Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 March 2022, 09:50   #31
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Maar jij hebt het altijd over een andere waarheid dan ik, Laurens.
Jij denkt nog dat Waarheid en bewustzijn hetzelfde is.
Daarom versta ik jou ook niet. Als het wat dieper gaat gooi je alle termen op een grote hoop. Waarmee mij dan weer de lust vergaat om überhaupt nog op je te reageren......
Je doet Waarheid tekort door niets van wat het te zeggen heeft kennis te nemen. Ik zie hier (wederom) ego in om zoals gebruikelijk blokkades op te werpen. Maar dat zie je niet.

Het aangehaalde stukje dat de aanleiding van dit draadje is gaat over dat niet herkennen van Waarheid. Het alsmaar volgens van de eigen perceptuele kennis en al het andere buiten sluiten.
 
Oud 29 March 2022, 12:16   #32
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat is wat satsang is.

Wat zijn je bezwaren?
Ik heb geen bezwaren, maar ik ben al samen met God.
En niet middels satsang, maar gewoon 'onderweg'.
Satsang is het tegendeel van 'ontvankelijkheid', het is immers een doelbewuste poging om God te vinden.

Samenkomen met God gebeurd wat mij betreft gewoon in de praktijk.
Het zelf (gewaarzijn) in mij is hetzelfde zelf als bij iemand die óók in Waarheid leeft. Dat is een vreugdevolle ontmoeting. En nog gratis ook.

(Dat laatste natuurlijk omdat ik Hollander ben als verschijning zijnde...lol...)
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 29 March 2022, 12:22   #33
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je doet Waarheid tekort door niets van wat het te zeggen heeft kennis te nemen. Ik zie hier (wederom) ego in om zoals gebruikelijk blokkades op te werpen. Maar dat zie je niet.

Het aangehaalde stukje dat de aanleiding van dit draadje is gaat over dat niet herkennen van Waarheid. Het alsmaar volgens van de eigen perceptuele kennis en al het andere buiten sluiten.
Ik heb me hier mede als Bassie aangemeld om de lust tot 'verkondigen' te beteugelen. Die lust vergaat me telkens als ik jou lees, dus in die zin ben je dienstbaar voor me.

Op een feestje over zelfkennis beginnen is niet handig. En als je je buren te vriend wilt houden moet je ook niet telkens over zelfkennis beginnen. Zodoende heb ik jouw forum gebruikt om het er over te hebben. En dat jij niks van een ander aan neemt bewijst mede waarom het zinloos is om te 'verkondigen'.

Ik heb je wel eens gevraagd of je expres onjuistheden schreef, maar dat was niet het geval. Dus dan moet ik maar aan nemen dat je onwetend bent en dat ook wenst te blijven. Het zij zo. Dat je een boek als dit aanprijst zegt natuurlijk ook al veel over jezelf.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 29 March 2022, 18:42   #34
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik heb je wel eens gevraagd of je expres onjuistheden schreef, maar dat was niet het geval. Dus dan moet ik maar aan nemen dat je onwetend bent en dat ook wenst te blijven. Het zij zo. Dat je een boek als dit aanprijst zegt natuurlijk ook al veel over jezelf.
Vreemd dat er telkens weer iets bij je opkomt wat totaal niet het geval is. Ook rectificaties lijken je op de een of andere manier niet te bereiken. Ik heb geen boek aangeprezen dus met hetgeen wat dat aanprijzen volgens jou over mij zegt zit je er dus volkomen naast. Vreemde gedachteconstructies veroorzaken onjuiste gevolgtrekkingen is hetgeen ik je al herhaaldelijk heb voorgehouden. Maar dat schijnt je in genen dele te weerhouden ze te blijven doen en dientengevolge te blijven dwalen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het aangehaalde stukje dat de aanleiding van dit draadje is gaat over dat niet herkennen van Waarheid.
Het alsmaar volgens van de eigen perceptuele kennis en al het andere buiten sluiten.
Het doet er dus niet toe wie het daarover heeft, ik haalde ook Marahaj aan die aangaf met hetzelfde euvel te kampen. De naam Marahaj plaats mij wellicht in jouw ogen dan weer in een gunstiger daglicht dan Walsch. Hoe vooringenomen kun je zijn? Of wellicht ook heb je jezelf aangeleerd een ieder in een vakje te plaatsen om snel als niet relevant 'weg' te kunnen 'zetten'?
 
Oud 29 March 2022, 18:59   #35
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ook het geloof in de wereld schept/maakt/creëert het bestaan er van.

Er is niets wat mij kan toebehoren.
Gedachten benodigen een ingrijpend onderzoek naar het waarheidsgehalte.

Degelijk gedachtenonderzoek resulteert niet in een 'er van uitgaan'. Daarbij is het onderzoek niet doen en het uit gebrek daaraan dan maar 'voorbijgaande gedachtenperikelen' noemen evenmin het resultaat of de uitkomst van het doen van dat gedegen zelfonderzoek, maar gedachtenvorming over het door anderen voorgespiegelde resultaat dat gedachten niet waar zijn.

Kennis dragen van de uitslag van een geleerde les is nog steeds een mentale constructie.

Zoiets volgt alleen maar uit redenatie, een hoop gedachtekronkels die niet zijn onderzocht maar worden aangenomen om een logisch gevolg te kunnen creëren en daar vrede mee te hebben.

Nogmaals het gaat hier niet om lesjes te leren of vrede hebben met gevonden oplossingen.
Neen, Laurens, het gaat om inzicht om nergens in te blijven hangen en te aanvaarden dat wat is, is...
marie is offline  
Oud 29 March 2022, 19:02   #36
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Neen, Laurens, het gaat om inzicht om nergens in te blijven hangen en te aanvaarden dat wat is, is...
Daar gaat het jou wellicht om, ik neem daar geen genoegen mee. Ik ben niet geholpen met inzichten maar moet alles zelf ont'dekken.
Aanvaarden is je ergens bij neerleggen omdat je niet anders kunt, een zwaktebod.
 
Oud 29 March 2022, 19:06   #37
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Hou dit stukje vast. Dat wat men (bewust) zijn noemt bevindt zich aan gene zijde van de gehele wereld.

De zgn God-ervaring (om het zou maar eens te noemen) is dan ook alleen mogelijk als men zich terugtrekt uit de gehele wereld. De God-ervaring is subject noch object.
Hoe kan men zich terugtrekken uit iets wat niet is???

Alles is één, God en de mens, de waan en wat is...
Alles is en niets is...

Voor ons in eerste instantie loslaten, zodat we opnieuw leren om elke dag, elke minuut, elke seconde te sterven om voortdurend herboren te worden...
Het eeuwige (onbesmette) zijn...
marie is offline  
Oud 29 March 2022, 19:10   #38
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Daar gaat het jou wellicht om, ik neem daar geen genoegen mee. Ik ben niet geholpen met inzichten maar moet alles zelf ont'dekken.
Aanvaarden is je ergens bij neerleggen omdat je niet anders kunt, een zwaktebod.
Oei, Laurens, ben jij het die mij de hele tijd voorgehouden hebt dat ik niet de doener ben...
Aanvaarden dat de aarde rond de zon draait is geen zwaktebod, is gewoon de waarheid inzien...
marie is offline  
Oud 29 March 2022, 19:52   #39
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Hoe kan men zich terugtrekken uit iets wat niet is???

Alles is één, God en de mens, de waan en wat is...
Alles is en niets is...

Voor ons in eerste instantie loslaten, zodat we opnieuw leren om elke dag, elke minuut, elke seconde te sterven om voortdurend herboren te worden...
Het eeuwige (onbesmette) zijn...
Geeft niks, Marie. Dan hebben we het gewoon niet over dezelfde Waarheid/God.

Jezus zei het zo:

Citaat:
Als gij niet vast ten opzichte van de wereld zult gij het Rijk niet vinden
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 30 March 2022, 10:04   #40
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Oei, Laurens, ben jij het die mij de hele tijd voorgehouden hebt dat ik niet de doener ben...
Dat kan ik jou niet voorgehouden hebben, je gelooft in je entiteit 'ik' en bent dus een doener.
Zolang er geloof is in het bestaan en de invloed van een 'ik' sta je in het teken van doen en kun je doen of niet doen. Het begrip 'aanvaarden' is doen geloven.

Citaat:
Aanvaarden dat de aarde rond de zon draait is geen zwaktebod, is gewoon de waarheid inzien...
Dat is het wel.
De ware onderzoeker aanvaard dat niet maar onderzoekt of dat het geval is.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.