Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 December 2010, 09:45   #31
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anja
Vasthouden aan een starre en arrogante visie die al jarenlang geponeerd wordt en waar geen beweging in te krijgen is, levert geen zelfkennis op.
Dat is wat het merendeel van de foummers hier doet. Vasthouden, verdigen, aanvallen al jarenlang in cirkels en cirkels, oneindig.
Ja inderdaad en nu nog de de illusie opgeven daar verandering in te kunnen aanbrengen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 December 2010, 10:26   #32
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Het "zinnige" heb ik er al lang uitgehaald. Het leven schotelt me voldoende leermomenten voor. Mijn weerstanden onderzoek ik zelf. Als ik weerstand voel wil dat niet per definitie zeggen dat de ander een "waarheid" verkondigt, dat zou effe lekker zijn. Ik ben haar bij het afsluiten van het forum al lang weer vergeten. Terwijl anderen dan nog in mijn "hart" zitten.
herkenbaar maria...
het lijkt me heerlijk dat om bij het afsluiten van de pc iedereen te vergeten.
mij lukt dit niet.
hoe doe je dit?
(zonder dollen...ik lig er wakker van...wat ik ook absurd vind...maar het is zo...)

Wijziging aangebracht door glans op 27 December 2010 om 10:45.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 27 December 2010, 10:44   #33
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Renoir ik vraag geen reactie, maar misschien wil je bevestigen dat je bericht 20 in dit topic gelezen hebt...


De quote van anja die je in bericht 31 aanhaalt maakt me opnieuw woest.
Een forum is geen plek om alles wat in een binnenkamer plaatsvindt te etaleren, wat ook zoiets wil zeggen als dat een buitenstaander (ook anja!) geen oordeel kan hebben over de mate van zelfkennis van anderen.
Zoals jij/ik en anderen ook geen oordeel kunnen hebben over de zelfkennis van Anja.

Zo lang Anja daar met haar zeis in het rond loopt te zwiepen...kom ik daar niet.
Ik zag dat er veel geschreven is in het topic...
Dit moet ik nog bijlezen.
Na deze korte innerlijke gedachtenwisseling blijf ik van mening dat Carthago niet verwoest dient te worden, maar opgebouwd
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 27 December 2010, 11:16   #34
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
herkenbaar maria...
het lijkt me heerlijk dat om bij het afsluiten van de pc iedereen te vergeten.
mij lukt dit niet.
hoe doe je dit?
(zonder dollen...ik lig er wakker van...wat ik ook absurd vind...maar het is zo...)
Niet iedereen vergeten..... er zijn veel mensen waar ik met een soort van warmte / genegenheid aan denk.

Wat niet "mijn energie" is kan ik wel naast me neerleggen. Zoals dat met Anja. Ik geloof niet dat ik iets "doe", het enige dat veranderd is tov tijd geleden is dat ik op mijn eigen visie/oordeel/bevindingen ben gaan vertrouwen. Niet vertrouwen in de zin van dat ze per s? juist zijn, maar dat ze "van mij zijn" en "bij mij horen" - bedoel ik even menselijk. Vroeger was het voor mij belangrijk dat ik dan meekon in andermans "energie" (ik zet het tussen aanhalingstekens omdat ik het niet zweverig bedoel maar heel concreet) maar nu niet meer. Of niet meer altijd hahaha. Daarom vergeet ik het. Denk ik Ik weet niet of dat goed of fout is, maar daar hou ik me ook niet meer echt mee bezig.

Jij bent een heel lief mens, Glans, veel liever dan je zelf denkt vermoed ik wel eens. Je ziet en voelt de dingen zuiver aan als ik me niet vergis. Ik vind in ieder geval meestal herkenning in wat je schrijft.

KiSs
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 27 December 2010, 11:26   #35
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

maria...thnxxx voor je antwoord.
ik wil er graag uitgebreider op reageren...is het niet hier, dan 'sleep' ik je antwoord naar het afgesloten deel...nu weet ik het even niet...

met liefs KiSs
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 27 December 2010, 12:39   #36
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik geloof niet dat ik iets "doe", het enige dat veranderd is tov tijd geleden is dat ik op mijn eigen visie/oordeel/bevindingen ben gaan vertrouwen. Niet vertrouwen in de zin van dat ze per s? juist zijn, maar dat ze "van mij zijn" en "bij mij horen" - bedoel ik even menselijk.
Wat een genot om te lezen.
Dankjewel KiSs
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 27 December 2010, 12:40   #37
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Lieve Glans.. gewoon een knuf van mij.
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 27 December 2010, 15:26   #38
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Renoir ik vraag geen reactie, maar misschien wil je bevestigen dat je bericht 20 in dit topic gelezen hebt...


De quote van anja die je in bericht 31 aanhaalt maakt me opnieuw woest.
Een forum is geen plek om alles wat in een binnenkamer plaatsvindt te etaleren, wat ook zoiets wil zeggen als dat een buitenstaander (ook anja!) geen oordeel kan hebben over de mate van zelfkennis van anderen.
Zoals jij/ik en anderen ook geen oordeel kunnen hebben over de zelfkennis van Anja.

Zo lang Anja daar met haar zeis in het rond loopt te zwiepen...kom ik daar niet.
Ik zag dat er veel geschreven is in het topic...
Dit moet ik nog bijlezen.
Na deze korte innerlijke gedachtenwisseling blijf ik van mening dat Carthago niet verwoest dient te worden, maar opgebouwd
Ja die had ik gisteravond laat nog gelezen, maar eerlijkheidshalve zag ik ineens niet meer waarop ik op je aanvankelijke post nader in kon gaan.
Ik begrijp je reactie wanneer ik uitga van hetgeen ik van je meen te herkennen. Dat 'best... val dood' heeft hoogstwaarschijnlijk aanzienlijke spanning bij je veroorzaakt en waarvoor je, denk ik, ook je excuses aanbiedt. Ik ervaar niet zo'n zelf dat aangedaan of gekwetst kan worden.

Voor jou lijkt het me wel belangrijk jezelf toe te staan je woede te uiten, dus bekommer je niet achteraf over je uitlatingen. Laat het zijn.

Dat de quotes van Anja triggeren tot woede is omdat je, zoals ik het zie, je er een betekenis aan toekent om je blijvend te herinneren aan iets aangrijpends uit een ver verleden. Mogelijk ook wil je alleen woede ervaren om alles wat je ooit is aangedaan. Laat dat gewoon zijn en dank Anja achteraf maar een keer voor de geboden gelegenheid. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat Anja er iets aan gelegen zou zijn om je woest te maken met haar oordeel over jou. Als ze er schamper over doet wil ze alleen maar een nog grotere uitbarsting uitlokken met de intentie jou te bevrijden.

Je uitval naar haar is uit bescherming om niet naar jouzelf van binnen te hoeven kijken of mogelijk angst voor de tomeloze energie die vrij kan komen oid. Sommige emoties zijn te overweldigend om bereid te zijn er naar te kijken. Maar dat kun je dan vervolgens ook beetje bij beetje doen.

In ieder geval is het niet onder te schoffelen want het zal je blijven triggeren zolang het 'raakt'. Misschien moet je meer in Liefde kunnen loslaten.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 December 2010, 15:55   #39
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Niet iedereen vergeten..... er zijn veel mensen waar ik met een soort van warmte / genegenheid aan denk.

Wat niet "mijn energie" is kan ik wel naast me neerleggen. Zoals dat met Anja. Ik geloof niet dat ik iets "doe", het enige dat veranderd is tov tijd geleden is dat ik op mijn eigen visie/oordeel/bevindingen ben gaan vertrouwen. Niet vertrouwen in de zin van dat ze per s? juist zijn, maar dat ze "van mij zijn" en "bij mij horen" - bedoel ik even menselijk. Vroeger was het voor mij belangrijk dat ik dan meekon in andermans "energie" (ik zet het tussen aanhalingstekens omdat ik het niet zweverig bedoel maar heel concreet) maar nu niet meer. Of niet meer altijd hahaha. Daarom vergeet ik het. Denk ik Ik weet niet of dat goed of fout is, maar daar hou ik me ook niet meer echt mee bezig.

Jij bent een heel lief mens, Glans, veel liever dan je zelf denkt vermoed ik wel eens. Je ziet en voelt de dingen zuiver aan als ik me niet vergis. Ik vind in ieder geval meestal herkenning in wat je schrijft.

KiSs
Ik vind zulke 'waarden' te vroeg opduiken. Ik zou vooralsnog minder snel iets koesteren omdat dat je ontwikkeling tot ongebonden vrijheid remt. Je zou er een stelregel van kunnen maken dat je datgene mag houden waar je afstand van kunt doen.

Dat is waarschijnlijk ook de bedoeling van het offer dat een of andere vader in het oude of nieuwe testament (Abraham ?) moet brengen door aan god z'n (oudste ?) zoon te offereren. Op het moment dat hij er afstand van heeft gedaan en het zwaard heft om hem te doden, zegt god dat hij hem mag houden. Je kan er ook beter meteen maar een stelregel van maken dat niets van jou is. Je hebt alles in bruikleen en bij je dood mag je het weer teruggeven.

Het kan zijn dat aanhankelijkheid, dankbaarheid, warmte liefde en genegenheid tot je natuur behoort, misschien niet zozeer in een betekenis waar je een voorstelling van hebt, maar in aanleg kan zoiets prima tot je aard behoren. Mooi.. leef dat, maar laat na daar een gewoonte van te maken of het op te hemelen alsof dat het hoogste goed zou zijn. Het gaat er helemaal niet om om kunstjes uit te halen, om nobele dingen tot je te nemen, je moet nooit willen zijn wat je niet bent.

Ik vind het gebruik van 'energie' hier niet toepasbaar, het is gewoon jouw geestelijke weerstand de woorden van Anja of haar attitude niet te kunnen verdragen. Waarom zou je daar eensluidendheid voor willen vinden. Ik vind het fantastisch wat ze doet en jij denkt daar anders over, klaar. Ze zegt tegen Rob ben je bij Renoir aan het uithuilen, mooi toch, dat doen jullie hier ook, je wonden likken. Onderzoek liever de weerstand die je tegen haar hebt, zit daar een egootje te rebeleren ?

Er hoort helemaal niks bij jou, en er is niks van jou, dat is gewoon romantische troep. Je hebt je voorkeuren en je specifieke dingen omdat het zoiets als je aard is, zoals je je manifestateert, en de rest van de crap is maar aangeleerd en kun je net zo goed, zo niet beter achter je laten.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 December 2010, 17:00   #40
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik vind zulke 'waarden' te vroeg opduiken. Ik zou vooralsnog minder snel iets koesteren omdat dat je ontwikkeling tot ongebonden vrijheid remt. Je zou er een stelregel van kunnen maken dat je datgene mag houden waar je afstand van kunt doen.
Het ligt niet in je vermogen te beoordelen of bepaalde "waarden" bij een ander te vroeg, te laat of op tijd opduiken. Natuurlijk zou jij het anders doen dan ik, daar is geen twijfel over. Of de ander moet doen zoals jij, dat is de vraag.

Citaat:
Dat is waarschijnlijk ook de bedoeling van het offer dat een of andere vader in het oude of nieuwe testament (Abraham ?) moet brengen door aan god z'n (oudste ?) zoon te offereren. Op het moment dat hij er afstand van heeft gedaan en het zwaard heft om hem te doden, zegt god dat hij hem mag houden. Je kan er ook beter meteen maar een stelregel van maken dat niets van jou is. Je hebt alles in bruikleen en bij je dood mag je het weer teruggeven.
Ja natuurlijk, in ultimo waar, daarom stond het bij mij ook tussen aanhalingstekens.

Citaat:
Het kan zijn dat aanhankelijkheid, dankbaarheid, warmte liefde en genegenheid tot je natuur behoort, misschien niet zozeer in een betekenis waar je een voorstelling van hebt, maar in aanleg kan zoiets prima tot je aard behoren. Mooi.. leef dat, maar laat na daar een gewoonte van te maken of het op te hemelen alsof dat het hoogste goed zou zijn. Het gaat er helemaal niet om om kunstjes uit te halen, om nobele dingen tot je te nemen, je moet nooit willen zijn wat je niet bent.
Ik haal geen kunstjes uit.

Citaat:
Ik vind het gebruik van 'energie' hier niet toepasbaar, het is gewoon jouw geestelijke weerstand de woorden van Anja of haar attitude niet te kunnen verdragen. Waarom zou je daar eensluidendheid voor willen vinden. Ik vind het fantastisch wat ze doet en jij denkt daar anders over, klaar. Ze zegt tegen Rob ben je bij Renoir aan het uithuilen, mooi toch, dat doen jullie hier ook, je wonden likken. Onderzoek liever de weerstand die je tegen haar hebt, zit daar een egootje te rebeleren ?
Het is typisch dat altijd aan anderen wordt gevraagd de weerstand te onderzoeken. Als dat aan jou gevraagd wordt, word je meestal ge?rriteerd. Ik heb geen weerstand tegen Anja, ik kan me alleen maar totaal niet vinden in haar benadering en reacties en heb daar een mening over. Verder zal het me echt biet zijn.

Citaat:
Er hoort helemaal niks bij jou, en er is niks van jou, dat is gewoon romantische troep. Je hebt je voorkeuren en je specifieke dingen omdat het zoiets als je aard is, zoals je je manifestateert, en de rest van de crap is maar aangeleerd en kun je net zo goed, zo niet beter achter je laten.
Ja Renoir, dat hoef je mij niet te vertellen, zoals gezegd het stond tussen aanhalingstekens. Maar het is je gegund op basis daarvan nog even je zegje te doen.
Maria is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Spirituele verlichting diane Niet verlicht 147 15 October 2017 14:36
Ego en Het Spirituele Pad (10/7/09) Renoir Overige religie 10 25 June 2010 02:31


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.