Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 August 2012, 23:05   #31
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Ja, ongesteld, ik ken hem nog in de vorm van 'Truus'. En dat is jaren geleden. Ongelooflijk, zit ik nog met hem in dezelfde klas - o nee, ik ben daar slechts de schoonmaker.

Ja en er is sinds die tijd niks veranderd in je werkwijze, je zit nog steeds proefbalonnetjes op te laten, zodra ze niet langer worden bekritiseert meen je iets van stavast gevonden te hebben en verwerk je het in een van je boeken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Ik zie je hier dan ook geen anecdote neerzetten, maar een stelling vanuit jou persoon weergeven.

Kan aan mij liggen hoor.
Je bent een soort van tryout Moi.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 August 2012, 08:19   #32
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Geeft advaita (niet de betekenis van het woord maar de traditie) het hoogste inzicht, de waarheid, totale bevrijding?
Gotama was voor dat ie de boeddha werd genoemd ook een zoeker naar de waarheid. Hij had diverse leraren en hij was een succesvol leerling. Maar hij liet alle leraren steeds weer achter zich, want wat zij hem hadden voorgespiegeld als de waarheid en wat te realiseren was, gaf hem na het bereiken ervan toch niet die voldoening wat de leraar zelf wel ervoer.
Kijk je op dit forum, dan vind je diverse schrijvers met diverse omschrijvingen van wat bevrijding is. Ze op een rijtje zetten van a naar z, is niet makkelijk of gewoon onmogelijk.
De zoeker moet behoorlijk zelfkritisch zijn en oprecht en eerlijk om niet vast te komen zitten in zijn of haar net gerealiseerde waarheid. Dat gebeurt volstrekt automatisch op het moment dat je zegt 'ik weet'.
Ik weet niet wat Gotama uiteindelijk voor zichzelf realiseerde, in hoeverre dat echt anders is wat bekende advaita leraren hebben gerealiseerd voor zichzelf. Maar alle leraren op Een grote hoop gooien met hun ervaring (ervaren) is wel erg simplistisch en onwerkelijk, gezien de vele tegenstrijdigheden in hun leringen en levenswijze.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 19 August 2012, 11:46   #33
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard Een verhaal... (2)

Mijn verdere ontmoeting met Alexander Smit is nooit geweest, zoals bepaalde leden dit hebben ervaren. Het tegendeel, zelfs!
Toen ik hem in Baarn ontmoette in een volle zaal (we spraken toen niet met elkaar) was ik daar gewoon aanwezig. Ik weet niet of dat ie mij nog herinnerde toen we elkaar daar passeerden, er zat alweer de nodige jaren tussen.
Zijn boeken vind ik wel de moeite waard, om nog af en toe wat in te bladeren. Nu, dat ik helemaal niets meer heb met hen die zichzelf verlicht hebben verklaard, kan ik me ook makkelijker naar hen buigen, als van: wat heb je nu werkelijk te melden, van enige werkelijke waarden?
In Baarn hoopte ik misschien toch nog op een zekere erkenning op de een of andere manier.
Mijn spontane ontmoeting met hem in de Kosmos te Amsterdam, was nog vrij van het verhaal van wie hij was. Hij vertelde toen wel over zijn stichting Chetana... Hij gaf me zijn postbusnummer, omdat hij van plan was naar India te gaan.

__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2012, 19:20   #34
Liliane
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 25 May 2012
Berichten: 0
Standaard

En... is dit waardevol?
Liliane is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2012, 19:46   #35
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liliane Bekijk bericht
En... is dit waardevol?
Misschien als sfeer tekening.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2012, 20:07   #36
Liliane
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 25 May 2012
Berichten: 0
Standaard

En je hebt sfeer nodig.
Liliane is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2012, 20:20   #37
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liliane Bekijk bericht
En je hebt sfeer nodig.
Je kunt je niet steeds concentreren op de voorgrond, jij wel?
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 14:38   #38
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Wat is nu precies advaita?
Welke bronnen heb ik daarbij zoal allemaal geraadpleegd?
Diverse boeken gelezen van diverse schrijvers, ook biografie?n.
Ook diverse lezingen en satsangs bijgewoond, van diverse sprekers.
Persoonlijk Alexander Smit en Philip Renard ontmoet en verder contact gehad met Douwe Tiemersma.
Diverse website's bezocht en filmpjes gezien betreffende het onderwerp.
En het nodige gevolgd via fora en ook mee gediscussieerd.
Ben ik nu een kenner?
Ik vind het nog altijd de moeite waard om er t.z.t. volledig opnieuw fris in te duiken.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 18:01   #39
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard Advaita voor Dummies

INFO (1)


Advaita Vedanta is een traditie van spiritueel onderwijs, ontstaan uit de Indiase Vedische cultuur en wordt binnen de moderne hindoecultuur nog altijd in leven gehouden.

Advaita Vedanta leert ons dat de ultieme natuur van de werkelijkheid advaita is, wat ?non-duaal? betekent.

Vedanta betekent ?het laatste deel van de Veda's? en verwijst naar de Upanishads die zich aan het eind van de Veda's bevinden.

De Upanishads vormen samen met de Bhagavad Gita en de Brahmasutras de ?drie pilaren? van de Advaita Vedanta.


Het Zelf: het onderwerp van Vedanta
Het onderwerp van de Advaita Vedanta geschriften is het Vedantische Zelf. Het Zelf is, zoals onthuld in de Upanishads, de non-duale onderliggende werkelijkheid van alles dat bestaat ? de substantie van zowel de psyche als de wereld, het individu als de Heer, de kenner als het gekende.

Volgens Vedanta is alleen het Zelf werkelijk en bezit al het andere slechts een schijnbare werkelijkheid; het heeft geen eigen onafhankelijk bestaan. Net zoals de golf en de oceaan geen eigen bestaan hebben los van water ? en dus volledig afhankelijk zijn van het bestaan van water; zo zijn ook alle vormen van het universum voor hun bestaan afhankelijk van het Zelf. De golven hebben slechts een schijnbare werkelijkheid; enkel het water is werkelijk. Evenzo hebben de vormen in het universum een schijnbare werkelijkheid; enkel het Zelf is werkelijk.

Zelfkennis en bevrijding
Vedanta zegt dat Zelfkennis een zoeker bevrijdt van zijn of haar onjuiste gevoel van gebondenheid en beperking, en daarmee de menselijke zoektocht naar volheid en realisatie volbrengt. Wat men zoekt in het leven, wordt gevonden in de zoeker.

Het Vedantische Zelf is van nature vol en compleet, en is de bron van liefde die men heel zijn leven door zoekt. Vanwege zelfonwetendheid wordt het Zelf op de wereld geprojecteerd, en vervolgens gezocht door middel van allerlei activiteiten en prestaties. Kennis van het Zelf maakt een einde aan deze projectie en maakt het mogelijk dat de bron van volheid en liefde direct beschikbaar wordt voor de zoeker als zijn of haar eigen Zelf.


Bron http://www.advaita.nl/index.php
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 18:18   #40
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Wat is nu precies advaita?
Welke bronnen heb ik daarbij zoal allemaal geraadpleegd?
Diverse boeken gelezen van diverse schrijvers, ook biografie?n.
Ook diverse lezingen en satsangs bijgewoond, van diverse sprekers.
Persoonlijk Alexander Smit en Philip Renard ontmoet en verder contact gehad met Douwe Tiemersma.
Diverse website's bezocht en filmpjes gezien betreffende het onderwerp.
En het nodige gevolgd via fora en ook mee gediscussieerd.
Ben ik nu een kenner?
Ik vind het nog altijd de moeite waard om er t.z.t. volledig opnieuw fris in te duiken.
Je laat hiermee zien dat je wellicht een kenner/denker bent van de theorie, omtrent dit item, maar dat het niets heeft geraakt.
Je zou zelfs bovenstaande vragen niet meer stellen.

Als je in aanraking zou zijn was elk moment al nieuw en fris.
moi is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De verlichte visie van Sagnaar sagnaar Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 548 24 June 2017 11:05
Mijn visie op het Evangelie Nathan Overige religie 148 6 September 2011 11:27


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.