Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 June 2012, 11:11   #31
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Ook naar de mijne.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2012, 11:23   #32
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ook naar de mijne.
Wat ik ervan gelezen heb ('t begin) vertelt Jeffje wel een heel persoonlijk verhaal over the impersonal story.

Dat heeft bij mij persoonlijk nog nooit zo gewerkt.
Gek hoe dat allemaal werkt..
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2012, 12:12   #33
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Diane...

Je hebt in deze , verklaren' en constateren'.....
Jij bent aan het verklaren, en dat is heel iets anders dan directe constatering. (dat kun je vrij makkelijk uit geschreven text distileren, ik wel teminste)

De leeraar ( het Zoeken) vind zichzelf constant....omdat het zoekt, voor die 'drive' is het vinden Bij-zaak.

De afwezigheid van de aanwezigheid van afwezigheid.......dit soort geneuzel.
Ach Keen, zo zie je maar weer hoe er altijd een interpretatie een rol speelt. Wat jij constateert kan voor mij weer een statement zijn en omgekeerd.
Zo ook bijv. over "the teacher". Ik versta daar iets anders onder. Dus niet het zoeken.. In de zin zoals jij het ziet heb je gelijk, het zoeken zal steeds tegen zichzelf aanlopen.

Wat voor de een weer neuzelen is kan voor de "ander" juist weer een Aha-moment zijn. Woorden zijn zo verraderlijk..
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2012, 12:14   #34
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Hier hetzelfde, eindelijk toegekomen de hele lap te lezen, bedankt voor het plaatsen Diane.
Onderstaande sprong er voor mij even uit.

Voetnoot:
Anyway, this is all wonderful! It means that nobody has the answers. It means that when it comes to the ocean, none of the waves can be an authority. It means that none of the waves in the ocean can transcend the ocean ? because they are only expressions of the ocean. A wave that claims to have transcended or gone beyond the ocean, is still just a wave, making certain claims. Even the most radical Advaita teacher is still a wave. Nobody has ?reached? the impersonal, or ?gone beyond? the personal, because the wave cannot go beyond itself. All waves are equal in essence ? they are water.

Presies zoals ik het Leven leef, niets word ontkent.
Gisteren vroeg iemand nog hoe het met me was, ik antwoordde:
life sucks , maar ik sta er rustig in.
Shit happens.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2012, 12:15   #35
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Taal is wat mij betreft een kar zonder wielen....je duwt jezelf een ongeluk om de boel vooruit te krijgen ( m.b.t deze materie) ook al kost de verwoording vrijwel geen moeite....:-)
Ik zei "Precies", omdat dit zo voelt. Herkenning dus. Anderzijds ook het besef dat er duwen is zonder duwer als U begrijpt wat ik bedoel. M.a.w. je hebt geen macht/controle of je wel of niet wilt of zult "duwen"..
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2012, 12:29   #36
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Hier hetzelfde, eindelijk toegekomen de hele lap te lezen, bedankt voor het plaatsen Diane.
Onderstaande sprong er voor mij even uit.

Voetnoot:
Anyway, this is all wonderful! It means that nobody has the answers. It means that when it comes to the ocean, none of the waves can be an authority. It means that none of the waves in the ocean can transcend the ocean ? because they are only expressions of the ocean. A wave that claims to have transcended or gone beyond the ocean, is still just a wave, making certain claims. Even the most radical Advaita teacher is still a wave. Nobody has ?reached? the impersonal, or ?gone beyond? the personal, because the wave cannot go beyond itself. All waves are equal in essence ? they are water.

Presies zoals ik het Leven leef, niets word ontkent.
Gisteren vroeg iemand nog hoe het met me was, ik antwoordde:
life sucks , maar ik sta er rustig in.
Shit happens.
Mee eens Moi. Het artikel was voor mij (eindelijk) een bevestiging van wat ik al heel lang voelde, dingen die me dwars zaten aan de "eisen" van advaita, vaak gepaard gaande met ontkenning van de simpelheid van het dagelijkse leven met zowel goede als slechte tijden. De adva?tisten die zich hierboven verheven voelen, proberen niet meer te denken en/of voelen. En er dol op zijn dit niveau van bestaan als illusie te bestempelen. Maar bijv, wel woedend op de buurman kunnen worden omdat hun parkeerplek is ingepikt..

Hoewel er geen "middelpunt" is mag het er allemaal zijn.
Alles is Bewustzijn, jawel.
Maar dat is dit leven waarin zich van alles kan voordoen dus ook.
De herkenning dat "men" het water is betekent toch niet dat het golfje zou moeten verdwijnen?
Niets mis met golven als je niet probeert ze te manipuleren naar de oceaan.
Lekker laten kabbelen of bruisen of brullen (als in de branding).
Ik bedenk ineens dat ik dol op de zee en het strand ben, haha.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2012, 12:32   #37
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Wat ik ervan gelezen heb ('t begin) vertelt Jeffje wel een heel persoonlijk verhaal over the impersonal story.

Dat heeft bij mij persoonlijk nog nooit zo gewerkt.
Gek hoe dat allemaal werkt..
Hier precies het omgekeerde.
Het voelt bij mij dan eerder als "eigen ervaring" (o jee, dat woord kan Keen niet verdragen). Ik bedoel dus: beleving.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2012, 13:02   #38
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Bedoel je dat jij ook probeerde om maar uit alle macht in 'het absolute' te verkeren of zoiets van die strekking?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2012, 16:17   #39
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Ach Keen, zo zie je maar weer hoe er altijd een interpretatie een rol speelt. Wat jij constateert kan voor mij weer een statement zijn en omgekeerd.
Zo ook bijv. over "the teacher". Ik versta daar iets anders onder. Dus niet het zoeken.. In de zin zoals jij het ziet heb je gelijk, het zoeken zal steeds tegen zichzelf aanlopen.

Wat voor de een weer neuzelen is kan voor de "ander" juist weer een Aha-moment zijn. Woorden zijn zo verraderlijk..
Diane.....

Als dat wat ik constateer voor jou een statement' is, dan constateer jij eenvoudig niet wat ik onder-vind. In deze is de constatering voor iedereen gelijk , en niet inwisselbaar voor iets anders, zoals dat met verklaringen wel mogelijk is.
De onder-vinding is er....of niet.

Het Zoeken' kan niet tegen zichzelf aanlopen...het kan alleen tegen vinden' aanlopen , en dat is het Zoeken' niet meer. het vinden' is bij-zaak waar het Zoeken' zo gauw mogelijk weer aan voorbij gaat.

Leg eens uit wat jj onder the teacher' verstaat...


Woorden zijn niet verradelijk..het 'belang' bij de woorden is verradelijk
Bottom line...is dit allemaal geneuzel.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2012, 16:25   #40
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Ik zei "Precies", omdat dit zo voelt. Herkenning dus. Anderzijds ook het besef dat er duwen is zonder duwer als U begrijpt wat ik bedoel. M.a.w. je hebt geen macht/controle of je wel of niet wilt of zult "duwen"..
Geen 'beleving' kan echt onder woorden worden gebracht.....
Daarom is daar de ZWIJGENDE' onder-vinding., waar de verklaring van 'ervaring'.....alleen maar aan af kan doen.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tony Parsons - "Het open geheim" vesselin Tony Parsons 395 10 June 2021 13:22
"To Think Or Not To Think." Aart Eckhart Tolle 1 26 August 2011 21:44


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.