Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 June 2013, 22:53   #31
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Als je wilt.
Als ik wil wat ik ben wel, toch?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 June 2013, 22:58   #32
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Als ik wil wat ik ben wel, toch?

Pas op hoor,...straks help je me nog,....
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 25 June 2013, 23:02   #33
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Pas op hoor,...straks help je me nog,....
Van de wal in de sloot. Daar heb ik patent op aangevraagd.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 June 2013, 23:06   #34
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Van de wal in de sloot. Daar heb ik patent op aangevraagd.

De beste stuurlui,....
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 10 July 2013, 12:43   #35
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Al een tijdje overweeg ik om maar eens een topic te openen over zelfonderzoek. (Grappig, vandaag zie ik ook dat mijn status is gewijzigd in 'denkt aan zelfonderzoek te doen'. En ik vind 'm voorbarig --hij zal ook wel cynisch bedoeld zijn, Renoir kennende?-- want eerlijk gezegd weet ik best dat ik daarmee helemaal nog niet serieus was begonnen!)

Zelfonderzoek, het ego als belangrijkste onderzoeksobject (of juist niet?), hoe begin ik?!? Moeilijk!

Voorbeeld: afgelopen week was ik chagrijnig. Ik ben naar de stad gefietst om dan maar wat zomerbroeken te kopen om mijzelf op te vrolijken. Zelfs spontaan bij de kapper langsgewaaid voor een nieuw kapsel. Ik was blij en tevreden na deze acties. Máár: ik had mijn ego bevredigd, meer niet natuurlijk!!!

Hoe zit dat nu, dat zelfonderzoek? Mag er straks niets meer overblijven van bovenstaande geneugten des levens? Moet ik dat allemaal afzweren? Kop desnoods kaal scheren (oeh, wat zal mij dat lelijk staan, ik heb daar geen hoofd voor!), om dat soort ego-getrut af te zweren? Ehhh?

Ja, ik weet het, ik sta aan het begin van een lange weg. Ik ben nog nergens. Maar je moet ergens beginnen, nietwaar!

Eigenlijk best wel een rare reactie?.

Je was blij en tevreden na een aantal acties. Hou dat even vast ja. En even later lees ik dat je je ego bevredigd hebt, meer niet. Ik lees daar een schuldgevoel in. (o jee, ik heb egoistische gevoelens) En nog wat verder haal je jezelf nog wat meer naar beneden. ( Ik ben nog nergens. )

Je bent altijd 'ergens'.

Uit deze reactie proef ik een opgelegde 'afschuw' vwb ego. Ik zal je uit de droom helpen. Alle gebruikers op dit forum hebben een ego. Niks bijzonders en niks om je voor te schamen, verontschuldigen o.i.d.

Zodra je 'weet wat je bent' (en dat staat al tientallen malen op dit forum) is het appeltje-eitje. Want dan weet je ook 'wat je NIET bent' ! En dit kan je aanduiden met ego. En vanuit het 'weten wat je bent' kan je ook bij iedereen het ego waarnemen.

Dus zoek het niet in ego, maar ga eerst eens ontdekken 'wat je nou werkelijk bent'. Vanaf dan wijst het zich vanzelf.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 10 July 2013, 15:02   #36
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Alle gebruikers op dit forum hebben een ego. Niks bijzonders en niks om je voor te schamen, verontschuldigen o.i.d.
Spreek voor jezelf, niet voor anderen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 July 2013, 15:18   #37
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Toch heb ik wat aan de reactie van Ietsepietsje. Ik denk dat ik inderdaad te krampachtig doe over dat ego. Dank voor je opmerking in die richting, Ietsje! Dat het vervolgens 'appeltje-eitje' zal zijn, dat betwijfel ik. Maar er wat minder moeilijk over doen zal mij helpen.

Ik observeer, en probeer 'ego-dingen' te onderscheiden in dat wat ik voel, doe, denk.
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 10 July 2013, 16:11   #38
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Toch heb ik wat aan de reactie van Ietsepietsje. Ik denk dat ik inderdaad te krampachtig doe over dat ego. Dank voor je opmerking in die richting, Ietsje! Dat het vervolgens 'appeltje-eitje' zal zijn, dat betwijfel ik. Maar er wat minder moeilijk over doen zal mij helpen.

Ik observeer, en probeer 'ego-dingen' te onderscheiden in dat wat ik voel, doe, denk.
Je krijgt, vanzelfsprekend en gebruikelijk, het verkeerde advies van een egoadept die slechts de woorden van anderen nakraaien zonder zelf daarin ervaring te hebben.

Ik adviseer onderzoek te doen naar de aard van ego om daarmee zijn nukken te doorzien, wat je eerder beschreef zijn dus die nukken van ego en je doorziet ze kennelijk. Niks aan het handje, je doet wat je verondersteld wordt te doen. Als het ego chagrijnig is moet je hem opbeuren, die ervaring heb je gedaan en dat is mooi. Er is ook vaker gezegd dat het absoluut niet de bedoeling is het ego z'n behoeftes te ontzeggen, de vraag is alleen te doorzien.

Waarheidvinding gaat nog een stapje verder het is telkens datgene wat na zelfonderzoek is gevonden op waarheid onderzoeken en wegstrepen wat niet waar is.

Ook hier draait Ietsiepietsje de boel weer om, want je weet niet zomaar 'wat' je bent want wat je bent is het overblijfsel van de waarheidvinding omtrent de 'wat' of 'wie' je niet bent. Je komt er pas door eliminatie van wat je niet bent. Uiteindelijk maar daar kun je niet op vooruit gaan lopen (dus doe nou eens een keer dat zelfonderzoek) ben je ook dat ego niet. Maar Ietsepietsje heeft geen zelfonderzoek gedaan en klets maar wat in de rondte.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 July 2013, 16:18   #39
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Maar Ietsepietsje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Toch heb ik wat aan de reactie van Ietsepietsje.
Tot hier is mij duidelijk, Pionne vind de reactie van Ietsepietsje waardevol..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 July 2013, 16:21   #40
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Tot hier is mij duidelijk, Pionne vind de reactie van Ietsepietsje waardevol..
Ja natuurlijk heb je, heeft ego, er wat aan. Ego wil bevredigd worden met een nieuwe haardracht en nieuwe zomerbroeken wanneer het chagrijnig is.
Wanneer van ego ge?ist wordt dat het zelfonderzoek doet, waartegen ego weerstand ervaart, is het ego blij met een reactie (van een onbenul) die zegt dat dat helemaal niet nodig is.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 08:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.