Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Jiddu Krishnamurti
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 December 2014, 00:25   #31
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
"Je bent het al, je hoeft niks meer te doen", daarmee is het verhaal toch niet klaar? Dat lijkt me juist het begin. Die uitspraak kan dan onderzocht worden. Klopt het dat je niks hoeft te doen? Wordt alles niet gewoon gedaan? Maar niet door jou. Althans niet de jou waar voor je jezelf hield. Dat kan toch het begin van een zelfonderzoek zijn?
Als je niks meer hoef te doen is het inherent aan dat gezegde zo dat je niks meer hoeft te doen en dat impliceert dat je niks meer hoeft te doen en op je lauweren kunt gaan rusten, het is klaar. Dat jij in je persoonlijke opvatting vervolgens vindt dat er nog wel wat te doen valt wil dus zeggen dat je niet klaar bent. Het gezegde 'je bent het al, je hoeft niks meer te doen' is in dat geval dan niet langer meer op jou van toepassing. Als men mij zegt dat ik klaar ben ga ik geen zelfonderzoek meer doen (hetgeen doen is), ik ben immers klaar.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 09:55   #32
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als je niks meer hoef te doen is het inherent aan dat gezegde zo dat je niks meer hoeft te doen en dat impliceert dat je niks meer hoeft te doen en op je lauweren kunt gaan rusten, het is klaar. Dat jij in je persoonlijke opvatting vervolgens vindt dat er nog wel wat te doen valt wil dus zeggen dat je niet klaar bent. Het gezegde 'je bent het al, je hoeft niks meer te doen' is in dat geval dan niet langer meer op jou van toepassing. Als men mij zegt dat ik klaar ben ga ik geen zelfonderzoek meer doen (hetgeen doen is), ik ben immers klaar.
En dan maar blijven beweren dat alles simpel is en éénduidig en niet kan leiden naar verwarring en misleiding....
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 10:13   #33
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En dan maar blijven beweren dat alles simpel is en éénduidig en niet kan leiden naar verwarring en misleiding....
Het is niet gelegen in het feit dat het simpel is dat er zo veel moet worden gediscussieerd het is gelegen in de omstandigheid dat iedereen er zijn eigen opvatting op los laat die gecorrigeerd moet worden. Datgene wat Waarheid vertegenwoordigd blijft doodsimpel.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 10:18   #34
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als je niks meer hoef te doen is het inherent aan dat gezegde zo dat je niks meer hoeft te doen en dat impliceert dat je niks meer hoeft te doen en op je lauweren kunt gaan rusten, het is klaar. Dat jij in je persoonlijke opvatting vervolgens vindt dat er nog wel wat te doen valt wil dus zeggen dat je niet klaar bent. Het gezegde 'je bent het al, je hoeft niks meer te doen' is in dat geval dan niet langer meer op jou van toepassing. Als men mij zegt dat ik klaar ben ga ik geen zelfonderzoek meer doen (hetgeen doen is), ik ben immers klaar.
Wat ik beoogde te zeggen was: zou het ook zo kunnen zijn dat er bedoeld wordt dat je niks meer hoeft te doen, in de zin van jezelf verbeteren?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 10:23   #35
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat ik beoogde te zeggen was: zou het ook zo kunnen zijn dat er bedoeld wordt dat je niks meer hoeft te doen, in de zin van jezelf verbeteren?
Dat kan, maar in die opvatting ben je een uitzondering. Ik heb op vele neo advaita georienteerde fora gezeten waar de gerealiseerden over elkaar heen tuimelden in de opvatting dat ze klaar waren.

Het is om ieder misverstand uit de weg te gaan dat ik nooit zeg 'je bent het al, je hoeft niks meer te doen'. Dat je het al bent dat is namelijk een omstandigheid om uit te zoeken en achteraf te constateren dus is het uitzoeken. Neo advaitisten zoeken niks meer uit.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 10:37   #36
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is niet gelegen in het feit dat het simpel is dat er zo veel moet worden gediscussieerd het is gelegen in de omstandigheid dat iedereen er zijn eigen opvatting op los laat die gecorrigeerd moet worden. Datgene wat Waarheid vertegenwoordigd blijft doodsimpel.
Inderdaad zo doodsimpel (zie het woord dood, sterven zit er in), maar toch zo goed verborgen dat bijna niemand het ziet... of zelfs maar kan begrijpen... enkele uitzonderingen te na gesproken...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 10:46   #37
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Inderdaad zo doodsimpel (zie het woord dood, sterven zit er in), maar toch zo goed verborgen dat bijna niemand het ziet... of zelfs maar kan begrijpen... enkele uitzonderingen te na gesproken...
Ik begrijp dat je geen argumenten meer hebt om nog langer verzet te plegen en nu maar valt over het woordje doodsimpel?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 10:52   #38
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik begrijp dat je geen argumenten meer hebt om nog langer verzet te plegen en nu maar valt over het woordje doodsimpel?
Ik dacht dat je in staat waart om over het woordje doodsimpel heen te kijken; vergeet het en lees de rest.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 11:05   #39
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik dacht dat je in staat waart om over het woordje doodsimpel heen te kijken; vergeet het en lees de rest.
Excuses ik heb inderdaad niet verder gekeken.

Voor mij is het niet langer meer verborgen en geen geheim en wat ik vertegenwoordig is niet iets bijzonders dus zoals door mij gezien kan worden is dat voor eenieder weggelegd.

Tony Parsons heeft de toegankelijkheid van het geheim aangegeven door er een boek naar te vernoemen 'The open secret'.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 11:12   #40
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Excuses ik heb inderdaad niet verder gekeken.

Voor mij is het niet langer meer verborgen en geen geheim en wat ik vertegenwoordig is niet iets bijzonders dus zoals door mij gezien kan worden is dat voor eenieder weggelegd.

Tony Parsons heeft de toegankelijkheid van het geheim aangegeven door er een boek naar te vernoemen 'The open secret'.
Bedank voor de hint.
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De frustratie van verlicht zijn Natan Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 69 29 January 2017 18:15


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.