Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 December 2014, 11:41   #31
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dank voor het plaatsen. Het draadje is helaas al weer verzand in off topic geleuter.
Excuus als ik daar debet aan ben. Zoals zo vaak denkt iedereen (wellicht) een essentiële bijdrage te leveren, terwijl dat voor een ander nu juist net niet de bedoeling is. Ga vrolijk verder met waar je heen wilde in dit topic.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 11:44   #32
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dank je, Esradha. Bovenstaande is exact de reden waarom ik aan Marie vroeg om even met een hamer op haar vingers te slaan. Je kunt 100 jaar egoloos zijn maar als je je hoofd heel hard stoot aan de scherpe punt van een deurtje van de keukenkast, dan is het toegestaan om 'au!' te roepen en een eventuele wond te laten hechten bij de Eerste Hulp.

Het is niet alleen toegestaan; het is zelf een must om 'au!' te roepen of je moest zo geconcentreerd bezig zijn met het ZIJN dat je het zelf niet voelt?

Of, zoals ze van Boudha vertellen (een blad dat zich, uit zichzelf boven hem als een paraplu opstelden om hem te beschermen tegen de regen), moest de deur door jouw volkomen ego-vrij zijn uit zichzelf zijn toegegaan zodat jij je niet kon stoten aan haar scherpe punten...

marie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 11:51   #33
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Waarom leuteren, Theo? Omdat het niet in jouw hogere wereld past?
Als je met 'hogere wereld' de discussie naar een hoger plan tillen bedoelt, dan is het antwoord: ja.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 11:53   #34
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Excuus als ik daar debet aan ben. Zoals zo vaak denkt iedereen (wellicht) een essentiële bijdrage te leveren, terwijl dat voor een ander nu juist net niet de bedoeling is. Ga vrolijk verder met waar je heen wilde in dit topic.
Jij bent daar niet zo zeer debet aan, Marie die verlegde de focus al snel naar lichamelijke pijn. Jij ging daar op in. Nog even en we krijgen een cursus EHBO
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 12:09   #35
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Het is maar wat je lezen wilt hoe offtopic het is. Het onderscheid tussen pijn en lijden, past prima bij zowel lichamelijke als geestelijke pijn. Bestaat er trouwens geestelijke pijn of verwordt dat dan automatisch tot lijden.....? Een vervelende emotie zou je misschien geestelijke pijn kunnen noemen. Het lijden om de emotie zal kunnen verdwijnen, maar de emoties zelf zijn ook maar energetische stromen. Of je moet daarin een onderscheid gaan maken tussen gevoelens en emoties, waarbij gevoelens zeg maar het voorstadium zijn en ze verworden tot emoties door wat wij er vanuit ego mee doen.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 12:22   #36
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Het is maar wat je lezen wilt hoe offtopic het is. Het onderscheid tussen pijn en lijden, past prima bij zowel lichamelijke als geestelijke pijn. Bestaat er trouwens geestelijke pijn of verwordt dat dan automatisch tot lijden.....? Een vervelende emotie zou je misschien geestelijke pijn kunnen noemen. Het lijden om de emotie zal kunnen verdwijnen, maar de emoties zelf zijn ook maar energetische stromen. Of je moet daarin een onderscheid gaan maken tussen gevoelens en emoties, waarbij gevoelens zeg maar het voorstadium zijn en ze verworden tot emoties door wat wij er vanuit ego mee doen.
Het klopt dat lichamelijke pijn uit geestelijke pijn kan voortkomen.
Maar juist om die reden is het zaak om uit te 'vliegelieren' hoe al die zaken in ons ontstaan. Wat de oorzaak is van pijn. Hoe het zich gedraagt. Hoe ook ons immuunsysteem er bij betrokken is enz.

Het is een belangrijk onderwerp omdat velen van ons gebukt gaan onder geestelijke pijn en de daaruit eventueel voortvloeiende lichamelijke klachten.

Duidelijk is ook dat pijn voorvloeit uit ons denken. Als iemand jou een uiterst onaangename mededeling doet, dan treden er allerlei mechanismen in werking.
Zonder dat je er in eerste instantie invloed op kan uitoefenen, als je dat al zou willen.

Levende uit ervaring durf ik de stelling aan dat blijvende pijn niet nodig is.
En er is een grote mate van correlatie tussen het bestaan van pijn en zelfkennis. Dus juist voor hen die lijden is zelfkennis een pre.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 12:50   #37
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Jij bent daar niet zo zeer debet aan, Marie die verlegde de focus al snel naar lichamelijke pijn. Jij ging daar op in. Nog even en we krijgen een cursus EHBO
Dan is het raadzaam om aan het begin van de discussie de kaders te schetsen waarbinnen je een dialoog wilt hebben. We hebben de ervaring dat begrippen al heel anders ingevuld kunnen worden. voor mij is het namelijk zo dat alle pijn (sec) een lichamelijke sensatie is. Alles wat er meer van wordt gemaakt noem ik lijden. Zoals Esradha ook al aangaf.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 12:58   #38
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dan is het raadzaam om aan het begin van de discussie de kaders te schetsen waarbinnen je een dialoog wilt hebben. We hebben de ervaring dat begrippen al heel anders ingevuld kunnen worden. voor mij is het namelijk zo dat alle pijn (sec) een lichamelijke sensatie is. Alles wat er meer van wordt gemaakt noem ik lijden. Zoals Esradha ook al aangaf.
En daarom help je maar discussies om zeep, Rob? Omdat deze of gene misschien woorden gebruikt die jouw keuze niet is? Om dan later weer ergens te gaan klagen dat het nergens over gaat?

Een mooi punt van introspectie voor je.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 13:12   #39
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Jij bent daar niet zo zeer debet aan, Marie die verlegde de focus al snel naar lichamelijke pijn. Jij ging daar op in. Nog even en we krijgen een cursus EHBO
Lichamelijke en geestelijke pijn zijn sterk verbonden en kunnen een weg naar waarheidsvinding zijn. Ik spreek hier niet over EHBO maar over de verbondenheid tussen onze lichamelijke beleving en ons innerlijk leven. Als dat al afleiding is van het onderwerp "betekent egoloos pijnvrij leven?"; sorry maar dat is iedere mens dan de mond snoeren...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 13:13   #40
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En juist bij natuurlijke oorzaken blijft de vraag waarom wij ons juist op dat ogenblik op die plaats bevinden...
Is het zuiver noodlot of is het ons 'bewust of onbewust maar gewild' lot?

Op de vraag waarom een jonge persoon aan een vreselijke ziekte moest sterven; kan God dat willen of wie veroorzaakt dat...
Voor mij is het enige, juiste antwoord dat het de persoon zelf is, die meer dan duidelijk onbewust, over dit einde voor zichzelf beslist heeft.

Mijn innerlijke en spontaan opkomende vraag, toen ik die ziekte van die persoon vernam, was dan ook; waarom? Waarom heb je daarvoor gekozen?
Het is het brein dat antwoord wil. Soms worden mensen of andere levende wezens gewoon ziek of door directe of indirecte oorzaken. Niet alles is ook te voorkomen. Verder is pijn pijn een teken of signaal dat er iets nodig is om de oorzaak te verhelpen. Met beredeneren waarom ik griep heb genees ik niet. Met rust nemen en lekker onder de deken kruipen (hopelijk) wel. Stil staan bij het moment en doen wat nodig is en eventueel later kijken of er nog meer nodig is in het geval ik elke maand ziek, zwak en misselijk ben. Dan klopt er iets helemaal niet.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.