Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 June 2012, 20:45   #31
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Mij helemaal niet.
Dat is dan blijkbaar het aardige van een T.P. te (mogen) horen.

Onmiddellijk en eindelijk was Blik heerlijk Blik zoals ze IS juist omdát er niemand is.

De terreur van de psyche was daarmee niet totaal verdwenen, dat is nu eenmaal de hersenspoeling waardoor elk mens gespoeld wordt.

Ook dat hoort erbij.
Hoewel ik T.P. uitstekend begreep werd ik nogal moedeloos van het niemand-gedoe. Ik kreeg het gevoel dat Diane-zijn foute boel was. Hij zei natuurlijk wel dat je niets anders dan "jezelf" kon zijn. Maar vond z'n betoog vaak heel tegenstrijdig. Wat alles over "mij" zegt hoor.

En ach die psyche, die hele programmering etc. van de mind, je kunt die hersencellen niet even onder de koude kraan houden.
Soms werkt een klap op je hoofd..
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2012, 21:51   #32
Sytze
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Elk betoog is krakkemikkig......
Omdat alle betogen van lucht zijn, daar moet je helemaal geen stevigheid van verwachten.

Waarom geef je geen antwoord op een paar eenvoudige vragen ?....ben je misschien een Luchtfietser ?, sorry maar dat is een kundigheid waar ik niet in thuis ben.

(p.s je doet me denken aan Jef Foster......in zijn early days
Waarom bedien je je er dan van ?

Het antwoord op de vraag, welke conclusie er verkeerd is, heb ik gegeven vriend.

Dat het een grove aanname is, evenals overigens nu weer die van luchtfietser, kun je zelf ook nog wel constateren, zo niet is het droevig met je gesteld.
  Met citaat reageren
Oud 29 June 2012, 23:42   #33
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sytze Bekijk bericht
Waarom bedien je je er dan van ?

Het antwoord op de vraag, welke conclusie er verkeerd is, heb ik gegeven vriend.

Dat het een grove aanname is, evenals overigens nu weer die van luchtfietser, kun je zelf ook nog wel constateren, zo niet is het droevig met je gesteld.
Luchtspiegelingen......
Ze kunnen scherp/onscherp, duidelijk/onduidelijk zijn, maar stevigheid zul je er nooit in vinden. Het is een metafoor voor gedachten, betogen zo je wilt.
Heb je er wel eens eentje in het echt gezien ?....ik wel een aantal keren, je kunt er alleen bij komen door te zijn' bij wat het weerspiegelt.

Grove weergaves' is alles wat we tot onze beschikking hebben om te communiceren...
De 'ervaring' van geheugen, herinnering en verbeelding is nooit in staat om de ragfijne details van de 'beleving' weer te geven.

Een vriendelijke groet dan maar :-)

Wijziging aangebracht door sagnaar op 30 June 2012 om 07:29.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 30 June 2012, 10:04   #34
Sytze
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Luchtspiegelingen......
Ze kunnen scherp/onscherp, duidelijk/onduidelijk zijn, maar stevigheid zul je er nooit in vinden. Het is een metafoor voor gedachten, betogen zo je wilt.
Heb je er wel eens eentje in het echt gezien ?....ik wel een aantal keren, je kunt er alleen bij komen door te zijn' bij wat het weerspiegelt.

Grove weergaves' is alles wat we tot onze beschikking hebben om te communiceren...
De 'ervaring' van geheugen, herinnering en verbeelding is nooit in staat om de ragfijne details van de 'beleving' weer te geven.

Een vriendelijke groet dan maar :-)
Ik kan niks met je mening.
  Met citaat reageren
Oud 30 June 2012, 10:15   #35
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Hoewel ik T.P. uitstekend begreep werd ik nogal moedeloos van het niemand-gedoe. Ik kreeg het gevoel dat Diane-zijn foute boel was. Hij zei natuurlijk wel dat je niets anders dan "jezelf" kon zijn. Maar vond z'n betoog vaak heel tegenstrijdig.
Goh..eigenaardig...
Jij hebt 'm blijkbaar anders begrepen dan ik.
Ik begrijp dat 'niemand gedoe' precies tegenovergesteld!
Niet alleen voor mij maar voor al wat is.
Het past ook exact in Nissargadatta, Ramesh Balsekar en Wayne Liquorman.

Wat vond jij tegenstrijdig?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 30 June 2012, 11:10   #36
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Goh..eigenaardig...
Jij hebt 'm blijkbaar anders begrepen dan ik.
Ik begrijp dat 'niemand gedoe' precies tegenovergesteld!
Niet alleen voor mij maar voor al wat is.
Het past ook exact in Nissargadatta, Ramesh Balsekar en Wayne Liquorman.

Wat vond jij tegenstrijdig?
Ik snapte uitstekend het niemand-gedoe, voelde me dan ook een lege huls, een marionet, een robot. Want er zat NIEMAND in! Na enig onderzoek kon ik dat verstandelijk beamen wat de zaak er niet beter op maakte qua levensvreugde. Of ik nu een paardenbloem of Diane was maakte tenslotte geen enkel verschil behalve dat er hier een brein was wat dit nog kon bedenken.
Begon ernstig aan de zin van dit leven te twijfelen, wat is tenslotte een "medium" als een soort TV-toestel wat zich verbeeldt nog van enig belang te zijn. Kortom, een akelige kale leegte. Hoewel ik dan ook wel weer zag dat dit "slechts" gedachten waren die ook weer niet geloofd moesten/konden worden. Een eindeloze cirkel..
Wat is bij T.P. miste was wat ik o.a. "vond" bij Rupert Spira die glashelder uitlegde dat dit lichaam, dit leven OOK Bewustzijn is.
Dat het denken en voelen OOK Bewustzijn is al is de objectieve inhoud dit dan weer niet. Maar wel dat Bewustzijn deel heeft aan ?lke ervaring.
Dit maakte het fysieke bestaan draaglijker.

Het tegenstrijdige bij T.P. vond ik het uitsluitend focussen op het Niemand-zijn, terwijl hij bijv. wel dol is op z'n vrouw en kinderen. Zodat ik dan dacht: wat kan jou dit schelen, dat zijn toch ook "niemanden"?

Na deze episode las ik dus dat stuk van Jeff Foster en het was alsof ik als een plumpudding in elkaar zakte. Met een onbegrijpelijke duidelijkheid voelde en zag ik WIE het allemaal "te pakken" probeerde te krijgen. MAAR tegelijkertijd kon en mocht het leven gevierd worden zoals het zich voordoet. Ik voelde dat Diane (ook) een representatie is van het Ene met alles erop en eraan zonder "mezelf" als niets en niemand en in mijn gedachtengang (!) DUS als volstrekt van geen enkel belang te beschouwen.

E.e.a. betekent wel dat alle pogingen om "Het" te snappen nu verdwenen lijken te zijn.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 30 June 2012, 11:39   #37
Sytze
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Kortom, een akelige kale leegte.
Jammer dat je niet verder bent gekomen dan deze subjectieve beleving van de leegte als 'akelig'.

Daarin moet je in volledige harmonie kunnen vertoeven, zonder vluchtplan
  Met citaat reageren
Oud 30 June 2012, 12:16   #38
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sytze Bekijk bericht
Ik kan niks met je mening.
Ik verwacht ook helemaal niet dat je er wel' iets mee zou kunnen, dat is op voorhand helemaal open bij mij....
Het loopt zoals t' loopt.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 30 June 2012, 21:19   #39
Sytze
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Ik verwacht ook helemaal niet dat je er wel' iets mee zou kunnen, dat is op voorhand helemaal open bij mij....
Het loopt zoals t' loopt.
Oh, ik dacht dat ik moest reageren. Toen je meende dat ik je vragen niet beantwoord had veronderstelde je dat ik een luchtfietser was.
Ik zou je niet graag tot vreemde aannames brengen.
  Met citaat reageren
Oud 30 June 2012, 22:16   #40
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sytze Bekijk bericht
Oh, ik dacht dat ik moest reageren. Toen je meende dat ik je vragen niet beantwoord had veronderstelde je dat ik een luchtfietser was.
Ik zou je niet graag tot vreemde aannames brengen.
To the point......,
Is elke gedachte een vreemde aanname.....
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
sat-chit-ananda (tot hier gecorrigeerd) Rozenhart Advaita 86 13 August 2011 09:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.