Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 November 2013, 00:09   #31
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik kom er morgen op terug. Ik zal het tot me nemen. Slaap lekker. Forumgeschiedenis? Wat geweest is, is geweest. Waarom is dat nog zo belangrijk voor je? Morgen verder.
Ja Waarheid is ruimte-, tijdloos en onveranderlijk waar en van een ongekende schoonheid. Alles wat er werkelijk over te zeggen valt is al gezegd, althans wat mij betreft. Niet geschikt voor de snelle oppervlakkige lezer of slechts kortstondige consumptieve opname waarvan je slechts tijdelijk kunt genieten, zoals al dat gezever dat als een uitlaatklep daarop volgde.
Maar dat zul je niet begrijpen vrees ik.
Rennie is offline  
Oud 23 November 2013, 11:19   #32
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

"Ieder poging om om iets te zeggen, iets te beschrijven (laat staan iets uit te leggen) draagt de kiem van falen onherroepelijk in zich, want woorden zijn de manier waarop individuen met elkaar communiceren en worden altijd uitgesproken en begrepen op een individuele manier. En dus niet begrepen. Wat gelukkig geen enkel probleem is, want woorden kunnen alleen maar falen".

Paul van der Sterren.

I rest my case.
Nadje is offline  
Oud 23 November 2013, 18:43   #33
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
"Ieder poging om om iets te zeggen, iets te beschrijven (laat staan iets uit te leggen) draagt de kiem van falen onherroepelijk in zich, want woorden zijn de manier waarop individuen met elkaar communiceren en worden altijd uitgesproken en begrepen op een individuele manier. En dus niet begrepen. Wat gelukkig geen enkel probleem is, want woorden kunnen alleen maar falen".

Paul van der Sterren.

I rest my case.
Waarom je je verdedigen, en je niet afvragen of iets in zijn bijdraag je van dienst kan zijn?
Mihaela is offline  
Oud 23 November 2013, 19:46   #34
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
"Ieder poging om om iets te zeggen, iets te beschrijven (laat staan iets uit te leggen) draagt de kiem van falen onherroepelijk in zich, want woorden zijn de manier waarop individuen met elkaar communiceren en worden altijd uitgesproken en begrepen op een individuele manier. En dus niet begrepen. Wat gelukkig geen enkel probleem is, want woorden kunnen alleen maar falen".

Paul van der Sterren.

Is gewoon uit op de totale patstelling.
Mars is offline  
Oud 23 November 2013, 22:15   #35
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
"Ieder poging om om iets te zeggen, iets te beschrijven (laat staan iets uit te leggen) draagt de kiem van falen onherroepelijk in zich, want woorden zijn de manier waarop individuen met elkaar communiceren en worden altijd uitgesproken en begrepen op een individuele manier. En dus niet begrepen. Wat gelukkig geen enkel probleem is, want woorden kunnen alleen maar falen".

Paul van der Sterren.

I rest my case.
Zie je het mechanisme ?

Je hoeft niks te doen aanvaard het gegeven en zo sussen we ons weer voor de volgende 100 jaar in slaap in afwachting van de volgende prins die ons weer even wakker kust.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexander Smit

Het woord kan nooit absoluut zijn. Alleen het Absolute is absoluut, maar niet het woord.

Hoewel het Absolute een woord is, is het een misvatting het Absolute te projecteren op het woord 'het Absolute'. Het idee alleen al dat het Absolute in woord en in betekenisgeving te omvatten zou zijn, is absurd. Elke omvatting is een misvatting.
Ik hanteer voor het Absolute liever het woord Waarheid als begrip. Het woord Waarheid kan nooit (de) waarheid zijn. Alleen Waarheid is (onveranderlijk, absoluut) waar, maar niet het woord. Het woord valt onder het veranderlijke en kan subjectief beleefd waarheid zijn maar het is absurd Waarheid in betekenisgeving te omvatten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexander Smit
In advaita is het woord het Absolute een verwijzing naar het Aboslute. Maar in werkelijkheid kan er niet worden verwezen naar het Absolute, omdat een verwijzing n??r, ruimte en tijd suggereert.

Het Absolute onttrekt zich ten enenmale aan ruimte en tijd. Door het onderscheidend inzicht wordt uiteindelijk onderkend dat woord en taal ontoereikend zijn.

Elk woord, idee of concept, is ongenoegzaam. Het Absolute is absoluut het Absolute
Woorden, woorden, woorden...
Toch heeft dit een andere betekenis dan hetgeen Paul van Sterren er over te melden heeft. Het geeft hier de moeilijkheidsgraad aan om het te 'verstaan' vanwege de gangbare conceptuering door het brein. Hetgeen, met enige inzet, kan worden DOORZIEN.
Rennie is offline  
Oud 24 November 2013, 10:28   #36
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Waarom je je verdedigen, en je niet afvragen of iets in zijn bijdraag je van dienst kan zijn?
Eigenlijk is het duidelijk waarom jij je verdedigt Nadje. Ik vraag me alleen af of jij je daar bewust van bent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht

I rest my case.
Daarnaast, begrijpelijk dat jij je verdedigt, je ego wordt geraakt door het ego van Renoir.
Renoir heeft de neiging om agressief te worden als iemand hem tegenspreekt. Daarin nog een onderzoekmogelijkheid voor Renoir.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
zoals al dat gezever dat als een uitlaatklep daarop volgde. Maar dat zul je niet begrijpen vrees ik.
Ook al is Renoir agressief in zijn benadering, jouw verdedigende houding is voor jou een onderzoekmogelijkheid.

Uiteraard, dat ik reageer, zegt alleen maar iets over mij, wat de andere ego's doen, zoeken ze maar zelf uit.

Wijziging aangebracht door Mihaela op 24 November 2013 om 11:03.
Reden: Gaat je niets aan..
Mihaela is offline  
Oud 24 November 2013, 13:18   #37
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Is gewoon uit op de totale patstelling.
M.b.t. doen versus niet-doen kun je niet anders dan daar op uit komen.
Nadje is offline  
Oud 24 November 2013, 13:31   #38
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Toch heeft dit een andere betekenis dan hetgeen Paul van Sterren er over te melden heeft. Het geeft hier de moeilijkheidsgraad aan om het te 'verstaan' vanwege de gangbare conceptuering door het brein. Hetgeen, met enige inzet, kan worden DOORZIEN.
Met enige inzet kan ook worden DOORZIEN dat ze het over hetZELFde hebben. Maar mogelijk moet je daarvoor iets meer van van Sterren hebben gelezen, dat kan.
Nadje is offline  
Oud 24 November 2013, 13:32   #39
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Uiteraard, dat ik reageer, zegt alleen maar iets over mij....
Zo is dat.
Nadje is offline  
Oud 24 November 2013, 13:37   #40
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Met enige inzet kan ook worden DOORZIEN dat ze het over hetZELFde hebben. Maar mogelijk moet je daarvoor iets meer van van Sterren hebben gelezen, dat kan.
Nee het onoverkomelijke fatale 'niet begrijpen' van Sterren kan naar Alexander Smit altijd nog worden 'verstaan' wanneer 'men' voorbij is aan het conceptuele brein.

De daarvoor te verrichten inspanning staat hier vervat

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexander Smit
Voor enig inzicht in de teksten zal de lezer bereid moeten zijn - in ieder geval tijdens het lezen van de teksten - zijn standpunten enigszins te verlaten of op zijn minst te onderzoeken of hij een identiteit heeft of is.
Dat onderzoek naar die identiteit is nodig om los te komen van dat conceptueel denken dat verbonden is met die identiteit.
Met andere woorden je begrijpt niets als je vervult bent van jezelf.
Rennie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gewaarzijn. Aart Beginnend zelfonderzoek 22 20 January 2012 12:34
Gewaarzijn van gelijkheid. Aart Boeddhisme 2 8 November 2011 18:58


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.