Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Soefisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Soefisme God die zich uitdrukt in het hele universum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 July 2013, 14:30   #31
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Fragment uit Soefisme, Hart van de islam van Sjeik Khaled Bentoun?s
Jih?d, de grote heilige oorlog
Op een dag zei de profeet (v.z.m.h.) na terugkeer van het slagveld:"We zijn terug van de kleine strijd en nu gaan we naar de grote strijd." Toen vroeg men hem: "maar wat is dan die grote strijd?" en hij antwoordde: "de strijd van het ego."
In tegenstelling met de gangbare ideeën is de grote heilige oorlog niet bedoeld om het islamitisch geloof te verspreiden onder de banier van een tiran.
De grote jih?d (al-jih?d al-akbar), de jih?d van de zielen gaat terug tot de oorsprong van de mens. Vanaf het moment dat de mens zich bewust was geworden van wat hij van het Goddelijke had gekregen: het begrip en de kennis van zijn verantwoordelijkheid te kunnen herkennen en van zijn onwetendheid in verband met het universum waarmee hij verbonden is, drong het tot hem door dat hij de macht had om zijn lotsbestemming te kiezen, tussen goed en kwaad te kiezen.
Hier krijgt de islamitische notie van jih?d haar volle draagkracht en weerslag in het leven van alledag.
Die grote heilige oorlog, die grote strijd is niets anders dan de strijd van de mens met zichzelf.
Het komt erop aan slag te leveren met het verwrongen ego dat altijd in strijd is met de werkelijkheid zoals die zich aan hem voordoet en die gedachten en reacties oproepen die we achteraf betreuren.
Het komt er niet op aan dat ego te doden, maar wel het tot vrede, tot bedaren te brengen, dat is heel wat anders!
Een wezen dat zijn ego verliest is immers een incompleet, onvolkomen, gehandicapt wezen.
Enkel degene die erin slaagt zijn ego te kalmeren door de evidentie en de suprematie van de Waarheid te erkennen, is een wezen bij uitstek.
...
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 15:18   #32
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Mij ook niet hoor. Maar kans is groot dat je flauwvalt en je hart het van schrik begeeft. Volgens mij heeft de natuur daar ook haar dingen voor geregeld. Hoe dat bij elke dier gaat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de hele natuur dat doet wat haar van nature ingegeven wordt. Zelfs wij eten (nog) steeds dieren. Mensen zijn in die zin ook alleseter. Wreed is het gevoel niet het zijn zelf. En dat is een wereld van verschil.

En mensen zijn in die zin veel wreder als je ziet wat er zo allemaal bedacht wordt om anderen te laten lijden.
De mens is wreder dan dieren omdat de mens zich bewust is van wat hij doet.
Maar om mijzelf meteen tegen te spreken: als een mens vergeten is wie hij is, kan je hem dan kwalijk nemen dat hij wreed is?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 17:45   #33
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Ik zie wat je bedoelt Ulla.
Wat wreedheid bij mensen wordt genoemd, is eigenlijk pervers gedrag.
Mensen kunnen zich inleven in het andere en dat maakt hem/haar in normale omstandigheden gezond.

Wreed zie ik als elke betrokkenheid met het slachtoffer ontbreekt en het andere tot object van de behoefte wordt. Dat komt heel zeker bij mensen ook voor.
Ja, ik snap jou ook wel hoor. Het blijft onze eigen interpretatie, wreed of niet wreed.

De natuur zou ook ontwricht raken als een dier telkens betrokken zou zijn as het wil eten. Door toedoen van de betrokken mens gebeurt dat ook al.
Ik vermoed dat dieren niet stilstaan bij het slachtofferschap en dit toch gewoon als natuurlijk ervaren.

Die betrokkenheid bij de mens pakt daarom ook alleen maar goed uit als de mens zich in zijn betrokkenheid niet laat leiden door angst en altijd maar meer willen en hoofdzakelijk voor zijn eigen belang gaan. Het is helaas dagelijks kost dat mensen dingen doen, die wij als wreed en pervers ervaren.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 19:54   #34
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Is een been afhakken wreed?
* Ja, als je het doet om iemand te mishandelen
* Nee, als je het doet om iemands leven mee te reden

De intentie is doorslaggevend of het wreed is of niet.
Handelen dieren met intentie of is het een reactie.

Ik denk dat een dier net als de mens, intentie kent!
Dieren kunnen mijn inziens, net als de mens wreed en/of liefdevol zijn!

Het grootste dier vind ik op dit moment de mens. Welk dier rookt er? Is verslaafd? Is overspannen etc. Ik put veel inspiratie uit dieren en de natuur en zie deze levensvormen als dichter bij de werkelijke natuur dan de mens.
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 20:03   #35
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Fragment uit Soefisme, Hart van de islam van Sjeik Khaled Bentoun?s
Jih?d, de grote heilige oorlog
Op een dag zei de profeet (v.z.m.h.) na terugkeer van het slagveld:"We zijn terug van de kleine strijd en nu gaan we naar de grote strijd." Toen vroeg men hem: "maar wat is dan die grote strijd?" en hij antwoordde: "de strijd van het ego."
In tegenstelling met de gangbare ideeën is de grote heilige oorlog niet bedoeld om het islamitisch geloof te verspreiden onder de banier van een tiran.
De grote jih?d (al-jih?d al-akbar), de jih?d van de zielen gaat terug tot de oorsprong van de mens. Vanaf het moment dat de mens zich bewust was geworden van wat hij van het Goddelijke had gekregen: het begrip en de kennis van zijn verantwoordelijkheid te kunnen herkennen en van zijn onwetendheid in verband met het universum waarmee hij verbonden is, drong het tot hem door dat hij de macht had om zijn lotsbestemming te kiezen, tussen goed en kwaad te kiezen.
Hier krijgt de islamitische notie van jih?d haar volle draagkracht en weerslag in het leven van alledag.
Die grote heilige oorlog, die grote strijd is niets anders dan de strijd van de mens met zichzelf.
Het komt erop aan slag te leveren met het verwrongen ego dat altijd in strijd is met de werkelijkheid zoals die zich aan hem voordoet en die gedachten en reacties oproepen die we achteraf betreuren.
Het komt er niet op aan dat ego te doden, maar wel het tot vrede, tot bedaren te brengen, dat is heel wat anders!
Een wezen dat zijn ego verliest is immers een incompleet, onvolkomen, gehandicapt wezen.
Enkel degene die erin slaagt zijn ego te kalmeren door de evidentie en de suprematie van de Waarheid te erkennen, is een wezen bij uitstek.
...
Heerlijk! Ik geniet! Bedankt!
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 20:32   #36
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Welk dier rookt er?
Geen een. Vind je dat gek?

Ze hebben geen geld om sigaretten te kopen ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 20:42   #37
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Ik ben niet zo van het oosten,.....WiNk
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Geen een. Vind je dat gek?

Ze hebben geen geld om sigaretten te kopen ...
Reacties van dezelfde oorsprong.
Humor tracht iets te verlichten.
Dat is de toets: ESC.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 20:55   #38
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Humor tracht iets te verlichten.
Klopt. Humor is een teken van verlichting.
Zodra het lachwekkende van de denk-geest helder wordt.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 21:15   #39
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Klopt. Humor is een teken van verlichting.
Zodra het lachwekkende van de denk-geest helder wordt.
Rob, je maakt je veel wijs als je die toets gebruikt.
Het onderwerp is innerlijke vrede en niet innerlijk jezelf bedriegen.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 21:21   #40
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Rob, je maakt je veel wijs als je die toets gebruikt.
Het onderwerp is innerlijke vrede en niet innerlijk jezelf bedriegen.
Lily, ben je in vrede met jezelf? En in vrede met je omgeving?
Heb je die 'innerlijke vrede' gevonden?
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.