Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 April 2012, 15:25   #31
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Als jij zelf naar jouw gevoel hebt gekeken, kan ik pas iets mee doen. Anders blijft weer zoiets ongelijkwaardig wat ik net noemde. Verloren energie voor mij dus. Alsof ik jouw huiswerk zou doe.
Daar is toch die ongelijkwaardigheid weer. Dat jij pas zou kunnen kijken als de ander dat ook doet. Je energie is pas verloren als jij bezig blijft Nadje te overtuigen van dat wat jij ziet en jij gaat zoeken naar wat daar mogelijk achter zit. Haar huiswerk doen inderdaad. Je kan ook zien dat zij het niet doet (in jouw ogen) en vervolgens je eigen huiswerk doen. Kijken dus naar de tekst die Nadje over jou geschreven heeft en of jij daar iets mee kan. Niets of niemand staat je in de weg dat te doen en zo aan de gewenste zelfkennis te werken.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 15:28   #32
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Jouw triestheid kan mij nooit betreffen Naadje, iets wat in jou plaats vindt, vraagt jouw gerichte aandacht. Schuif het niet gelijk naar mij toe, kijk nog een keer naar, zou ik je adviseren!!
Jij bent degene die het direct afschuift. Ik zeg je dat ik de triestheid zie of (her)ken in de vooroordelen en voorwaarden. En die zijn toch echt van jou, nietwaar? Ik herken ze enkel. En om ze te kunnen herkennen moet je ze zelf ook kennen of gekend hebben. De triestheid wat mij betreft vloeit voort uit het besef geen voorwaarden en vooroordelen nodig te hebben en ze dus elders nog wel aan te treffen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 15:38   #33
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Daarom met dit draadje toetsen wie wel belangstelling in gesprekken met mij heeft, op gelijkwaardige basis.
Ik kan je geen garanties geven. De ene dag is weer anders dan de andere. Ik krijg nu het beeld van een meisje die aan het kant van de zwembad staat en graag met iemand wil zwemmen die ook met haar wil zwemmen. Het zou kunnen dat ik soms een baantje met je wil zwemmen. De andere keer zal ik het pestventje zijn die je het zwembad in duwt. Als ik je in dit draadje lees ligt mijn voorkeur nu bij het laatste. Spring er in, ga lekker zwemmen en kijk wat er gebeurt. Laat je verrassen. Misschien spring ik er ook wel in. Om gezellig te zwemmen of om je kopje onder te duwen. Geen garanties.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 15:52   #34
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Voor mij zegt het uitspreken van die bereidheid op momenten dat het niet aan de orde is veel minder dan het op de momenten zelf voelen van de bereidheid.
Ik snap wat je bedoelt.

Voor mij is het blijkbaar een ingredi?nt waar mijn voorkeur naar gaat. Als ik al (theoretisch) weet dat de bereidheid is, stel ik me eerder open. Het kan wel dat op het moment dat het aan de orde is de bereidheid niet opgebracht kan worden. Dat is voor mij blijkbaar minder belangrijk. Oefenen baart kunst, en ik geloof in herhalen tot dat het plaats vindt.

Het kwam bij mij een voorbeeld naar boven drijven: Als ik naar de sauna ga, kies ik altijd liever voor een sauna waar ik al van tevoren weet dat een net publiek aan trekt. Het geeft me al een (voor)gevoel van veiligheid en ontspanning.
Ook op zo een forum. De titel sprak me aan: zelfkennis bewustwording. De inhoud was voor mij soms niet precies dat wat ik me wenste. Binnen in het beweging van het forum, probeer ik mijn eigen beweging te creëren, en te verdiepen.
Als ik al weet dat mensen bereid zijn om naar stukjes ego te kijken die bij hun nog leven, stukjes die volgens mijn waarneming steeds aanwezig zijn, voel ik ontspanning, en stel ik me open. Anders voel ik mijn gereserveerdheid.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 16:01   #35
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Jij bent degene die het direct afschuift. Ik zeg je dat ik de triestheid zie of (her)ken in de vooroordelen en voorwaarden. En die zijn toch echt van jou, nietwaar? Ik herken ze enkel. En om ze te kunnen herkennen moet je ze zelf ook kennen of gekend hebben. De triestheid wat mij betreft vloeit voort uit het besef geen voorwaarden en vooroordelen nodig te hebben en ze dus elders nog wel aan te treffen.
Nadje, dit voelt voor mij als handje drukken. Ik heb geen idee hoe ik met jou moet om gaan. Je komt me altijd over alsof je wilt winnen, en mijn ego wordt gewekt.
Ik ga niet verder in verdediging, en gevat antwoorden geven.

Mijn huiswerk betreft: oordelen, voorwaarden. Mijn trots, en niet tegen verlies kunnen.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 16:04   #36
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik kan je geen garanties geven. De ene dag is weer anders dan de andere. Ik krijg nu het beeld van een meisje die aan het kant van de zwembad staat en graag met iemand wil zwemmen die ook met haar wil zwemmen. Het zou kunnen dat ik soms een baantje met je wil zwemmen. De andere keer zal ik het pestventje zijn die je het zwembad in duwt. Als ik je in dit draadje lees ligt mijn voorkeur nu bij het laatste. Spring er in, ga lekker zwemmen en kijk wat er gebeurt. Laat je verrassen. Misschien spring ik er ook wel in. Om gezellig te zwemmen of om je kopje onder te duwen. Geen garanties.
Bij jou geldt hetzelfde Rob. Jouw actie nu, voelt ook precies zoals van Nadje.

wat mijn trigger is? Het voelt weer op ego niveau wat in mij raakt. Ik ga geen interessante verhalen maken, het voelt voor mij niet prettig.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 16:04   #37
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Mijn huiswerk betreft: oordelen, voorwaarden. Mijn trots, en niet tegen verlies kunnen.
Hoe ga je dat huiswerk aanpakken?

Citaat:
Het voelt weer op ego niveau wat in mij raakt.
Wat raakt er?
Dat is het diepe in springen...
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 16:05   #38
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Daar is toch die ongelijkwaardigheid weer. Dat jij pas zou kunnen kijken als de ander dat ook doet. Je energie is pas verloren als jij bezig blijft Nadje te overtuigen van dat wat jij ziet en jij gaat zoeken naar wat daar mogelijk achter zit. Haar huiswerk doen inderdaad. Je kan ook zien dat zij het niet doet (in jouw ogen) en vervolgens je eigen huiswerk doen. Kijken dus naar de tekst die Nadje over jou geschreven heeft en of jij daar iets mee kan. Niets of niemand staat je in de weg dat te doen en zo aan de gewenste zelfkennis te werken.
Dat klopt Esradha. Niets of niemand staat me in de weg (behalve mijn ego) dat te doen.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 16:07   #39
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Hoe ga je dat huiswerk aanpakken?



Wat raakt er?
Dat is het diepe in springen...
Er is bij mij een diepe schaamte om te verliezen. Zelfs nu, probeer ik dat te voelen, maar het is mijn hardheid die ik nu voel. Ik kom niet bij het gevoel van verdriet. Het voelt ook niet veilig, merk ik.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 16:10   #40
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Nadje, dit voelt voor mij als handje drukken. Ik heb geen idee hoe ik met jou moet om gaan. Je komt me altijd over alsof je wilt winnen, en mijn ego wordt gewekt.
Ik ga niet verder in verdediging, en gevat antwoorden geven.

Mijn huiswerk betreft: oordelen, voorwaarden. Mijn trots, en niet tegen verlies kunnen.
Wat maakt dat je je aangevallen voelt? Ik val je niet aan. Ik wijs je ergens op. Dat kun je afwijzen natuurlijk, maar waarom zou je? Ik zou veiligheid nog aan je huiswerk toevoegen. Je (voor)oordeelt dat ik me veilig opstel, terwijl je, naar eigen zeggen, zelf degene bent die voortdurend op zoek is naar veiligheid. Voor wat het waard is. Ook dat zul je mogelijk afwijzen. Prima. Ik ga iets anders leuks doen. Zoek het lekker uit, of niet.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12
Wat is zelfkennis? Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 1 20 January 2012 11:55


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.