Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 January 2012, 14:33   #31
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Of ik het eens ben met je of niet doet er ook niet toe, je verwoord jezelf prima.
Belicht hebben we het nu naar mijns inziens, ik hoef jou nergens van te overtuigen, ben je prima zelf toe in staat.
Iets belichten en met elkaar over communiceren is een mooi fenomeen zonder in discussie te treden.
Gebeurd te weinig, kiften en afzeiken is wat ik op een forum steeds tegenkom, wat vervolgens uitloopt op onsmakelijke discussies, maar ook dat zal zijn doel hebben.

Wat betreft je vraag: Of je een forum zonder woorden zou kunnen voorstellen is natuurlijk onzin, dat begrijp je zelf ook wel.
Het enige is dat je de volgende zin dan niet hebt begrepen:

Zelfs een forum kan voorbij woorden komen (die beschreven staan) hoe onwaarschijnlijk dat mag klinken.
Een questie van achterliggende waarheidsbevindingen.
Zoals het knikje/omarming in herkenning, mij gegeven door Alexander (het woord)
Ok? dank je, ik heb het 'beschreven staan' anders opgevat ik begreep dat je van mening was dat communicatie (ook op een forum) zonder woorden kon.

Moi het hoeft geen discussie te worden ik heb er niets aan toe te voegen
Rennie is offline  
Oud 5 January 2012, 18:56   #32
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard Satsang dag 7 ochtend

"Er bestaat helemaal geen oorspronkelijke geest.
Het is de benoeming van het ondefinieerbare als oorspronkelijke geest.
De oorspronkelijke geest transformeert zichzelf in een oorspronkelijk feest, wat het bestaan zelf is.
En zo celebreert en viert het lichaam zichzelf.
Elke oogopslag, zintuigervaring, geluid, woord, gedachte, gevoel is een dansje in bewustzijn dat zichzelf creëert.
Al die dansjes samen is de wereld, of de mensheid.
De diepe fundamentele herkenning van Dat geeft een absoluut onmiddellijk geluk omdat je de afwezigheid van de zwaarte van de fragmenten en
identificaties ervaart en onmiddellijkheid omdat onmiddellijker dan dit uitgesloten is.
Dus elke daar en straks, elk gekwebbel en investering in het verleden verliest volmaakt zijn charme.
Zoals je ook niet terugkijkt als je naar het toilet geweest bent.
En gehecht bent aan wat daar ligt.
En iedereen weet wat een verlichting dat geeft.
So leave your shit as shit behind.
En denk niet dat daar nog goud en allerlei fantastische mineralen te vinden zijn en diamanten.
Tenzij je er één hebt ingeslikt, maar dan haal je hem eruit en voor de rest bemoei je je er verder niet mee ".


Alexander Smit, satsang zomerweek 97.

Wilde dit graag delen.
Von is offline  
Oud 5 January 2012, 19:52   #33
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

De schitterende vloeiendheid is met het uitspreken statisch geworden, het houdt vast wat zich in die stroom van aanwezigheid blijft voordoen. Dus voor mij is het mooi met een gelijktijdig opkomend 'maar' als de smaak van ahornsiroop maar beschreven en dus op geen enkele wijze beantwoordend aan de smaak die je proeft in je mond. Het is hetzelfde straks dat aan betekenis heeft verloren. Maar ook gekwebbel kent z'n schoonheid.
Rennie is offline  
Oud 25 April 2013, 00:33   #34
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard Avatar experience a mental realisation ?

Er is elders bij Isha Judd en in Het pad naar de Waarheid nog iets over Alexander en Avatar hier op dit forum geschreven.

Op zoek naar Avatar en Alexander kom je toch wel wat berichtgeving tegen die te denken geven.

Avatar experience a mental realisation ?

Citaat:
Later hoorde ik bij Alexander Smit die naam weer en begon ik de inhoud
een beetje te begrijpen, al was het puur cognitief. Na de Avatar
Course? bij Alexander en Mieke Madel gebeurde er een wonder, elke
regel, elk woord kreeg een totale betekenis voor mij. Er waren geen
geheimen meer, geen Advaita raadseltjes, geen dualiteiten en
paradoxen. Alexander heb ik daarna niet weer gezien, een meester had
ik immers niet meer nodig want ik ben Bron. Toch bleek later dat dit
nog steeds op een mentaal nivo was.

Musicus Smit gaf jarenlang lezingen over de Indiase traditie van
Advaita Vedanta yoga ten huize van de Baarnse arts Rama Polderman.
Geboeid door de financi?le mogelijkheden van de Avatar-beweging maakte
hij toen een tijdje de overstap naar het materiële. Gelukkig is hij
weer terug van weggeweest met commentaar -in de vorm van lezingen- op
de 'Upadesa Saram'-verzen van de in 1879 geboren en in 1950 overleden
traditioneel Hindoe?stische goeroe Ramana Maharshi. Diens 'directe
pad' verwijst naar de noodzaak om lichaam, denken en voelen
voortdurend en gericht te onderzoeken op wat het nu werkelijk is. Ook
buiten de waaktoestand dienen droomtoestand en diepe droomloze slaap
als mysterie aandacht te krijgen. Onophoudelijke meditatie, onder meer
door het reguleren van de adem, en zelfonderzoek op de juiste wijze
kan leiden tot het verzinken en nog later tot het vernietigen van de
ik-gedachte. Dan kan een ander Ik, een spiritueel Hart als bron van
bestaan, gekend worden en gelukzaligheid ononderbroken bewust ervaren
worden. Smit geeft veel heldere anekdotes en begrijpelijke toelichting
voor zoekenden naar non-dualiteit. Paarse omslag met tekening van
vurige gloed tussen twee handen.
(Biblion recensie, Peter den Haring.)
Spirituele crises: transpersoonlijke psychologie als perspectief
Rennie is offline  
Oud 25 April 2013, 21:37   #35
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Er is elders bij Isha Judd en in Het pad naar de Waarheid nog iets over Alexander en Avatar hier op dit forum geschreven.

Op zoek naar Avatar en Alexander kom je toch wel wat berichtgeving tegen die te denken geven.

Avatar experience a mental realisation ?

Spirituele crises: transpersoonlijke psychologie als perspectief
Bedankt voor de links. Zoals al schreef, volgens mij is Alexander maar kort into Avatar geweest. Zodra de kans zich voordoet zal ik het nog eens navragen bij mensen die hem van dicht(er)bij hebben meegemaakt.
Rob is offline  
Oud 25 April 2013, 22:49   #36
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Bedankt voor de links Renoir.
Ik heb er dan weer stukjes bevestiging kunnen lezen dat Advaita dus ook het risico inhoudt van trucjes voor het Ego.

Wat mij duidelijk werd bij het lezen van e.e.a. is dat het helemaal zo gek nog niet is om je koppie dr bij te houden voordat je jezelf volledig overgeeft aan een religie, stroming or whatever.
Virgo is offline  
Oud 25 April 2013, 23:22   #37
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Bedankt voor de links Renoir.
Ik heb er dan weer stukjes bevestiging kunnen lezen dat Advaita dus ook het risico inhoudt van trucjes voor het Ego.

Wat mij duidelijk werd bij het lezen van e.e.a. is dat het helemaal zo gek nog niet is om je koppie dr bij te houden voordat je jezelf volledig overgeeft aan een religie, stroming or whatever.
Alleen aanpraten of gezegd laten zijn kent risico's. Gedegen zelfonderzoek doe je met eigen middelen zonder invloeden van buitenaf. In je eigen sfeer hoef je helemaal niet waakzaamheid (koppie erbij houden) te zijn.
Je zou niet uit moeten zijn op bevestiging, want ook dat is maar een idee.
Je moet je nooit iets laten aanpraten, het advies mijnerzijds is dan ook om zelfonderzoek te doen dan heb je het zelf in de hand. Je kunt heel makkelijk zelf onderzoeken of je ideeën en opvattingen waarheid voor je bevatten en alles wat niet waar is verwerpen.
Rennie is offline  
Oud 25 April 2013, 23:32   #38
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Alleen aanpraten of gezegd laten zijn kent risico's. Gedegen zelfonderzoek doe je met eigen middelen zonder invloeden van buitenaf. In je eigen sfeer hoef je helemaal niet waakzaamheid (koppie erbij houden) te zijn.
Je zou niet uit moeten zijn op bevestiging, want ook dat is maar een idee.
Je moet je nooit iets laten aanpraten, het advies mijnerzijds is dan ook om zelfonderzoek te doen dan heb je het zelf in de hand. Je kunt heel makkelijk zelf onderzoeken of je ideeën en opvattingen waarheid voor je bevatten en alles wat niet waar is verwerpen.
En laat ik nu toch net gedacht hebben dat jij bevestiging hebt gezocht om aan te geven dat Avatar niet deugt en dat het bedenkelijk is dat Alexander Smit zich daarmee in heeft gelaten. Maar dat kan natuurlijk een gedachtefout van mij zijn, dan so sorry.

Maar eens: zelf onderzoeken wat je ligt (of niet) lijkt mij voor iedereen verstandig. Geen mens is hetzelfde, ook al zijn we EEN.
Virgo is offline  
Oud 25 April 2013, 23:47   #39
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
En laat ik nu toch net gedacht hebben dat jij bevestiging hebt gezocht om aan te geven dat Avatar niet deugt en dat het bedenkelijk is dat Alexander Smit zich daarmee in heeft gelaten. Maar dat kan natuurlijk een gedachtefout van mij zijn, dan so sorry.

Maar eens: zelf onderzoeken wat je ligt (of niet) lijkt mij voor iedereen verstandig. Geen mens is hetzelfde, ook al zijn we EEN.
Ik heb geen oordeel gegeven, misschien is dit wat die mensen in het boek overkomen juist de weg die ze hebben te gaan. Het komt mij, al lezende, voor dat Avatar weinig uitstaande heeft met Advaita Vedanta en begrijp de wending van Alexander niet zich daarmee in te laten.

Wat ik wel vreemd vind is dat die Frans, door Avatar kennelijk, tamelijk snel en onvoorbereid in het niets, de leegte is terechtgekomen en er niemand van die groep de moeite heeft genomen hem daarin te begeleiden. Maar ook dat is weer opgelost in de vorm van Jan van Delden.
Rennie is offline  
Oud 26 April 2013, 07:55   #40
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Het is toch duidelijk dat Alexander er maar kort mee bezig is geweest, hij heeft het onderzocht op waarheden en was tot de conclusie gekomen op dat moment dat het wel eens een versneld inzicht kon geven voor diegene die dit gebeuren sneller dichter bij de werkelijkheid kon brengen.

Dat mensen zichzelf daarin tegen komen positief of negatief is toch zijn pakkie aan niet?
Waarheidsvinding vond hij genoeg.
En mensen met psychische problemen stuurde hij weg naar een psychiater,
om eerst hun problemen maar te gaan zitten oplossen voordat ze hier ( Advaita/Avatar of whatever) mee bezig gingen.

HIJ HAD HET NIET NODIG, dus wat zou een reden zijn er dan lang mee bezig te zijn geweest?
Zoals ook ik dat achter me heb gelaten op het moment dat de inzichten en tools duidelijk waren.
We hebben het ook over 21 jaar ( voor mij en ook hij) geleden en wat is het toch, er zijn nog genoeg zoekende in het NU die er wellicht iets mee zouden kunnen.

Je lijkt wel in het verhaal van die 2 monniken terecht gekomen te zijn,

Komen bij de waterkant en er staat een vrouw die niet naar de overkant durfde, was het een feit dat een monnik geen vrouw mocht aanraken maar er een naar de vrouw liep en zei ik til u wel, verbijsterd keek de andere monnik naar dit gebeuren, de vrouw zogezegd naar de overkant gebracht,
liepen beide monniken verder, af en toe keek de verbijsterde monnik naar de ander maar zei niets, uiteindelijk kon hij het dan toch niet laten de vraag te stellen,
Waarom heb je dat gedaan? U weet toch dat dat niet mag?
Gaf de andere monnik als antwoord: Ik ben dat allang vergeten, loop jij er NU nog mee?

Vraag jij maar mensen Rob, die hem van dichtbij gekend hebben, Ben er zelf een van.
moi is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
download pdf boeken van Alexander Smit harrie Alexander Smit 2 16 April 2017 09:58
Alexander quotes Rob Alexander Smit 99 5 February 2016 12:10
Totaaliteit Alexander Smit moi Waar gaat het hier verder ook nog over? 60 28 April 2012 12:04


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.