Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 May 2022, 13:26   #381
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Het is de 'wie' die wil weten 'wat' hij is.
Gedoemd te mislukken....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 15 May 2022, 13:38   #382
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Heerlijk weertje..
Guido is offline  
Oud 15 May 2022, 14:40   #383
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Alleen een ego kan het een heerlijk weertje vinden.
Een ego op Groenland vindt het mss wel rotweer!
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 15 May 2022, 14:42   #384
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Verder ben ik lekker aan het tuinieren. Omdat mijn ego het ook een mooi weertje vindt. Zo af en toe even koffie drinken of zo en jullie lastig vallen met mijn gepriegel in de marge.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 15 May 2022, 15:01   #385
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Hier treed ik Marie bij. Hoewel zij gebrekkig uit haar woorden komt kan alleen de 'ik-ben' beleving (Welke ik liever gewaarzijn noem) een einde maken aan het geloof in het 'ik' (de persoon).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het is de 'wie' die wil weten 'wat' hij is.
Gedoemd te mislukken....
Hier spreek je jezelf tegen.

Afgezien daarvan dat dit ook nog eens volkomen onjuist is. Juist een 'wie', zijnde een 'ik' behept met geloof in zijn bestaan, is in staat op zoek te gaan naar 'wat' hij werkelijk is. Door waarheidvinding (neti-neti) waarbij successievelijk het geloof in het bestaan van dat 'ik' ondergesneeuwd geraakt.

Overigens valt op te merken dat als de 'ik ben' beleving (zoals gewaarzijn normaliter ook is op te vatten als 'ik ben gewaar') er sprake moet zijn van een persoon die de beleving heeft. In dat geval is gewaarzijn geen 'Bewustzijn' maar is het subjectief beleefd 'bewustzijn'.
 
Oud 15 May 2022, 15:05   #386
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Alleen gevolgtrekkingen gaan ver terug of ver vooruit.. daar heb ik het niet over.

Die conclusie is mijn bondgenoot, 24/7 365 dagen per jaar.

Wat je ook maar onder woorden brengt verteld van alles en nog wat over de 'entiteit die je in deze werkelijkheid onvermijdelijk nou eenmaal bent.

Ho, ho.. Er is een proces geweest, een gedrevenheid om voor en door jouzelf te willen weten 'wat je bent, daar heb je onherroepelijk herinneringen en geheugen aan overgehouden, en dat allemaal voor jij ontdekte wat je ontdekt hebt.

Laurens, het is nergens voor nodig jezelf weg te cijferen.

Nou nee, ik noem dat onderbouwen wat ik zeg, dat heb je toch graag?

Jouw pointers betreffen eenrichtingsverkeer.. jij raakt de kluts kwijt als je geconfronteerd wordt met tegenliggers. Zo zie ik het.

Leg het maar uit, wat het is.. gedegen zelfonderzoek. Je komt nooit to the point, zou je dat wel doen dan ondermijn je eenvoudig.. jawel, het gedegen zelfonderzoek, en daar pas je voor.
Ik schrijf hier voor degenen die oren hebben naar wat ik te vertellen heb, daar hoor je niet bij. Ik hou van een kritische blik maar je drijft dit door tot in het absurde. Ik reageer hier verder niet meer op.
 
Oud 15 May 2022, 15:20   #387
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik schrijf hier voor degenen die oren hebben naar wat ik te vertellen heb, daar hoor je niet bij. Ik hou van een kritische blik maar je drijft dit door tot in het absurde. Ik reageer hier verder niet meer op.
Geen probleem.
Guido is offline  
Oud 15 May 2022, 16:04   #388
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Alleen een ego kan het een heerlijk weertje vinden.
Een ego op Groenland vindt het mss wel rotweer!
Een 'ik' kan dat vinden. Een 'ego' echter staat voor de beschermende functie van 'ik', een bescherming die hier niet van node en dientengevolge niet in het geding is. Zoals hier weer valt waar te nemen wordt het een zootje als je al die begrippen anders gaat interpreteren dan gebruikelijk is.
 
Oud 15 May 2022, 17:13   #389
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Hier spreek je jezelf tegen.

Afgezien daarvan dat dit ook nog eens volkomen onjuist is. Juist een 'wie', zijnde een 'ik' behept met geloof in zijn bestaan, is in staat op zoek te gaan naar 'wat' hij werkelijk is. Door waarheidvinding (neti-neti) waarbij successievelijk het geloof in het bestaan van dat 'ik' ondergesneeuwd geraakt.

Overigens valt op te merken dat als de 'ik ben' beleving (zoals gewaarzijn normaliter ook is op te vatten als 'ik ben gewaar') er sprake moet zijn van een persoon die de beleving heeft. In dat geval is gewaarzijn geen 'Bewustzijn' maar het subjectief beleefde 'bewustzijn'.
In Waarheid is er geen opdeling van bewustzijn en Bewustzijn.......
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 15 May 2022, 17:20   #390
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Een 'ik' kan dat vinden. Een 'ego' echter staat voor de beschermende functie van 'ik', een bescherming die hier niet van node en dientengevolge niet in het geding is. Zoals hier weer valt waar te nemen wordt het een zootje als je al die begrippen anders gaat interpreteren dan gebruikelijk is.
Leer toch eens begrijpend lezen, beste Laurens. In gewaarzijn is er niks wat er gecontroleerd hoeft te worden. (Heb ik vandaag nog geschreven). Ook gedachten hoeven niet gecontroleerd, dat doen alleen psychopaten.

In tegenwoordigheid is men het 'zijn' gewaar. Dat 'zijn' doet zich voor in Bassie.
Tegenwoordigheid kun je niet verwachten, niet controleren, niet beheersen, niks noppes, nada.

Maar jij hebt steeds maar controle dwang, dat etaleer je met deze reactie ook.
Begrippen moeten gehanteerd worden zoals jij (ego!) dat wilt.

Je deelt steeds maar op in je mind. Bassie en Marie zitten in een andere groep ingedeeld dan de overige gebruikers. Je deelt op in bewustzijn en Bewustzijn. Je laat niks anders zien dan opdelen. Waarheid is ongedeeld......
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.