Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 March 2013, 17:52   #31
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik ga niet op vragen in je eerste quote in, ik vind ze nauwelijks relevant voor wat je zou moeten weten.


Het is flink aanpoten en als je liever ieder verschijnsel dat je imponeert onder de loep wilt nemen heb je aan **tig levens nog niet genoeg.

Dus ja als ik de aanmoediging om te shoppen zie en dan liefst nog met de aanbeveling dat iemand anders mogelijk beter bij je past, ja dan ergert mij dat inderdaad. Er is maar een weg en die gaat via keihard en niet aflatend zelfonderzoek.
Het "gemak" waarin je de keiharde weg propageert, de ergernis van een "tip" van een ander, en de weigering waarin je iets vertelt over mogelijk ervaring zelf hierin vind ik opvallen.

Tot nu toe(ja tot nu toe) heb ik dingen geleerd ook door dingen verkeerd of onhandig te doen.
"Had ik het maar in één keer goed geleerd, dan had ik nooit/minder op mijn duim geslagen"
Door de blauwe duim snap ik wel waarom ik goed moet mikken met de hamert.

Ik heb vele hele kleine "slokjes" gedaan van boeken en goeroes enz, en zelden beviel de smaak ervan.
Misschien was ik er nog niet aan toe, was het gewoon bagger, of was ik nog te dwars voor openheid, of zocht ik liever een andere omweg.
Van Maria heb ik ooit eerder een tipje gehad, en daardoor me aardig "naakt en ontheemd" gevoeld, en daardoor gaan beseffen dat ik het allemaal zelf doe.

De tip die ik nu van haar kreeg raakte me weer, zij het dat ik er een paar uur naar gekeken/geluisterd heb, en ik het weer laat liggen.
Het voelt als een milimeter inspiratie(licht?) zonder dat ik nu zijn naam nog weet.

Voor mij persoonlijk voelt het deelnemen aan een forum als dit en het proberen van een tip hezelfde, geen verlenging of verkorting van een weg in ieder geval.

Keihard en niet aflatend zelfonderzoek vind ik een beetje nors klinken.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 18:35   #32
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Het "gemak" waarin je de keiharde weg propageert, de ergernis van een "tip" van een ander, en de weigering waarin je iets vertelt over mogelijk ervaring zelf hierin vind ik opvallen.

Tot nu toe(ja tot nu toe) heb ik dingen geleerd ook door dingen verkeerd of onhandig te doen.
"Had ik het maar in één keer goed geleerd, dan had ik nooit/minder op mijn duim geslagen"
Door de blauwe duim snap ik wel waarom ik goed moet mikken met de hamert.

Ik heb vele hele kleine "slokjes" gedaan van boeken en goeroes enz, en zelden beviel de smaak ervan.
Misschien was ik er nog niet aan toe, was het gewoon bagger, of was ik nog te dwars voor openheid, of zocht ik liever een andere omweg.
Van Maria heb ik ooit eerder een tipje gehad, en daardoor me aardig "naakt en ontheemd" gevoeld, en daardoor gaan beseffen dat ik het allemaal zelf doe.

De tip die ik nu van haar kreeg raakte me weer, zij het dat ik er een paar uur naar gekeken/geluisterd heb, en ik het weer laat liggen.
Het voelt als een milimeter inspiratie(licht?) zonder dat ik nu zijn naam nog weet.

Voor mij persoonlijk voelt het deelnemen aan een forum als dit en het proberen van een tip hezelfde, geen verlenging of verkorting van een weg in ieder geval.

Keihard en niet aflatend zelfonderzoek vind ik een beetje nors klinken.
Dat kan wel zijn, maar als je mij graag vanuit eigen ervaringen ziet spreken (zolang ik maar niet met tegenzin in die identificatie moet) dan was het omdat ik koste wat het kost wilde weten 'wat' ik nu feitelijk ben en me door niets liet afleiden. Ik soms samen met anderen de weg ben gegaan en heb gezien hoe verleidelijk het is om in een zo'n fenomenaal aspect te blijven hangen waarmee het bestaan je in je zoektocht inzichtelijk tegemoet komt.

Het gemak dat je ziet is die van de verleiding en niet van de volharding. Als realisatie niet je doel is dan is alles goed, dan mag je van je ervaring leren en je wederwaardigheden alhier, wat mij betreft ook gerust breed uitmeten. Maar kom je op mijn 'advaita' terrein en geef je blijk dat het je wens is voor het 'betere' werk te gaan en ik vervolgens met je mee kijk, dan ga ik je ook van katoen geven wanneer je je laat verleiden tot nodeloos dwalen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 19:27   #33
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat kan wel zijn, maar als je mij graag vanuit eigen ervaringen ziet spreken (zolang ik maar niet met tegenzin in die identificatie moet) dan was het omdat ik koste wat het kost wilde weten 'wat' ik nu feitelijk ben en me door niets liet afleiden. Ik soms samen met anderen de weg ben gegaan en heb gezien hoe verleidelijk het is om in een zo'n fenomenaal aspect te blijven hangen waarmee het bestaan je in je zoektocht inzichtelijk tegemoet komt.

Het gemak dat je ziet is die van de verleiding en niet van de volharding. Als realisatie niet je doel is dan is alles goed, dan mag je van je ervaring leren en je wederwaardigheden alhier, wat mij betreft ook gerust breed uitmeten. Maar kom je op mijn 'advaita' terrein en geef je blijk dat het je wens is voor het 'betere' werk te gaan en ik vervolgens met je mee kijk, dan ga ik je ook van katoen geven wanneer je je laat verleiden tot nodeloos dwalen.
Als je dat een keer door hebt ( ook al is het heel in begin misschien nog maar met je brein) heb je een vertrekpunt en kom je daar steeds verder mee. En dan klinkt het ook niet meer nors in je eigen perceptie. Wat ik alleen niet snap al weet je het dat je dan toch zomaar nog ergens in kunt blijven hangen terwijl je al hangende weet dat het dat ook niet is. En achteraf sla je voor je kop.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 19:32   #34
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat kan wel zijn, maar als je mij graag vanuit eigen ervaringen ziet spreken (zolang ik maar niet met tegenzin in die identificatie moet) dan was het omdat ik koste wat het kost wilde weten 'wat' ik nu feitelijk ben en me door niets liet afleiden. Ik soms samen met anderen de weg ben gegaan en heb gezien hoe verleidelijk het is om in een zo'n fenomenaal aspect te blijven hangen waarmee het bestaan je in je zoektocht inzichtelijk tegemoet komt.

Het gemak dat je ziet is die van de verleiding en niet van de volharding. Als realisatie niet je doel is dan is alles goed, dan mag je van je ervaring leren en je wederwaardigheden alhier, wat mij betreft ook gerust breed uitmeten. Maar kom je op mijn 'advaita' terrein en geef je blijk dat het je wens is voor het 'betere' werk te gaan en ik vervolgens met je mee kijk, dan ga ik je ook van katoen geven wanneer je je laat verleiden tot nodeloos dwalen.

Als iemand al in jouw advaita denkwereld zit, dan zal het wel klikken, maar op deze manier uitdragen van je wijsheid, zie ik niet zo snel een dolende wankelen, eerder rechtlijnig worden/blijven.
Je bent, of heilig, of het nodeloze van jezelf mag niet genoemd worden omdat het misschien als "voorbeeld" voor een ander zou kunnen staan?

Dat je ego het achteraf nodeloos noemt kan ik wel snappen, (een)het gerealiseerde zie ik dat niet zeggen.

Maar wie weet lach ik hier om,...... over dertig jaar.(na al mijn omwegenWiNk)
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 19:36   #35
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Als je dat een keer door hebt ( ook al is het heel in begin misschien nog maar met je brein) heb je een vertrekpunt en kom je daar steeds verder mee. .

Wat door heb?
Ik snap wel dat er iets is wat je door kan hebben, maar inzake de tekst van renoir snap ik je niet helemaal.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 19:45   #36
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Wat door heb?
Ik snap wel dat er iets is wat je door kan hebben, maar inzake de tekst van renoir snap ik je niet helemaal.
Beseffen wat je niet bent. Al je ideeën, gedachten meningen, je idee rondom je id enz.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 20:11   #37
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Wat ik alleen niet snap al weet je het dat je dan toch zomaar nog ergens in kunt blijven hangen terwijl je al hangende weet dat het dat ook niet is. En achteraf sla je voor je kop.
Dat hangen heb ik ook, ik denk het wel te snappen,...dwars ego en zo, bang voor het licht,...zoiets.
Ik sla mij alleen niet achteraf voor mijn kop, vanuit een soort begrip denk ik.
Het kan ook dat ik nog steeds hang natuurlijk.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 20:47   #38
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Ik lees hier over gerealiserden en advaita.
Eerlijkgezegt heb ik geen idee waarover jullie het dan hebben.
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 21:01   #39
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Dat hangen heb ik ook, ik denk het wel te snappen,...dwars ego en zo, bang voor het licht,...zoiets.
Ik sla mij alleen niet achteraf voor mijn kop, vanuit een soort begrip denk ik.
Het kan ook dat ik nog steeds hang natuurlijk.
Het voor de kop slaan is begrip.
Ik merk het verschil wel op en zie dan dat dit nog patroontjes zijn die willen plakken, terwijl ik er al niets meer heb. Vreemde gewaarwording, want een volgende seconde kan het zomaar weer over zijn.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 21:05   #40
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Hihi even iets verder gekeken dan mjin neus lang is tekst genoeg om er achter te komen wat advaita is.
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.