Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 February 2012, 17:24   #31
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Oh.
En ik ben daar niet rusteloos in.
Eerder niet bewust.
Waar bij deze geen sprake meer van is.
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2012, 18:50   #32
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
Realisatie betekent voor mij eenvoudig dat het niet kan bestaan.
Als Realisatie wel kan bestaan dan verdwijnt die waan zo gauw Realisatie een feit is.
En alleen als het een feit is bij je bestaan kun je in staat zijn tot deze constatering.

Het is dus behoorlijk absurd om je bezig te houden met zo iets als Zelfrealisatie.
Maar net zo absurd is het om je bezig te houden met jaloezie zorgzaamheid liefde haat ongenoegen irritatie genoegzaamheid ontspanning boosheid verdedediging bescherming e.n.z allemaal woorden.......die woordslaafsheid voeden en niets anders.
Het benoemen van emotie zo en idee zus maakt de waan dikker en vetter dan die van zichzelf is. dat is de makke bij de verdwaalde onrust van zoekers......het benoemen.
Ik volg je wel, ben het zelfs met je eens, behalve dat het absurd is. Ik vind het niet absurd. Ik schakel het gelijk aan al die dingen die je noemt, zelfrealisatie gelijk aan liefde en jaloezie, ontspanning en verontwaardiging etc, het wordt allemaal in het leven geroepen door de taal, door het woord zelf, het woord gebruiken is ahw het probleem creëren. Maar het is niet absurd, want dat is ook niet meer dan een woord. Het is niet absurd, het is niet niet-absurd, het is... het is.... uhm.... punt
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2012, 19:02   #33
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
Mij overkwam het out of the blue......28 jaar geleden.
Citaat:
Realisatie betekent voor mij eenvoudig dat het niet kan bestaan.
Als realisatie niet bestaat, wat overkwam je dan 28 jaar geleden?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2012, 19:20   #34
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

'Zelfrealisatie' is iets wat je kan gebeuren en betekent dat het 'je/dat zelfbeeld/het ik-gevoel' is verdwijnen.

De vernauwing is opgelost, het zoekertje is verdwenen, de onrust, de verdedigingsmechanismes zijn verdwenen, er is geen weerstand meer met wat is.

De dingen zijn weer zoals ze werkelijk zijn en niet wat we er vanuit onze vernauwing van gemaakt/in gezien hebben.

Maar ja, wie ben ik, zei de gek.

Caine is de expert.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2012, 19:24   #35
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik volg je wel, ben het zelfs met je eens, behalve dat het absurd is. Ik vind het niet absurd. Ik schakel het gelijk aan al die dingen die je noemt, zelfrealisatie gelijk aan liefde en jaloezie, ontspanning en verontwaardiging etc, het wordt allemaal in het leven geroepen door de taal, door het woord zelf, het woord gebruiken is ahw het probleem creëren. Maar het is niet absurd, want dat is ook niet meer dan een woord. Het is niet absurd, het is niet niet-absurd, het is... het is.... uhm.... punt
Je kunt idd problemen zien die er niet zijn.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2012, 19:28   #36
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
'Zelfrealisatie' is iets wat je kan gebeuren en betekent dat het 'je/dat zelfbeeld/het ik-gevoel' is verdwijnen.

De vernauwing is opgelost, het zoekertje is verdwenen, de onrust, de verdedigingsmechanismes zijn verdwenen, er is geen weerstand meer met wat is.

De dingen zijn weer zoals ze werkelijk zijn en niet wat we er vanuit onze vernauwing van gemaakt/in gezien hebben.

Maar ja, wie ben ik, zei de gek.

Caine is de expert.
Zoals jij het beschrijft gebeurt het gewoon in een min of meer langer durend of plotseling proces en is herkenbaar. En maakt het niet uit welk beestje de naam heeft. hahah welke naam het beestje.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2012, 22:25   #37
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
'Zelfrealisatie' is iets wat je kan gebeuren en betekent dat het 'je/dat zelfbeeld/het ik-gevoel' is verdwijnen.

De vernauwing is opgelost, het zoekertje is verdwenen, de onrust, de verdedigingsmechanismes zijn verdwenen, er is geen weerstand meer met wat is.

De dingen zijn weer zoals ze werkelijk zijn en niet wat we er vanuit onze vernauwing van gemaakt/in gezien hebben.

Maar ja, wie ben ik, zei de gek.

Caine is de expert.
Hou het maar op Realisatie !.
Realisatie is iets wat je kan overkomen, je hoeft er niets voor te doen noch te laten. Je kunt het niet benaderen, niet naar toe werken, je kunt het niet oproepen, je kunt het niet absorberen of afgeven, je kunt er niet dichterbij komen noch er veraf van raken, en je kunt geen voorwaarden scheppen om het te laten gebeuren.

Al het bovenstaande gedoe hoort bij het geneuzel en gerommel van de zogenaamde Zelfrealisatie. Zelfrealisatie is op z'n best een psychologische Mindfuck, en als je niet uitkijkt word het vanzelf een psychiatrische Mindfuck.

Zelfrealisatie of de westerse absolute waarheidsvinding zijn verwrongen begrippen die het puur ''onaangetast authentieke bestaans moment''...als gekaapt verwijzend begrip' geestelijk psychologisch trachten te duiden. Die zelfrealisatie heeft absoluut geen verband met de puur natuurlijke Realisatie, It happens to people, al the time, especially to those who are not familiar with it.
Zelfrealisatie is het summum van psychologische 'waan' en gekte.
Het geklooi met emoties, gevoelens, inzichten, ideeën en visies is feitelijk van nul waarde en frustreert je bestaan alleen maar.

Als je je NIET héél voelt, of één met alles, of als alles wat is, of vrij en onaangetast en onuitputtelijk vitaal.....als je dat allemaal niet onder-vind bij je bestaan ga dan niet proberen het wel zo te voelen of te ondervinden....
Wees gewoon met volle overtuiging je beperking, je benauwdheid, je lusteloosheid, je onvrijheid, je kwetsbaarheid, je egoisme, en je nietigheid.....dan kan het zomaar gebeuren (absoluut geen garantie !) dat je plotseling overvallen word door ''HELDERHEID', hèèlheid, onuitputtelijke vitaliteit e.n.z.
Just live your life outwards not inwards.....it will fuck you up sooner or later.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2012, 22:54   #38
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Als realisatie niet bestaat, wat overkwam je dan 28 jaar geleden?
28 jaar geleden was mij letterlijk als een Wezenlijke explosie in een klap ''helder' en 'duidelijk dat ik besta zoals ik besta, en alles bestaat zo als het bestaat.....en tegelijkertijd dat zoiets als bestaan' van mij of wie en wat dan ook' helemaal niet bestaat. er is Wezenlijk geen mij' wie' of iets. De menselijke 'ervarings'/'belevings wereld is een FANTOOM wat niets van doen heeft met z'n natuurlijke feitelijke directe bestaan.

De 'ervaring'/'beleving van REALISATIE word direct opgeëist door het FANTOOM....en het fantoom heeft feitelijk geen bestaan, daarom zeg ik dat Realisatie niet kan bestaan.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2012, 22:58   #39
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik volg je wel, ben het zelfs met je eens, behalve dat het absurd is. Ik vind het niet absurd. Ik schakel het gelijk aan al die dingen die je noemt, zelfrealisatie gelijk aan liefde en jaloezie, ontspanning en verontwaardiging etc, het wordt allemaal in het leven geroepen door de taal, door het woord zelf, het woord gebruiken is ahw het probleem creëren. Maar het is niet absurd, want dat is ook niet meer dan een woord. Het is niet absurd, het is niet niet-absurd, het is... het is.... uhm.... punt
Het is ongelofelijk.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2012, 23:00   #40
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
Ik bedoelde: Ik kan me niet voorstellen dat dat (het gekrakeel en waar dat naar verwijst) mijn interesse heeft.
Het moet iets anders zijn, waarom ik nog hier (op dit forum) ben.
Vermoeden en verwachting.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.