Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 May 2013, 18:14   #31
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Hier ga je m.i. de fout in. Rationeel denken is feilbaar, dat is voor iedere denker duidelijk. Intuitie heeft echter per definitie gelijk. Dat is de aard van intuitie. "Je weet iets zonder te weten".
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Dat dacht ik ook altijd, maar nu weet ik dat niet meer zo zeker.
Het kan snel gaan met zekerheden .... WiNk
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 18:27   #32
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Bestaat er ook intuïtie met een hoofdletter?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 20:06   #33
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Hier ga je m.i. de fout in. Rationeel denken is feilbaar, dat is voor iedere denker duidelijk. Intuitie heeft echter per definitie gelijk. Dat is de aard van intuitie.
Dit lijkt me, nu per definitie, een uitspraak met een hoog kletskoekgehalte. Jij draait de zaken om. Dat wat per definitie altijd op zijn gelijk uit is, is allesbehalve intuïtie. Dat is ego/ denken in optima forma. Niks mis mee, maar noem dat in godsnaam geen intuïtie.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
"Je weet iets zonder te weten".

Uiteraard kan jij hierop weer zeggen dat ik zo mijn geloof versterk.
Vanuit de ratio is dat ook logisch.

Maar dan ga je voorbij aan de aard van intuitie. Omgaan met intuitie moet je leren en interpreteren. Doe je zomaar wat, dan lijkt het idd alsof intuitie feilbaar is.
Het lijkt er meer op dat jij zomaar wat doet, namelijk zeer vreemde beweringen. Als je weet (zonder te weten) dan weet je....hoef je niets meer te leren noch interpreteren. Je vaart op je eigen innerlijke kompas.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 20:08   #34
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Bestaat er ook intuïtie met een hoofdletter?
intuïtie.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 20:17   #35
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het is mijn reactie op de openingspost en na het lezen van de link naar de website. Of we nu zeggen dat we varen op het rationele denken of dat we varen op onze intuïtie, het is meer van het zelfde. Het is geloven in een kompas die ons door het leven zal leiden.
Hoe zeker weet je dat Advaita de enige weg is dan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Verschil is dat het rationele denken als kompas makkelijker is te doorzien dan intuïtie. Dat het denken feilbaar is, is voor een denker makkelijker te aanvaarden dan dat de intuïtie feilbaar is voor iemand iemand die op intuïtie vertrouwd. In het laatste geval is het geloof namelijk groter.
Dat hangt er m.i. vanaf: er zijn ook denkers met een tunnelvisie. En op zijn tijd heeft iedereen daar wel eens last van m.i. Ook de wetenschap van vandaag, kan morgen weer een vergissing blijken te zijn. Zo heeft het verleden al geleerd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Maar per saldo is er geen verschil, behalve dat ratio leidt tot obstipatie en dat intuïtie leidt tot diaree. Maar de substantie is het zelfde.
Okay, poeppraatjes, waarom ook niet: de samenstelling van poep is fysiek ook per persoon anders. De wetenschap is daarmee nog volop in onderzoek, maar dat voert te ver voor hier. Fysiek komt het er op neer dat een ideale balans per persoon verschilt. V.w.b. ratio en intuïtie durf ik hetzelfde te stellen. Het gaat om de ideale balans.

V.w.b. de balans tussen ratio en intuïtie sluit ik me dus aan bij Hans en Niets.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 20:24   #36
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Fysiek komt het er op neer dat een ideale balans per persoon verschilt. V.w.b. ratio en intuïtie durf ik hetzelfde te stellen. Het gaat om de ideale balans.
Ik durf te stellen dat er helemaal niet zoiets bestaat als een ideale balans. Wat nu?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 20:31   #37
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ondanks dat ik de plaatser ben, ben ik het helemaal met je eens. Uiteraard bestaat rationeel denken. In dit verband vind ik het wel opmerkelijk dat mijn intuitie slimmer is dan mijn ratio. Intuitie kan zaken "bedenken" die ik pas naderhand met de ratio kan benaderen en dan nog maar heel moeilijk.
Ik denk dat intuïtie ook andersom kan werken: dat je eerst met je denken alle voors en tegen afweegt (b.v. onder het tandenpoetsen zoals jij ook al omschreef), een nachtje gaat slapen (je gedachten in de week legt) en dan een beslissing op 'gevoel' kunt nemen.

Maar ik realiseer mij dat het soms lastig is om gevoel (emotiegestuurd), intuïtie (een onverklaarbaar innerlijk weten), en opgeslagen ervaringen (zoals door Maria omschreven) te scheiden.

Daarnaast bestaat er volgens mij ook nog zoiets als impuls, al dan niet door dierlijk instinct ingegeven.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 20:31   #38
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik durf te stellen dat er helemaal niet zoiets bestaat als een ideale balans. Wat nu?
Jouw probleem of het mijne? ;)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 20:36   #39
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Hoe zeker weet je dat Advaita de enige weg is dan?
Ik weet zeker dat dat niet zo is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Dat hangt er m.i. vanaf: er zijn ook denkers met een tunnelvisie. En op zijn tijd heeft iedereen daar wel eens last van m.i. Ook de wetenschap van vandaag, kan morgen weer een vergissing blijken te zijn. Zo heeft het verleden al geleerd.
Zeker. Maar mensen die 'zuiver denken' hoog in het vaandel hebben, hebben meestal weinig moeite om dat te relativeren. Dat in tegenstelling tot de 'aanhangers' van intuïtie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Okay, poeppraatjes, waarom ook niet: de samenstelling van poep is fysiek ook per persoon anders. De wetenschap is daarmee nog volop in onderzoek, maar dat voert te ver voor hier. Fysiek komt het er op neer dat een ideale balans per persoon verschilt. V.w.b. ratio en intuïtie durf ik hetzelfde te stellen. Het gaat om de ideale balans.

V.w.b. de balans tussen ratio en intuïtie sluit ik me dus aan bij Hans en Niets.
Het ging niet om 'vieze' praatjes te doen, maar was wat plastisch al metafoor gebruikt.

Het gaat mij er om, om zowel bij denken als intuïtie, het te zien voor wat het is.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 20:37   #40
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Jouw probleem of het mijne? ;)
Ik stel de vraag: wat nu? Lijkt me een hele open vraag. Daarop is ieder willekeurig antwoord denkbaar, en wat doe jij? Jij kiest ervoor om het te defini?ren in termen van probleem(en). Het is jouw definitie, niet de mijne.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe stop je het denken? Nathan Jiddu Krishnamurti 1 5 September 2011 12:23
Problemen en denken ... Nathan Eckhart Tolle 0 3 June 2010 11:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.