Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 May 2015, 00:16   #31
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht
@aan Gargamel: Titel van dit topic = "Een Curus in Wonderen". Er ontbreekt een 's' achter de 'r' in 'Curus'.
Ik zou het een circus in wonderen noemen.
Nadje is offline  
Oud 29 May 2015, 06:58   #32
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht

En wie Niets heeft, die heeft de Bron te pakken. Maar het is niet velen gegeven. Wie Niets heeft, heeft uiteindelijk alles. En wie alles denkt te hebben blijft met lege handen achter. De eersten zullen de laatsten zijn en de laatsten zullen de eersten zijn.


Totale bevrijding is alleen te vinden in het Niets.
'Het' niets is de duiding tot iets, maar 'het' niets is niet iets, 'ik' kan alleen besef hebben van iets, daarom daagt de constatering dat 'het' niets als zijnde iets niks anders dan een illusoire superlatief is.
Ben is offline  
Oud 29 May 2015, 09:46   #33
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht
@aan Gargamel: Titel van dit topic = "Een Curus in Wonderen". Er ontbreekt een 's' achter de 'r' in 'Curus'.
Gargamel heeft een hekel aan de letter 's' denk ik?.
Theo is offline  
Oud 29 May 2015, 09:49   #34
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
'Het' niets is de duiding tot iets, maar 'het' niets is niet iets, 'ik' kan alleen besef hebben van iets, daarom daagt de constatering dat 'het' niets als zijnde iets niks anders dan een illusoire superlatief is.


Idd, het Niets is 'niet-iets'. We hebben het hier al eerder over gehad. Iets (ik) kan het het besef hebben van 'niet-iets'. Voor jou -nog- illusionair.
Het is ook de plaats waar onze wegen scheiden. Zoeken er naar heeft geen enkele zin, het valt je toe als de tijd daar is.
Theo is offline  
Oud 29 May 2015, 16:35   #35
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Idd, het Niets is 'niet-iets'. We hebben het hier al eerder over gehad. Iets (ik) kan het het besef hebben van 'niet-iets'. Voor jou -nog- illusionair.
Het is ook de plaats waar onze wegen scheiden. Zoeken er naar heeft geen enkele zin, het valt je toe als de tijd daar is.

Idd, het overkomt je Wezenlijk waar tijd niet is.
Voooralsnog valt het jou 'geestelijk' toe, omdat de tijd nog daar is.
Ben is offline  
Oud 29 May 2015, 17:15   #36
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Misschien is het de taal, maar iets dat bestaat kan niet ontmaskerd worden als niet bestaand. Dat bestaat niet. (Sorry woordgrapje). Wat er is, is er en bestaat. Het is alleen niet "wat" je bent. Het is niet de laatste Waarheid over jezelf.

Oh, je slaat opeens een paar lessen over zie ik? Als de wereld is iets wat je bedacht hebt, dan bestaat ie als gedachte. Als gedachten niet neutraal zijn, hoe kan de wereld dat dan wel zijn? Hoe rijm je dat met elkaar?
Misschien heb je wat aan deze vergelijking.

Een spiegel is neutraal. Alles wat je doen zal het reflecteren. Wat je doet is niet neutraal. De neutrale spiegel reflecteert enkel.

Nu de wereld is een spiegel van gedachten. Neutraal dus. Maar alles wat je denkt wordt weerspiegelt in vorm en daden. Het zijn gedachten die oorlog maken, maar ook vrede en liefde.

Het geheim is dat (eigen) gedachten ellende brengen of plezier , maar in beide gevallen onvrede. Omdat je nooit zeker bent wanneer plezier ophoud (alles is hier immers tijdelijk) of omdat je niet weet wanneer ellende en pijn stopt. Deze gedachten zijn de veel besproken ego gedachten die ieder van ons op een eiland van alleen zijn plaatst en onzeker maakt. In strijd met elkaar(andere gedachten), vaak heel verborgen en verholen, maar ook openlijk in oorlog). Deze gedachten hebben geen bron en komen uit fantasie zijn niet werkelijk hoewel wel zo ervaren. Toch zijn ze oorzaakloos zonder bron van werkelijkheid dus is het effect in de wereld (spiegel) ook niet werkelijk. Een grote droom is het.

Nu is ontwaken wakker worden voor het feit dat je ware gedachten nog steeds bestaan omdat ze komen van en uit een bron die werkelijkheid is. Die is pure liefde en éénheid met alles, deze gedachten zijn nooit aangetast door de droom. Nu kan je eigen werkelijkheid herinnerd worden, door je ware gedachten toe te laten, zodat ze in de neutrale wereld gereflecteerd worden.

Je kent vast de uitdrukking wel dat we geen twee meesters kunnen dienen. Dit slaat op gedachten uit fantasie en gedachten die het fundament van de waarheid hebben. Ze zijn niet te mengen. De ene is waar en de andere onwaar, waarbij de onware het ware tijdelijk kan blokkeren in illusie maar niet kan doen verdwijnen terwijl andersom ontmaskering plaatsvind en zijn onwerkelijkheid gezien wordt.

Sorry ik liet me even gaan. Als je niets mee kunt wat mij betreft even goede vrienden.

Wijziging aangebracht door Alliswell op 29 May 2015 om 17:56.
Alliswell is offline  
Oud 29 May 2015, 17:33   #37
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Alliswell, doorzie je het mechanisme dat je je tegen mij moet afzetten wil je je eigen overtuiging kunnen behouden?
Ik zie het mechanisme, maar dat is nu juist jouw reeds besloten antwoord en werkelijkheid als vraag verpakt.
Het mechanisme is d? illussie en ik zie het niet als d? werkelijkheid. De werkelijkheid is harmonie en liefde en zet zich tegen niemand af. Door met de discussie te stoppen geef ik je de vrijheid te vinden wat je vind, maar ik wil het niet aanvallen en trachten te bewijzen aan jouw dat dit mechanisme illusie is. Dat zou alleen betekenen dat ik in die illusie geloof en je erin bevestig. Daar hebben we beiden niets aan.

Met een vriendelijk groet wilde ik zeggen dat ik mij niet omdraai met aangebrande wrok, maar wacht op het moment (wanneer en waar dan ook) we hetzelfde kunnen delen.

Als het als een flut antwoord is gezien ..het zij zo. En dat je er zo veel tijd ingestoken mij te antwoorden is proberen op mijn schuldgevoel te werken. Dat is allemaal deel van hetzelfde mechanisme dat in aanval gelooft. Wat ik wil zien Laurens is dat je dat niet bent. Ik wil de waarheid zien die je bent ...louter Liefde. Hoe stom dit ook (in deze wereld) kan overkomen ...dit is de weg die ik wil leren(herinneren als onze werkelijkheid ) ....ja het is mijn overtuiging die ik wil behouden en niet verliezen in het strijdmechanisme van illusie. Mocht het anders zijn ik ben in veilige handen en de werkelijkheid is bij machte mij te bereiken mocht ik dwalen. Dit is een actieve openheid.
Dat fundament is mijn zekerheid en ik voel mij zeker zonder mij te hoeven afzetten tegen wie of wat dan ook.

Met vriendelijke groet,
Alliswell is offline  
Oud 29 May 2015, 18:13   #38
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
@Nadje: Sorry ik liet me even gaan.
Niks Sorry nodig, gewoon doorsmurfen. Je bent goed aan 't Waarheidsmurfen.
Puppetji is offline  
Oud 29 May 2015, 18:20   #39
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Ik zie het mechanisme, maar dat is nu juist jouw reeds besloten antwoord en werkelijkheid als vraag verpakt.
Nogmaals het volgende is niet mijn antwoord maar een verduidelijking hoe dit fenomeen zich toont voor het geval je er geen idee van zou hebben hoe dat er uit ziet. Maar goed, de omstandigheid dat je het mechanisme ziet strekt je tot voordeel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
De een doet dat door een mentale kracht advaitateam te noemen de ander merkt op dat er niet gesproken wordt vanuit de dezelfde geest of op een andere golflengte. Dat andere is er niet er wordt alleen gesproken vanuit waarheid die in aanleg subjectief is maar gaandeweg universeler van aard wordt door iets aan elkaars woorden gelegen te laten zijn dan wel door vorming van nieuwe overtuigingen ten gevolge van de kracht van de rede.
Vervolgens zitten we meteen weer bij een aanname, met dat 'het mechanisme is de illusie'. Je kunt onderdelen uit het bestaan dat in zijn geheel al illusie is, niet opnieuw weer illusie gaan noemen. De werkelijkheid waarvan je zegt dat die harmonie en liefde is behoort ook tot de illusie. Laat dat duidelijk zijn, de harmonie en de liefde zijn illusie. Ik ben helemaal niet blij met je genereuze aanbod te mogen vinden wat ik vind want nou moet ik jou zeker ook zomaar je gang laten gaan? Want je verkoopt mij met een stalen gezicht de grootst mogelijke onzin en ik wordt niet graag besodemieterd. Dus hiermee is de harmonie en ook de liefde waar je wel in geloofd en die je dacht te kunnen bewaren ook over.

Alliswell laat dit maar even goed tot je doordringen, de liefde voor je is over en de illusie is voorbij. Ik zit met wrok nu je me probeerde te besodemieteren.
Wat vindt je daar nou van, waar is nou die zo door je geroemde harmonie toch gebleven?

Ik draai me ook niet om met aangebrande wrok en slinger je dit gewoon in je gezicht en dat moment dat we samen kunnen delen is wanneer je al die onzin eens opzij zet en op zoek gaat naar Waarheid.

Je bent een struisvogel Alliswel je steekt je kop in het zand, voel je maar gerust schuldig dat hoort zo in de dualiteit waarin je verkeert. Je kunt nu wel lankmoedigheid uitstralen ik vind je in deze dualiteit een lapzwans. Als je iets niet wil zien noemen ze dat struisvogelpolitiek, je wilt deze duistere kant van mij nu natuurlijk ook weer gewoon gaan ontkennen maar die kans geef ik je niet. Als je me werkelijk wilt leren kennen zul je op zoek moeten naar 'wat' ook jij bent maar dat doe je niet, je bewaard de lieve vrede.
 
Oud 29 May 2015, 19:14   #40
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Wat ik wil zien Laurens is dat je dat niet bent. Ik wil de waarheid zien die je bent ...louter Liefde. Hoe stom dit ook (in deze wereld) kan overkomen ...dit is de weg die ik wil leren(herinneren als onze werkelijkheid ) ....ja het is mijn overtuiging die ik wil behouden en niet verliezen in het strijdmechanisme van illusie.
Er is louter "kennendheid", Alliswell. Dat wat jij "Liefde" noemt zal je ook zien in Laurens en elke zogenaamde andere, wanneer er van jouw zijde geen voorwaarden meer aan verbonden zijn. En dat heeft niet met Laurens te maken, maar met jou. Allisyou
Maria is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.