Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 July 2011, 10:06   #31
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Ik geloof dat ik je misbegrepen heb Renoir, ik voer als excuus aan dat jij onder dat verhaaltje van mij schreef:' waarom....ect.' de vraag, ik nog in de flow zijnde van het idee dat jij denkt dat ik dingen opschrijf die ik zelf niet ervaren heb en dus niet weet waar ik over praat, aan mij bedoelde te stellen, in het idee dat ik dat dan toch zelf eerst maar eens moest gaan ervaren voor ik zulke dingen opschrijf bladiebla. Ik begrijp nu dat het een voorstel richting Nathan was bladiebla ect.

Nou ik hoop dat het nog helder is dit schrijven want ik heb geen tijd meer om nog meer te schrijven.
Oke, niettemin is dit wel zeer stereoptiep Madelief om er 'net even' iets anders van te vinden, alsof dat jou reden geeft om het hele verhaal naar de prullebak te kunnen verwijzen.
Rennie is offline  
Oud 17 July 2011, 11:47   #32
Madelief
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 May 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Je veegt iets gewoon van tafel, je richt je gewoon op iets anders, wat belangrijker voor je is geworden.
Het woord 'bestrijden' klinkt misschien zo agressief.
Mensen leren in hun leven.
Het heeft niets met venijnigheid te maken, zoals jij denkt.
Je kan en mag veranderen.
Idd je veegt die zgn haat gewoon van tafel, je richt je op wat anders dat belangrijker voor je is geworden om vervolgens tot de onstellende conclusie te komen dat die haat zonder dat je het in de gaten had plotsklaps ineens weer op tafel blijkt te liggen. Je denkt:" hé ik had toch die interventie van Nathan uitgevoerd....hoe kan het dan dat ik nu toch die haat weer op de tafel terug vindt....?"

Het zegt nog steeds dat die interventie van jou niet niet werkt of laten we het mild houden dat die slechts tijdelijk werkt.

We zullen eens proberen e.e.a. vanuit een andere kant te benaderen, wie weet werkt dat.

Nathan hoe ga je te werk wanneer je Haat met Liefde, er vanuit gaande dat jij weet wat liefde is, gaat bestrijden en heb je enig idee wat je in eerste instantie dan te zien krijgt aan verschijnselen? Ik bedoel beschrijf de curve eens waarlangs e.e.a. zich beweegt en waar zou je aandacht moeten liggen wanneer het om het oplossen van die zgn haatgevoelens gaat.
Madelief is offline  
Oud 17 July 2011, 12:00   #33
Madelief
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 May 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Oke, niettemin is dit wel zeer stereoptiep Madelief om er 'net even' iets anders van te vinden, alsof dat jou reden geeft om het hele verhaal naar de prullebak te kunnen verwijzen.
Een flut-verhaal blijft gewoon een flut-verhaal en dat is idd genoeg reden om het naar de prullebak te verwijzen of doe jij dat niet Renoir en bewaar jij rotzooi/lulkoek/geouwehoer en bekleed er de muren van je slaapkamer mee omdat het zo mooi staat of iets in die geest?

Over welk verhaal heb je het eigenlijk Renoir? "Het hele verhaal" is mij te vaag/algemeen gesteld wanneer er meerdere over het algemeen persoonlijke verhalen in omloop zijn.
Madelief is offline  
Oud 17 July 2011, 12:56   #34
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Idd je veegt die zgn haat gewoon van tafel, je richt je op wat anders dat belangrijker voor je is geworden om vervolgens tot de onstellende conclusie te komen dat die haat zonder dat je het in de gaten had plotsklaps ineens weer op tafel blijkt te liggen. Je denkt:" hé ik had toch die interventie van Nathan uitgevoerd....hoe kan het dan dat ik nu toch die haat weer op de tafel terug vindt....?"

Het zegt nog steeds dat die interventie van jou niet niet werkt of laten we het mild houden dat die slechts tijdelijk werkt.

We zullen eens proberen e.e.a. vanuit een andere kant te benaderen, wie weet werkt dat.

Nathan hoe ga je te werk wanneer je Haat met Liefde, er vanuit gaande dat jij weet wat liefde is, gaat bestrijden en heb je enig idee wat je in eerste instantie dan te zien krijgt aan verschijnselen? Ik bedoel beschrijf de curve eens waarlangs e.e.a. zich beweegt en waar zou je aandacht moeten liggen wanneer het om het oplossen van die zgn haatgevoelens gaat.
De vlieg kan terugkeren in je huiskamer... Handen worden weer vuil nadat je ze gewassen hebt maar je haalt het niet meer in je hoofd om met ongewassen handen aan tafel te gaan, in die zin vormen vuile handen geen probleem meer.

Tekst in het filmpje:
Beeld 1. 'Liefde Interventie.'

Beeld 2, 'Ongewenst.'
'Aan je plotseling opkomende dominante haat, kun je wat doen.'

Verdere uitleg: Iemand zou het kunnen hebben over zijn of haar haat, woede, irritatie dat zo opeens kan opborrelen.
Je zou dan kunnen reageren met, daar kun je iets aandoen.

Beeld 3, 'Gewenst.'
Liefde is sterker dan haat.
Liefde kun je nu toelaten,
zonder eerst een strijd te moeten aangaan met haat.'

Verdere uitleg: Deze interventie kan alleen werken volgens mij als de persoon ook ervaring heeft met wat liefde is.
Je zou jezelf of de ander kunnen vragen: Wat versta je onder liefde? Is het antwoord bijvoorbeeld: harmonie, geduld, rust, vergevingsgezindheid, e.d. Dan weet je volgens mij wat liefde is.
Deze liefde kun je - opnieuw - toelaten, bewust zijn. En dan hoef je daaraan vooraf niet eerst de haat proberen weg te moffelen. Je doet verder helemaal niets met die haat, die daar dan plotseling in je leven kan opduiken, bijvoorbeeld na een bepaalde gebeurtenis of na een bepaalde opmerking van iemand.

Beeld 4, 'Actie.'
'Neem het woord "liefde' in je mond, spreek het in stilte uit!
Herhaal dit zoveel dit nodig is om de haat te doen verdwijnen.
Denk enkel aan liefde.'

Verdere uitleg: Omdat je de ervaring met liefde hebt, heb je er ook een woord voor, die verwijst naar die specifieke ervaring. Als je geen ervaring met liefde hebt, zal het woord hol zijn.
Nu neem je dat woord 'liefde' letterlijk in je mond zonder daarbij een geluid te maken, niemand anders zal het kunnen horen. Neem het in je mond op het moment dat er iets aan haat borrelt, anders niet.
Herhaal dit woord tot dat dat opborrelen helemaal is verdwenen en je je okee voelt.
Tijdens dit innerlijk (je tong beweegt!) uitspreken, hoef je niet 1x te denken aan haat. Denk enkel aan liefde. Dan zal je vanzelf beseffen dat er weer rust in je leven is gekomen.

Beeld 5, 'En nu?'
Enkel door het woord 'liefde' letterlijk in je mond te nemen verander je je leven. Gebruik het bij opkomende haat.'

Verdere uitleg: Je kunt het op ieder moment toepassen.

Liefde Interventie - praktijk voorbeeld:
Je komt iemand tegen die worstelt met gevoelens van haat. En daar vanaf zou willen komen.
Je zit naast elkaar en je luistert naar zijn of haar verhaal. Je weet toevallig van deze persoon, dat ie ook weet wat liefde is. Deze persoon kan heel zachtaardig zijn en vergevensgezind. Maar op dat moment lijkt ie helemaal vast te zitten in zijn gevoelens van haat. Toch staat ie nog open voor advies.
En dat advies geef je hem:
Neem het woord 'liefde' in je mond en spreek het in stilte uit voor jezelf, herhaal dit net zolang dat je haat is verdwenen.
Liefde, liefde, liefde, liefde,...
Als de persoon weer begint tijdens of na het uitspreken over zijn probleem, hoe afschuwelijk hij die persoon vindt of die en die situatie, en dergelijke. Onderbreek dit en laat hem zonder nadenken gewoon het woord innerlijk hard op zeggen, het woord voelende in de mond. Gewoon laten doen. Uiteindelijk gaat de aandacht weg van het vechten en komt de aandacht volledig te zitten op liefde zelf.
Hierna kun je vragen, hoe het dan gaat. Dat ie er wat aan heeft gehad en zal ie er ook gebruik van maken, wanneer hij/zij weer klem komt te zitten?
Nathan is offline  
Oud 17 July 2011, 14:00   #35
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Een flut-verhaal blijft gewoon een flut-verhaal en dat is idd genoeg reden om het naar de prullebak te verwijzen of doe jij dat niet Renoir en bewaar jij rotzooi/lulkoek/geouwehoer en bekleed er de muren van je slaapkamer mee omdat het zo mooi staat of iets in die geest?

Over welk verhaal heb je het eigenlijk Renoir? "Het hele verhaal" is mij te vaag/algemeen gesteld wanneer er meerdere over het algemeen persoonlijke verhalen in omloop zijn.
Het hele verhaal Madelief, dus niet alleen het stukje waar zo'n afkeurende bemerking van jou betrekking op heeft.
Zoals bijvoorbeeld het verhaal van Roodkapje bij jou volledig aan betekenis heeft verloren omdat jij van mening bent dat het kapje groen is. Over welke omstandigheid je dan ook maar blijft zeiken, alsof datgene wat wel waarheid voor je bevat niet gezien wil worden.
Rennie is offline  
Oud 17 July 2011, 15:25   #36
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Ben benieuwd.
Je bent noch benieuwd, noch geïnteresseerd. Ga ik mijn tijd niet aan verdoen.
Naadje is offline  
Oud 25 July 2011, 02:51   #37
Madelief
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 May 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
De vlieg kan terugkeren in je huiskamer... Handen worden weer vuil nadat je ze gewassen hebt maar je haalt het niet meer in je hoofd om met ongewassen handen aan tafel te gaan, in die zin vormen vuile handen geen probleem meer.

Tekst in het filmpje:
Beeld 1. 'Liefde Interventie.'

Beeld 2, 'Ongewenst.'
'Aan je plotseling opkomende dominante haat, kun je wat doen.'

Verdere uitleg: Iemand zou het kunnen hebben over zijn of haar haat, woede, irritatie dat zo opeens kan opborrelen.
Je zou dan kunnen reageren met, daar kun je iets aandoen.

Beeld 3, 'Gewenst.'
Liefde is sterker dan haat.
Liefde kun je nu toelaten,
zonder eerst een strijd te moeten aangaan met haat.'

Verdere uitleg: Deze interventie kan alleen werken volgens mij als de persoon ook ervaring heeft met wat liefde is.
Je zou jezelf of de ander kunnen vragen: Wat versta je onder liefde? Is het antwoord bijvoorbeeld: harmonie, geduld, rust, vergevingsgezindheid, e.d. Dan weet je volgens mij wat liefde is.
Deze liefde kun je - opnieuw - toelaten, bewust zijn. En dan hoef je daaraan vooraf niet eerst de haat proberen weg te moffelen. Je doet verder helemaal niets met die haat, die daar dan plotseling in je leven kan opduiken, bijvoorbeeld na een bepaalde gebeurtenis of na een bepaalde opmerking van iemand.

Beeld 4, 'Actie.'
'Neem het woord "liefde' in je mond, spreek het in stilte uit!
Herhaal dit zoveel dit nodig is om de haat te doen verdwijnen.
Denk enkel aan liefde.'

Verdere uitleg: Omdat je de ervaring met liefde hebt, heb je er ook een woord voor, die verwijst naar die specifieke ervaring. Als je geen ervaring met liefde hebt, zal het woord hol zijn.
Nu neem je dat woord 'liefde' letterlijk in je mond zonder daarbij een geluid te maken, niemand anders zal het kunnen horen. Neem het in je mond op het moment dat er iets aan haat borrelt, anders niet.
Herhaal dit woord tot dat dat opborrelen helemaal is verdwenen en je je okee voelt.
Tijdens dit innerlijk (je tong beweegt!) uitspreken, hoef je niet 1x te denken aan haat. Denk enkel aan liefde. Dan zal je vanzelf beseffen dat er weer rust in je leven is gekomen.

Beeld 5, 'En nu?'
Enkel door het woord 'liefde' letterlijk in je mond te nemen verander je je leven. Gebruik het bij opkomende haat.'

Verdere uitleg: Je kunt het op ieder moment toepassen.

Liefde Interventie - praktijk voorbeeld:
Je komt iemand tegen die worstelt met gevoelens van haat. En daar vanaf zou willen komen.
Je zit naast elkaar en je luistert naar zijn of haar verhaal. Je weet toevallig van deze persoon, dat ie ook weet wat liefde is. Deze persoon kan heel zachtaardig zijn en vergevensgezind. Maar op dat moment lijkt ie helemaal vast te zitten in zijn gevoelens van haat. Toch staat ie nog open voor advies.
En dat advies geef je hem:
Neem het woord 'liefde' in je mond en spreek het in stilte uit voor jezelf, herhaal dit net zolang dat je haat is verdwenen.
Liefde, liefde, liefde, liefde,...
Als de persoon weer begint tijdens of na het uitspreken over zijn probleem, hoe afschuwelijk hij die persoon vindt of die en die situatie, en dergelijke. Onderbreek dit en laat hem zonder nadenken gewoon het woord innerlijk hard op zeggen, het woord voelende in de mond. Gewoon laten doen. Uiteindelijk gaat de aandacht weg van het vechten en komt de aandacht volledig te zitten op liefde zelf.
Hierna kun je vragen, hoe het dan gaat. Dat ie er wat aan heeft gehad en zal ie er ook gebruik van maken, wanneer hij/zij weer klem komt te zitten?
Ach zo. Nu laat ik je dan vertellen dat ik niet wist wat liefde was en dat liefde tot mij kwam dmv ziekte, dmv haat, dmv geweld en aanverwanten en dat ik daarna besefde dat ik enkel en alleen, wat in de volksmond heet liefde cq genezing, kon zijn. Dat is wat ik dmv haat, die mijn grootste, meest geduldige, en meest geliefde leraar bleek, geleerd/ervaren heb.

Ik kan soms best nog wel een moeite hebben met haat maar dan weet ik wel dat het mij ligt en de manier waarop ik naar mijzelf kijk en niet aan hem. Ik hoef haat niet te verdrijven of te bezweren ik hoef hem alleen in de ogen te zien om te kunnen ervaren waar ik mezelf in afwijs en aanverwanten waar hij dat niet doet omdat hij alles is en niets anders wenst dan mij in zich op te nemen waar hij in mij opgenomen wenst te worden.

Het is een kwestie van moed.

Als jou interventie dient om moed te verzamelen haat onder ogen te zien als liefde, niks mis mee, maar ik vermoed zomaar dat dat niet de bedoeling is van jou interventie, maar ik kan het ook zomaar mis hebben natuurlijk, maar ik denk het niet.

Wijziging aangebracht door Renoir op 16 September 2024 om 17:03.
Madelief is offline  
Oud 25 July 2011, 03:16   #38
Madelief
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 May 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het hele verhaal Madelief, dus niet alleen het stukje waar zo'n afkeurende bemerking van jou betrekking op heeft.
Zoals bijvoorbeeld het verhaal van Roodkapje bij jou volledig aan betekenis heeft verloren omdat jij van mening bent dat het kapje groen is. Over welke omstandigheid je dan ook maar blijft zeiken, alsof datgene wat wel waarheid voor je bevat niet gezien wil worden.
Ach ja ik ben de zeik-koningin, het zal niet voor niks zijn vermoed ik zomaar, waarbij ik wil opmerken dat ik pas uitgezeken ben wanneer ik uitgezeken ben, dus ik zou me er maar bij neerleggen en er je voordeel mee doen ipv van aan de lopende band door te zeiken dat ik zit te zeiken want dat geeft nog meer zeik dan er al was.

Kleine tip: wees zo verstandig als Nada, die zeikt tenminste in stilte zodat niemand het zal horen/merken, maakt zij zichzelf wijs, jaja de wereld als wereldkundig zeikriool spreekt duizenden/miljoenen/miljarden boekdelen wanneer het om gezeik gaat.
Madelief is offline  
Oud 25 July 2011, 05:31   #39
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

@ Madelief,

Het aardige van zelfkennis is, dat het niets van jezelf afwijst.
De basis is aanvaarding, denk ikzelf.
Zelfkennis is ook vrij zijn van conflict, innerlijk conflict.
Wanneer er iets in jezelf steeds weer zorgt voor een enorme onrust, wordt het denk ik tijd om daareens wat aan te doen. Gewoon door er eens goed naar te kijken en volkomen eerlijk daarin te zijn.
Nathan is offline  
Oud 25 July 2011, 12:39   #40
Madelief
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 May 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
@ Madelief,

Het aardige van zelfkennis is, dat het niets van jezelf afwijst.
De basis is aanvaarding, denk ikzelf.
Zelfkennis is ook vrij zijn van conflict, innerlijk conflict.
Wanneer er iets in jezelf steeds weer zorgt voor een enorme onrust, wordt het denk ik tijd om daareens wat aan te doen. Gewoon door er eens goed naar te kijken en volkomen eerlijk daarin te zijn.
Ik mag toch hopen dat je bovenstaande in zijn algemeenheid bedoelde te schrijven want wanneer het aan mij persoonlijk gericht is kan ik niet anders zeggen:" Goh meen je dat nu Nathan want ik kom van de planeet der onnozelste onnozelen en had idd niet het vermogen ontwikkeld naar mezelf kijken en/of mezelf te ervaren, en aanverwanten te kijken. Bedankt dat je mij daar aan herinnert."

Weet je wat het aardige is aan zelfkennis? Zelfkennis bestaat enkel en alleen bij de gratie van (innerlijk)-conflict. Was dat laatste er niet dan bestond ook de noodzaak tot het kennen van het zgn zelf niet. Maar goed ik kom van de planeet der onnozelste onnozelen en ben niet in staat mezelf onder ogen te komen, pitty me.

Ik zou wat ik schrijf niet te serieus nemen hoor want er valt hier niks te pittyen wat mij betreft want ik ben niet degene die een soort van liefdesinterventie bedacht heeft die nergens op slaat omdat die mensen adviseerd weg te bewegen van dat wat waar het om gaat.

Het zal aan mij liggen idd.
Madelief is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is liefde? Hein Beginnend zelfonderzoek 27 24 September 2021 22:39


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.