Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 June 2013, 19:56   #31
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard Off-topic

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lamaar Bekijk bericht
@Lia

Hoe zie jij de figuur Jezus en zijn daden? Persoonlijk ben ik in de rest van de bijbel maar matig geinteresseerd. Maar de persoon Jezus boeit mij wel.
Allerliefste, allerbeste Lamaar, hoe boeiend ook, je vraag is off-topic. Daarom het vriendelijke verzoek van bovenstaande te verplaatsen cq elders te bespreken in een evt. nog aan te maken draadje.

Bij voorbaat dank.

....
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 18 June 2013, 20:25   #32
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Eens kijken of dit overeenkomt met wat je bedoelt?
Wat ik ervaar als levend is dus ook dood en wat ik als dood ervaar is levend, dus iets wat levend is, is niet levend en kan ook niet dood gaan en iets wat dood is, is niet dood en kan niet levend worden.
Wat is, dat is, er is geen dood of in het andere geval er is geen leven. De geest (?) ziet het allemaal verdraaid.
Dat geest het verdraait ziet is wel duidelijk . Wat ik redelijk omslachtig probeerde uit te drukken is dat de dood niet bestaat cq illusionair is.

Maw:

1. Iets dat dood is - het lichaam dat zonder bezieling slechts een dood instrument is - kan niet sterven want het al dood

2. Iets dat levend is - geest - kan niet sterven

3. 1 wordt niet meer levend wanneer 2 1 (instrument) in beweging zet. Doordat 2. 1 in beweging zet geeft 2 de illusie van levend te zijn.

4. Wanneer er nu een idioot met een mes voor de keel van 1 staat zwaaien verlaat 2 1 en wordt 1 gewoon weer wat het feitelijk altijd al was een dood ding/instrument dat niet kan/kon sterven omdat het nooit levend was, maar slechts de indruk wekte levend te zijn.

5. Wanneer 2 nu denkt 1 te zijn, met andere woorden zich er mee heeft geïdentificeerd, kan dat bij 2 de schijn opwekken dat 2 sterft. Het enige wat echter gebeurd is dat 2 inslaapt want 2 kan niet sterven.

Alle 1-tjes en 2-tjes even vergetend, wij noemen dat wat bij 5 gebeurd onbewustheid.

Hoop dat het zo wat duidelijker is geworden
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 18 June 2013, 20:53   #33
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Dat geest het verdraait ziet is wel duidelijk . Wat ik redelijk omslachtig probeerde uit te drukken is dat de dood niet bestaat cq illusionair is.

Maw:

1. Iets dat dood is - het lichaam dat zonder bezieling slechts een dood instrument is - kan niet sterven want het al dood

2. Iets dat levend is - geest - kan niet sterven

3. 1 wordt niet meer levend wanneer 2 1 (instrument) in beweging zet. Doordat 2. 1 in beweging zet geeft 2 de illusie van levend te zijn.

4. Wanneer er nu een idioot met een mes voor de keel van 1 staat zwaaien verlaat 2 1 en wordt 1 gewoon weer wat het feitelijk altijd al was een dood ding/instrument dat niet kan/kon sterven omdat het nooit levend was, maar slechts de indruk wekte levend te zijn.

5. Wanneer 2 nu denkt 1 te zijn, met andere woorden zich er mee heeft geïdentificeerd, kan dat bij 2 de schijn opwekken dat 2 sterft. Het enige wat echter gebeurd is dat 2 inslaapt want 2 kan niet sterven.

Alle 1-tjes en 2-tjes even vergetend, wij noemen dat wat bij 5 gebeurd onbewustheid.

Hoop dat het zo wat duidelijker is geworden
Ja het is nu heel duidelijk voor me.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 18 June 2013, 22:27   #34
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ook een boeiende toevoeging m.i.

Wiki

De scheppingsweek.

Genesis begint met de woorden In het begin schiep God de hemel en de aarde, wat als een inleidende samenvatting kan worden gezien of als een beschrijving van gebeurtenissen die voorafgingen aan de scheppingsweek. Hierop volgt een beschrijving van zes scheppingsdagen. Elke scheppingsdaad begint met een scheppingswoord van God, "God zei: ...". Op de 1ste, 2de, 4de en 5de dag vindt steeds één scheppingsdaad plaats, alleen op de 3de en 6de dag vinden twee scheppingsdaden plaats op één dag. Elke scheppingsdag eindigt met de woorden "Het werd avond en het werd morgen. De eerste (tweede, derde, ...) dag". Dat de avond vóór de morgen genoemd wordt, is typisch joods, aangezien in de joodse traditie het nieuwe etmaal bij de avond begint.
Vers 2 beschrijft de aarde als een onherbergzame woestenij, "woest en doods" - een watervloed waarover Gods adem of Gods Geest (roeach) zweefde. Het Hebreeuwse woord voor adem is hetzelfde als het woord voor geest.
De schepping heeft als volgt plaatsgevonden:
Dag 1
God scheidde licht en duisternis. Het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht.
Dag 2
God schiep het hemelgewelf, het uitspansel, dat de watermassa onder het gewelf scheidde van het water erboven.
Dag 3
God liet het water samenvloeien. Het droge noemde hij aarde, het samengestroomde water noemde hij zee. Voorts liet God zaadvormende planten en bomen ontkiemen.
Dag 4
God schiep de lichten aan het hemelgewelf, zon, maan en sterren als markering voor seizoenen, dagen en jaren. Het grote licht (de zon) om over de dag te heersen, het kleine (de maan) om over de nacht te heersen.
Dag 5
God liet het water wemelen van levende wezens, en boven de aarde liet hij vogels vliegen. En God zegende hen, opdat de vogels en de vissen talrijk zouden worden.
Dag 6
God schiep de landdieren: het vee, kruipende dieren en wilde dieren. Vervolgens besloot God de mens te maken, naar zijn evenbeeld, om heerschappij te voeren over alle andere schepselen. God schiep eerst de mens (als hem) en in tweede instantie als man en vrouw (hen). Hij zegende ze met de woorden, "Wees vruchtbaar en wordt talrijk" en heers over de vissen, vogels en alle dieren die op aarde rondkruipen. Aan het eind van deze dag, na de schepping van de mens, staat er "God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. "
Behalve op dag twee staat er telkens geschreven "En God zag dat het goed was". NB: op dag 1 staat "En God zag dat het 'licht' goed was" (Genesis 1:4)
Dag 7
Op de zevende dag was Gods schepping voltooid, en rustte hij. Die dag wordt door God heilig verklaard. In Exodus 20:11, in de Tien geboden, wordt deze gebeurtenis aangehaald bij het verbod om op de sabbat werk te verrichten.


Systematiek.

In totaal komen er 10 scheppingsdaden voor in Genesis 1 die allemaal aangekondigd worden met de woorden ?en God zei..?. De schepping vindt plaats in 2 maal drie dagen waarin op de eerste en tweede dag steeds één scheppingsdaad plaatsvindt en op de derde twee scheppingsdaden. De scheppingsdaden in de tweede cyclus van 3 dagen is een verdere uitwerking van de scheppingsdaden tijdens de eerste cyclus van 3 dagen.
Schematisch:
Dag 1 licht en duister
Dag 2 wateren onder en boven de aarde
Dag 3 a. wateren en vaste land
b. zaadvormende planten en bomen
Dag 4 zon, maan en sterren
Dag 5 leven boven de aarde (vogels) en in het water (vissen)
Dag 6 a. dieren
b. mens

Hierbij is er een analogie met de scheppingsfilosofie die aan Pythagoras wordt toegeschreven: Vóór de schepping bestaat alleen de schepper, de al-één, de 1. Tijdens het scheppen ontstaat uit de 1 de 2, de tegenpolen (bijvoorbeeld + en ?) en op dat moment van scheppen zijn dus 3 situaties bekend, de situaties vóór de schepping (= 1) en die na de schepping (= 2 tegenpolen). Als de 2 bekend is ontstaat tevens de 4, want met de 2 tegenpolen zijn 4 combinaties te maken (in het voorbeeld +/?, +/+, ?/? en ?/+). In deze logica is het duidelijk dat bij de 2 cycli van 3 scheppingsdagen dus 2 maal 4 scheppingsdaden horen. Bij het ontstaan van de 4 is het totaal van de dan bekende getallen 10 (1 + 2 + 3 + 4 = 10), het totaal aantal scheppingsdaden.
Alleen de eerste 6 scheppingsdagen worden afgesloten met de woorden ?En God zag dat het goed was?, de zevende dag wordt niet afgesloten. Volgens sommigen impliceert dit dat wij mensen leven op de zevende dag. Volgens anderen bestaan alle 7 dagen uit letterlijke dagen en is dus ook de zevende dag gewoon voorbij gegaan toen het avond werd en morgen werd.
Er staat toch dat God zei, " laten wij de mens maken". Wie waren wij? God geeft aan dat de schepping Adam, niet goed is. Hij schept dan iets, dat het beter zal maken, Eva! Hieruit maak ik op dat Eva de verbeterde versie van Adam is. God zegt, dat zij hem tot helper zal zijn. De man is afhankelijk van Eva. Zonder haar, is zijn leven niet goed! Vandaar die onderdrukking. Eva at van de kennis! Kennis is iets, dat je doet zien, maar ook doet verwijderen, van eenheid. Zo tot hier even mijn hersenspinsels
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 08:01   #35
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Eva at van de kennis! Kennis is iets, dat je doet zien, maar ook doet verwijderen, van eenheid. Zo tot hier even mijn hersenspinsels
Ik vind dit zo'n mooie metafoor. Het doet me ook wel wat denken aan het onbezorgde kind dat volwassen ('wetend') wordt. Dan maak je ook een dergelijke 'overgang'. De bijbel zegt toch ook: zij die niet zijn als kinderen, zullen het hemelrijk niet binnengaan.'?
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 10:52   #36
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Ik vind dit zo'n mooie metafoor. Het doet me ook wel wat denken aan het onbezorgde kind dat volwassen ('wetend') wordt. Dan maak je ook een dergelijke 'overgang'. De bijbel zegt toch ook: zij die niet zijn als kinderen, zullen het hemelrijk niet binnengaan.'?
Naar mijn idee verwijzen die kinderen naar simpel-Zijn, eenvoud, onbezorgdheid, spontaniteit, het leven kunnen spelen, en naar creativiteit.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 11:06   #37
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Er staat toch dat God zei, " laten wij de mens maken". Wie waren wij? God geeft aan dat de schepping Adam, niet goed is. Hij schept dan iets, dat het beter zal maken, Eva! Hieruit maak ik op dat Eva de verbeterde versie van Adam is. God zegt, dat zij hem tot helper zal zijn. De man is afhankelijk van Eva. Zonder haar, is zijn leven niet goed! Vandaar die onderdrukking. Eva at van de kennis! Kennis is iets, dat je doet zien, maar ook doet verwijderen, van eenheid. Zo tot hier even mijn hersenspinsels
Er staat laat Ons mensen maken. Wie die Ons zijn, is de vraag.
God zou hier niet in Zijn eentje hebben geschapen, maar samen met andere hoge entiteiten, omdat Ons met hoofdletter is geschreven.
Te denken valt aan andere goden, bijv. planeten, die vroeger als goden werden beschouwd. Waarschijnlijk werd deze tekst later ingevoegd en aangepast aan bijbels geloof dat er maar één God is, en andere goden afgoden zijn. Die andere goden moesten dus verzwegen worden en dus sprak men van Ons.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 11:19   #38
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Naar mijn idee verwijzen die kinderen naar simpel-Zijn, eenvoud, onbezorgdheid, spontaniteit, het leven kunnen spelen, en naar creativiteit.
Inderdaad, Lia! Ik heb het gevoel wel dat ik hel??s e.e.a. verloren ben, toen ik van kind naar volwassene groeide?

(Ik zit trouwens even te denken aan 'gnosis', de 'gnostiek', binnen dit kader. Dit woord betekent ook kennis? maar anders bedoeld toch weer, vermoed ik. Ik ben het even kwijt, heb er wel e.e.a. over gelezen. Mooie stroming!)
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 11:25   #39
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Er staat laat Ons mensen maken. Wie die Ons zijn, is de vraag.
God zou hier niet in Zijn eentje hebben geschapen, maar samen met andere hoge entiteiten, omdat Ons met hoofdletter is geschreven.
Te denken valt aan andere goden, bijv. planeten, die vroeger als goden werden beschouwd. Waarschijnlijk werd deze tekst later ingevoegd en aangepast aan bijbels geloof dat er maar één God is, en andere goden afgoden zijn. Die andere goden moesten dus verzwegen worden en dus sprak men van Ons.

Wat als God zichzelf wilde ervaren . Hij schiep een tuin een mens . Hij trok die mens aan. Hmmm het was niet goed!!!! Het was niet toerijkend voor wie hij is. Hij creerde Eva! Zij zou de moeder der moeders zijn. Uit die schepping kon God zijn diverse gezichten ervaren. "Ons". Het Ons staat voor mij , voor de diverse gezichten van God ,die hij toen, in zichzelf aansprak en die God door de schepping , Adam en Eva kon leven/ZIJN op aarde als mens. De druppels van de oceaan is Ons.
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 11:33   #40
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Inderdaad, Lia! Ik heb het gevoel wel dat ik hel??s e.e.a. verloren ben, toen ik van kind naar volwassene groeide?

(Ik zit trouwens even te denken aan 'gnosis', de 'gnostiek', binnen dit kader. Dit woord betekent ook kennis? maar anders bedoeld toch weer, vermoed ik. Ik ben het even kwijt, heb er wel e.e.a. over gelezen. Mooie stroming!)
Voor mij betekent het kind zijn (als je tenminste een gelukkige jeugd heb gehad) een heel belangrijke herinnering waar je weer naar terug moet, maar dan als volwassene.

Gnosis betekent zoveel als innerlijk kennen,weten. verwijst dus naar innerlijke observatie en zelfonderzoek. Gnosis werd ingevoerd door Grieken, maar de meeste gnosis werd uit de bijbel (NT) verwijderd, zodat Kerk van gnosis (zeker weten) onzekerheid (het geloof) maakte.
Lia is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.