Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 December 2013, 18:53   #31
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Dit laat je nog steeds zien Rob. Mogelijk is het voor jou veel subtieler dan vroeger, en je hebt misschien het idee dat de twee bewegingen, die je daar noemt, geen plaats meer vinden bij jou, of zelden.
Alsnog, zie ik dat bij jou nog steeds heel duidelijk aanwezig.
Aan de ene kant minderwaardigheid, bedekt met een hooghartigheid om het te verdoezelen.. Je bent er duidelijk niet vrij van.
Dat is heel mooi dat je dat ziet. En wat zegt dat inzicht (over) jou?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 24 December 2013, 19:46   #32
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Dit laat je nog steeds zien Rob. Mogelijk is het voor jou veel subtieler dan vroeger, en je hebt misschien het idee dat de twee bewegingen, die je daar noemt, geen plaats meer vinden bij jou, of zelden.
Alsnog, zie ik dat bij jou nog steeds heel duidelijk aanwezig.
Aan de ene kant minderwaardigheid, bedekt met een hooghartigheid om het te verdoezelen.. Je bent er duidelijk niet vrij van.
Niemand is daar vrij van. Dat zien is voldoende. Ego/ de mechanismes/gewoontes, boeien op enig moment niet meer. Jij richt al jouw aandacht op ego/de mechanismes en hoe je daarvan te bevrijden. Maar als je aandacht is bij dat wat vrij is en wat jij ten diepste bent, dan doen de mechanismes/ego er niet meer toe. Je moet Jan Koehoorn eens bekijken. Maar alleen als er bereidheid is om hier met een open gemoed naar te kijken. Wat verschijnt is niet langer de maatstaf. Het is een spontaan gebeuren.

http://www.youtube.com/watch?v=m7T9Yd_sNMs
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 December 2013, 03:42   #33
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Dubbele of verkeerde post.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 25 December 2013, 03:54   #34
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Niemand is daar vrij van. Dat zien is voldoende. Ego/ de mechanismes/gewoontes, boeien op enig moment niet meer. Jij richt al jouw aandacht op ego/de mechanismes en hoe je daarvan te bevrijden. Maar als je aandacht is bij dat wat vrij is en wat jij ten diepste bent, dan doen de mechanismes/ego er niet meer toe. Je moet Jan Koehoorn eens bekijken. Maar alleen als er bereidheid is om hier met een open gemoed naar te kijken. Wat verschijnt is niet langer de maatstaf. Het is een spontaan gebeuren.

http://www.youtube.com/watch?v=m7T9Yd_sNMs
Dank je wel Naadje. Je legt het mooi uit.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2013, 09:12   #35
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat iets een emotie oproept is m.i. niets anders dan het vraagt om gezien te worden, dat het aandacht behoeft. Het beste is dan ook om het de aandacht te geven die het nodig lijkt te hebben / heeft. Het is al een enorme stap als het ons lukt om de goed - of afkeuring er uit te laten. Het dient zich aan en wil aandacht, gezien worden. Laat het zijn verhaal vertellen, zonder dat we het de kop indrukken door meningen en oordelen. Wat het te vertellen heeft is dan weer afhankelijk van de situatie en de persoon. Waar de een grenzeloos is en wel eens wat meer op de eigen grenzen zou mogen letten is er bij de ander sprake van te straffe begrenzing en te weinig flexibiliteit. Wat het bij jou of mij is, daar kunnen we alleen per situatie naar kijken wat het te vertellen heeft. Zonder de moraal, de meningen, de oordelen, de afkeuring, kan dat een mooi spel worden wat optimaal gespeeld wordt. Niets is gek of afkeurenswaardig als het er is.
De emotie laten zijn zonder oordelen is in die zin lastig dat de emotie vaak volledig uit oordelen bestaat. Oordelen over jezelf of over de ander. Zonder deze oordelen blijft er misschien al niet veel emotie meer over. Daarom zoek ik een beetje hoe je je reactie bedoelt. Het verhaal laten vertellen zonder oordelen, maar is het verhaal vaak zelf niet een vaatje van oordelen?

Wijziging aangebracht door Esradha op 26 December 2013 om 09:45.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2013, 11:30   #36
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Niemand is daar vrij van. Dat zien is voldoende. Ego/ de mechanismes/gewoontes, boeien op enig moment niet meer. Jij richt al jouw aandacht op ego/de mechanismes en hoe je daarvan te bevrijden. Maar als je aandacht is bij dat wat vrij is en wat jij ten diepste bent, dan doen de mechanismes/ego er niet meer toe. Je moet Jan Koehoorn eens bekijken. Maar alleen als er bereidheid is om hier met een open gemoed naar te kijken. Wat verschijnt is niet langer de maatstaf. Het is een spontaan gebeuren.

http://www.youtube.com/watch?v=m7T9Yd_sNMs
Verkeerde link bij geplaatst. En editen kan vandaag niet (meer). Dus dan maar zo. Dit is de juiste link. Met excuus.

http://www.youtube.com/watch?v=VlGQSxg-WJg

Wijziging aangebracht door Nadje op 26 December 2013 om 12:33.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2013, 12:33   #37
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dank je wel Naadje. Je legt het mooi uit.
Ik zwaai de eer maar even door naar Jan.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2013, 12:34   #38
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

ik herinner me hoe veel weerstand geboden werd aan Anja O, toen ze haar boek promoten.
Ik ken de details van toen niet zo goed meer, maar ik weet nog dat Nadje driftig bezig was om Anja bewust te maken dat ze uit egotripperij haar boek promoten, en ze vond nergens voor nodig om zo veel reclame voor te maken. Vooral toen Anja weer reclame voor maakte dat haar boek ook in het Engels vertaald was, herinner ik me dat Nadje bijna ondersteboven viel.
Ik vroeg me toen af wat in Nadje bewogen werd. Ik vraag me af of Nadje nu ook zo zou gaan reageren bij je enthousiaste trotse 'reclame' maken Rob. (?)

Is dit anders dan toen? Was er daar sprake van ego en hier niet?

Wijziging aangebracht door Mihaela op 26 December 2013 om 13:05.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2013, 12:40   #39
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik ken de details van toen niet zo goed meer.....
Herinneringen zijn heel onbetrouwbaar.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Is dit anders dan toen?
Ja. Dat was toen en dit is nu.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Was er daar sprake van ego en hier niet?
Wat jij wilt (zien).
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2013, 12:44   #40
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht

Niet schrikken als het er ?hard? aan toe gaat. Wakkerheid en zelfonderzoek zijn niet voor watjes. Zoals al eens geschreven: werkelijke spiritualiteit is verontrustend en gaat om het slopen van illusies."
Weer een vorm van jezelf veilig te stellen. Nu ben je weer aan een kant opgesteld waarin je niets meer aan jezelf hoeft te doen.
De bezoekers zullen onder de loep genomen worden, de moedige mensen die zich dat wensen kunnen wat aan zichzelf doen.
Robje hoort bij de Organisatie, en dat geeft hem direct een 'Carte Blanche'.

Ik wens je succes in het doorzien van je onbewustheid, je zorgt onbewust voor dat jij bijna niet meer naar jezelf kan kijken.
Steeds meer muren om je ego heen bouwen, wat vervolgens onmogelijk maakt bij jezelf om dat te doorzien.

Ben je daar bewust van?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gelijk maar... Natan Jiddu Krishnamurti 1 23 March 2015 11:21


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.