Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 March 2015, 07:29   #31
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Merci!
heb je me gemist?


Ben terug van eergisteren. Was een leuke zonnige onderbreking van onze West-Europese winter maar het wordt te warm ginder (Thailand) nu. 32 gr. en gevoelswarmte 37gr. werd me te veel.
Leven de koelte nu.
- Maar ben verder niet van plan om nog veel actief te zijn hier. Praktische mindfulness zonder te veel getater krijgt men aandacht. Het thema 'ANGST' in het bijzonder. http://www.aandacht.net/boeken/boeke...ned/1252-angst

- Non-dualiteit blijft me ook interesseren natuurlijk, want net dit nog gelezen: http://renvogel.com/2011/12/30/verde...er-bewustzijn/
En zo op deze film van Nederlandse makelij gekomen die ik één van de volgende dagen is ga bekijken:
Alles over Niets (de hele film) > https://www.youtube.com/watch?v=upUQ0BCSEtw

- Maar veel deelnemen op dit forum zit er niet meer in. Meer mentale activiteit dan goed is voor mij.
Het was maar omdat het in de sterren geschreven stond dat ik even moest reageren op Theo.
Je weet wel:

"?De handeling vindt plaats, maar er is niet iemand die hem doet?,
Boeddha"
.
Inderdaad is er evolutie. Waar vroeger het verstand, of wat er voor moest doorgaan, meester was, ligt het nu zwaar onder vuur... en uiteindelijk zal alles op zijn plaats vallen... of niet iemand het doet, of het voorgeprogrammeerd is of vrije wil... Daarover kunnen we nog vele plaatjes afspelen, maar afgespeeld zullen de plaatjes worden...

En als we erin slagen het te doen zonder onszelf te vernietigen, en dat blijft een groot vraagteken, maar dan zal zeker ook niemand het gedaan hebben...
Als we of als 'niemand' er in slaagt dat de mensheid het volhoudt zonder zichzelf te vernietigen, hewel dan zal uiteindelijk, zoals het in de sterren geschreven staat, dan zal uiteindelijk binnen afzienbare tijd of binnen miljoenen jaren eindelijk de Mensheid geboren worden...

Maar inderdaad, dat verstand dat zo veelbelovend en zo verdoemd is tegelijker tijd, dat verstand zal dan uiteindelijk zijn kinderschoenen ontgroeid zijn en zijn logische plaats in het geheel invullen...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 March 2015, 08:52   #32
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Merci!
heb je me gemist?
Ja toch wel ... zo'n frisse verschijning mag het forum niet ontberen!
Welkom terug ...
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 6 March 2015, 09:35   #33
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

@Looro: leuk om lezen dat jij me ook gemist hebt.
Maar net als jij besloten hebt zal ik hier nu ook eerder meelezen (af en toe) inplaats van deelnemen.
Vanuit Thailand heb ik af en toe ook wel is meegekeken op het forum maar het signaal van mijn ziel serieus genomen dat ik de tweede dag van aankomst in Thailand kreeg: KOORTS.
Eerste drie dagen daar nauwelijks mijn hotelkamer uitgekomen:
En het koorts-ijlen - vervelend rondjes draaien, wakker worden weer slapen - ging over typen op een forum.
"koorts te maken heeft met koortsachtige gedachten" > Koorts; in lagere trilling.
Wijze quote trouwens van die blog:

"Wie de geheimen van het universum wil kennen moet denken in termen van energie, frequentie en vibratie?
Nicola Tesla
Dus voor mij geen aangekomen en nieuw begin zoals voorheen.
Wel veel weg van computer blijven en praktische focus op Mindfulness á la Thich Nhat Hanh en inzicht verder verwerven in ANGST via hem > http://www.aandacht.net/boeken/boeke...ned/1252-angst

En focus / aandacht op / voor iemand die jou zal interesseren en je waarschijnlijk zal kennen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Meester_Eckhart
Ben de naam van Meester Eckhart al meerdere keren tegengekomen want wordt o.a. vermeld tussen andere namen als de Indische UG Krishnamurti, Ramesh Balsekar en de Engelse Terence James Stannus Gray en Alan Watts dewelke mij allen zeer inspireren.

'k heb zelfs een website gevonden die workshops doen rond de Christelijke Meester Eckhart.
zie > http://www.welmoedvlieger.nl/meister-eckhart/

citaat:

"Bijna zeven eeuwen na zijn sterfdag geniet de middeleeuwse theoloog/filosoof/mysticus Meister Eckhart meer belangstelling dan ooit tevoren. Niet alleen christenen, maar ook boeddhisten, athe?sten en mensen die op hun eigen wijze invulling geven aan hun spirituele weg beschouwen Eckhart als een inspirerende gids bij hun zoektocht. Zijn denkwijze sluit heel direct aan bij de spirituele intuïtie van mensen van nu en kan daarom verrassend actueel genoemd worden."
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 6 March 2015, 15:05   #34
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Merci!
heb je me gemist?
Ik heb je wel gemist. Blij te lezen dat je weer terug bent.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 March 2015, 09:25   #35
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Informatie stormt van overal op ons af; meestal is het nutteloze onzin; maar het belet ons wel om ons in onze eigen stilte terug te trekken; het belet ons dikwijls zelf om die stilte nog te vinden...

Ons stoffelijk omhulsel, Marie is enkel vorm. Maar vorm van wat? Wie of wat heeft deze vorm uitgewerkt? Welke zijn de inwendige krachten die deze vorm doen leven, bewegen, verhalen vertellen, toneel spelen?
En die inwendige krachten zijn dat dezelfde krachten die de andere mensen bezielen en waarom maken ze dan van ieder van ons een uniek exemplaar, terwijl we toch allemaal dezelfde zijn?

Oh ja, het is nu ons corrupt verstand, met een ego als gevolg, die ons vanalles wijsmaakt, die een Marie uitvindt en die haar doet verhalen vertellen die ze bovendien zelf nog gaat geloven en die haar oorspronkelijk, authentiek zijn, leven, totaal verknalt.
Beetje simplistisch voorgesteld, niet? Dieren ondergaan dikwijls of meestal een even miserabel lot dan wij mensen... Ik zou echt niet terug één van hen worden en/of zijn...

We 'moeten' (enfin, we moeten niets) terugkeren naar de bron om te begrijpen; we moeten aan zelfonderzoek doen, alle verhaaltjes, alle geloof, alle aannamens laten voor wat ze zijn; maar verder kijken.

'Willen' is een doeners-factor, die ons onherroepelijk afscheidt van ons enige zijn in het heden. Want het zijn is en het eeuwige 'nu' is het enige dat werkelijk bestaat, al de rest is verleden tijd en onherroepelijk verloren of zijn dromen over een niet bestaande en nooit komende, of altijd blijvende toekomst... Oh ja, gelijk het verstand is het opdelen van de werkelijkheid in de tijd een tweede spelbreker...

Het leven is als schrijven op golvend water; op het moment dat het is, is het al verloren. Het leven is dus een voortdurend afsterven, en tegelijker tijd een eeuwige geboorte... Niet tussen alfa en omega bestaat de creatie maar wel tussen omega en alfa... en natuurlijk dat ons verstand, dat altijd later komt, onherroepelijk verloren is... Het kan dan ook alleen maar later weergeven tot welke (nieuwe) inzichten het bewust-zijn gekomen is.
Het verstand is dan ook een enorme nuttige en goede knecht, zonder verstand zou de evolutie nog eeuwenlang kunnen doorgaan zonder dat bewustzijn het govend proces zou kunnen doen versnellen...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2015, 12:02   #36
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
@Puppetji: Ik heb je wel gemist. Blij te lezen dat je weer terug bent.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Informatie stormt van overal op ons af; meestal is het nutteloze onzin; maar het belet ons wel om ons in onze eigen stilte terug te trekken; het belet ons dikwijls zelf om die stilte nog te vinden...
Marie, ga als nieuw begin anders is een 10 daagse Vipassana-meditatie volgen. Ben ik ook nog is van plan.
Vipassana betekent ?de dingen zien zoals ze zijn?.
Alle info: http://www.pajjota.dhamma.org/Introd...28.0.html?&L=3

citaat (bron: De Kunst om te Leven: Vipassana Meditatie.):

"Het observeren van de werkelijkheid zoals zij is door het observeren van de waarheid binnen in betekent zichzelf direct leren kennen op ervaringsniveau. Door voortdurend te oefenen bevrijdt men zich van de ellende van onzuiverheden. Van de grove, oppervlakkige, ogenschijnlijke waarheid dringt men door tot de uiteindelijke waarheid van geest en materie. Overstijgt men deze waarheid, dan ervaart men een waarheid die aan geest en materie, aan tijd en ruimte, aan het geconditioneerde gebied van betrekkelijkheid voorbijgaat: de waarheid van totale bevrijding van alle onzuiverheden, alle geestelijke verontreiniging, alle ellende. Hoe men deze uiteindelijke waarheid noemt is niet van belang: het is het uiteindelijke doel van iedereen."
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2015, 12:55   #37
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Citaat:
Voorwaarde Vipassana
Het aanvaarden van de leraar en de techniek

Studenten moeten zich bereid verklaren om zich, voor de duur van de cursus, volledig te voegen naar de begeleiding en de instructies van de leraar. Naast het naleven van alle gedragsregels, de voorschriften en het tijdschema dient men precies te mediteren zoals dat wordt gevraagd, zonder iets van de instructies te negeren en zonder er iets aan toe te voegen. Deze aanvaarding moet niet blindelings zijn, maar dient gepaard te gaan met begrip en onderscheiding. Enkel met een houding van vertrouwen kan een student serieus en grondig werken. Zulk vertrouwen in de leraar en de techniek is van essentieel belang voor het welslagen van de meditatie.
Voorwaarden als bovenstaande is een (althans voor mij alleszins begrijpelijke) voorwaarde voor deelname aan de vipassana meditatie. Ego heeft namelijk sterk de neiging om zonder discipline aan het gebeuren een eigen interpretatie te geven of om er anderszins aan te kunnen ontsnappen. Feitelijk moet je voor dit gebeuren, zoals dat ook met gedegen zelfonderzoek het geval is 'klaar' of 'rijp' voor zijn jouw haan eens een keer geen victorie te (moeten willen) laten kraaien. Het ding (ego) moet desnoods maar gewoon disciplinair het zwijgen worden opgelegd. Anders krijg je, zoals hier, alleen maar oeverloze discussies.

Ik ben overigens ook blij jou weer te mogen begroeten en je steeds opnieuw weer verrassende bijdragen te zien. Al begrijp ik dat je je wilt losmaken van al dat heen en weer geschrijf omdat het ego zich nou eenmaal moet voeden met weerstand en strijd.
  Met citaat reageren
Oud 9 March 2015, 13:46   #38
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht

"Wie de geheimen van het universum wil kennen moet denken in termen van energie, frequentie en vibratie?
Nicola Tesla
Geen enkel probleem met die stelling.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2015, 14:00   #39
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Voorwaarden als bovenstaande is een (althans voor mij alleszins begrijpelijke) voorwaarde voor deelname aan de vipassana meditatie. Ego heeft namelijk sterk de neiging om zonder discipline aan het gebeuren een eigen interpretatie te geven of om er anderszins aan te kunnen ontsnappen. Feitelijk moet je voor dit gebeuren, zoals dat ook met gedegen zelfonderzoek het geval is 'klaar' of 'rijp' voor zijn jouw haan eens een keer geen victorie te (moeten willen) laten kraaien. Het ding (ego) moet desnoods maar gewoon disciplinair het zwijgen worden opgelegd. Anders krijg je, zoals hier, alleen maar oeverloze discussies.

Ik ben overigens ook blij jou weer te mogen begroeten en je steeds opnieuw weer verrassende bijdragen te zien. Al begrijp ik dat je je wilt losmaken van al dat heen en weer geschrijf omdat het ego zich nou eenmaal moet voeden met weerstand en strijd.
Dat men het 'ego' moet afleren om als een haan victorie te kraaien, om zichzelf als het centrum van de wereld te zien, om zich te voeden met nutteloze blablabla..., daarover ben ik het volledig met je eens...
Maar om mijn Eigen vrije wil over te geven aan om het even wie hier op aarde, is voor mij vele stappen te ver. Ik wil wel nederig het hoofd buigen en opgaan in Hoger dan mij, totaal ontdaan van een nutteloos en corrumperend 'ego', maar ik blijf de eindverantwoordelijkheid van mijn eigen daden op mij nemen en ik ontvlucht deze niet achter de 'zogenaamde' sterke rug van om het even wie...

Het grote bedrog dat de mensheid over zichzelf heeft afgeroepen is niet een gevolg van het feit dat ze de werkelijkheid verkeerd interpreteerde, maar is het gevolg van haar houding waar ze steeds geweigerd heeft om voor de gevolgen van haar Eigen daden uit te komen... en ze steeds afgeschoven heeft op zogezegd zwakkere dan zichzelf, halsstarrig weigerend in te zien dat de echte zwakke zijzelf was.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2015, 14:42   #40
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dat men het 'ego' moet afleren om als een haan victorie te kraaien, om zichzelf als het centrum van de wereld te zien, om zich te voeden met nutteloze blablabla..., daarover ben ik het volledig met je eens...
Maar om mijn Eigen vrije wil over te geven aan om het even wie hier op aarde, is voor mij vele stappen te ver. Ik wil wel nederig het hoofd buigen en opgaan in Hoger dan mij, totaal ontdaan van een nutteloos en corrumperend 'ego', maar ik blijf de eindverantwoordelijkheid van mijn eigen daden op mij nemen en ik ontvlucht deze niet achter de 'zogenaamde' sterke rug van om het even wie...

Het grote bedrog dat de mensheid over zichzelf heeft afgeroepen is niet een gevolg van het feit dat ze de werkelijkheid verkeerd interpreteerde, maar is het gevolg van haar houding waar ze steeds geweigerd heeft om voor de gevolgen van haar Eigen daden uit te komen... en ze steeds afgeschoven heeft op zogezegd zwakkere dan zichzelf, halsstarrig weigerend in te zien dat de echte zwakke zijzelf was.
Vipassana is zich in individiuele afzondering bevinden om zonder externe prikkels en afleiding geheel gericht te zijn op alles wat zich in deze zelfverkozen afzondering aandient. Feitelijk een vorm van gedegen zelfonderzoek zonder de mogelijkheid van wederwoord.

Ik benadrukte slechts de drang van ego zich alsmaar en overal te moeten laten gelden, die men bij het aangaan van de vipassana training, althans wil deze succesvol zijn, moet achterlaten. Ik benadruk altijd de invloed van ego, dat feitelijk altijd alles traineert ook gedegen zelfonderzoek en er daarom een geduchte tegenstander van is.

De zogenaamde 'vrije wil' bestaat helemaal niet, dat is weer zo'n egodingetje, het dingetje ego wil kapitein zijn op je schip, terwijl gedegen zelfonderzoek aantoont dat er helemaal geen kapitein op je schip nodig is. Dat je als ego zijnde helemaal niet in staat bent nederig je hoofd te buigen omdat ego steeds waakzaam is dat er niet met hem gesold wordt. Ook zul je dan ontdekken dat je niet verantwoordelijk bent, niet verantwoordelijk kunt zijn voor je daden. Dat je alleen maar mazzel hebt as je geen misdadig dna meegekregen hebt.

Het grote bedrog van de mensheid is dat ze denkt, overtuigd is te zijn wat ze denkt dat ze is en vipassana heeft alles in zich daar een eind aan te kunnen maken en alleen dat kan op zijn beurt weer een eind maken aan alle door ego veroorzaakte ellende in de wereld.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.