Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 May 2013, 15:26   #31
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Je begint zelf over pijn. en mijn vraag was: waarom zou je iemand pijn doen? Ik heb daar niet aan toegevoegd: als hij zich minder subtiel uit.
Wat gekwetst kan worden is puur ego.
Ik probeer uit te leggen, dat grof gedrag, grove taal (eveneens uiting van ego) in feite de persoon treffen die het uit.
Grof gedrag = grove, verharde energie. Je bouwt daarmee energielichamen op die verhard raken. Die verharding zie je overal in de maatschappij optreden.
Spannend....waar komt die veronderstelling vandaan dat grof gedrag, grove taal een uiting van het ego zou zijn?

Ik ken een verlichtte en die vloekt als een bootwerker wanneer dat zo te pas komt. Moet je vervolgens al die verschrikte ego-gezichtjes eens zien, tis te aandoenlijk voor woorden.....

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er een subtiel verschil aanwezig is wanneer een ontwaakte grof doet of wanneer het ego grof doet. Je kan dus niet zomaar kunt beweren dat grof gedrag van het ego komt. Zowel ego als bewustzijn maken gebruik van de zelfde middelen alleen het doel verschild.

Zo ik heb gezegd, fijn gesprek verder...
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 31 May 2013, 15:37   #32
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Wat is in vredesnaam een 'verlichte'?! Ik heb dat nooit begrepen! Echt niet.

(Nu zal ik mijn status 'Pionne heeft het in zich' wel kwijtraken, vrees ik!)
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 31 May 2013, 15:54   #33
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Wat is in vredesnaam een 'verlichte'?! Ik heb dat nooit begrepen! Echt niet.

(Nu zal ik mijn status 'Pionne heeft het in zich' wel kwijtraken, vrees ik!)
Nou speciaal voor jou dan, van wiki WiNk

Wat is een verlichte?

Wijziging aangebracht door Vagebond op 31 May 2013 om 16:06.
Reden: Link gewijzigd.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 31 May 2013, 16:14   #34
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Spannend....waar komt die veronderstelling vandaan dat grof gedrag, grove taal een uiting van het ego zou zijn?

Ik ken een verlichtte en die vloekt als een bootwerker wanneer dat zo te pas komt. Moet je vervolgens al die verschrikte ego-gezichtjes eens zien, tis te aandoenlijk voor woorden.....

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er een subtiel verschil aanwezig is wanneer een ontwaakte grof doet of wanneer het ego grof doet. Je kan dus niet zomaar kunt beweren dat grof gedrag van het ego komt. Zowel ego als bewustzijn maken gebruik van de zelfde middelen alleen het doel verschild.

Zo ik heb gezegd, fijn gesprek verder...
Waar de veronderstelling vandaan komt, dat grove taal uiting van ego is?
Omdat het ego/ik is die grove vibraties/gedachte/emoties, uitdrukt in grove taal. Ego/ik kan grove vibraties niet hanteren, dan wel is zich niet bewust van verschil tussen grove en subtiele vibraties, dan wel is zich niet bewust van gevolgen op dieper niveau.
Een Verlichte (met hoofdletter) zal NOOIT grove taal hanteren. Is kwestie van energiemisbruik.

Overigens treedt ontwaking/verlichting op allerlei bewustzijnsniveaus op en kan volgorde p.p. verschillen. Op één gebiedje verlicht, op een ander niet of nog iets af te leren.
Mijn vraag zou zijn: hoe weet je zo zeker dat de persoon die jij kent verlicht is? Als het je eigen aanname/conclusie is, kun je het mis hebben.
Als de verlichte zich tegenover jou heeft uitgesproken over zijn eigen verlichting, is-ie duidelijk niet verlicht.
Een Verlichte (met hoofdletter) zal nooit enige toespeling doen over zijn eigen verlichting.
Maar goed, ga lekker om met tierende bootwerker. Er is niets dat jou belet.
PS. Ik ga mijn schemerlamp aanklikken. Die is ook verlicht.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 31 May 2013, 16:28   #35
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Waar de veronderstelling vandaan komt, dat grove taal uiting van ego is?
Omdat het ego/ik is die grove vibraties/gedachte/emoties, uitdrukt in grove taal. Ego/ik kan grove vibraties niet hanteren, dan wel is zich niet bewust van verschil tussen grove en subtiele vibraties, dan wel is zich niet bewust van gevolgen op dieper niveau.
Een Verlichte (met hoofdletter) zal NOOIT grove taal hanteren. Is kwestie van energiemisbruik.

Overigens treedt ontwaking/verlichting op allerlei bewustzijnsniveaus op en kan volgorde p.p. verschillen. Op één gebiedje verlicht, op een ander niet of nog iets af te leren.
Mijn vraag zou zijn: hoe weet je zo zeker dat de persoon die jij kent verlicht is? Als het je eigen aanname/conclusie is, kun je het mis hebben.
Als de verlichte zich tegenover jou heeft uitgesproken over zijn eigen verlichting, is-ie duidelijk niet verlicht.
Een Verlichte (met hoofdletter) zal nooit enige toespeling doen over zijn eigen verlichting.
Maar goed, ga lekker om met tierende bootwerker. Er is niets dat jou belet.
Hoe kom je aan deze kennis, Lia?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 31 May 2013, 16:34   #36
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Hoe kom je aan deze kennis, Lia?
Zoals iedereen aan kennis komt: zelfstudie, boeken, contacten, etc.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 31 May 2013, 16:37   #37
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Zoals iedereen aan kennis komt: zelfstudie, boeken, contacten, etc.
En hoe weet je dat het waar is?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 31 May 2013, 16:49   #38
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
En hoe weet je dat het waar is?
Wanneer meerdere bronnen (zelfs door de eeuwen heen) dezelfde verklaringen afleggen, wanneer sommige zaken overeenkomen met je eigen ervaringen, en je door die nieuwe ervaringen bovendien een tevreden en gelukkig mens bent geworden.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 31 May 2013, 16:58   #39
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Wanneer meerdere bronnen (zelfs door de eeuwen heen) dezelfde verklaringen afleggen, wanneer sommige zaken overeenkomen met je eigen ervaringen, en je door die nieuwe ervaringen bovendien een tevreden en gelukkig mens bent geworden.
De eerste snap ik. Dat kun je bestuderen, hoewel het een behoorlijk karwei is.

Maar in hoeverre zijn ervaringen betrouwbaar? En is tevredenheid en geluk een juist criterium?

Misschien wil je wel iets vertellen over de ervaringen die je hebt opgedaan?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 31 May 2013, 17:19   #40
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
De eerste snap ik. Dat kun je bestuderen, hoewel het een behoorlijk karwei is.

Maar in hoeverre zijn ervaringen betrouwbaar? En is tevredenheid en geluk een juist criterium?

Misschien wil je wel iets vertellen over de ervaringen die je hebt opgedaan?
Ervaringen zijn betrouwbaar als ze overeenkomen met opgedane kennis, meer werkelijkheid opleveren dan alleen aards bestaan. Tevredenheid en geluk zijn voor criteria, maar niet de enige.

Ik vertel al veel over mijzelf op dit forum. Kom misschien wat theoretisch over, maar e.e.a leeft wel voor mij. Ben eigenlijk van mening dat het niet om mij persoonlijk gaat, maar om de kennis. Niemand heeft er wat aan te weten hoe het met mij persoonlijk zit. Kennis is echter vrij. De kennis die ik heb opgedaan heb ik via anderen weer doorgekregen en geef ik ook weer door. Dat neemt niet weg dat ik best iets wil vertellen over mijn ervaringen, als iemand er naar vraagt. Wat zou je willen weten?
PS. je krijgt morgen antwoord. Rond 17 uur stop ik hier op forum wegens andere bezigheden.
Lia is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 10:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.