Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 November 2012, 10:52   #31
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Renoir, is er iemand hier die naar jouw idee wel het onderzoek wat jij beschrijft, doet of gedaan heeft?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:00   #32
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Zelfonderzoek betekent dat je niet weet wat de uitkomst zal zijn, zelfs niet of er überhaupt een uitkomst zal zijn. En waar en hoe dat onderzoek plaatsvindt en eruit ziet, kun je dus ook niet weten.
Ja Nadje al mag ik je graag ik blijf je gewoon tegenspreken wanneer je weer eens met de jou bekende stelligheid niet onderzochte waarheden lanceert.

Degenen die onderzoek naar 'weten' wat je bent hebben gedaan hebben anderen deelgenoot gemaakt van hun ont-dekkingen en daar hebben neoadvaitisten hun kennis uit gedestilleerd.

Voorbeeld 1

Wanneer je het onderzoek hebt afgerond ontdek je dat er geen weg is, dat je nooit iets hebt gedaan. Een neoadvaistist heeft niet onderzocht wat de gerealiseerde gerealiseerd heeft en gebruikt dit als conclusie, die zegt dat er geen pad is en dat er niks gedaan kan worden.

Zo werkt dat dus niet. Je hebt het boek te doorlopen om het plot te vinden.

Voorbeeld 2

Wanneer het onderzoek is afgerond weet je dat er niemand is en dat je alleen maar een bundel gedachten bent die daaraan bestaansrecht ontleend. Een neoadvaitist meent dat volstaan kan worden met de conclussie en begint met beweren dat je niemand bent.

In no time heb je een bundeltje neoadvaitisten die elkaar lopen na te kraaien en kennelijk menen dat als je dat maar lang genoeg doet realisatie een feit is.

Je bent iemand tot zo lang het tegendeel bewezen is en je bent niet een niet-iemand omdat iemand dat maar tegen je blijft zeggen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:09   #33
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Wanneer het onderzoek is afgerond weet je dat er niemand is en dat je alleen maar een bundel gedachten bent die daaraan bestaansrecht ontleend.
Ok. Ik laat de neoadvaitisten even voor wat ze zijn. Bovenstaande heb ik ontdekt, en hoe zou ik dan van hieruit verder moeten volgens jou?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:11   #34
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Renoir, is er iemand hier die naar jouw idee wel het onderzoek wat jij beschrijft, doet of gedaan heeft?
Hoe kan ik dat weten ?

Ik ga af op de signalen, zoals zojuist bij Nadje en concludeer heel simpel aan de hand van de verkeerde opvattingen dat deze niet gedaan is.

Sommigen hebben een dominant ego, hetgeen onmogelijk gepaard kan gaan met het afgerond hebben van zelfonderzoek, weer anderen hebben gewoon minder ego en dan is het moeilijker te zien, maar ineens is er dan weer zo'n kreet dat duidelijk maakt dat 'weten' onmogelijk zijn intrede kan hebben gedaan. Ik reageer gewoon op wat ik zie wat niet onderzocht kan zijn.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:13   #35
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Om zelf uit het lijden en de eindeloze herhaling te verheffen tot de echte werkelijkheid, leer ik het juiste begrip en handelen.
Daarbij laat ik de begeerte van de wereld en de droom uitdoven en verminder ik de gedachten eraan.
Meditatie is zuivering van de geest: zuivering van begeerte en verkeerd begrip. Dit is een langzaam plaatsgrijpen waarbij gevoelens uitdoven en gedachten verminderen.
Meditatie is wat voor het lichaam diepe slaap is: een verzonken zijn in zichzelf.
Om bewustzijn in de gelegenheid te brengen in zichzelf te zinken is er de samenvatting waarop gemediteerd wordt.

De samenvatting waarop ik mediteer is:
Citaat:
Amen=Ohm=Zelf=Amen.
Het zelf is een klank en het is in klank dat ik verzink.

Esradha zegt hier ergens:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
"'En zien wat er overblijft zonder.' Zonder die schil dus.Mijn weg is misschien via het kleine zelf, maar wel gericht op het weten dat er iets voorbij ligt."
Wat zij hier die schil noemt is voor mij de hoorbaarheid van het zelf en wat daaraan voorbij ligt is zonder naam. Wat voorbij ligt is de bevrijding uit de verschijnselen in het echte.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:13   #36
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Hoe kan ik dat weten ?

Ik ga af op de signalen, zoals zojuist bij Nadje en concludeer heel simpel aan de hand van de verkeerde opvattingen dat deze niet gedaan is.
Dat is dan een verkeerde conclusie.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:15   #37
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik kan inderdaad haast niet wachten om zover te komen als waar jij je bevindt. Die vreugdeloze toestand, het zwelgen in drama's uit het verleden, het voortdurende afzeiken van Jan en Alleman, het venijn en chagrijn in optima forma......ik zie er echt reikhalzend naar uit om daar te komen.....
Gelukkige dan maar dat jij niet weet waar je het over hebt.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:17   #38
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ok. Ik laat de neoadvaitisten even voor wat ze zijn. Bovenstaande heb ik ontdekt, en hoe zou ik dan van hieruit verder moeten volgens jou?
Over de kennis benadering van het trekken van conclusies in plaats van naar het doen van zelfonderzoek, daarover ging juist mijn quote. Dat is hetgeen hier steeds weer in twijfel wordt getrokken of er wel zelfonderzoek nodig is.

Ik weet niet wat voor een onderzoek je hebt gedaan, misschien wel naar het uitblijven van persoonlijk comfort zoals bij Aad, maar het is niet het onderzoek dat ik hier op dit forum aanbeveel te doen.

Het probleem is niet dat je er niet anders over mag denken maar die stelligheid waarmee je iets tot waarheid verklaard, zonder het geringste onderzoek daar naar.
Dus als je een idee hebt onderzoek dat dan eerst op waarheid, stel hem hier desnoods ter discussie zodat we er samen naar kunnen kijken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:18   #39
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dat is dan een verkeerde conclusie.
Dit is niet het enige voorval Nad waar ik mijn conclusie op baseer.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:26   #40
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dit is niet het enige voorval Nad waar ik mijn conclusie op baseer.
Dat snap ik wel, de vraag is of alleen jouw conclusie waarheid bevat. Een tegengestelde conclusie kan voor mij evenveel waarheid bevatten.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ramana - Zelfonderzoek jan Advaita 4 31 August 2011 16:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.