Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 May 2013, 20:40   #381
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
@Virgo

Kijk even goed naar deze reactie van Renoir:

"Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Door aan waarheidvinding te doen, en dat is het proces dat ik hier met dat 'advaita' steeds voorsta te doen is onderzoek wat onwankelbaar waar is. Dan kom je na eliminatie tenslotte bij iets dat er ondanks het grote NIETS (the void, de beangstigende leegte die je bent) overblijft en dat is 'wat' je bent."

Als je het ziet, zie je het en anders niet. Het valt niet uit te leggen. Maar dat is het punt waar Renoir de verkeerde kant is opgegaan.

Ach, Napels is ook mooi?.je moet er alleen niet sterven.
Wat mij opvalt zijn de door mij vetgedrukte woorden, waarbij met name advaita blijkbaar als onwankelbare waarheid wordt gezien. Verrassend vind ik dan bij de beangstigende? leegte vooral de innerlijke vrede te missen. Ik krijg er een hoog "Staphorst-gevoel" bij. Kan aan mij liggen.

Maar ik weet niet of jij hetzelfde hebt gezien en ervaren.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 20:43   #382
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Wat mij opvalt zijn de door mij vetgedrukte woorden, waarbij met name advaita blijkbaar als onwankelbare waarheid wordt gezien. Verrassend vind ik dan bij de beangstigende? leegte vooral de innerlijke vrede te missen. Ik krijg er een hoog "Staphorst-gevoel" bij. Kan aan mij liggen.
Aan wie anders? Het is toch jouw gevoel?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 20:46   #383
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht

Ik herken wel wat je bedoelt met vriendje ego die ons als mens van ons WEZEN/ZIJN afhoudt. Zodra ik weerstanden in mijzelf ontmoet weet ik dat dat vriendje ego is. Door het feit dat die weerstand (weliswaar steeds minder) nog wordt gevoeld ben ik mij bewust dat er nog steeds een stukje ego is wat mij kan verrassen en wat ik dus niet ken.
Tuurlijk (her)ken je dat. Weerstand heeft niks met verrassing te maken, maar met gebrek aan bereidwilligheid om te kijken.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 20:47   #384
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik heb je uitleg luid en duidelijk gelezen. Juist door je keuze voor het woord clan en je uitleg erbij, kan ik je waarneming niet als zuiver zien. Ik noem zoiets pure stemmingmakerij. Omdat je blik niet gericht is op de essentie van datgene wat er werd aangereikt. En wat mij betreft kon zelfs een blinde nog zien dat die oprecht was. Van beide kanten wel te verstaan. Tot op een bepaald moment weliswaar, maar dat terzijde.
Okay, je hebt de uitleg gelezen, maar ik denk niet begrepen. Geen punt verder, ieder zijn/haar invulling/mening.

De rest van je post laat ik even voor wat het is, omdat het m.i. niets inhoudelijks toevoegt.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 20:50   #385
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Tuurlijk (her)ken je dat. Weerstand heeft niks met verrassing te maken, maar met gebrek aan bereidwilligheid om te kijken.
Okay, omdat ik het niet laten kan: niet genoeg aan je eigen boezem?

*ironische modus off;)*

Ik ga nog ff wat anders doen Nadje. Je temperament is leuk btw. Allesbehalve saai in ieder geval :)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 20:52   #386
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Okay, omdat ik het niet laten kan: niet genoeg aan je eigen boezem?

*ironische modus off;)*

Ik ga nog ff wat anders doen Nadje. Je temperament is leuk btw. Allesbehalve saai in ieder geval :)
Likewise. KiSs Ik dacht als we de mannen uitnodigen, moeten we ook iets teruggeven, toch? De haantjes, versus de kipjes? Breek me de bek niet open over mijn boezem. Gevoelig onderwerp.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 21:51   #387
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik zie advaita niet als een dwaalleer. Dat geldt overigens ook voor andere zogenaamde dwaalleren. Dan heb je eerst iemand nodig om überhaupt te kunnen dwalen. Het gaat om de essentie van de leer en die is, want dat is nu eenmaal een kenmerk van essentie, voor alles en iedereen gelijk.

Wat bedoel je met dat je mijn positie begrijpt? Mijn positie is toch als die van ieder ander? Rob is inderdaad van de advaita, maar niet heel erg streng in de leer, en dat hij niet gauw het achterste van zijn tong laat zien, dat lijkt me ook helder. Waarom zou dat niet besproken kunnen worden? Ik ben het er volledig mee eens en ik kan het weten, want ik ben met hem getrouwd.

Btw advaita is de weg van het directe pad. Hoe zou dat in godsnaam NIET mijn weg kunnen zijn? WiNk

Nou..als ik zo kijk is Renoir helemaal niet uitgekomen waar hij zou moeten zijn.
Ik geef toe dat ik advaita beoordeel op het resultaat wat ik zie (Renoir)

Niks directe pad. Die is trouwens nergens te vinden behalve in jezelf.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 21:59   #388
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Nou..als ik zo kijk is Renoir helemaal niet uitgekomen waar hij zou moeten zijn.
Ik geef toe dat ik advaita beoordeel op het resultaat wat ik zie (Renoir)

Niks directe pad. Die is trouwens nergens te vinden behalve in jezelf.
Hoe kun jij nu bepalen waar iemand moet zijn?
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 21:59   #389
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Bedoel je met de lege spiegel dat je een moment hebt ervaren van intense innerlijke vrede met wat IS? Eén zijn met het universum en nog slechts uit louter Liefde bestaan? Dat is het beeld wat ik er nl. bij heb en waar ik af en toe een glimp van opvang als mijn ego "gevloerd" is. (weet ff niet zo gauw een betere omschrijving en hoop dat je het begrijpt wat ik probeer te omschrijven: woorden schieten eigenlijk te kort).

Ik herken wel wat je bedoelt met vriendje ego die ons als mens van ons WEZEN/ZIJN afhoudt. Zodra ik weerstanden in mijzelf ontmoet weet ik dat dat vriendje ego is. Door het feit dat die weerstand (weliswaar steeds minder) nog wordt gevoeld ben ik mij bewust dat er nog steeds een stukje ego is wat mij kan verrassen en wat ik dus niet ken.

Verder constateer ik dat jij ook continue aangeeft je bewust te zijn van het hebben van een ego, maar dat je je realiseert dat dat ego "Niets" is. Ik krijg de indruk dat die boodschap niet overal begrepen wordt.

Het is niet in woorden uit te drukken, Virgo. Maar je zit redelijk in de buurt. Ego houdt ons idd af van "wat we zijn". Dat klopt en dat lees ik wel meer. Dat is op zich niets bijzonders. Maar als je weerstand voelt van het ego is de gedachte dat dat stukje ego weggenomen moet. Zoals je bij Renoir ziet, manifesteert het zich dan gewoon op een andere manier. Daarom gaat het juist om BEWUSTWORDING van het ego en de werking van het ego. Je moet ahw een versmelting tot stand brengen tussen ego en "dat wat je bent". Ego is toch Niets, dus als je Niets versmelt met "dat wat je bent" zit je al behoorlijk dicht bij het Colosseum.

Een beetje krom uitgelegd. Maar je moet deze materie ook met je hele wezen doorgronden, niet alleen met je ratio. Ook al een aspect wat Renoir over het hoofd heeft gezien. Hij rationaliseerde er wat op los en verklaarde dat wat hij gevonden tot "waarheid" . Met een hoofdletter nog wel om zijn ego te strelen.

Stukje bij beetje komen we er wel.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 22:02   #390
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Hoe kun jij nu bepalen waar iemand moet zijn?
Ik bepaal niks. Iedereen mag zelf weten waar hij moet zijn. Ik probeer alleen wat mensen warm te krijgen voor diepgaander onderzoek dan hier gebruikelijk.

Dat gekwats over het laaghangend fruit ben ik persoonlijk wel een beetje beu.
Maar maak je eigen beslissing en trek je van mij niets aan.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.