de ander is de enige aan wie ik kan geven zonder te ontvangen voor mijzelf.
Kijk, wij zijn hier verenigd door technologie via het internet; hoe meer zijn wij niet spiritueel verenigd in één ziel waarin wij als één gemeenschap streven één te zijn voor de aanschijn van de Schepper.
Het is heel gemakkelijk om over spiritualiteit te spreken maar het valt hard tegen om de eerste spirituele stap in de ziel te zetten. Het is hard omdat alles doodgaat wat het ik voor leven hield. Die dood is de eerste stap om van daaruit te zien dat de ziel niet geraakt wordt door de dood. Uit de dood kan de geest zich opwerken, zich verheffen in de eenheid van de ziel en van daaruit als één ziel leven.
Looro is offline  
Oud 22 November 2014, 14:11   #383
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
@Puppetji: Dat kan natuurlijk ook nog, de boel een beetje opstoken en je een rol aanmeten waarvan je bij voorbaat al weet dat het niet waar is. Het hele leven met ons mensen lijkt een soort van poppenspel, bewust of onbewust.... KiSs
Ik heb net naar de grote kosmische grap verwezen in dit > topic: 'over kwetsen' zoals door osho uitgelegd.
Puppetji is offline  
Oud 22 November 2014, 14:17   #384
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
de grote kosmische grap
en dan poppetje, als je klaar met (uit)lachen bent...wat dan?
dan is er verschijnt er zomaar opeens een aards paradijs voor alles wat leeft, bloeit en groeit?
glans is offline  
Oud 22 November 2014, 14:27   #385
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
... Kan het zijn dat jullie verdenking van mijn ego-werking jullie Eigen "ego's" op scherp hebben gezet en dat jullie weerstand tegen mij in feiten weerstand tegen jullie Eigen "ego's" was en is?
Vrezen jullie nieuwe waarheden te ontdekken die jullie "ego's" ontwrichten en/of niet aankunnen? (Weet dat ik hier in het algemeen spreek en zeker niet jou op het oog heb).
De vrees die ik vaststel is een vrees voor vermenging, voor het verliezen van de eigenheid. Het raakt maar niet duidelijk wat die eigenheid nu is en daarom schiet de weerstand her en der op alles wat zich aandient. De verdenking rust op het ego en de egowerking.
Als we niet weten wat eigenheid is, hoe weten we dan wat egowerking is?

Daarom gaat het niet om vermenging maar om vereniging, om de eigenheid tot eenheid te brengen.

Bijvoorbeeld mannen en vrouwen hebben elk een eigenheid in de schepping die om tot vereniging te komen niet mogen vermengd worden maar tot een gelijke vorm gebracht worden die tussen hen in bestaat als kind en waarin zij voortbestaan.
Neem nu egoïsme en altruïsme die tegengestelde krachten zijn in de eigenheid van een mens. Om tot vereniging te komen mogen deze krachten niet vermengd worden maar tot een gelijke vorm gebracht worden waarin de ziel opleeft en deze mens blijft voortbestaan.
Looro is offline  
Oud 22 November 2014, 14:41   #386
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
en dan poppetje, als je klaar met (uit)lachen bent...wat dan?
dan is er verschijnt er zomaar opeens een aards paradijs voor alles wat leeft, bloeit en groeit?
Ik lach enkel met (uit) de ster-acteur, de grootste attractie van dit forum. Zonder hem zou dit forum me nog weinig interesseren.
Als ik uitgelachen ben ga ik wat anders doen. Is in de tuin kijken bv; wat er zoal leeft bloeit en groeit nog.
En jij, als je dit gelezen hebt? Kop koffie nemen en ook wat anders doen zeker.
Puppetji is offline  
Oud 22 November 2014, 15:16   #387
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

het verschil is dan poppetje dat ik niet om de voorstelling kan lachen.
wel huilen.
en dat heb ik net gedaan, boven een kop koffie inderdaad.
en zag in de tuin de winterjasmijn bloeien, kleine dappere gele bloemen.

nu ga ik proberen verder te gaan met een stukje handenarbeid...
twee zilveren boekenleggers vervaardigen uit één stuk, die precies weer in elkaars spiegelbeeld passen.
het is een huwelijksgeschenk voor twee boekenwurmen.
glans is offline  
Oud 22 November 2014, 15:18   #388
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Ik lach enkel met (uit) de ster-acteur, de grootste attractie van dit forum. Zonder hem zou dit forum me nog weinig interesseren.
Als ik uitgelachen ben ga ik wat anders doen. Is in de tuin kijken bv; wat er zoal leeft bloeit en groeit nog.
En jij, als je dit gelezen hebt? Kop koffie nemen en ook wat anders doen zeker.
De ziel lacht enkel met de steracteur, de grootste attractie van dit bestaan. Zonder ego zou de wereld weinig interessant zijn.
Als de ziel uitgelachen is gaat zij wat anders doen. In de tuin van Eden kijken bijvoorbeeld; zien wat er zoal leeft en bloeit en groeit.
En wat kan een ziel anders doen als zij dit allemaal gelezen heeft? ...


Ach ja, ... wie was de verteller ook alweer? En is dat wel onderzocht?
Looro is offline  
Oud 22 November 2014, 15:26   #389
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
het verschil is dan poppetje dat ik niet om de voorstelling kan lachen.
wel huilen.
en dat heb ik net gedaan, boven een kop koffie inderdaad.
ja jong, 't is soms allemaal om te huilen h?.
Je koffie is van je tranen die er mogelijk in druppelden minder sterk geworden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
De ziel lacht enkel met de steracteur, de grootste attractie van dit bestaan. Zonder ego zou de wereld weinig interessant zijn.
Als de ziel uitgelachen is gaat zij wat anders doen. In de tuin van Eden kijken bijvoorbeeld; zien wat er zoal leeft en bloeit en groeit.
En wat kan een ziel anders doen als zij dit allemaal gelezen heeft? ...


Ach ja, ... wie was de verteller ook alweer? En is dat wel onderzocht?
Wijs gezegd.

Ik stap op mijn motor nu, op weg naar het werk.
Puppetji is offline  
Oud 22 November 2014, 15:33   #390
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Dat is ook het moedige van jouw ont-dekken zoals je dat zegt, dat verder willen gaan in wat niet is onthuld. Ik beken mij volmondig daarin te herkennen en voor alles zelf te willen. Dat is ego-werking. Voor ik ook maar iets ontdek, heeft mijn ego het reeds gewild en tot zich genomen.
Daarom is het ook zo moeilijk om te geven zonder iets te willen ontvangen. Ik kan dat niet geven want ik zou dat doen en voor het ego ontvangen, voor mijzelf.
De enige oplossing die ik zie, is de ander, op wie ik mij volledig verlaat want die ander kan ik niet willen. Begrijp je, de ander is de enige aan wie ik kan geven zonder te ontvangen voor mijzelf.
Kijk, wij zijn hier verenigd door technologie via het internet; hoe meer zijn wij niet spiritueel verenigd in één ziel waarin wij als één gemeenschap streven één te zijn voor de aanschijn van de Schepper.
Het is heel gemakkelijk om over spiritualiteit te spreken maar het valt hard tegen om de eerste spirituele stap in de ziel te zetten. Het is hard omdat alles doodgaat wat het ik voor leven hield. Die dood is de eerste stap om van daaruit te zien dat de ziel niet geraakt wordt door de dood. Uit de dood kan de geest zich opwerken, zich verheffen in de eenheid van de ziel en van daaruit als één ziel leven.
Looro, je hebt dat mooi gezegd, maar het is niet omdat het ego-werking zou zijn dat het moet afgeschreven worden en dat het beter niet aangemoedigd wordt. Jij hebt je heil in de schepper, buiten jouzelf gevonden, voor mij zijn de schepper en ik in wezen één en zoek ik, diep in mij, hem waardig te worden door de éénheid tussen ons terug te vinden. En zie dat niet als hoogmoed, want om die éénheid terug te kunnen vinden moet ik mijn ego, zelfs mijn ik afbouwen tot nihil.
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.