Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 September 2015, 13:27   #31
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Naar mijn idee stimuleer je de discussie juist door dat antwoord te geven en geef je het ego daarmee precies wat het wil, een opening om je tegen te spreken.
Ja maar ook weer een excellente gelegenheid om op dat egokenmerk te wijzen.

In spiriland (om het zo maar eens te noemen) wordt vaak gezegd aan ego juist geen aandacht te schenken omdat je het daarmee alleen maar versterkt. Daar zit zeker wat in maar je kunt de reacties van ego ook gebruiken om er, als collectief doel, zicht op te krijgen. Ik hou er niet van ego te verdoezelen temeer daar het toch de grootste beperkende factor is in gedegen zelfonderzoek.
  Met citaat reageren
Oud 11 September 2015, 13:35   #32
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Ik heb het ook niet over ego verdoezelen. Ik gaf aan dat het ego zichzelf misschien nog wel meer tegenkomt wanneer het een strijd wil maar deze niet krijgt, dan wanneer het zich vol in een strijd kan storten.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 11 September 2015, 13:41   #33
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik heb het ook niet over ego verdoezelen. Ik gaf aan dat het ego zichzelf misschien nog wel meer tegenkomt wanneer het een strijd wil maar deze niet krijgt, dan wanneer het zich vol in een strijd kan storten.
Ik zie mij zelf niet als strijdende maar dat ziet ego natuurlijk anders. Maar goed dus je denkt dat ego zichzelf meer tegenkomt als het geen voedingsbodem krijgt. Het kenmerk van ego is strijden want in de strijd bevestigd het zijn bestaan, dus ik denk dat het dan gewoon andere wegen zoekt.
  Met citaat reageren
Oud 11 September 2015, 17:01   #34
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
De naam zou aangepast kunnen worden naar een die meer de lading dekt. Maar aangezien het jou na een paar weken helder was wat de context van het forum is, vermoed ik dat iedereen die hier komt dat binnen korte tijd duidelijk kan krijgen en dan bestaat de keuze om te blijven of te vertrekken.

AV is geen denkrichting, het is een hulpmiddel. Zoals een pincet een hulpmiddel kan zijn om een splinter te verwijderen. En AV is, om in de vergelijking te blijven een beter hulpmiddel dan een schoenlepel dat is (om een splinter te verwijderen). Nogmaals, daar kun je het mee oneens zijn, maar dat is de context van het forum.

Verder heeft het met sektarisme niets te maken, net zo min als de vraag of iemand deugt of in het plaatje past. De mensen die hier komen en blijven (behalve jij?) zijn mensen die zich herkennen in de context (AV). En verder, voor zover ik ze ken zijn het vogels van heel verschillend pluimage.

Als AV 'zijn dienst' heeft bewezen kun je het hele verhaal overboord gooien of aan iemand anders aanreiken om te zien of het behulpzaam kan zijn.

En verder is het opvallend dat je je eigen rol buiten beschouwing laat. Je zou in overweging kunnen nemen of het met jou te maken heeft dat mensen de kuierlatten nemen. En daarbij is de vraag wat je overweging is om hier te blijven, ondanks je kritiek en het oneens zijn met de gang van zaken, nog niet beantwoord.

Je weet wel dat een schroevendraaier niet gemaakt is om een spijker in het hout te slaan?

Ik heb geen overweging om hier te blijven. Dat veronderstelt een ik die wilt.
Maar dat is nog even te hoog gegrepen voor jouw niveau van zelfkennis.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 September 2015, 17:04   #35
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat me heel sterk bij je opvalt is de absoluut subjectieve manier van kijken naar de dingen. Wat ik schrijf past overduidelijk niet in je perceptie en het komt er dan ook niet doorheen blijkende uit je onveranderbare visie, die hetzelfde idee blijft vasthouden ondanks het herhaaldelijk aangevoerde tegendeel.

Hetzelfde gebeuren zie je, overigens als projectie, dan ook bij mij (het 'ego kent ego' principe). Het is bij ego's niet gegeven 'out of the box' te denken dat er ter andere zijde geen ego is. Je blijft maar egokenmerken op mij projecteren en dit door jou geziene zou voor mij aanleiding zijn te onderzoeken of dat het geval is.

Nou zul je aanvoeren dat je mij ook het door jou geziene in overweging geeft en dat stel ik dan ook zeer op prijs, maar in mijn gedegen onderzoek heeft het allemaal al de revue gepasseerd. Ik wil het best overwegen maar zie in één oogopslag al dat het niet mij betreft. Ik kan ruiterlijk een taalfout toegegeven maar niet iets wat bij mij niet het geval is.

Behalve dat zit er een negatieve tendens in jouw zien, je selecteert uit in normale en niet normale mensen, tot welke laatste categorie je mij hebt ingedeeld. Dat buiten spel zetten beste Theo is een ego- maniertje en waarschijnlijk ken je die kenmerken van ego niet want het is er van vergeven. Als je gedegen zelfonderzoek doet leer je ze kennen en nu je dat niet doet laat ik niet na je daar op te wijzen. Het is niet selectief aan mij voorbehouden iedereen kan zien.

Dat maakt voor jou het discussiëren dan ook uitermate onaantrekkelijk en dus reik je mij mijn persoonskenmerken aan als de reden waarom het niet loopt. Maar ik heb een forum met de missie van bewustwording om inzicht te geven in ego-mechanismen en dat is, zoals gezegd niet populair in ego-land. Het is zeker niet gezellig en onderhoudend geef ik volmondig toe, maar bewust worden is geen verspreiden van een doctrine en afdwingen doe ik ook niet.
Discusieren met jou is voor mij om globaal dezelfde redenen ook onaantrekkelijk. Ik hecht verder geen enkele waarde aan je mening. Die wisselt nogal over mij. Het ene moment Waarheid, het andere moment een en al ego. Ik kan daar niks mee, met die wispelturigheid.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 September 2015, 17:11   #36
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik zie mij zelf niet als strijdende maar dat ziet ego natuurlijk anders. Maar goed dus je denkt dat ego zichzelf meer tegenkomt als het geen voedingsbodem krijgt. Het kenmerk van ego is strijden want in de strijd bevestigd het zijn bestaan, dus ik denk dat het dan gewoon andere wegen zoekt.
Ik zeg nergens dat jij strijdende bent, maar het ego dat op jou reageert. En ik bedoel dat het ego zichzelf mogelijk meer tegenkomt wanneer het niet in de strijd bevestigd wordt.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 11 September 2015, 18:07   #37
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik heb geen overweging om hier te blijven. Dat veronderstelt een ik die wilt.
Maar dat is nog even te hoog gegrepen voor jouw niveau van zelfkennis.
Op het niveau van het absolute heb je gelijk. Maar daar is geen zinnig woord over te spreken. Op het niveau van het alledaagse is de vraag te beantwoorden. Dat niet doen is een vorm van escapisme die je (vaker) aan de dag legt.

Verder is het 'een ik die wil', zonder t ?

Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 11 September 2015, 18:17   #38
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik zeg nergens dat jij strijdende bent, maar het ego dat op jou reageert. En ik bedoel dat het ego zichzelf mogelijk meer tegenkomt wanneer het niet in de strijd bevestigd wordt.
Als ik zelf niet strijdende ben heeft ego al geen opposant en zou ego, in jouw redeneertrant, zichzelf tegen moeten komen. Wat je bedoelde was me duidelijk en daar reageerde ik al op met een reactie dat ego de strijd zoekt en zo niet deze beantwoord wordt gewoon een ander opposant zoekt en vindt. Ik zie het niet gebeuren dat ego zichzelf tegenkomt als partij ter andere de strijd opgeeft. Ego ervaart wellicht bij toegeven de mildheid van de overwinnaar maar dat leid niet tot inzicht in zichzelf.
  Met citaat reageren
Oud 11 September 2015, 19:57   #39
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik zie mij zelf niet als strijdende maar dat ziet ego natuurlijk anders. Maar goed dus je denkt dat ego zichzelf meer tegenkomt als het geen voedingsbodem krijgt. Het kenmerk van ego is strijden want in de strijd bevestigd het zijn bestaan, dus ik denk dat het dan gewoon andere wegen zoekt.
Jullie hebben beiden een punt. Het blijft knagen, ook al worden er misschien andere wegen gezocht. Ergens valt dat ego in een gat en wil juist in die ene hoek die die het in is gekropen ook zijn voeding vinden. Het wil ook die persoonlijke strijd met diegene winnen die niet (of anders) reageert. En dat houdt pas op als de greep losser wordt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 11 September 2015, 20:37   #40
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Jullie hebben beiden een punt. Het blijft knagen, ook al worden er misschien andere wegen gezocht. Ergens valt dat ego in een gat en wil juist in die ene hoek die die het in is gekropen ook zijn voeding vinden. Het wil ook die persoonlijke strijd met diegene winnen die niet (of anders) reageert. En dat houdt pas op als de greep losser wordt.
Ik ben van nature een pleaser maar het ligt niet op mijn weg om ego in welk opzicht dan ook tevreden te stellen. Ego mag wat mij betreft best geprikkeld worden en als het vervolgens uit z'n vel springt er op gewezen worden dat het een enorme dwingeland is met zijn acties de wereld naar zijn hand te zetten. Ik bak geen zoete broodjes met ego, het is niet wat je bent.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.