Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 December 2012, 01:32   #31
boinkieval
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 22 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Renoir, ik geloof je helemaal!
Fijn dat jij geen last hebt van dingen die je vroeger gemist hebt.

En wie stilte als leeg ziet......?

Voorzicht met vuurwerk allemaal!!!!
boinkieval is offline   Met citaat reageren
Oud 30 December 2012, 07:30   #32
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Nee Rob, ik ben het niet.
Man man man ik mag je spreken graag horen. Ik zit hier te lezen en je kan het niet beter portretteren als het evangelie volgen Winnetou? Niet verwarren, ik lees in de werken van Alberto Villoldo over zijn kennis en ervaring met de erfenis van Inka shamanen in Peru. Daarin lees ik dat het om 'inbeelden' (imagination) gaat om zich door genezing van de ziel met de geest te verenigen.
Versta mij goed, ik wil er niet minachtend over doen want het schijnt te werken. Mensen worden er beter van.

Wat die aanwijzingen betreffen zijn wij toch volwassen genoeg om zelf onze wegen uit te stippelen. Ikzelf zou er ook geen lijstjes van maken maar misschien zijn er voor haar redenen waarom zij dat wel doet.
Dat we volwassen genoeg zijn om zelf onze wegen uit te stippelen, daar zou ik graag een paar vraagtekens bij willen plaatsen. Gisteren hoorde ik Theo Maassen zeggen: slechtheid kun je bestrijden; domheid, daar is niks aan te doen. Volgens mij kunnen we slechtheid benoemen als slechtheid en hopen dat er voldoende inzicht is om het te herkennen. Dat zelfde kunnen we doen met domheid, het benoemen, in de hoop dat er voldoende wijsheid is om domheid als domheid te herkennen. Ik wil er evenmin minachtend over doen, want iedereen gaat toch gewoon zijn of haar eigen weg. Maar als het om slechtheid of domheid gaat, laten we dan gewoon het beestje bij de naam noemen.

Misschien een goed moment om het over esoterie te hebben. In mijn vorige woonplaats was een esoterische boekwinkel en ik kwam daar graag. Niet zozeer vanwege het brede aanbod aan boeken dat er meterslang in kasten te koop stond en gretig aftrek vond, maar meer vanwege de uitbater van de winkel wat ik een interessante man vond. Hij reisde de hele wereld over op zoek naar handel voor in zijn winkel. En hij kon mooie verhalen vertellen van wat hij op zijn reizen allemaal meemaakte. Maar per saldo was het niet meer dan handel voor het merendeel domme klanten. In die zin was hij geen andere handelaar dan een antiquair die reizen maakt om oude meubeltjes naar zijn zaak te slepen om die voor veel geld te verkopen aan mensen die het mooi vinden maar er geen verstand van hebben. Die betalen dan allemaal teveel voor spul dat hij voor een habbekrats ergens op de kop heeft getikt. Het is handel, meer niet. Zo is het ook met esoterie. Natuurlijk zit er, net als bij de antiquair, bijzonder waardevol materiaal tussen. Maar dan moet je je tenminste willen verdiepen in de materie. Je hebt niks aan Sjamanisme, I Tjing of allerlei New Age zaken, als je er een boekje over leest. Net zo min als je iets aan Yoga of Zen hebt als je het 1 keer in de week in een centrum in de buurt beoefend. Je wordt er misschien niet slechter van, maar ook niet veel beter, althans niet veel beter dan wanneer je 1 keer per week naar de sportschool zou gaan.

Je noemt mindfulness. Het is een hype en ik denk dat er mensen zijn die er beter van worden. Niet dat dat nu speciaal door de mindfulness komt. Ze zouden net zo goed af en toe eens op een bankje langs de waterkant kunnen gaan zitten en een half uur hun mond dicht kunnen houden en naar het water staren. Dat zou een vergelijkbaar effect kunnen hebben. Maar ja, ergens binnen op een matje, met anderen en een instructeur die de Boeddha citeert is het wellicht een stuk interessanter om te doen. Ik heb niks tegen meditatie. Maar als je dan serieus bent, ga dan b.v. Zen beoefenen bij een leraar die er weet van heeft. Dan kom je er achter dat je het eerste half jaar alleen maar bezig bent om te leren zitten met een rechte rug en zonder kramp in je benen te krijgen. Daarna kan zich heel misschien iets van de essentie van Zen gaan openbaren. Maar voor die tijd is het gros al afgehaakt om zich op de volgende hype te gaan storten die hopelijk sneller peace of mind brengt.

Marie heeft zo haar redenen om lijstjes te maken. Ik hoop met Mars dat ze er zelf smakelijk om kan lachen, dan heeft het nog enig nut. Tot die tijd kan ik er zelf niet om lachen omdat er altijd mensen zijn die zulke zaken serieus nemen en zo door de volgende nitwit het bos in worden gestuurd. Maar ja, domheid, daar is nog geen medicijn voor ontwikkeld. Dat de farmaceutische industrie nog niet in dit gat in de markt is gedoken is begrijpelijk. Domme mensen zouden te dom en slimme mensen te slim zijn om het medicijn te nemen. Daarmee is esoterie een gat in de markt voor handelaren en grapjassen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 30 December 2012, 09:49   #33
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rob Bekijk bericht
gisteren hoorde ik theo maassen zeggen: Slechtheid kun je bestrijden; domheid, daar is niks aan te doen. ................

Maar per saldo was het niet meer dan handel voor het merendeel domme klanten.

............................. Er altijd mensen zijn die zulke zaken serieus nemen en zo door de volgende nitwit het bos in worden gestuurd.

Maar ja, domheid, daar is nog geen medicijn voor ontwikkeld. ........................... Domme mensen zouden te dom en slimme mensen te slim zijn om het medicijn te nemen.

.................. Handelaren en grapjassen.
W?g d'r mee!!
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 30 December 2012, 09:52   #34
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boinkieval Bekijk bericht
Renoir, ik geloof je helemaal!
Fijn dat jij geen last hebt van dingen die je vroeger gemist hebt.

En wie stilte als leeg ziet......?

Voorzicht met vuurwerk allemaal!!!!
Je kunt mij niet zwaarder straffen dan door mij te geloven.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 December 2012, 10:01   #35
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
W?g d'r mee!!
Spuit elf geeft, zoals te doen zijnde gebruikelijk, weer eens modder.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 December 2012, 10:29   #36
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

NEEN!

W?g d'r mee!!
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 30 December 2012, 10:42   #37
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
W?g d'r mee!!
Zo is dat!

En alle limbo's?

W?g d'r mee!!
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 30 December 2012, 10:46   #38
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
NEEN!

W?g d'r mee!!


ST JANSKRUID TOVERT ALLE HEKSEN IN DE BAN
INDIEN GEPLUKT OM MIDDERNACHT VAN ST JAN
EN DUIVELS EN HEKSEN ZAL GEEN ONHEIL LUKKEN
BIJ HEN DIE DE PLANT VOOR EEN AMULET PLUKKEN

uit: Christopher hobbs, Herbalgram


Anders lukt misschien een bezweringsdansje:

St Janskruid werd in de Middeleeuwen al gebruikt om boze krachten te weren.
Hiervoor hing men een bos gedroogd St.Janskruid boven de deur omzo onguur gespuis te weren.
De oude Germanen versierden tijdens het zonnewendefeest huis en altaar met gevlochten St-Janskruidenkransen.

Hang zo'n krans tijdens de dans om het vuur om je nek.



Gooi de krans daarna over het dak van je huis om de Goden te verzoeken
om een gelukkig en gezond jaar. *)
Bovendien is Sint-Janskruid uitstekend geschikt om voorspellingen te doen op het gebied van de liefde. Trouwlustigen leggen een bosje kruid in het water en als het water binnen niet al te lange tijd rood kleurt, dan kan de trouwdag niet meer ver weg zijn.

Bron.

*) Lukt het niet moet je je villa van de hand doen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 December 2012, 10:53   #39
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Zo is dat!

En alle limbo's?

W?g d'r mee!!
En Tukkers!

En mensen uit Castricum, Vlaardingen en Texel!
Want daar kom ik nooit, ken ik niemand!

W?g d'r mee!!
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 30 December 2012, 11:50   #40
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Marie heeft zo haar redenen om lijstjes te maken.
Ik vond het ook iets aandoenlijks hebben, lief, idealistisch, iets onschuldigs.
Mars is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De frustratie van verlicht zijn Natan Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 69 29 January 2017 18:15
Klik ik ben verlicht Rennie Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 69 22 November 2014 05:16
Verlichting voor luie mensen. Aart Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 2 17 February 2013 19:50


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.