Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 January 2012, 13:42   #31
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Volgens mij gebeurt werkelijk onrecht om ons heen. Ongeacht welke naam je daar aan geeft, onrecht is onrecht.
Maar het blijft "subjectief", afhankelijk van belangen, waarden en normen.

Er schiet me een verhaal te binnen van een hongerige wolf die een kudde schapen in het vizier krijgt en er eentje wil grijpen. De boer ziet het gebeuren en jaagt de wolf van het land. Boer blij, want zijn kudde is intact, de schapen "blij" want ze leven nog, maar de wolf, die niet, want die heeft geen eten. Het "onrecht" in essentie, als gevoel, is in dit verhaaltje aanwezig maar valt niet aan te wijzen omdat het afhangt van het perspectief van waaruit je het bekijkt.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 14:22   #32
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Maar het blijft "subjectief", afhankelijk van belangen, waarden en normen.

Er schiet me een verhaal te binnen van een hongerige wolf die een kudde schapen in het vizier krijgt en er eentje wil grijpen. De boer ziet het gebeuren en jaagt de wolf van het land. Boer blij, want zijn kudde is intact, de schapen "blij" want ze leven nog, maar de wolf, die niet, want die heeft geen eten. Het "onrecht" in essentie, als gevoel, is in dit verhaaltje aanwezig maar valt niet aan te wijzen omdat het afhangt van het perspectief van waaruit je het bekijkt.
Ja, ik weet het dat het een dun lijntje is.

En als je goed over na denkt, het zou van de boer recht zijn als hij regelmatig een paar schapen los zou gaan laten, voor het evenwicht van de natuur. Als men in respect met de natuur zou leven, en de hebzucht niet de overhand had, was dat ook heel normaal.

Even iets leuk tussendoor, iets wat ik gelezen heb: ''Op 4 augustus deze zomer zijn in de Belgische Ardennen filmopnames gemaakt van een wilde wolf.''
''Verbaasde automobilisten in Duiven zagen vorig weekend waarschijnlijk de eerste wolf in Nederland''.

Om terug te komen op onrecht: Is wat de zwarte ras aangegaan, en nog steeds gedaan wordt, niet onrecht?
Is de eeuwen onderdrukking en verachting door het blanke ras, geen onrecht volgens jou?

Of wat de joden en zigeuners tijdens de tweede Wereld oorlog aangedaan werd, was dat geen onrecht?

Dat wat daar in hele grove lijnen gebeurd is, komt voor in hele subtiele vormen nog steeds voor in het contact tussen mensen, vind ik. Soms valt niet eens op, maar je voelt wel dat iets niet klopt.

Machtsvertoon en macht misbruik kent verschillende vormen, en dat is volgens mij onrecht.

Wat voor mij heel belangrijk blijft, is dat ik heel bewust er naar blijf kijken of ik uit geraaktheid handel en reageer, als ik dat opmerk.
Als ik daar bewust bij stil sta, ontstaat merk ik iets wat mijn geraaktheid overstijgt, en is mijn stem krachtig en rechtvaardig.

Als ik uit geraaktheid spreek, dan is het blijkbaar nog steeds een leer punt voor me.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 15:04   #33
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Om terug te komen op onrecht: Is wat de zwarte ras aangegaan, en nog steeds gedaan wordt, niet onrecht?
Is de eeuwen onderdrukking en verachting door het blanke ras, geen onrecht volgens jou?

Of wat de joden en zigeuners tijdens de tweede Wereld oorlog aangedaan werd, was dat geen onrecht?
Jawel, voor mij is dat "onrecht". Ik ontken ook niet het bestaan van onrecht, alleen van de objectiviteit ervan. Het is onrecht binnen een bepaald waarden- en normenpatroon. Het dunne lijntje dat je aangeeft is een lijntje dat de grens tussen binnen/buiten het patroon aangeeft.

Ik vind de doodstraf ook "onrecht" maar dat is het misschien niet in de ogen van de moeder wiens kind mishandeld en vermoord is door de persoon die de doodstraf krijgt.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 15:08   #34
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Machtsvertoon en macht misbruik kent verschillende vormen, en dat is volgens mij onrecht.
Dat is het onrecht binnen jouw waarden en normen. Omdat je vindt dat machtsvertoon niet mag bestaan (waarschijnlijk omdat je daar slechte ervaringen mee hebt). Machtsvertoon is niet per definitie slecht, maar is vertoon van macht. Macht is een feit. Ik heb macht binnen de organisatie waar ik werk. Als ik mijn collega betrap op fraude, gebruik ik mijn macht om hem of haar te ontslaan. Dat is wat ik te doen heb, wat mijn rol is.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 15:14   #35
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Er is een subjectief beleefde waarheid nodig om dit zo te kunnen ervaren. Heeft een wolf een subjectief beleefde waarheid of alleen maar honger ? Ik kan mijn buurman opruimen omdat zijn tuin me niet aanstaat en dat is dan ook mijn subjectief beleefde waarheid. De buurman weet maar half hoe gelukkig hij is dat ik leef naar de mij opgelegde moraal.

Of is het niet de moraal maar het weten wat ik ben, bewustzijn, dat voorkomt dat ik hem te lijf ga ?
Wat is het toch fijn om intrinsiek te 'weten' wat mij is toegestaan, zonder iemands moraal op te hoeven volgen of anderen moraliserend te moeten toespreken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 16:18   #36
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Machtsvertoon is niet per definitie slecht, maar is vertoon van macht.
Machtsvertoon is per definitie onnodig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Macht is een feit. Ik heb macht binnen de organisatie waar ik werk. Als ik mijn collega betrap op fraude, gebruik ik mijn macht om hem of haar te ontslaan. Dat is wat ik te doen heb, wat mijn rol is.
Ik denk dat ik wel begrijp wat en hoe je het bedoelt, maar het staat er een beetje ongelukkig, naar mijn idee. Het kan toch niet je rol zijn om mensen te ontslaan? Het is je rol (ieders rol, m.i.) om bij te dragen aan bewustwording. Dat betekent helder krijgen waarom desbetreffende collega het nodig vond om te frauderen en te onderzoeken hoe daar naar ieders tevredenheid , een passende oplossing voor te vinden, op basis waarvan je met elkaar verder zou kunnen. Als men er niet samen uit kan komen, of niet naar ieders tevredenheid, dan kan de macht worden ingezet om knopen door te hakken en de verantwoordelijkheid daarin te nemen, die aan jou is toebedeeld uit hoofde van je functie. Maar daar dient m.i. bij voorkeur zo min mogelijk ruchtbaarheid en vertoon aan te worden gegeven. De nadruk bij het vertoon zou moeten liggen op wat er geprobeerd is aan het bijdragen van bewustwording en niet op de uiteindelijke beslissing. Ik hoop dat ik zelf nog een beetje te volgen ben. Sorry.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 16:53   #37
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Ik denk dat ik wel begrijp wat en hoe je het bedoelt, maar het staat er een beetje ongelukkig, naar mijn idee. Het kan toch niet je rol zijn om mensen te ontslaan? Het is je rol (ieders rol, m.i.) om bij te dragen aan bewustwording. Dat betekent helder krijgen waarom desbetreffende collega het nodig vond om te frauderen en te onderzoeken hoe daar naar ieders tevredenheid , een passende oplossing voor te vinden, op basis waarvan je met elkaar verder zou kunnen. Als men er niet samen uit kan komen, of niet naar ieders tevredenheid, dan kan de macht worden ingezet om knopen door te hakken en de verantwoordelijkheid daarin te nemen, die aan jou is toebedeeld uit hoofde van je functie. Maar daar dient m.i. bij voorkeur zo min mogelijk ruchtbaarheid en vertoon aan te worden gegeven. De nadruk bij het vertoon zou moeten liggen op wat er geprobeerd is aan het bijdragen van bewustwording en niet op de uiteindelijke beslissing. Ik hoop dat ik zelf nog een beetje te volgen ben. Sorry.
Heel goed te volgen.
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 16:55   #38
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
Heel goed te volgen.
Gelukkig.....
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 17:45   #39
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Machtsvertoon is per definitie onnodig.


Ik denk dat ik wel begrijp wat en hoe je het bedoelt, maar het staat er een beetje ongelukkig, naar mijn idee. Het kan toch niet je rol zijn om mensen te ontslaan? Het is je rol (ieders rol, m.i.) om bij te dragen aan bewustwording. Dat betekent helder krijgen waarom desbetreffende collega het nodig vond om te frauderen en te onderzoeken hoe daar naar ieders tevredenheid , een passende oplossing voor te vinden, op basis waarvan je met elkaar verder zou kunnen. Als men er niet samen uit kan komen, of niet naar ieders tevredenheid, dan kan de macht worden ingezet om knopen door te hakken en de verantwoordelijkheid daarin te nemen, die aan jou is toebedeeld uit hoofde van je functie. Maar daar dient m.i. bij voorkeur zo min mogelijk ruchtbaarheid en vertoon aan te worden gegeven. De nadruk bij het vertoon zou moeten liggen op wat er geprobeerd is aan het bijdragen van bewustwording en niet op de uiteindelijke beslissing. Ik hoop dat ik zelf nog een beetje te volgen ben. Sorry.
Ik vind dit ook prima hoor. Het "vertoon", als je dat "groot maakt" is iets anders dan "vertoon" als in "inzetten" (en zo bedoelde ik het inderdaad).
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 17:47   #40
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik vind dit ook prima hoor. Het "vertoon", als je dat "groot maakt" is iets anders dan "vertoon" als in "inzetten" (en zo bedoelde ik het inderdaad).
Kan maar helder zijn, toch? WiNk
Naadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.