Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 July 2013, 15:05   #31
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Over state of mind of gesproken. Hersenen kunnen op 2 manieren denken, in de doe modus of de zijn modus. Als je denkt in de doe-modus kijk je naar de wereld zoals die volgens jou zou moeten zijn. Het behoeft geen betoog dat hier sprake is van het ervaren van een discrepantie tussen hoe de realiteit is en hoe jij denkt dat deze zou moeten zijn. Dus kom me niet aan met zelfhypnose aangaande de realiteit. Ja die van jezelf bedoel je zeker? De ergernissen, frustraties en teleurstellingen komen enkel daaruit voort. Als je dat nog niet eens onderzocht hebt, wat wil je mij dan komen vertellen? Ga fietsen man.
Het aanbevelen van het doen van zelfonderzoek is steeds mijn inbreng, niet het in overeenstemming brengen van de wereld zoals die vlgs mijn opvatting zou moeten zijn. Je hoeft nooit iets van mij aan te nemen, het gaat me evenmin om een zinloze babbel discussie, filosoferen of het gaandeweg vormen van een gemeenschappelijke mening wat hier nogal populair is. Hetgeen ik zeg te zien beschouwen als een poging de wereld zoals die volgens mij zou moeten zijn is slechts een escape weg te komen van mijn aanbeveling tot het doen van gedegen zelfonderzoek. Die onwelwillendheid dat te doen geeft je aanleiding tot uitvluchten en zijn, althans voor een geoefend oog van iemand die dat onderzoek gedaan heeft, evident.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 July 2013, 18:58   #32
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Na mijn zelfonderzoek ben ik steeds minder behept met ergernissen en frustraties en gevoelens van teleurstelling. Mijn zelfonderzoek leidt me naar genieten van het leven, van alles wat zich daarin aandient en alles heeft zijn eigen unieke schoonheid. Ik voel me verantwoordelijk voor hoe ik mijn leven vorm geef en daarin is geen plaats (meer) voor dat soort gevoelens, laat staan dat ik daar een ander nog langer voor verantwoordelijk kan houden. De uitkomst van mijn zelfonderzoek leidt me blijkbaar in een andere richting dan die van jullie. So be it.
Je huppelt wat rond, je bept links en rechts.
Je lult graag over je zaadjes-soep, en verontschuldig je je als men aanstoot aan je woordkeus zou kunnen nemen, maar je doet het toch lekker wel...
Je hebt een klik met iemand zoals Niets bv, iemand die van alles ook een definitie maakt zoals jij dat ook doet, zonder dat hij er van doordrongen is..
Je geniet van het leven, en ook al heb je genoeg onzekerheden, kies je ervoor om alleen het genot van het leven te bekijken, de onzekerheden komen en gaan..
Je bent tevreden over hoe je leven gaat. Mooi zo!..Maar zoals je hier op het forum doet, loop je in de weg voor degene die echt oprecht een kijkje verder durven te nemen dan alleen het verzanden in het vleselijk genot wat van voorbije aarde is.
Je stuurt continue, en op ieder draadje, naar je oppervlakkige kijk op het leven, en vervolgens ben je verbaasd dat Renoir jou op je vingertjes tikt..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 24 July 2013, 19:19   #33
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het aanbevelen van het doen van zelfonderzoek is steeds mijn inbreng, niet het in overeenstemming brengen van de wereld zoals die vlgs mijn opvatting zou moeten zijn. Je hoeft nooit iets van mij aan te nemen, het gaat me evenmin om een zinloze babbel discussie, filosoferen of het gaandeweg vormen van een gemeenschappelijke mening wat hier nogal populair is. Hetgeen ik zeg te zien beschouwen als een poging de wereld zoals die volgens mij zou moeten zijn is slechts een escape weg te komen van mijn aanbeveling tot het doen van gedegen zelfonderzoek. Die onwelwillendheid dat te doen geeft je aanleiding tot uitvluchten en zijn, althans voor een geoefend oog van iemand die dat onderzoek gedaan heeft, evident.
Het is geen kwestie van onwelwillendheid of het zoeken van uitvluchten. Ik heb gedegen zelfonderzoek gedaan en als jij dat zelfs met een geoefend oog niet kunt zien, dan is dat zo. Zelfs geoefende ogen hebben hun blinde vlek zullen we maar zeggen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 24 July 2013, 19:21   #34
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Je huppelt wat rond, je bept links en rechts.
Je lult graag over je zaadjes-soep, en verontschuldig je je als men aanstoot aan je woordkeus zou kunnen nemen, maar je doet het toch lekker wel...
Je hebt een klik met iemand zoals Niets bv, iemand die van alles ook een definitie maakt zoals jij dat ook doet, zonder dat hij er van doordrongen is..
Je geniet van het leven, en ook al heb je genoeg onzekerheden, kies je ervoor om alleen het genot van het leven te bekijken, de onzekerheden komen en gaan..
Je bent tevreden over hoe je leven gaat. Mooi zo!..Maar zoals je hier op het forum doet, loop je in de weg voor degene die echt oprecht een kijkje verder durven te nemen dan alleen het verzanden in het vleselijk genot wat van voorbije aarde is.
Je stuurt continue, en op ieder draadje, naar je oppervlakkige kijk op het leven, en vervolgens ben je verbaasd dat Renoir jou op je vingertjes tikt..
Ik ben in het geheel niet verbaasd. Zo gaat dat altijd met Rennie en mij. Maar als jij even de onverdeelde aandacht wilt, wil ik me wel even terugtrekken hoor. Geen punt. Be my guest, ik was toch al onderweg....
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 24 July 2013, 19:48   #35
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik ben in het geheel niet verbaasd. Zo gaat dat altijd met Rennie en mij. Maar als jij even de onverdeelde aandacht wilt, wil ik me wel even terugtrekken hoor. Geen punt. Be my guest, ik was toch al onderweg....
Zoals gewoonlijk Nadje, ga jij weer weg lopen van wat tegen je gezegd wordt, kijk je er niet naar, en met dit wat je hier onder schrijft zorg jij ervoor dat het lijkt alsof het over mij gaat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Maar als jij even de onverdeelde aandacht wilt, wil ik me wel even terugtrekken hoor.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 24 July 2013, 21:11   #36
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Hieraan toevoegend, verdriet, boosheid e.d. kunnen enkel opgelost worden door ze juist volledig te doorleven. Mijn ervaring. Volgens mij heb ik dat toch vaak genoeg gezegd hier, hoe ik dat zie. De vraag verbaast me.
Zeg je hiermee dan niet dat dat ook nodig is?

Het gaat mij ook niet zozeer om dat alles goed is zoals het is. Je antwoord daarin ken ik en een tijdje was ik geneigd dit ook zo te zien. Het is een mening/overtuiging die je kunt hebben.

Maar voor mijn gevoel gaat het daar niet om. Het is een manier waarop je met die dingen om kunt gaan om ze al dan niet leefbaar te maken maar niet om je los te worstelen van wat werkelijk knelt. Vraag is dan weer voor mij wat knelt? Dat ik soms nog ergens aan vastzit....terwijl ik mentaal al weet dat ik dat niet ben.

Voor mijn gevoel is dat alles goed is ( of juist niet) zoals het is een overtuiging die je in een soort illusie brengt.

Jezelf in een modus van zijn om te schakelen brengt je dat dichter bij je ware Zelf? Of is dat niet ook weer een soort van jezelf in slaap sussen d.m.v. een methode of een overtuiging. Daar gingen mijn vragen over. Want ik worstel daar soms zelf nog mee. Wat is doe modus van de hersenen en wat is zijn modus? Kun je je daarmee echt van je ik en je overtuigingen los worstelen?

Wijziging aangebracht door Ulla op 24 July 2013 om 21:48.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2013, 08:26   #37
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Zoals gewoonlijk Nadje, ga jij weer weg lopen van wat tegen je gezegd wordt, kijk je er niet naar, en met dit wat je hier onder schrijft zorg jij ervoor dat het lijkt alsof het over mij gaat.
Volgens mij schreef je toch duidelijk dat ik in de weg liep en dus bood ik aan om even plaats te maken. Dat lijkt me een buitengewoon vriendelijk gebaar. Maar je mag het ook anders uitleggen. Wat jij wilt.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2013, 08:46   #38
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Zeg je hiermee dan niet dat dat ook nodig is?

Het gaat mij ook niet zozeer om dat alles goed is zoals het is. Je antwoord daarin ken ik en een tijdje was ik geneigd dit ook zo te zien. Het is een mening/overtuiging die je kunt hebben.

Maar voor mijn gevoel gaat het daar niet om. Het is een manier waarop je met die dingen om kunt gaan om ze al dan niet leefbaar te maken maar niet om je los te worstelen van wat werkelijk knelt. Vraag is dan weer voor mij wat knelt? Dat ik soms nog ergens aan vastzit....terwijl ik mentaal al weet dat ik dat niet ben.

Voor mijn gevoel is dat alles goed is ( of juist niet) zoals het is een overtuiging die je in een soort illusie brengt.

Jezelf in een modus van zijn om te schakelen brengt je dat dichter bij je ware Zelf? Of is dat niet ook weer een soort van jezelf in slaap sussen d.m.v. een methode of een overtuiging. Daar gingen mijn vragen over. Want ik worstel daar soms zelf nog mee. Wat is doe modus van de hersenen en wat is zijn modus? Kun je je daarmee echt van je ik en je overtuigingen los worstelen?
Tsja Ulla.....daar vraag je zowat. Ik kan jouw vragen niet voor jou beantwoorden. Ik kan alleen zeggen hoe het voor mij werkt. Je gebruikt de term los worstelen. Dat riekt naar strijd en zo werkt het niet. Je moet zaken wel eerst echt goed doorleven denk ik. De ene overtuiging inruilen voor een ander, schiet natuurlijk niet op. Het gaat er dan ook niet om het leven leefbaar te maken. Het leven leeft zichzelf. En hoe minder je je daarmee bemoeit, in de zin van hoe het eruit zou moeten zien, hoe meer je ziet hoe het leven als vanzelf stroomt en doordat je je er minder mee bemoeit steeds meer in de richting die jij wenst. Althans , dat is mijn ervaring. Alles doet zich nog steeds voor als voorheen, maar de lading is eraf. Als er sprake is van frustratie of boosheid heeft dat meestal met bovenstaande te maken en voor mij werkt het dan om even weer op mezelf af te stemmen. En waar je aan vast zit? Volgens mij nergens aan, misschien is dat juist wel de illusie?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2013, 17:37   #39
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Volgens mij schreef je toch duidelijk dat ik in de weg liep en dus bood ik aan om even plaats te maken. Dat lijkt me een buitengewoon vriendelijk gebaar. Maar je mag het ook anders uitleggen. Wat jij wilt.
Nadje, ik vind je zeer zeker in de weg lopen wat betreft ruimte laten voor het onderwerp: 'bewust zijn van wat men is' te bespreken.
Je vult ieder draadje met laten zien van jouw manier, en van hoe jij het leven benadert, en je maakt er iets oppervlakkig van, of iets triviaals.
Met Niets, die ieder keer maar wat kwekt zonder na te denken, zijn jullie als een olievlek de mogelijkheid en de ruimte voor bewustwording aan het verstikken.
Maar moet je vervolgens weg gaan? Nee, je kan je je ook afvragen wat jij met je grote behoefte aan aandacht kan doen, en je behoefte aan oppervlakkig dollen, en met je behoefte om graag seksueel getint te typen.
Hoe jij je je opstelt op het forum zegt iets over jou, ben je bereid om er naar te kijken?
Om mij hoef je geen plaats te maken, want ik ben zelf minder op het forum, dus leef je je gerust uit, als jij je je hier goed bij voelt.
Alsnog kan jij je je afvragen of mijn boodschap je van dienst kan zijn..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2013, 20:02   #40
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Nadje, ik vind je zeer zeker in de weg lopen wat betreft ruimte laten voor het onderwerp: 'bewust zijn van wat men is' te bespreken.
Je vult ieder draadje met laten zien van jouw manier, en van hoe jij het leven benadert, en je maakt er iets oppervlakkig van, of iets triviaals.
Met Niets, die ieder keer maar wat kwekt zonder na te denken, zijn jullie als een olievlek de mogelijkheid en de ruimte voor bewustwording aan het verstikken.
Maar moet je vervolgens weg gaan? Nee, je kan je je ook afvragen wat jij met je grote behoefte aan aandacht kan doen, en je behoefte aan oppervlakkig dollen, en met je behoefte om graag seksueel getint te typen.
Hoe jij je je opstelt op het forum zegt iets over jou, ben je bereid om er naar te kijken?
Om mij hoef je geen plaats te maken, want ik ben zelf minder op het forum, dus leef je je gerust uit, als jij je je hier goed bij voelt.
Alsnog kan jij je je afvragen of mijn boodschap je van dienst kan zijn..
Hoe ik mij opstel op het forum zegt alles over mij. Dat is wie ik ben. Met mijn behoefte aan aandacht, mijn seksueel getinte uitspraken en mijn oppervlakkige dollen en gebep. That's me. Waarom zou ik daar naar moeten kijken? Tenzij ik de behoefte zou hebben om dat te veranderen en die heb ik niet. Blijkbaar is het jouw behoefte dat ik me anders gedraag. Minder oppervlakkig en triviaal. Alsof diepzinnigheid beter is dan oppervlakkigheid. Ik geloof niet dat Niets en ik de bewustwording hier tegenhouden. Dat is veel te veel eer. Ieder advies aan een ander is altijd voor jezelf bedoeld. (Byron Katie) Dus ik weet niet hoe deze boodschap jou van dienst kan zijn. Maar ik vind het wel lief dat je de tijd en moeite neemt om mij (in jouw ogen) ergens op te attenderen. Waarvoor dank. En dat meen ik.

Voor Ulla en voor jou een mooi gedicht van Lao Tze:

We hopen altijd...

We hopen altijd dat een ander het antwoord heeft,
Dat het op een andere plek beter zal zijn,
Dat ooit alles duidelijk zal zijn.

Maar dit is wat het is.

Niemand heeft het antwoord.
Luister naar je hart en weet dat het enige wat je te doen staat,
is Zijn.


Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Het subjectieve verhaal Guido Beginnend zelfonderzoek 19 30 August 2021 20:50
Technische vraag: plaatjes Nathan Forum; regels, vragen, idee 6 6 May 2010 20:21


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.