Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 January 2015, 18:03   #31
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat is een beetje het probleem, Puppetji. Iedereen kan verwijzen naar het boek van Nisargadatta. Heb je het boek wel eens gelezen?
Hoe zou ik dat boek niet gelezen kunnen hebben Rob, als de goeroe waar ik bij in de leer geweest ben in zijn dagelijkse satsangs regelmatig Nisardatta citeerde en toelichtte. Het boek ligt naast mij hier op mij bureau. Ik grasduin er regelmatig in.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Voor zover mijn kennis reikt gaat het daarin nergens over dat 'the world can change from within'.
Maakt ook niet uit of dat erin staat. Veel one of multiple-liners die Ramesh Balsekar eigen zijn staan er ook niet in en toch wijzen ze naar en op hetzelfde, geld ook voor Eckhart Tolle e.a. natuurlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik heb verder niks tegen Tolle (heb er veel aan gehad) maar ik begin wel steeds meer een aversie te krijgen tegen de oneliners die zo uit de lucht komen vallen.
Oneliners zijn korte pointers, als die van mensen als Nisargadatta, Balsekar of Tolle komen weet een universeel denkend mens die op dezelfde frequentie zit meteen waar ermee naar verwezen wordt.
Hoofdmensen-hokjesgeesten als Theo & Laurens / Renoir weten dat niet. Die drukken zich minachtend laatdunked uit. Zie Theo maar weer:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik zie Tolle als iemand die het net allemaal niet begrepen heeft.
Zeker Theo, jij hebt het wel helemaal begrepen natuurlijk, net als Renoir / Laurens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Puppetji: Zet de plaatjes maar in mijn topic. ik ben de hokjesgeest ontgroeid.
Heb het zojuist gedaan.
KiSs

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@puppetji: Je zegt het goed. Jij legt overhoop met mij. Ik niet met jou?.
Ik lig maar net zo overhoop met jou en Renoir / Laurens als de vos overloop ligt met de fladderend kakelende kip die hij achterna zit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik weet. Ik weet ook dat het op Juul, noch op mij, maar enige indruk maakt.
Maar als jij er plezier aan hebt, dan is het toch gedienstigheid.
Het is puur voor mijn eigen plezier dat ik op jou en Juul schiet. Kan eindeloos doorgaan want opgeblazen ego's als die van jullie zijn niet plat te krijgen. Hooguit zijn ze even lek te schieten maar ze zijn zelfherstellend en blazen zich meteen weer op en doen verder zoals ze geprogrammeerd zijn.
De goddelijke hypnose is werkzaam door hen zoals door iedereen.
Puppetji is offline  
Oud 8 January 2015, 18:30   #32
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Hoe zou ik dat boek niet gelezen kunnen hebben Rob, als de goeroe waar ik bij in de leer geweest ben in zijn dagelijkse satsangs regelmatig Nisardatta citeerde en toelichtte. Het boek ligt naast mij hier op mij bureau. Ik grasduin er regelmatig in.

Maakt ook niet uit of dat erin staat. Veel one of multiple-liners die Ramesh Balsekar eigen zijn staan er ook niet in en toch wijzen ze naar en op hetzelfde, geld ook voor Eckhart Tolle e.a. natuurlijk.
Ik moet misschien iets preciezer zijn in mijn opmerking over oneliners. Als je b.v. Nisargadatta leest (wat je doet) dan kun je zien dat hij er toch verrekte veel op lijkt dat hij zichzelf met enige regelmaat tegen spreekt. In het begin riep dat bij mij iig soms verwarring op. Dat is nog opvallender als je alleen de oneliner leest die her en der voorbij komen. Dat komt, omdat we dan de context missen waarbinnen iets tegen iemand gezegd wordt. Pas bij zorgvuldig lezen wordt duidelijk dat hij tegen verschillende mensen, met verschillende achtergronden, die in verschillende fasen van hun onderzoek zitten iets anders zegt. Dat is niet onbelangrijk om je dat te realiseren. En daar ligt dan ook mijn aversie tegen oneliners. We kunnen makkelijk in de valkuil trappen om uitspraken van leraren te pas en te onpas te publiceren. Timing is een niet onbelangrijk onderdeel van het onderricht.
Rob is offline  
Oud 8 January 2015, 18:32   #33
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Je zou dan ook is een voorbeeld kunnen nemen aan Eckhart Tolle en Kim Eng. Die slaan niemand met ego en gedegen zelfonderzoek rond de oren, die lokken geen geping-pong uit van "jij wel ego, ik geen ego" - "ik onderzoek afgerond - jij nog niet", "ik zien waar jij staat, jij nog niet aan gedegen zelfonderzoek begonnen" en alle verdere varianten van flauwe kul dat jij en Renoir / Laurens er hier op dit forum uitslaan.
Precies die doen dat niet en omdat ze niemand ergens toe aanzetten maar alles lekker vrijblijvend rationeel houden gebeurt er ook niks. Die kreet alleen al 'de wereld kan alleen maar van binnenuit veranderen' die is al duizenden keren over de toonbank gegaan en er wordt gejodeld van blijdschap en verder gebeurt er niets. Zoals ze in de politiek wel eens zeggen 'ze hieven het glas, deden een plas en alles bleef zoals het was'.
 
Oud 8 January 2015, 18:42   #34
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Heb het zojuist gedaan.
KiSs
Ik heb die plaatjes daar weer verwijderd, ze staan hier al en het is niet Nadje's draadje maar mijn serverruimte die je er mee in beslag neemt en het zit er aan te komen dat je voor linken moet gaan betalen en voor zulke kreten ben ik niet van plan mijn portemetniks te trekken. Maar ik zag later dat deze plaatjes door jou zelf gemaakt zijn, dus dan kan't.
Renoir is offline  
Oud 8 January 2015, 19:49   #35
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik moet misschien iets preciezer zijn in mijn opmerking over oneliners.
Ok, is aangekomen. Merci voor de moeite te doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als je b.v. Nisargadatta leest (wat je doet) dan kun je zien dat hij er toch verrekte veel op lijkt dat hij zichzelf met enige regelmaat tegen spreekt. In het begin riep dat bij mij iig soms verwarring op.
Hm, interessant dat je dit opmerkt, want valt mij eigenlijk niet zo op in Nisargatta's 'i am that'. Doet me wel meteen aan mijn gelijkaardige ervaring met Bhagwan-Osho denken toen ik 24 j. geleden zijn boeken begon te lezen. Meester in zichzelf tegenspreken van blad tot blad, zo leek het mij ook, en daarom ook soms verwarrend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
We kunnen makkelijk in de valkuil trappen om uitspraken van leraren te pas en te onpas te publiceren. Timing is een niet onbelangrijk onderdeel van het onderricht.
Iemand kan dit zo ervaren dat de timing niet juist is voor hem, voor mij was de timing wel juist, al begrijp ik wel wat je bedoelt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Die kreet alleen al 'de wereld kan alleen maar van binnenuit veranderen' die is al duizenden keren over de toonbank gegaan en er wordt gejodeld van blijdschap en verder gebeurt er niets. Zoals ze in de politiek wel eens zeggen 'ze hieven het glas, deden een plas en alles bleef zoals het was'.
Die 'kreet', mits juist begrepen , kan opgevat worden als een oproep om naar binnen te kijken, voor wie daar nog niet mee bezig is, en een verdieping voor wie er wel mee bezig is. Geen vrijbrief om de wereld maar op zijn beloop te laten. De 'kreten' van Ramesh Balsekar zijn evenmin aanmoedigingen om navelstaarder te worden en / of verantwoordelijkheden af te wimpelen. Wie dat zo begrijpt van Tolle of Balsekar mist nog een heel stuk inzicht of spirituele rijpheid.
Puppetji is offline  
Oud 10 January 2015, 04:23   #36
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik ervaar me middels de reacties van de forumleden als een oude versleten grammofoonplaat die zijn beste tijd gehad heeft. Het ding blijft maar doorkrassen in zijn spoor en er is niemand meer die er nog naar luistert. Alles is ook al gezegd het is één grote herhaling waar ik dan ook telkens op afgerekend wordt. Het is niet minder waar maar ongeliefd en de weerstand wordt zoals gezegd alsmaar groter, ik ben moe.
Ik kan erin komen dat je moe bent. Vanaf dag 1 dat ik op dit forum aankwam zag ik hier de strijd tegen jou, en ben ik ook meteen tegen jou beginnen strijden, met het grootste jolijt weliswaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat wel opvalt is dat Theo en ik samengepakt worden als één spreekbuis en dat er vervolgens ter andere zijde een beweging is waar te nemen om zich daartegen te organiseren.
Ja, het lijkt wel op de Matrix film waarin een ondergronds verzet zich organiseert en sterker wordt, temeer omdat er zich inmiddels een soort tweeling-broer van je heeft aangediend onder de naam Theo die jouw matrix nog verstevigd.
Wel bizar dat jullie beiden dat doen vanuit de idee de waarheid te kennen, te weten wat je bent en van daaruit menen te zien dat de anderen dat niet weten, en die jullie daarom menen te moeten helpen. Terwijl het voor het georganiseerd verzet, de rebellen in de Matrix-film, het er ook om te doen is de waarheid aan het licht te brengen, over te brengen aan diegenen die bereikbaar en bereid is om uit de matrix te stappen.

Waarom begin ik hier nu over?
Omdat ik net toevallig een topic gestart op 14 juni 2013 doornam, genaamd 'bijnamen van Renoir'. Zelfde strijd doet zich daar ook voor. Dus het is niet nieuw wat zich nu afspeelt op dit forum.
Dat je daar moe van wordt verrast me niet want ik lees in dat topic precies dezelfde reacties van leden die niet meer actief zijn, want ik nooit gelezen heb het voorbije half jaar dat ik hier actief ben, maar opvallend ook commentaar op jouw gedrag van forumlid Looro wiens bijdragen ik wel apprecieerde en die zich onlangs teruggetrokken heeft, en sporadisch nog is reageert want nog meeleest.

Jij, Laurens en Theo, willen dus 'de waarheid' inzichtelijk maken en roepen daar grotendeels alleen maar weerstand mee op. Kan je zeggen, en dat doen jullie, omdat ego's de waarheid niet kunnen / willen horen.
De rebellen in de Matrix-film op hun beurt hebben de waarheid ook gezien. Ze zijn echter maar met een handvol en kiezen mensen in de matrix film waarvan zijn denken dat die de waarheid kan aanhoren en onder ogen zien, maar dan nog bieden zij hem de rode of blauwe pil aan.
Citaat:
Neo krijgt de keus een rode pil te slikken en uit de matrix gewekt te worden, of een blauwe pil te slikken en alles van zijn ontmoeting te vergeten. Deze gebeurtenis begint in de westerse maatschappij spreekwoordelijke betekenis te krijgen: ook buiten de context van de film wordt "rode pil" gebruikt als symbool voor ontwaken uit illusies.

http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Matrix#Keuze:_Rode_pil
Stel dat er van een verwarring sprake is, een rol-omkering, dat de 'slechten' de 'goeden' zijn en andersom, dat jullie beiden dus de echte rebellen zijn, Morpheus en Neo die weten wat ze zijn en wiens missie het is de waarheid over te brengen aan de nog slapenden in de matrix, en ik slechts toeschouwer, dan zie ik jullie de rode pil toch niet aanbieden maar door de strot proberen te duwen.
Zoals enkele onderstaande citaten uit dat topic van 14 juni 2013 alweer aantonen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
16 juni 2013, 23:15

@Renoir: Misschien dat ik dat leren en ontdekken bij jou niet zie dat ik "jouw manier" niet prettig vind.
Je bent klaar en alleswetend, en anderen klooien maar wat aan, zijn sukkels en zeikstralen, doen veel zo niet alles verkeerd, oordeel na oordeel over anderen die op hun manier hun weg volgen, al is die nog zo krom.
En dit allemaal om dienstbaar te zijn? wat of wie ben je dienstbaar als je zelf een podium schept voor wat in jouw ogen vooral kommer en kwel is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
16 juni 2013, 23:16

@Bigbear: Ik moet je tegenspreken ik heb het allemaal heel goed door, ik zie precies de fricties en de knelpunten maar ben kennelijk niet in staat om dat inzichtelijk te maken.
En ook al is dat zo zit niemand daarop te wachten. Maar blijf het gerust proberen. Het leven gaat intussen verder ...........
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
17 juni 2013, 09:25

@Renoir: Heb je er ooit bij stilgestaan dat de bron van jouw aanmoediging tot zelfonderzoek (het weten wat je bent) wellicht uit wrok en haat voortkomen die het gevolg zijn van je eigen verveling en ontevredenheid met deze levensloop? Hoe kan dit soort stormloop op het ego die jij dagelijks organiseert anders getuigen dan van deze verveling en ontevredenheid?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
20 juni 2013, 08:32

@Renoir: Jouw obsessieve verslaving aan ego heeft hallucinante vormen aan genomen. Maar ook voor jou kan het gewone een uitgestoken hand zijn, een teken om te milderen en respect te hebben voor het wezen van de ander.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
20 juni 2013, 12:56

@Renoir: Als ik bij jouw in jouw acties kan zien dat het zelfonderzoek ergens toe heeft geleid, zal ik dat zonder enige twijfel doen. Zolang je er over blijft praten en in je je reacties een en al negatieviteit laat zien is dat voor mij absoluut geen motivatie om eraan te beginnen. In tegendeel het houdt mij er juist van af.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
20 juni 2013, 14:58

@Renoir: Jij valt me lastig met je gezever over dat ik jouw zelfonderzoek niet heb gedaan.

Het is voor mij pijnlijk om te zien dat iemand zo door kan drammen. Als een klein kind dat stampvoet als hij zijn zin niet krijgt. Triest dat je de pijn op mij probeert te projecteren. Ik voel met je mee. Maar ik neem niet jouw pijn over . Sorry die is van jou. En dan kan ik maar beter vertrekken? Hoe meer kritiek je geeft, hoe meer mij sterkt dat je je zelfonderzoek niet volledig hebt gedaan. Als je weet wat je bent heb je geen kritiek meer, geen behoefte meer om mensen in een hokje te stoppen of te labelen. Dan pas ben je klaar.
@Renoir / Laurens: Zo herkenbaar allemaal. Een mens zou van minder moe worden.
@Theo: kwestie van tijd eer dat jij ook moe wordt waarschijnlijk.

Wijziging aangebracht door Puppetji op 10 January 2015 om 04:55.
Puppetji is offline  
Oud 10 January 2015, 08:45   #37
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Laurens: Zo herkenbaar allemaal. Een mens zou van minder moe worden.
Degenen die je hier aanhaalt deden niks anders dan denken dat ik hen iets toedicht. Het enige wat ik doe is opmerken wat ik zie en dan kun je meekijken. Dat je (en ieder ander) dat maar blijft oppakken alsof ik ontevreden over je ben of dat ik hier je tekortkomingen breed kom uitmeten om mij eigen superioriteit te benadrukken daar word ik moe van.

Hans en Bigbear waren degenen met de kortste adem ze konden die zogenaamde kritiek niet langer verdragen en hebben zich daar los van gemaakt en zijn verdwenen. Het is leuk om de ontwikkeling van Looro hier te zien, dat geeft de burger moed. Dus je hebt voor jezelf inzichtelijk gemaakt waar je over vijf jaar staat, of je zoals Bigbear/Hans uit protest bent verdwenen, of als een Looro die doorgaat met zelfonderzoek en inzicht verkreeg.
 
Oud 10 January 2015, 09:26   #38
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Degenen die je hier aanhaalt deden niks anders dan denken dat ik hen iets toedicht. Het enige wat ik doe is opmerken wat ik zie en dan kun je meekijken. Dat je (en ieder ander) dat maar blijft oppakken alsof ik ontevreden over je ben of dat ik hier je tekortkomingen breed kom uitmeten om mij eigen superioriteit te benadrukken daar word ik moe van.

Hans en Bigbear waren degenen met de kortste adem ze konden die zogenaamde kritiek niet langer verdragen en hebben zich daar los van gemaakt en zijn verdwenen. Het is leuk om de ontwikkeling van Looro hier te zien, dat geeft de burger moed. Dus je hebt voor jezelf inzichtelijk gemaakt waar je over vijf jaar staat, of je zoals Bigbear/Hans uit protest bent verdwenen, of als een Looro die doorgaat met zelfonderzoek en inzicht verkreeg.
Degenen die jou dat verwijten hadden misschien liever gehad dat in plaats van altijd weer de éénzijdige rol op je te nemen van waakhond van het zelfonderzoek, dat je samen met hen, zoals Looro altijd zonder verpinken en zonder verpozen gedaan heeft en zonder zijn Eigen inzichten af te zweren, dat je samen met hen, en als 'aangekomene' en dus 'meer wetende' verder had gekeken...

Zou het kunnen dat er, ook buiten de advaita-regels, aan zelfonderzoek gedaan wordt en dat de hier zo bezongen methode, aan de basis enkele hiaten vertoont, zonder dat je daarom jouw methode, die voorzekers ook vele goede en positieve kanten heeft zo maar aan de kant schuift?
Voor mij is zelfonderzoek een nooit beeindigende bedoening.

Misschien dat Laurens, in tegenstelling met Renoir, dat zelfonderzoek, samen met de andere hier wel durft aan te gaan en dat hij zich niet blijft vastpinnen op eigenwijsheid ipv eigenonderzoek...
marie is offline  
Oud 10 January 2015, 10:20   #39
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Degenen die jou dat verwijten hadden misschien liever gehad dat in plaats van altijd weer de éénzijdige rol op je te nemen van waakhond van het zelfonderzoek, dat je samen met hen, zoals Looro altijd zonder verpinken en zonder verpozen gedaan heeft en zonder zijn Eigen inzichten af te zweren, dat je samen met hen, en als 'aangekomene' en dus 'meer wetende' verder had gekeken...

Zou het kunnen dat er, ook buiten de advaita-regels, aan zelfonderzoek gedaan wordt en dat de hier zo bezongen methode, aan de basis enkele hiaten vertoont, zonder dat je daarom jouw methode, die voorzekers ook vele goede en positieve kanten heeft zo maar aan de kant schuift?
Voor mij is zelfonderzoek een nooit beeindigende bedoening.

Misschien dat Laurens, in tegenstelling met Renoir, dat zelfonderzoek, samen met de andere hier wel durft aan te gaan en dat hij zich niet blijft vastpinnen op eigenwijsheid ipv eigenonderzoek...
Marie dit is een forum aangaande zelfonderzoek, als je het liever over ontwikkeling van ego wilt hebben zit je duidelijk op het verkeerde forum. Verder, ik ben bekend met de knelpunten die ik op mijn weg ben tegengekomen en dan heb ik dus een modus operandi hoe daar het beste mee kan worden omgegaan. Omdat ik bekend ben met ego weerstand is het kijken op mijn manier naar wat jouw ego aanricht een belangrijk onderdeel van dat gedegen zelfonderzoek. Als het niet je wens is om inzicht in jezelf te verkrijgen en je alles op de gebruikelijke 'ego ziet ego' wijze wilt afhandelen kom je aan dat inzicht niet toe. Dus je moet hier je prominente ego niet de boventoon laten voeren maar terzijde kunnen zetten en daar ontbreekt het dus aan. Ego betekend weerstand en het zal jou niet toestaan om gedegen zelfonderzoek te doen.

Dus dat 'samen' van je betekend voor mij onder een hoedje spelen met jouw ego. Misschien denk je dat het verstandig is om dat te doen om eerst beste maatjes te worden van jouw ego en het dan stiekem van binnen uit te hollen maar dat is een methode die ego zelf gebruikt en de meeste ego's dan ook snel doorkrijgen. Dan hou je nog niet eens rekening met dat 'wat' ik ben mij dat helemaal niet toestaat. Dat 'wat' ik ben en waarheidvinding staat absoluut niet toe met de middelen te sjoemelen. Dat is ook het mooie van Waarheid, het is altijd als Waarheid te herkennen, er is nooit een dubbele bodem zodat je niet op je hoede hoeft te zijn en het blindelings kunt vertrouwen. Maar zover ben jij niet, jij zit in de 'ego ziet ego' modus en bent, zoals dat daar gebruikelijk is, wantrouwend.

Er wordt zeker hier aan zelfonderzoek gedaan door enkelen die, zoals ze te kennen geven, helemaal niet bekend zijn met advaita. Toch blijkt dat hun onderzoek grotendeels over zo'n zelfde spoor van waarheidvinding loopt en bij een enkeling blijkt dan aan het slot pas dat er toch nog steeds een ego in de weg zit. Dat is onder andere de reden dat ik er een voorstander van blijf eerst het ego als de grote tegenstander ervan onder de loep te nemen en dat niet uit te stellen. Nogmaals advaita is niet 'mijn' methode maar een eeuwenlang in India beproefde, uitgekristalliseerde en derhalve de meest korte en efficiënte methode.
Voor de kennelijk hier gewenste andere dan advaita methode ben ik blij dat Theo en Looro deelnemen en uiteindelijk maakt het niet uit hoe je aankomt maar dat je aankomt.

Dat zelfonderzoek voor jou een nooit be?indigende bedoening is dat is een veeg teken. Het is namelijk zo dat je aan de 'wie' je bent oneindig kunt blijven sleutelen omdat het veranderlijk is. Het 'wat' je bent daarentegen is onveranderlijk en daarvan komt voor jou (niet voor het 'wat' zelf) een keer een einde en wel zodra geweten wordt 'wat' je bent. Dat wil niet zeggen dat daarmee alles ophoud interessant te zijn, je kunt, als daar behoeft aan is, de 'wie' nog eindeloos en uitgebreid vervolmaken, maar dat grasduinen in alles wat je denkt te zijn zou niet je eerste prioriteit moeten zijn.

Laurens is in zijn oneindige vorm Waarheid en in zijn eindige vorm een representant daarvan en kan hier om die reden van Waarheid zijnde geen concessies doen aan iets waarvan hij weet dat hij dat niet is. Helaas, het spijt me je daarin te moeten teleur stellen.
 
Oud 10 January 2015, 12:13   #40
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Marie dit is een forum aangaande zelfonderzoek, als je het liever over ontwikkeling van ego wilt hebben zit je duidelijk op het verkeerde forum. Verder, ik ben bekend met de knelpunten die ik op mijn weg ben tegengekomen en dan heb ik dus een modus operandi hoe daar het beste mee kan worden omgegaan. Omdat ik bekend ben met ego weerstand is het kijken op mijn manier naar wat jouw ego aanricht een belangrijk onderdeel van dat gedegen zelfonderzoek. Als het niet je wens is om inzicht in jezelf te verkrijgen en je alles op de gebruikelijke 'ego ziet ego' wijze wilt afhandelen kom je aan dat inzicht niet toe. Dus je moet hier je prominente ego niet de boventoon laten voeren maar terzijde kunnen zetten en daar ontbreekt het dus aan. Ego betekend weerstand en het zal jou niet toestaan om gedegen zelfonderzoek te doen.

Dus dat 'samen' van je betekend voor mij onder een hoedje spelen met jouw ego. Misschien denk je dat het verstandig is om dat te doen om eerst beste maatjes te worden van jouw ego en het dan stiekem van binnen uit te hollen maar dat is een methode die ego zelf gebruikt en de meeste ego's dan ook snel doorkrijgen. Dan hou je nog niet eens rekening met dat 'wat' ik ben mij dat helemaal niet toestaat. Dat 'wat' ik ben en waarheidvinding staat absoluut niet toe met de middelen te sjoemelen. Dat is ook het mooie van Waarheid, het is altijd als Waarheid te herkennen, er is nooit een dubbele bodem zodat je niet op je hoede hoeft te zijn en het blindelings kunt vertrouwen. Maar zover ben jij niet, jij zit in de 'ego ziet ego' modus en bent, zoals dat daar gebruikelijk is, wantrouwend.

Er wordt zeker hier aan zelfonderzoek gedaan door enkelen die, zoals ze te kennen geven, helemaal niet bekend zijn met advaita. Toch blijkt dat hun onderzoek grotendeels over zo'n zelfde spoor van waarheidvinding loopt en bij een enkeling blijkt dan aan het slot pas dat er toch nog steeds een ego in de weg zit. Dat is onder andere de reden dat ik er een voorstander van blijf eerst het ego als de grote tegenstander ervan onder de loep te nemen en dat niet uit te stellen. Nogmaals advaita is niet 'mijn' methode maar een eeuwenlang in India beproefde, uitgekristalliseerde en derhalve de meest korte en efficiënte methode.
Voor de kennelijk hier gewenste andere dan advaita methode ben ik blij dat Theo en Looro deelnemen en uiteindelijk maakt het niet uit hoe je aankomt maar dat je aankomt.

Dat zelfonderzoek voor jou een nooit be?indigende bedoening is dat is een veeg teken. Het is namelijk zo dat je aan de 'wie' je bent oneindig kunt blijven sleutelen omdat het veranderlijk is. Het 'wat' je bent daarentegen is onveranderlijk en daarvan komt voor jou (niet voor het 'wat' zelf) een keer een einde en wel zodra geweten wordt 'wat' je bent. Dat wil niet zeggen dat daarmee alles ophoud interessant te zijn, je kunt, als daar behoeft aan is, de 'wie' nog eindeloos en uitgebreid vervolmaken, maar dat grasduinen in alles wat je denkt te zijn zou niet je eerste prioriteit moeten zijn.

Laurens is in zijn oneindige vorm Waarheid en in zijn eindige vorm een representant daarvan en kan hier om die reden van Waarheid zijnde geen concessies doen aan iets waarvan hij weet dat hij dat niet is. Helaas, het spijt me je daarin te moeten teleur stellen.
Je stelt mij niet teleur, Laurens, door je onverbiddelijke tegenspraak ben ik inderdaad veel dieper gaan kijken en is alles inderdaad veel meer uitgeklaard voor mij.
Als jij dat afschrijft als het opvrijen van mijn ego, dat is jouw inzicht, niet het mijne en ik voel mij daar dan ook niet meer aan gebonden, dat onderzoek is afgelopen.
En het draait voor mij al lang niet meer over wie ik ben, zelfs niet over wat ik ben; ik ben een kleine luis, gelinkt aan het heelal met verstand, inzicht, gevoelens... maar dat blijkt voor vele mensen of te weinig of te veel te zijn.
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.