Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 February 2013, 10:26   #31
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Wilt u dan zo vriendelijk zijn om iedereen die gehecht is aan poepsex te waarschuwen dat ze in de HEL zullen komen?!
In de hel komen is natuurlijk weer overdreven, maar je zit dan wel in de shit.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 February 2013, 12:44   #32
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht

Even kort gezegd; hechten kan enkel plaatsvinden uit niet heelheid, een tekortheidsgevoel, een gevoel van nodig hebben, een verkeerd zelfbeeld, het gevoel niet zonder iets te kunnen.
Dat hoeft niet pers?. Ik had ooit een vrouw en een kind waar ik erg aan gehecht was. Maar mijn leven was prima voordat ze erin verschenen en nu ze eruit verdwenen zijn, is dat ook o.k.
Ik had en heb ze niet nodig, en ik kon en kan ook prima zonder ze. Ik kwam en kom niks tekort. Ze voegden simpelweg iets toe aan mijn leven. Ik herken me dus totaal niet in wat je schrijft.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 22 February 2013, 13:52   #33
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Voor mij is er een onderscheid tussen het hechten aan mensen en het hechten aan goederen.

Voor wat betreft het hechten aan spullen, is het voor mij het hechten hieraan niet zinvol en heb ik geleerd om gebruikt te mogen maken van spullen zonder er gehecht aan te raken.

Menselijke relaties zie ik echter als iets anders. Mensen zijn afhankelijk, of je het nu leuk vind of niet. Natuurlijk kun je gaan beweren dat je niemand nodig hebt in je leven. Toch is dit niet waar. Als kind zijn we afhankelijk van onze opvoeders en zonder liefde gaan kinderen dood. En ook op een onbewoond eiland zul je jezelf nooit leren kennen, want in een relatie kun je pas leren in je eigen spiegel te kijken.

Beweringen dat er geen enkele band met anderen nodig is, is voor mij een schild dat opzet wordt en daardoor geen enkele (diepe) verbinding meer aangegaan wordt. Voor mij is dat niet echt leven, maar een struisvogelpolitiek. Voor mij is het dan de angst om later geen verdriet te hoeven ervaren, een slecht excuus om je dan maar niet meer te verbinden.
Bigbear, je ervaring m.b.t. spullen zou ook kunnen ontstaan m.b.t. mensen, toch?

Een kind heeft opvoeders nodig dat is een gegeven, er zijn kinderen die vanaf hun 5de voor zichzelf kunnen zorgen, m.a.w. vanaf dan is het mogelijk, gewoon puur praktisch.

Als we voor onszelf kunnen zorgen dan hoeven we nergens meer aan gehecht te zijn. Dan zouden we hetzelfde kunnen ervaren als met spullen.

Hechten en jezelf leren kennen staan toch geheel los van elkaar.

Een verbinding kun je enkel aan gaan vanaf afgescheidenheid/ego/jezelf leren kennen/angstjes/pijntjes, etc en dan kunnen er inderdaad dingen spelen als die je omschrijft.

Verbonden zijn betekent voor mij enkel het weggevallen zijn van mijn angstjes, pijntjes, zelfbeeld en daardoor is dat gevoel van 'ik' verdwenen en dat is het weer opgegaan zijn in het geheel.

Het geheel wat verbonden is (al is dat al teveel gezegd) maar waar vanuit daar geen verbondenheid of verbinding gevoeld kan worden (de zee voelt geen golf of water).

Wat de meeste mensen verstaan onder diepe verbinding of verbonden zijn is enkel vanuit hun ego/leerproces/mensenkulletje oftewel ik en de ander oftewel nkel het herkennen van dezelfde fase in het leerproces, dezelfde beleving hebbende.

Dat is iets geheel anders dan als er geen beleving van een 'ik' maar er hooguit 'die ander is niets anders dan ik' is.

Kolere wat een slechte tekst.

Bigbear, wat versta jij onder een diepe verbinding?

Wanneer ervaar jij verdriet?

Geef mij nou eens een goede reden wanneer ik mij verdrietig zou moeten voelen of gehecht.

En als ik het dan niet zo voel als jij dan komt dat doordat ik een schild heb opgeworpen.

Laat mij alsjeblieft mijn schild zien.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 22 February 2013, 15:23   #34
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Ik denk dat één verschil tussen mens en dier is dat een mens meer is dan alleen praktisch,....

Praktisch,.....daar kan je wat mee!
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 22 February 2013, 15:45   #35
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Een kind heeft opvoeders nodig dat is een gegeven, er zijn kinderen die vanaf hun 5de voor zichzelf kunnen zorgen, m.a.w. vanaf dan is het mogelijk, gewoon puur praktisch.

Als we voor onszelf kunnen zorgen dan hoeven we nergens meer aan gehecht te zijn. Dan zouden we hetzelfde kunnen ervaren als met spullen.
Het is niet zo simpel als je het voorstelt, kinderen behoeven wellicht minder begeleiding bij een volk dat dichter bij de natuur staat, indianen bijvoorbeeld. Wij hebben echter een complexe maatschappij geschapen en een kind kan daarin compleet de weg kwijt raken wanneer wij dat niet zouden begeleiden.
Ook volwassen mensen zijn in onze maatschappij afhankelijk, zei het dat ze dat zijn gemaakt.

Het is makkelijk om mensen een wortel voor te houden dat het kan op een manier zoals jij het ze voorspiegelt, maar jij hebt je in een onafhankelijke positie gemanoeuvreerd waarin iemand anders niet verkeerd. Bij hen die niet in die positie zijn gaan zich problemen voordoen omdat ze al lange tijd in in verschillende mates van afhankelijkheid verkeren.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 February 2013, 17:15   #36
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is niet zo simpel als je het voorstelt, kinderen behoeven wellicht minder begeleiding bij een volk dat dichter bij de natuur staat, indianen bijvoorbeeld. Wij hebben echter een complexe maatschappij geschapen en een kind kan daarin compleet de weg kwijt raken wanneer wij dat niet zouden begeleiden.
Ook volwassen mensen zijn in onze maatschappij afhankelijk, zei het dat ze dat zijn gemaakt.

Het is makkelijk om mensen een wortel voor te houden dat het kan op een manier zoals jij het ze voorspiegelt, maar jij hebt je in een onafhankelijke positie gemanoeuvreerd waarin iemand anders niet verkeerd. Bij hen die niet in die positie zijn gaan zich problemen voordoen omdat ze al lange tijd in in verschillende mates van afhankelijkheid verkeren.
Dat is waar Renoir, tis niet zo simpel.

Maar wel een mogelijkheid en dat is het enige wat ik zeggen wil.

Het gaat niet om mij, ik hou trouwens iedere maand mijn handje op, wil ik mee zeggen; het gaat niet om de positie maar om het gevoel van onafhankelijkheid/vrijheid.

De maatschappij is krankzinnig en is gebaseerd op angst en afhankelijkheid in stand houden.

Net een moeder die haar kinderen niet los wil laten uit eigen belang.

Ik zeg enkel; wat is gehechtheid, waar komt het gevoel vandaan, is het realiteit of mogelijk ontstaan door een verkeerd beeld van jezelf.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 22 February 2013, 17:24   #37
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Dat is waar Renoir, tis niet zo simpel.

Maar wel een mogelijkheid en dat is het enige wat ik zeggen wil.

Het gaat niet om mij, ik hou trouwens iedere maand mijn handje op, wil ik mee zeggen; het gaat niet om de positie maar om het gevoel van onafhankelijkheid/vrijheid.

De maatschappij is krankzinnig en is gebaseerd op angst en afhankelijkheid in stand houden.

Net een moeder die haar kinderen niet los wil laten uit eigen belang.

Ik zeg enkel; wat is gehechtheid, waar komt het gevoel vandaan, is het realiteit of mogelijk ontstaan door een verkeerd beeld van jezelf.
Als je je vrij/onafhankelijk voelt en zo leeft dan is hechten en loslaten toch geen issue meer? En kan het zich toch om die reden gewoon voordoen? Net zoals zich van alles voordoet in een mensenleven? Shit, heb ik de vraag die je aan BigBear stelde beantwoord. Nou maar hopen dat ie niet gaat brullen.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 22 February 2013, 17:40   #38
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Bigbear, je ervaring m.b.t. spullen zou ook kunnen ontstaan m.b.t. mensen, toch?
Het zou inderdaad kunnen. Ik zou dan echter heel veel missen, omdat juist die verbinding en geweldige ervaring geeft. En als die verbinding er niet meer is, er inderdaad verdriet zou zijn. Geweldig, want verdriet is voor mij geen negatief iets.

Citaat:
Als we voor onszelf kunnen zorgen dan hoeven we nergens meer aan gehecht te zijn. Dan zouden we hetzelfde kunnen ervaren als met spullen.
Ik kan heel goed voor mijzelf zorgen en ben toch gehecht aan mijn kat (so what?).

Citaat:
Hechten en jezelf leren kennen staan toch geheel los van elkaar.
Mee eens

Citaat:
Bigbear, wat versta jij onder een diepe verbinding?
Als ik mijn eigen dingen opzij heb gezet en er volledig voor een ander kan zijn.

Citaat:
Wanneer ervaar jij verdriet?
Als iemand of een dier waar ik zeer mee verbonden ben overlijdt.

Citaat:
Geef mij nou eens een goede reden wanneer ik mij verdrietig zou moeten voelen of gehecht.
En als ik het dan niet zo voel als jij dan komt dat doordat ik een schild heb opgeworpen.

Laat mij alsjeblieft mijn schild zien.
Voor mij moet je niets. Ik zou je wel kunnen zeggen dat ik het niet zinvol vindt om een band/verbinding met iemand NIET aan te gaan omdat het me later pijn zo doen of er verdriet van te voelen als die band er niet meer mocht zijn. Dat ervaarde ik als een schild voorhouden.

Heb je zelf nooit een dier of partner gehad en daarbij verdrietig was toen dat was verdwenen?

@Guy: Grote beren brullen niet, die knuffelen alleen maar.

Wijziging aangebracht door Bigbear op 22 February 2013 om 20:21.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 22 February 2013, 18:06   #39
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Als je je vrij/onafhankelijk voelt en zo leeft dan is hechten en loslaten toch geen issue meer? En kan het zich toch om die reden gewoon voordoen? Net zoals zich van alles voordoet in een mensenleven? Shit, heb ik de vraag die je aan BigBear stelde beantwoord. Nou maar hopen dat ie niet gaat brullen.
Je verwoordt het wederom wel goed. Je kunt toch ook niet voetstoots ervan uitgaan dat iemand er morgen nog is. Iemand waarmee je zelf in eigen heelheid de liefde kunt delen ( zonder dat hij of zij je moet vervolmaken) ontmoet je ook pas als je het ook echt alleen kunt. En je niet afhankelijk maakt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 23 February 2013, 09:30   #40
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Dat hoeft niet pers?. Ik had ooit een vrouw en een kind waar ik erg aan gehecht was. Maar mijn leven was prima voordat ze erin verschenen en nu ze eruit verdwenen zijn, is dat ook o.k.
Ik had en heb ze niet nodig, en ik kon en kan ook prima zonder ze. Ik kwam en kom niks tekort. Ze voegden simpelweg iets toe aan mijn leven. Ik herken me dus totaal niet in wat je schrijft.
Guy, je lijkt mijn vader wel, die zei gisteren letterlijk; ik heb die dingen niet nodig, ik fleur enkel mijn leven er mee op.

Maar even bij de les, ik weet nou nog steeds niet wat 'hechten' is.

Gelukkig ga jij het me nu eens vertellen want jij was gehecht aan een vrouw en een kind.

Wat is nou dat gehecht zijn?

Waarom ben je niet aan mij gehecht of aan een boom of ........

Hechten kan enkel plaatsvinden uit EIGENbelang.

Ach ik gooi wat balletjes op.

Zonder EIGENbelang geen hechten mogelijk.

Iets toevoegen aan mijn leven, kolere wat zou dat moeten zijn.

Waarschijnlijk enkel de dood.
Aart is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.