Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 March 2011, 10:03   #31
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shri Bert Hagenees
Buiten die droom bestaan wij niet. In dit beeld is de Schepper zelf onderdeel van de schepping.
De Schepper schept eerst zichzelf uit pure wil, valt dan in slaap van deze vermoeiende aktiviteit en droomt de schepping vervolgens tot leven.
Wij bestaan in deze droom. We slapen erin, we worden wakker enz.
Uiteindelijk kunnen we zelfs uit de droom van de Schepper ontsnappen door de aard ervan te ontdekken.

De Schepper zelf zal uiteindelijk ontwaken en daarmee verdwijnt de Schepping.
De Schepper zal zich afvragen wat Hij zojuist heeft gedroomd. Het was een mooie droom.
Hij zal nu alles in het werk stellen om deze droom te realiseren.
Hij creeert nu een bewuste schepping waarin Hij zelf wakker blijft.

Op einde van deze eindeloze cirkel zal de Schepper zich afvragen waar Hij zelf vandaan komt en zal Hij zijn eigen oorsprong proberen te zoeken.
Diegenen die reeds in zijn droom kans hadden gezien te ontwaken zullen Hem de weg wijzen naar de Alles Overstijgende Werkelijkheid.
Zowel wij als de Schepper zullen daar uiteindelijk in oplossen.
In de oorspronkelijk bijbel schept God Adam en brengt hem in slaap.
Wij figureren in de droom van Adam.

De schepper kan zelf niet de slapende zijn omdat Bewustzijn, de schepper, God altijd tegenwoordig is. Het is een illusie dat we aan de droom zouden kunnen ontsnappen, we kunnen er niet uit zolang de slaper droomt. Wanneer de droom tot een einde komt betekend dat het einde van deze vermeende wereld. Het zou kunnen dat de dromer, die dichter bij de oorsprong staat, de werkelijkheid pas na de droom vorm gaat geven.

Dit nadat de betekenis hem is duidelijk geworden door de figuranten in zijn droom dat god op zoek moet zijn naar zichzelf, deze in de liefde zichzelf kan herkennen.

Over het verloop durf ik niet te speculeren, dat zoeken en oplossen kan er alleen zijn in de dualiteit en dat is een hulpmiddel voor ervaren en niet voor zijn.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2011, 20:41   #32
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Interessant.
Of wij figureren in de droom van Adam weet ik niet.
Wat bedoel je hier precies mee?
Waar is Eva dan? Doet zij niet mee?

(De betekenis van het woord/de naam Adam is: mens
Adam is afgeleid van het woord adama, wat aarde betekent. De stof/aarde waar volgens dit scheppingsverhaal de eerste mens uit gevormd is.
In een oude bijbelvertaling wordt Eva eerst 'manninne' genoemd, de vrouwelijke vorm van 'man'.
Later wordt zij Eva genoemd, zij die leven geeft.)
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 31 March 2011, 08:40   #33
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Interessant.
Of wij figureren in de droom van Adam weet ik niet.
Wat bedoel je hier precies mee?
Waar is Eva dan? Doet zij niet mee?

(De betekenis van het woord/de naam Adam is: mens
Adam is afgeleid van het woord adama, wat aarde betekent. De stof/aarde waar volgens dit scheppingsverhaal de eerste mens uit gevormd is.
In een oude bijbelvertaling wordt Eva eerst 'manninne' genoemd, de vrouwelijke vorm van 'man'.
Later wordt zij Eva genoemd, zij die leven geeft.)
Wij zijn dan de droombeelden aan Adam ontsproten.
Wat betreft Eva weet ik het niet Glans, ik heb het gelezen en me er verder niet in verdiept, daar het me toen om de symbolische betekenis er van te doen was.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2011, 09:00   #34
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Binnen de symboliek is het m.i. dan 'de droom van adam en eva'.
Hiermee misschien direct de dualiteit betredend van alledag...'de droom van de ander(en) en van jezelf.'

Wijziging aangebracht door glans op 1 April 2011 om 09:11.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2011, 09:11   #35
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Binnen de symboliek is het m.i. dan 'de droom van adam en eva'.
Hiermee misschien direct de dualiteit betredend van alledag...'de droom van de ander en van jezelf.'
Als god de mens schiep zou daarmee het man/vrouw principe en daarmee het dualiteitsprobleem eveneens opgelost zijn. Het zou daarmee ook mogelijk kunnen zijn dat adam en eva zijn geschapen door de mens in de droom van deze mens.
Ik vraag me namelijk af of god dan wel de mens de dualiteit heeft ingebracht.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2011, 09:12   #36
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

kom ik straks op terug.
nu ga ik boodschappen doen voor 'mijn' moedertje...
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2011, 09:28   #37
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
kom ik straks op terug.
nu ga ik boodschappen doen voor 'mijn' moedertje...
Ow ok, fijn dat je je moedertje nog hebt, alhoewel het kan soms ook een beproeving zijn.

Dat we geschapen zijn naar gods beeld en gelijkenis wil volgens mij zoveel zeggen dat we een afspiegeling zijn van zijn kunnen. Het allesomvattende Bewustzijn van god vinden we terug in het (klein)menselijke bewustzijn en het vermogen tot scheppen kennen we in de menselijke vorm ook.
Dus teruggeredeneerd is wat je ten diepste bent god en moet dus de menselijke liefde ook een goddelijke variant hebben. Ergens is ons verbond met god doorbroken, hebben we ons met onze goddelijke kenmerken boven god verheven gewaand en daarmee werd onze afscheiding een feit. Ik weet niet of ik er straks nog ben, maar dat zien we dan wel.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2011, 10:29   #38
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als god de mens schiep zou daarmee het man/vrouw principe en daarmee het dualiteitsprobleem eveneens opgelost zijn. Het zou daarmee ook mogelijk kunnen zijn dat adam en eva zijn geschapen door de mens in de droom van deze mens.
Ik vraag me namelijk af of god dan wel de mens de dualiteit heeft ingebracht.
Het scheppingsverhaal in de bijbel vind ik vooral een mooi verhaal. Dat je op veel manieren kunt lezen/verstaan.
Ik kan het niet letterlijk nemen.

In de lijn van het scheppingsverhaal denk ik niet dat de schepping na de zevende klaar was. In die zin leven wij als het ware op de achtste scheppingsdag en gaat het creëren nog steeds gewoon door. Door onze gedachten en handen. Maar zeker ook volgens een natuurlijke lijn, wat je evolutie zou kunnen noemen. Deze twee beïnvloeden elkaar wederkerig. Wat in gang is gezet, is niet te stoppen.

Het ene (non-dualiteit) kan m.i. niet zonder het andere. Eenheid in verscheidenheid dat kan wel, vermoed ik.
Het is de mens die dualiteit en non-dualiteit ervaart?god kan dit misschien alleen zichzelf ervaren door zijn/haar schepping????
De mogelijkheid dat adam en eva (evenals god?) geschapen zijn binnen de droom van mensen, vind ik een heel reële optie.
God/Bewustzijn is ahw versnipperd (misschien wel bij de oerknal), de mensheid is maar een klein deel van deze grote versnippering.
We zijn een klein deel binnen het grote geheel wat je misschien zou kunnen duiden als: (goddelijk?) Leven.

Nou ja...en verder dan dit kom ik even niet...:-)
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2011, 10:39   #39
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat we geschapen zijn naar gods beeld en gelijkenis wil volgens mij zoveel zeggen dat we een afspiegeling zijn van zijn kunnen. Het allesomvattende Bewustzijn van god vinden we terug in het (klein)menselijke bewustzijn en het vermogen tot scheppen kennen we in de menselijke vorm ook.
Dus teruggeredeneerd is wat je ten diepste bent god en moet dus de menselijke liefde ook een goddelijke variant hebben. Ergens is ons verbond met god doorbroken, hebben we ons met onze goddelijke kenmerken boven god verheven gewaand en daarmee werd onze afscheiding een feit. Ik weet niet of ik er straks nog ben, maar dat zien we dan wel.
bij de vetgedrukte zin...een vette ja-knik-smiley
(wat mij betreft zonder het woord: moet
over de rest van dit bericht mijmer ik nog even
ik weet niet of het klopt...

(we zijn altijd ergens...nu ga ik een boek ophalen in het winkelcentrum, als ik terugkom hebben we een zonnetje in de tuin...en dan kom ik de hele dag niet meer uit een luie stoel...hahahaha...dat kan ik niet eens.)

glans is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2011, 10:50   #40
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Het scheppingsverhaal in de bijbel vind ik vooral een mooi verhaal. Dat je op veel manieren kunt lezen/verstaan.
Ik kan het niet letterlijk nemen.

In de lijn van het scheppingsverhaal denk ik niet dat de schepping na de zevende klaar was. In die zin leven wij als het ware op de achtste scheppingsdag en gaat het creëren nog steeds gewoon door. Door onze gedachten en handen. Maar zeker ook volgens een natuurlijke lijn, wat je evolutie zou kunnen noemen. Deze twee beïnvloeden elkaar wederkerig. Wat in gang is gezet, is niet te stoppen.

Het ene (non-dualiteit) kan m.i. niet zonder het andere. Eenheid in verscheidenheid dat kan wel, vermoed ik.
Het is de mens die dualiteit en non-dualiteit ervaart?god kan dit misschien alleen zichzelf ervaren door zijn/haar schepping????
De mogelijkheid dat adam en eva (evenals god?) geschapen zijn binnen de droom van mensen, vind ik een heel reële optie.
God/Bewustzijn is ahw versnipperd (misschien wel bij de oerknal), de mensheid is maar een klein deel van deze grote versnippering.

We zijn een klein deel binnen het grote geheel wat je misschien zou kunnen duiden als: (goddelijk?) Leven.

Nou ja...en verder dan dit kom ik even niet...:-)
Mooi..
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.