Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Inzichten
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Inzichten Elk inzicht is een smoesje.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 December 2021, 14:34   #31
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
In de stilte 'maakt' het intellect helemaal niks, anders zou de mens niet kunnen horen in de stilte, dan zou hij naar zichzelf luisteren.

Het (de stilte) is een inwijdingsweg in het 'laten zijn' van de wereld.
Zodat de reiziger zich uiteindelijk geheel uit de wereld kan terugtrekken.

Stilte wil ook zeggen dat men niet ongeduldig wordt. Dat wat ongeduldig is, is het (in het belang van de persoon) persoonlijke denken. Maar dat staat 'uit' in de stilte, terwijl men toch gewoon onbekommerd voort gaat met denken.

(Zonder denken wordt het leven lastig.)

Waarheid is uitermate mededeelzaam, maar aan de persoon deelt het niks mede, vandaar het luisteren in de stilte.

Je quote beschrijft constatering en bevinding van wat stilte jou verteld. Dat jou iets verteld wordt , in dit geval door stilte, merk je aan hoe reflectie daarop reageert. Dat reflecteren vertaald zich dan middels het intellect in de een of andere verwoording. Dat gaat allemaal razendsnel, het punt is dat de vertaling hoegenaamd niks meer te maken heeft met wat daar de aanleiding toe was.. Stilte.

Stilte kan niet vertaald worden. wat vertaald en
Geduid wordt is de stilte.. feitelijk een subjectief maaksel, dat maakt dan ook dat je in staat bent van alles te zeggen over de stilte.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2021, 15:32   #32
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
In de stilte 'maakt' het intellect helemaal niks, anders zou de mens niet kunnen horen in de stilte, dan zou hij naar zichzelf luisteren.
Het e stilte) is een inwijdingsweg in het 'laten zijn' van de wereld.
Zodat de reiziger zich uiteindelijk geheel uit de wereld kan terugtrekken.

Stilte wil ook zeggen dat men niet ongeduldig wordt. Dat wat ongeduldig is, is het (in het belang van de persoon) persoonlijke denken. Maar dat staat 'uit' in de stilte, terwijl men toch gewoon onbekommerd voort gaat met denken.

(Zonder denken wordt het leven lastig.)

Waarheid is uitermate mededeelzaam, maar aan de persoon deelt het niks mede, vandaar het luisteren in de stilte.
Moo! deze verwoording van stilte!
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2021, 16:02   #33
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Moo! deze verwoording van stilte!
Eindeloos mentaal getater van een ego met tinnitus, oorsuizen. In zijn onwetendheid schreef Bassie hier dat zijn tinnitus een lichamelijke afwijking is. Dat is natuurlijk gelul van een totaal onbewust persoon. Tinnitus is een signaal van zijn ziel wat Bassie niet kan zien in zijn blindheid.
Laat je niets wijsmaken door Bassie dus en luister naar / lees een echte gerealiseerde als Eckhart Tolle...

__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2021, 17:20   #34
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Je quote beschrijft constatering en bevinding van wat stilte jou verteld. Dat jou iets verteld wordt , in dit geval door stilte, merk je aan hoe reflectie daarop reageert. Dat reflecteren vertaald zich dan middels het intellect in de een of andere verwoording. Dat gaat allemaal razendsnel, het punt is dat de vertaling hoegenaamd niks meer te maken heeft met wat daar de aanleiding toe was.. Stilte.

Stilte kan niet vertaald worden. wat vertaald en
Geduid wordt is de stilte.. feitelijk een subjectief maaksel, dat maakt dan ook dat je in staat bent van alles te zeggen over de stilte.
Mogelijk is het je ontgaan, maar de stilte kan pas intreden na het stop zetten van reflectie. ( op 'de wereld'). Het intellect is niet in communicatie met de stilte op reflectieve wijze, het intellect 'luistert' op een wijze welke aan het denken vooraf gaat.

Stilte is mededelend op woordloze wijze. Het éne geestelijke wezen (ik) neemt het andere geestelijke wezen (Waarheid) volledig in zich op. En vice versa. Zodat er samen één geestelijkheid kan ontstaan welke in stilte samenkomen.

Een dergelijk begrijpen van elkaars wezenlijkheid heeft een naam: liefde. Liefde kan nooit een doel zijn, geen opdracht dienen, geen verwachtingen hebben. Het kan niet in het verleden liggen, noch in de toekomst. Wat de mens kan doen is het niet-doen door zich beschikbaar te stellen voor deze liefde zonder voorwaarden.

Zelf = zelfgerichtheid. Liefde kent geen enkele richting, doel of bestemming. Liefde is hetzelfde in mij als in jou. Dat is waar de stilte je heen voert. Wat nog maar de opmaat is voor het 'echte werk'....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2021, 17:28   #35
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Eindeloos mentaal getater van een ego met tinnitus, oorsuizen. In zijn onwetendheid schreef Bassie hier dat zijn tinnitus een lichamelijke afwijking is. Dat is natuurlijk gelul van een totaal onbewust persoon. Tinnitus is een signaal van zijn ziel wat Bassie niet kan zien in zijn blindheid.
Laat je niets wijsmaken door Bassie dus en luister naar / lees een echte gerealiseerde als ]
Het punt is dat ik iets anders zie dan jij ziet, zie ook geen getater.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2021, 17:48   #36
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het zal wel Marie, veel succes er mee.
Succes voor wat Bassie???
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2021, 19:47   #37
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Succes voor wat Bassie???
Met het niet-begrijpen van de stilte.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2021, 20:11   #38
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Met het niet-begrijpen van de stilte.
Bassie spreek aub voor jezelf... vooral als het er zo dubbel en dik opligt dat je een ander niet begrepen hebt en totaal verkeerd beoordeelt
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2021, 21:28   #39
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Mogelijk is het je ontgaan, maar de stilte kan pas intreden na het stop zetten van reflectie. ( op 'de wereld').
Dan heb jij het over een oefening, methode of techniek.
Stilte die ik nu middels dit quoten een beetje onder de aandacht breng, 'is.
Het wel of niet reflecteren op/aan de wereld, kan geen strobreed in de weg zitten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het intellect is niet in communicatie met de stilte op reflectieve wijze, het intellect 'luistert' op een wijze welke aan het denken vooraf gaat.
Ik zeg ook niet dat het intellect in communicatie is met stilte op een reflectieve wijze.. Dat kan ook helemaal niet.
Het intellect vertaald wat reflectie weergeeft, maw, reflectie geeft een conditionering weer, ook al spiegelt het perfect wat het weergeeft, in dit geval stilte, wat dan alreeds de stilte is geworden.. een 'maaksel', met stilte heeft dat niks meer van doen.

Het intellect wat luistert op een wijze wat aan het denken vooraf gaat, wordt ook wel intuitie genoemd. Een moeiteloze synthese van informatie zonder dat daar rede aan vooraf hoeft te gaan. Maar ook intuitie is en blijft geconditioneerde informatie.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Stilte is mededelend op woordloze wijze. Het éne geestelijke wezen (ik) neemt het andere geestelijke wezen (Waarheid) volledig in zich op. En vice versa. Zodat er samen één geestelijkheid kan ontstaan welke in stilte samenkomen.
Als je het hier over twee of meerdere mensen hebt, dan betreft dat de hypnose van vergelijkende bevestiging, dat maakt woorden dan verder overbodig, met als gevolg een ervaren van rust in de tent(en).


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Een dergelijk begrijpen van elkaars wezenlijkheid heeft een naam: liefde. Liefde kan nooit een doel zijn, geen opdracht dienen, geen verwachtingen hebben. Het kan niet in het verleden liggen, noch in de toekomst. Wat de mens kan doen is het niet-doen door zich beschikbaar te stellen voor deze liefde zonder voorwaarden.
Jij noemt het liefde, ik niet. Voor mij is het een beschikbaarheid zonder voorwaarden.. een 'Wezenlijk verschil.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zelf = zelfgerichtheid. Liefde kent geen enkele richting, doel of bestemming. Liefde is hetzelfde in mij als in jou. Dat is waar de stilte je heen voert. Wat nog maar de opmaat is voor het 'echte werk'....
Het echte werk is dientengevolge geen 'werk' meer, maar gewoon werkzaamheid van wat 'is.

Bassie, bij jou is het allemaal nog heel veel twee..
Waar ik je een beetje op probeer te attenderen is dat er alleen maar één is, en zelfs dat is al teveel.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2021, 23:25   #40
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Dan heb jij het over een oefening, methode of techniek.
Stilte die ik nu middels dit quoten een beetje onder de aandacht breng, 'is.
Het wel of niet reflecteren op/aan de wereld, kan geen strobreed in de weg zitten.
We hebben het duidelijk niet over hetzelfde. Ik heb het niet over een methode, oefening of techniek. Ik kan het hier uitgebreid gaan uitleggen, gelardeerd met anekdotes, daar heeft niemand wat aan. Dan ben ik de andere users hier aan het overtuigen.

Ik beschrijf het in algemene zin en daar kan herkenning in gevonden worden. Men kan zich ontdoen van iedere reflectie waar dan ook op. Dus ook geen reflectie op Waarheid of hoe je het ook maar wilt noemen. Zelfzucht ontleent zich nu eenmaal altijd aan iets buiten mijzelf. Het woordje 'en' moet verdwijnen:

Ik 'en' de wereld.
Ik 'en' Waarheid.
Ik 'en' zelfonderzoek.
Ik 'en' de toekomst.
Verlatenheid is het enige woord wat past.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Stilte. Aart Jiddu Krishnamurti 0 19 January 2012 09:48


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.