Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 October 2012, 19:43   #31
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Waar is die MIJ dan naartoe en hoe is die ooit afgescheiden kunnen zijn?
En waar is die waar als je schrijft 'waar het om gaat' en voor 'wie' gaat het erom?
Je maakt blijkbaar ook van het koeterwaals gebruik :).
Voor jou wel blijkbaar.
Ogenblik-sem is offline  
Oud 27 October 2012, 20:25   #32
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Voor jou wel blijkbaar.
Blijkbaar
Looro is offline  
Oud 27 October 2012, 20:34   #33
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ulla probeer de tegenstelling eens groter te maken in plaats van af te vlakken. Zie hoe enorm gehecht je bent aan iets dat je kwijt raakt, dan kom de pijn en het verdriet en vindt je beter de plaats waar het gevoeld wordt.

Het moet niet transformeren het moet je naar een plek brengen die je kunt onderzoeken. Voor Ogenbliksem is er geen 'mij' waar het aan gebeurt, die elimineert meteen de 'mij' maar jij kunt nog onderzoeken waar die uit bestaat. Het is juist het onderzoek dat het gewicht van 'mij' doorziet en er een reële kans van maakt tevens te doorzien waar die uit bestaat, opkomt uit het niets.
Ik ken juist de ervaring van persoonlijk gemis en het verschil tussen angstig gehecht zijn en juist daarin te verdwijnen en het wel te kunnen onderzoeken zonder het af te vlakken. ik kan het gewoon niet beter uitdrukken. Allicht gebruik ik niet de juist woorden dat zou kunnen.
Ulla is offline  
Oud 27 October 2012, 21:26   #34
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Waar Ulla, denk ik, aan refereert, in ieder geval dat is hoe het (ook) bij mij werkt, is dat die transformatie als vanzelf volgt/voortvloeit, nadat de aard van gehechtheid, tot op de bodem is uitgezocht, en gezien is voor wat het is.

En toch betekent dat tegelijkertijd ook, dat zich nach wie vor, verdriet en frustratie, (kunnen) blijven voordoen, maar de zwaarte is eraf, en soms kan er zelfs naar uitgekeken worden, net als kan worden uitgezien naar het doen van een slaapje, omdat geweten is dat het simpelweg iets is in het (energie)systeem, dat aandacht behoeft. Nou ja, zoiets.
Wat ik beoogde te zeggen is dat dan het transformeren, het weg krijgen tot het doel van de pijn gemaakt wordt, terwijl die in mijn opvatting gevoeld wordt om je op de aanwezigheid van de ervaarder te wijzen. Hoe dan ook is het een geweldige aanleiding om dat te onderzoeken.
Rennie is offline  
Oud 27 October 2012, 21:32   #35
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
'Die elimineert meteen de mij' ... Zowaar een handeling waaraan een proces aan voorafgaat door het onderscheiden van een mij en die mij te laten verdwijnen.
Even daarvoor zegt Ogenblik-sem dat het niets met verdwijnen te maken heeft (bericht #11). Ogenblik-sem elimineert niet maar gaat uit van een niet-afgescheiden-mij.

Hoe moet ik dit verstaan
Ik laat het antwoorden liever aan Ogenbliksem, die heeft er de ervaring mee. Misschien daag ik uit maar voor het antwoorden had ik haar en niet jou op het oog.

Wat is dat wat maakt dat jij meent het voor haar te moeten opnemen, wil je charmant zijn ? Hoop je op verkering ?
Rennie is offline  
Oud 27 October 2012, 21:40   #36
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Waar is die MIJ dan naartoe en hoe is die ooit afgescheiden kunnen zijn?
En waar is die waar als je schrijft 'waar het om gaat' en voor 'wie' gaat het erom?
Je maakt blijkbaar ook van het koeterwaals gebruik :).
Die Mij heeft nooit bestaan.
Hij kan dan ook nergens naartoe zijn want die was er nooit dan als denkbeeld.
Het denkbeeld nl. een apart funktionerend 'iets' met een vrije wil en keuze te zijn.
Het afgescheidene IS dit denkbeeld (dat natuurlijk geen werkelijkheid is).
Het denkbeeld dat ervoor zorgt dat je als mens voortdurend in een controle-kramp leeft (IK moet zien te zorgen dat..)
In werkelijkheid is die idd nooit afgescheiden geweest want dat kan helemaal niet.
Er is alleen maar zo'n idee.

De 'waar' in 'waar het om gaat' die is er zo een als de 'het' is in 'het regent'.
En de wie is ons.

Succes met deze portie koeterwaals. )
Ogenblik-sem is offline  
Oud 27 October 2012, 21:41   #37
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik laat het antwoorden liever aan Ogenbliksem, die heeft er de ervaring mee. Misschien daag ik uit maar voor het antwoorden had ik haar en niet jou op het oog.

Wat is dat wat maakt dat jij meent het voor haar te moeten opnemen, wil je charmant zijn ? Hoop je op verkering ?
Denk je dat ik kans maak?
Looro is offline  
Oud 27 October 2012, 21:44   #38
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

alleen als je in Koeterwalloni? wil komen wonen.
Ogenblik-sem is offline  
Oud 27 October 2012, 22:04   #39
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat ik beoogde te zeggen is dat dan het transformeren, het weg krijgen tot het doel van de pijn gemaakt wordt, terwijl die in mijn opvatting gevoeld wordt om je op de aanwezigheid van de ervaarder te wijzen. Hoe dan ook is het een geweldige aanleiding om dat te onderzoeken.
Ik begrijp wel wat je beoogde te zeggen en in zijn algemeenheid heb je volkomen gelijk met je advies, maar het was als reactie aan Ulla geschreven en Ulla heeft dat al lang voor zichzelf onderzocht. In die zin wil ik je er slechts op wijzen, dat jij nogal eens van de verkeerde veronderstelling uit gaat en zelf degene bent die niet altijd goed aanvoelt waar een ander precies staat in zijn proces.

In jouw gedrevenheid heb je de neiging om iedereen maar over een kam te scheren, althans zo komt het op mij soms over. En dan sla je met een goed bedoeld advies compleet de plank mis. Met(vaak) als gevolg dat mensen in het verweer schieten hetgeen door jou dan weer wordt aangeduid als ego ziet ego, met als gevolg frustratie en verdriet aan jouw kant. Nogmaals, dat is vanzelfsprekend mijn kant van de zaak. Maar misschien heb je er iets aan. KiSs
Nadje is offline  
Oud 27 October 2012, 22:05   #40
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Die Mij heeft nooit bestaan.
Hij kan dan ook nergens naartoe zijn want die was er nooit dan als denkbeeld.
Het denkbeeld nl. een apart funktionerend 'iets' met een vrije wil en keuze te zijn.
Het afgescheidene IS dit denkbeeld (dat natuurlijk geen werkelijkheid is).
Het denkbeeld dat ervoor zorgt dat je als mens voortdurend in een controle-kramp leeft (IK moet zien te zorgen dat..)
In werkelijkheid is die idd nooit afgescheiden geweest want dat kan helemaal niet.
Er is alleen maar zo'n idee.

De 'waar' in 'waar het om gaat' die is er zo een als de 'het' is in 'het regent'.
En de wie is ons.

Succes met deze portie koeterwaals. )

Hier is 'het' opgehouden met regenen maar voor de 'het' maakt dat geen verschil.

Kan het onderzoek naar de wie in ons verder gaan, heeft het een doel, anders dan het zien van het niet-afgescheiden-zijn?

Het niet-afgescheiden-zijn is nog steeds iets, weliswaar niet uit het denken voortgekomen, maar in zichzelf zijnde wat 'het' is: geest.
Looro is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.