Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 March 2018, 23:28   #31
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik val als man niet op venten en als jij het bed niet wil delen met Adolf Hitler - wat vele duizenden vrouwen wel wilden in zijn piek periode - hoef je dat natuurlijk niet.
Ik verwees met mijn uitspraak slechts naar Diederik Wolsak die 'naar bed met Hitler' graag als de titel van zijn komende boek had gezien, maar wat zijn uitgever niet toestond.
In de context van dit forum zou de titel kunnen zijn 'naar bed met Laurens'.
Zie..

Euhm..., ik denk dat ik het liefst binnen mijn eigen context blijf en dus kies voor 'naar bed met mezelf' (wat ook wel een mooie titel voor een boek zou kunnen zijn haha)
Tine is offline  
Oud 13 March 2018, 01:05   #32
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Euhm..., ik denk dat ik het liefst binnen mijn eigen context blijf en dus kies voor 'naar bed met mezelf' (wat ook wel een mooie titel voor een boek zou kunnen zijn haha)
Bijzonder dat in het woord 'zelfbevrediging' het woordje 'vrede' voorkomt vind je niet?
Vrede met mezelf, geen innerlijk conflict.
Vrede en harmonie in het dagelijks leven.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 13 March 2018, 03:11   #33
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Bijzonder dat in het woord 'zelfbevrediging' het woordje 'vrede' voorkomt vind je niet?
Degene die dat woord 'bedacht' heeft, had blijkbaar een manier gevonden om zichzelf 'vrede' te schenken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Vrede met mezelf, geen innerlijk conflict.
Vrede en harmonie in het dagelijks leven.
Voor een (innerlijk) conflict zijn er minstens 2 'partijen' nodig. Wat bij uiterlijke conflicten toepasbaar is, kan evengoed toegepast worden in het eigen innerlijk, namelijk : een 'moderator' inschakelen. De innerlijke moderator erkent, zonder een negatief of positief 'oordeel' te vellen, het bestaan van de (soms lijnrecht tegenover elkaar staande) innerlijke standpunten en brengt begrip op voor ALLES wat -als een gedachteconstructie/overtuiging- in het innerlijk 'leeft'. Erkenning en begrip is soms het enige wat nodig is om het 'gevecht' tussen bepaalde overtuigingen (wat als een innerlijk conflict wordt ervaren) te stoppen. Het 'er-zijn' van allerhande zogenaamd 'tegen-gestelde' gedachten/overtuigingen hoeft niet automatisch tot een conflict te leiden. Pas wanneer die gedachten/overtuigingen 'met-elkaar-in-strijd-gaan', ontstaat er een innerlijk conflict/gevecht. M.i. is het geven van bestaansrecht, het 'er mogen zijn' van à lle gedachten en overtuigingen, een noodzakelijke eerste stap op de weg naar innerlijke vrede...
Tine is offline  
Oud 13 March 2018, 09:07   #34
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
M.i. is het geven van bestaansrecht, het 'er mogen zijn' van à lle gedachten en overtuigingen, een noodzakelijke eerste stap op de weg naar innerlijke vrede...
Mooi!

Doorgaans hebben we het ook niet zo moeilijk met een overtuiging van een ander, tenzij het ons eigen wereldbeeld of erger nog ons eigen zelfbeeld lijkt te bedreigen.

Wat zou de innerlijke moderator hier mee kunnen doen? Wijzen op de denk-beeld-igheid ervan.

Ons eigen wereldbeeld is evenzeer een beeld, geen enkel wereldbeeld van een ander kan er werkelijk aan raken, noch mee samenvallen. Beelden zijn beelden en raken elkaar nooit, zelfs niet in denkbeeldigheid, hoewel het zo wel lijkt.

Zo ook kan het beeld dat een ander van ons opbouwt, nooit het beeld, dat we van onszelf hebben opgebouwd, raken. Geen nood dus om het te verdedigen, verantwoorden, het op te blinken of het onzichtbaar te maken. Het enige dat zinvol is, aldus de moderator, is zien dat het maar beelden zijn.

Hoe spontaan zou het leven wel niet worden als beelden niet meer opgesmukt en verdedigd zouden worden, maar gewoon gezien zouden worden voor wat ze ze zijn? Maar beelden.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 13 March 2018, 09:28   #35
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard Kies opnieuw...

Lieve schatten, Mihaela doet niet aan mee aan deze ronde ego- gestoei.
Ik ga het onderzoeken wat dit allemaal teweeg brengt, in stilte, en als ik het voor voel deel ik wat het met me doet.
Verder, gaat het leven gewoon door.




"Grieven koesteren is een aanval op Gods verlossingsplan.
Laat ik het in plaats daarvan aanvaarden.
Wat is verlossing, Vader?"

Ik besef dat ongeacht wat een ander schrijft, voor mij, op mijn scherm, is er voor mij altijd ruimte om te typen.
Waar de tekst terecht komt, op welk draadje of forum, is het bijzaak. Ik typ op mijn scherm, en ik lees de tekst terug op mijn scherm.

Wat een goeie zet, om dit draadje te openen, en vervolgens de ECIW op mijn mail te ontvangen.
Mihaela is offline  
Oud 13 March 2018, 10:52   #36
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard Choose again

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
@Katerie:...M.i. is het geven van bestaansrecht, het 'er mogen zijn' van à lle gedachten en overtuigingen, een noodzakelijke eerste stap op de weg naar innerlijke vrede...
jaja, 'adem maar, het is veilig' zei ik 4 vier geleden via chat tegen een vrouw met angst-psychoses. Ze viel letterlijk van haar stoel en werdt smoorverliefd op mij.
Twee maanden later was het voorbij en zat ze terug in haar psychoses.
Ik bedoel maar: ja, 'er mogen zijn' is een noodzakelijke eerste stap op de weg naar innerlijke vrede, maar die moet men wel zelf blijvend kunnen nemen en daar zit ego vaak, zo niet altijd, in de weg dat vasthoud aan keuze's die het ooit gemaakt heeft.
Vandaar het belang van: CHOOSE AGAIN.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat een goeie zet, om dit draadje te openen, en vervolgens de ECIW op mijn mail te ontvangen.

Citaat:
Sommigen haten het lichaam en proberen het te kwetsen en te vernederen. Anderen hebben het lichaam lief en proberen het te verheerlijken en op te hemelen. Maar zolang het lichaam in het centrum van jouw zelfbeeld staat, ben je bezig Gods verlossingsplan aan te vallen en koester je grieven jegens Hem en Zijn schepping, zodat je de Stem van de waarheid niet kunt horen en Die als Vriend verwelkomen. Zijn plaats wordt ingenomen door jouw uitverkoren verlosser. Die is jouw vriend; Hij is jouw vijand.

bron: LES 72(link).
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 13 March 2018, 11:17   #37
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Lieve schatten, Mihaela doet niet aan mee aan deze ronde ego- gestoei.

We blijven hier oneindig stoeien!

Als we nou is allen begrip en compassie voor elkaar toonden?
De vraag is of we elkaar willen bereiken of degene willen blijven die gelijk heeft en zich bovende andere stelt en hierdoor eenzaam en alleen blijft.
We kunnen blijven reageren op anderen zoals anderen op ons reageren, een ander behandelen zoals ze ons behandelen.
Maar we kunnen ook de cirkel doorbreken door een gebaar van compassie en liefde en dat werkt twee kanten op.
Wie er gelijk heeft wordt dan niet meer zo belangrijk, want het doel is dan bereikt namelijk het vinden van elkaar en de schoonheid in een anders zien zal de weg openen om de schoonheid in jezelf te zien. Dat is waarheidvinding.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 13 March 2018, 13:13   #38
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Hoe spontaan zou het leven wel niet worden als beelden niet meer opgesmukt en verdedigd zouden worden, maar gewoon gezien zouden worden voor wat ze ze zijn? Maar beelden.
Ik denk dat dit pas mogelijk is wanneer er geen angst meer is voor het 'verlies' van (het geloof in) allerhande ooit gecreëerde beelden waaraan we ons -om wat voor reden ook- 'gehecht' hebben.
Tine is offline  
Oud 13 March 2018, 13:27   #39
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik bedoel maar: ja, 'er mogen zijn' is een noodzakelijke eerste stap op de weg naar innerlijke vrede, maar die moet men wel zelf blijvend kunnen nemen en daar zit ego vaak, zo niet altijd, in de weg dat vasthoud aan keuze's die het ooit gemaakt heeft.
Vandaar het belang van: CHOOSE AGAIN.

Tja, ego wordt nu eenmaal continu voor allerhande keuzes geplaatst hé. Zelfs niet (willen/kunnen) kiezen is al een soort 'keuze'. Ik denk dat het er om gaat de ooit gemaakte keuzes niet te veroordelen en ego dus niet als de grote schuldige in de 'beklaagdenbank' te zetten... Vaak ziét ego immers (nog) geen 'andere' optie dan degene waarvoor op dat moment gekozen wordt.
Tine is offline  
Oud 13 March 2018, 15:32   #40
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Wie er gelijk heeft wordt dan niet meer zo belangrijk, want het doel is dan bereikt namelijk het vinden van elkaar en de schoonheid in een anders zien zal de weg openen om de schoonheid in jezelf te zien. Dat is waarheidvinding.
Oh, zo mooi gezegd.
I am in.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is liefde? Hein Beginnend zelfonderzoek 27 24 September 2021 22:39
Liefde Nathan Waar gaat het hier verder ook nog over? 40 25 July 2011 16:20


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.