Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 January 2015, 20:05   #381
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Ter verduidelijk nog even mijn uitgangspunt mij geleerd door eciw een doorgeven tekst van mijn leraar Jezus.

Niets werkelijks kan bedreigd worden.
Niets onwerkelijks bestaat.
Hierin ligt de vrede van God.
Effe aanvullend quoten van een persoon waar Theo eveneens geen hoge pet van op heeft maar die hij nog net niet als een valse profeet als Ramesh Balsekar aanziet denk ik.


"Ruimte en stilte zijn twee aspecten van hetzelfde, hetzelfde niets. Het zijn belichamingen van innerlijke ruimte en innerlijk stilzwijgen, en dat is stilte: de oneindig creatieve baarmoeder van al wat bestaat. De meeste mensen zijn zich totaal niet bewust van deze dimensie. Ze kennen geen innerlijke ruimte, geen stilte. Ze zijn niet in evenwicht. Met andere woorden: ze kennen de wereld of denken dat althans, maar ze kennen God niet. Ze identificeren zich uitsluitend met hun eigen lichamelijke en psychische vorm, zonder zich bewust te zijn van hun essentie. En omdat elke vorm erg instabiel is, zijn ze bang. Deze angst brengt een diepgaande misvatting teweeg over henzelf en over andere mensen, een verdraaiing van hun kijk op de wereld. Als er door de een of andere uitbarsting in het heelal een einde zou komen aan deze wereld, zou het Ongemanifesteerde daardoor volkomen onberoerd blijven. In Een cursus in wonderen wordt deze waarheid treffend verwoord: ?Niets werkelijks kan bedreigd worden. Niets onwerkelijks bestaat. Daarin ligt de vrede van God.?
Als je bewust in verbinding blijft met het Ongemanifesteerde, voel je waardering, liefde en een diep respect voor het gemanifesteerde en elke levensvorm daarin als een uitdrukking van het Ene Leven dat boven de vorm verheven is. Je weet ook dat elke vorm voorbestemd is om eens op te lossen en dat uiteindelijk niets in deze wereld er erg op aankomt. Dan heb je om met Jezus te spreken ?de wereld overwonnen? of, zoals Boeddha het zei, ?de overtocht naar de andere oever gemaakt?."

Uittreksel van "De kracht van het nu"
Eckhart Tolle
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 20:14   #382
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
@Theo: Doe jij niet wat je goeddunkt?
Nee. Dat is nou juist ego eigen. Ego is degene die 'wilt' en daarmee 'goeddunkt'. Ego weet alles heel goed. En gaat daar ook naar handelen: het 'doen'. Je kan niet tegelijkertijd naar God luisteren en naar je eigen ego.
Theodokus Kwak, je bent een gevalletje hopeloos wat mij betreft.
Maar toch
See you later alligator.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 20:15   #383
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Als dit het fundament is waar heel je betoog op steunt.Ik heb het betoog verder gelezen, maar kan er verder niets mee, omdat mijn uitgangspunt precies andersom is.
Maar als dit de juiste weg voor je is, ga er voor. Iedereen doet wat hem goeddunkt anders kan niet.

Ter verduidelijk nog even mijn uitgangspunt mij geleerd door eciw een doorgeven tekst van mijn leraar Jezus.

Niets werkelijks kan bedreigd worden.
Niets onwerkelijks bestaat.
Hierin ligt de vrede van God.
Het is geen betoog je moet, wil je verder onderzoeken, de genoemde mogelijkheden dat het zo is of kan zijn onder ogen durven komen. Alles moet worden onderzocht ook je angsten. Je bent de eerste niet die het met zo'n begin meteen al opgeeft. Je blijft liever in de comfortzone, dat is ieder zijn keus en niet mijn pakkie aan. Ik vraag me echter opnieuw af of ik voor het vrijblijvende geneuzel ruimte moet blijven verlenen.

De betekenis is, zei het cryptisch (je zult je mogelijk gerust gesteld voelen dat niets je kan bedreigen), precies hetzelfde als die van mijn hand maar je bent een interpratuur van 'ego ziet ego' en zult ook de teksten van Jezus niet anders dan in die hoedanigheid kunnen lezen. Je leest het in persoon en bent vreugdevol dat jou als persoon niets kan gebeuren.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 20:31   #384
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Theodokus Kwak, je bent een gevalletje hopeloos wat mij betreft.
Maar toch
See you later alligator.
Als je op deze manier blijft doorgaan met op de man spelen zal het vlug gedaan zijn.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 20:53   #385
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als je op deze manier blijft doorgaan met op de man spelen zal het vlug gedaan zijn.
And now, the end is near...I did it My Way!!!

Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 23:31   #386
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht

Ik zou voorstellen: start er een nieuw topic over. Titel ligt voor de hand:
De werking van Vrije wil en niet vrije-wil.

Zou ik idd kunnen doen. Ik kan het ook hier in enkele zinnen uitleggen.
Niet voor jou, maar voor een eventueel meelezer.

Het leven is als dansen. Ego danst volkomen uit de maat en doet maar wat. Hij noemt dit 'vrije wil'. Niet-ego beseft dat hij deel is van een eenheid en danst zoals de muziek hem verteld.

Je hoeft niet te bewegen om dansend door het leven te gaan...
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 23:42   #387
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Zou ik idd kunnen doen. Ik kan het ook hier in enkele zinnen uitleggen.
Niet voor jou, maar voor een eventueel meelezer.

Het leven is als dansen. Ego danst volkomen uit de maat en doet maar wat. Hij noemt dit 'vrije wil'. Niet-ego beseft dat hij deel is van een eenheid en danst zoals de muziek hem verteld.

Je hoeft niet te bewegen om dansend door het leven te gaan...
het komt en het gaat zoals het zich ontvouwt. Mooi! Dank je wel Theo, je zegt het op een manier zoals ik het laatst niet kon overbrengen en/of niet werd ontvangen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 23:50   #388
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Zou ik idd kunnen doen. Ik kan het ook hier in enkele zinnen uitleggen.
Niet voor jou, maar voor een eventueel meelezer.
ik zal het ook is in een paar zinnen uitleggen dan. Eveneens niet voor jou maar voor eventuele meelezers.
Zal je opvallen dat ik het woord ego niet gebruik, wat zowaar bijna een verheven kunst is op dit forum.

De mens is geprogrammeerd als een drie dimensionaal object door de bron om o.a. te geloven dat hij een vrije wil heeft, ook te benoemen als Goddelijke hypnose. Als zijn tijd gekomen is ontwaakt hij stilaan en ziet in dat hij nooit een vrije wil heeft gehad, dat hij dit slechts gedroomd heeft. Al wat hij ooit gedaan of niet gedaan heeft was altijd God's wil dus. Die ontwaakte mens beseft dat hij nooit gescheiden is geweest van God. Dat ontwaak-proces heet 'hereniging met de bron'.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 23:54   #389
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
het komt en het gaat zoals het zich ontvouwt. Mooi! Dank je wel Theo, je zegt het op een manier zoals ik het laatst niet kon overbrengen en/of niet werd ontvangen.
Graag gedaan, Ulla. Het is precies zoals ik het ervaar. Voorheen deed ik maar wat en soms pakte ik even de 'muziek' op. Nu voel ik de beat in mijzelf en wordt er steeds meer een (1) mee. Soms val ik er toch nog even uit. Maar dat geeft niet, ik pik het wel weer op.

En ik weet niet wat de muziek mij brengt. En dat hoeft ook niet, ik laat mij begeleiden door de muziek. Het is de werking van niet-ego. Het is het leren vertrouwen daarop. Dat is een proces.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 7 January 2015, 00:01   #390
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Graag gedaan, Ulla. Het is precies zoals ik het ervaar. Voorheen deed ik maar wat en soms pakte ik even de 'muziek' op. Nu voel ik de beat in mijzelf en wordt er steeds meer een (1) mee. Soms val ik er toch nog even uit. Maar dat geeft niet, ik pik het wel weer op.

En ik weet niet wat de muziek mij brengt. En dat hoeft ook niet, ik laat mij begeleiden door de muziek. Het is de werking van niet-ego. Het is het leren vertrouwen daarop. Dat is een proces.
Ja, ik herken dit proces al dans ik ook zo af en toe nog eens uit de maat. En momenteel is de muziek wat lastig te volgen maar toch hoort dat er ook bij dat je al doende leert van het uit de maat dansen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inzicht in ego-werking. Mihaela Beginnend zelfonderzoek 2 2 September 2020 13:04


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.