Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 April 2013, 22:40   #31
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Mij dat is "ik" in deze duale vorm, Aart. Ik doe dingen, ik zeg dingen en men meent dat "ik" dat ben. In de illusie besta "ik" ook. Ik weet dat jij er anders in staat, maar daarom hoef ik er nog niet zo in te staan.

Ik heb een mening, dus ik besta.
Ik ben boos, dus ik besta.
Ik heb ruzie, dus ik besta.
Enzovoorts.

Des te minder mening, ruzie, boos, des te minder je besta.
Niets, lijkt me heerlijk om niet te bestaan.

Lijkt jou dat ook wat, Niets.

Wonderlijk trouwens, een mening hebben, boos zijn en ruzie hebben.

Hoe en waarom doet de mens dat toch.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 22:53   #32
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Niets, lijkt me heerlijk om niet te bestaan.

Lijkt jou dat ook wat, Niets.

Wonderlijk trouwens, een mening hebben, boos zijn en ruzie hebben.

Hoe en waarom doet de mens dat toch.
Dat gaf ik al aan, dan heeft de mens het idee dat hij "bestaat". Dat voedt onze illusie. Want je zal bijvoorbeeld maar na 80 jaar -als je de dood in de ogen kijkt- er achter komen dat je voor niks bent boos geweest, ruzie heb gemaakt en zo. Ook ik ga regelmatig mee in die illusie. Nee, geen boos. En ruzie hebben anderen misschien met me, maar ik niet met hun. Maar onder een mening kom ik niet uit. Ik ben van mening dat het handig is om de lampen van mn auto aan te doen als het donker is.

Maar ik ben al aardig aan het sterven. Als ik 80 ben, dan ben ik zeker wel Niets. En misschien zelfs dat nog niet eens.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 23:17   #33
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Dan verschillen wij hierin van mening, en niet een beetje ook.. maar helemaal. Als iemand doordrongen is van Liefde, dan is zo een persoon ook vrij van onbewust gedrag.
Als onbewust gedrag steeds zich voordoet, of zelfs alleen maar nu en dan, dan zijn er bij die persoon nog gebieden die niet doordrongen zijn van Liefde, ik noem het liever niet volkomen vrij, maar gedeeltelijk..

De rest van de nuances, zoals bij mensen met goeie intenties maar die nog heel bewust, of zich nog terug moeten trekken zoals Virgo noemde om het conflict in zichzelf eerst te aanschouwen, of bewust zich inhouden om niet te reageren zoals Niets zei, is de weg ernaar toe.
Geweldig bezig, maar op weg. Wat inhoudt dat er nog steeds oefening nodig is. Waar oefening nog nodig is, betekent ook dat er blinde vlekken zijn..

Ik vraag me af of zo een weg van bewust inhouden, en puur op wilskracht, niet iets van onderdrukken heeft.
Ik zie dat ik het verkeerd zeg.Wat ik bedoelde is doordrongen zijn van een intentie van liefde en vertrouwen niet dat je dat in alles al kunt laten zien in je soms nog onbewust gedrag. Volgens mij kun je dat ook gewoon voelen als je niet teveel vertroebeld wordt door je eigen onbewustheden.

Ik denk hierbij dus aan mijn Oma en opa en moeder door en door goede mensen met de beste intenties, en doordrongen van het besef/intentie van het beste met bv. ons voorhebben. Voor mij voelde dat gewoon zo, ondanks allerlei dingen waar ik dan weer tegen aan botste vooral met mijn moeder. Maar ik heb nooit maar dan nooit ook maar een minuut getwijfeld aan haar Liefde en vertrouwen. Ik zag altijd dat het haar en mijn punt waren waar wij botsten. Alleen toen nog onbewust. Zowel op mijn kant als op de hare. Ik ging zo ver in mijn Liefde voor haar dat ik haar jaren later nog excuses heb aangeboden voor een of andere opstandige actie omdat zij een andere mening had over iets en zij mij toen daarmee niet met rust liet. Omdat ze zich ergens zorgen over maakte.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 12 April 2013, 01:48   #34
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

De beste bedoelingen kunnen het grootste kwaad tot gevolg hebben.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 12 April 2013, 08:43   #35
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
De beste bedoelingen kunnen het grootste kwaad tot gevolg hebben.
De beste bedoelingen zijn ook niet zuiver als het gaat om mensenwerk. Dan moet je al een soort van heilige zijn en geen eigen belang hebben. En je bij de eerste beste gelegenheid om zeep laten helpen, als het zo uitkomt.Indirect is uiteindelijk alles zuiver maar bedekt door een enorme modderlaag, die voor een hoop ellende kan zorgen.

Als ik geraakt wordt door de bliksem wie moet ik daar bv medeverantwoordelijk voor maken? Behalve dat ik daar ook liep. Hier zit geen menselijk belang achter. Misschien wel een natuurlijk belang dat wrijving ontladen wordt? Mensen zijn nogal creatief als het gaat om oorzaak buiten zichzelf om te zoeken. Wij mopperen zelfs op het weer.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 12 April 2013, 08:58   #36
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Even een tussenbalans op maken op dit forum. Ik heb van meet af aan aangegeven dat mijn intenties zuiver zijn. Jullie kunnen niet weten of dat de waarheid is, dat weet alleen ik. Er zijn een aantal zaken voorgevallen.

-iemand voelde zich gekwetst door mij.
-iemand meende dat ik hem uitdaagde tot een "duel".
-iemand gaf ik een rotgevoel.

Wat is de lering hieruit? Aangezien mijn intenties zuiver en oprecht waren heb ik onbedoeld iets los gemaakt bij sommige mensen. Iets wat al in hun zat.
Moet of kan ik daar iets mee? Nee. Het valt alleen te constateren en ik hoef er geen oordeel aan te geven. Het IS.

Alles draait om de kracht van de intentie. En die bepalen wij allemaal voor ons zelf. Je kan iedereen voor het lapje houden, maar er is 1 persoon waarbij dat niet mogelijk is?.dat ben je zelf.
Alles draait er vooral om hoe je het zelf ziet. In het menselijk leven.
De zuiverste intentie isover het algemeen ook in een menselijk leven altijd gemengd met eigenbelang. Dat hoeft geen probleem te zijn maar is wel de moeite waard om te onderzoeken. Weet niet of je kinderen hebt, maar voel maar wat het met jezelf doet als je vanuit je instinctieve en beste intenties ziet hoe gelukkig of ongelukkig je kinderen zijn. Als je die hebt.

Ik heb wel eens met de zuiverste bedoelingen voor een van mijn kinderen een beslissing moeten nemen die ik voor mijn eigen belang nooit had genomen. En toch diende dat ook weer een eigen/ander belang (rust) en gelijktijdig ook het welzijn van het kind. Het kind ging er aan onderdoor als ik deze beslissing niet had genomen, maar blij was ik er niet mee. Dat het zo moest. Als het aan mij had gelegen was het heel anders gegaan, maar het kind wilde niets anders meer, het ging gewoon ook niet anders voor hem. En dat is maar een van de voorbeelden.

Het is overweldigend wat er allemaal te voorschijn komt als je daar echt induikt. De eenheid ( in tweeheid) komt daar verbazingwekkend aan het licht. Wij hebben alleen de neiging een statement te maken en te zeggen, dit was mijn beste bedoeling en daar moet je het mee doen. En dat statement ontneemt je idd het nader onderzoek en gemiste kansen de ongeloofelijke schoonheid van het geheel te zien. Maar zo zie ik het dan weer. Mihaela bedoelde wellicht weer iets anders vanuit haar eigen zicht.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 12 April 2013, 09:14   #37
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Ik ben liefde dus ik besta!!!!
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 12 April 2013, 09:23   #38
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla
De zuiverste intentie is over het algemeen ook in een menselijk leven altijd gemengd met eigenbelang.
Exact. Er komt alleen een "maartje" achter aan. Maar wie of wat is dat "eigen"? Wie ben "ik"? Ben ik mijn eigenbelang? Ben ik mijn gevoelens? Ben ik mijn beroep? Ik heb de zuivere intentie om van mijn vrouw te houden, maar wat als dat "houden van" ingaat tegen mijn eigenbelang?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 12 April 2013, 09:24   #39
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Ik ben liefde dus ik besta!!!!
Cynthia, dat is de eindconclusie. Als jij het plot vertelt is er niets meer aan:)
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 12 April 2013, 10:23   #40
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ik zie dat ik het verkeerd zeg.Wat ik bedoelde is doordrongen zijn van een intentie van liefde en vertrouwen niet dat je dat in alles al kunt laten zien in je soms nog onbewust gedrag. Volgens mij kun je dat ook gewoon voelen als je niet teveel vertroebeld wordt door je eigen onbewustheden.

Ik denk hierbij dus aan mijn Oma en opa en moeder door en door goede mensen met de beste intenties, en doordrongen van het besef/intentie van het beste met bv. ons voorhebben. Voor mij voelde dat gewoon zo, ondanks allerlei dingen waar ik dan weer tegen aan botste vooral met mijn moeder. Maar ik heb nooit maar dan nooit ook maar een minuut getwijfeld aan haar Liefde en vertrouwen. Ik zag altijd dat het haar en mijn punt waren waar wij botsten. Alleen toen nog onbewust. Zowel op mijn kant als op de hare. Ik ging zo ver in mijn Liefde voor haar dat ik haar jaren later nog excuses heb aangeboden voor een of andere opstandige actie omdat zij een andere mening had over iets en zij mij toen daarmee niet met rust liet. Omdat ze zich ergens zorgen over maakte.
Ulla, ik heb het over mensen die bewust iets aan hun blinde vlekken willen doen. Mensen die op een forum komen dat Zelfkennis/Bewustwording heet bv. Op het moment dat je de keuze maakt om bewust je onbewustheid onder ogen te zien, je vernauwingen, je kindermechanismes, of het ontbreken van Liefde in jezelf en in je contacten, of zelfs als je zeer geringd gevoel van spanning en conflict in je leven ervaart en je leven echt Ok is, maar alsnog je de bewuste keuze maakt om het te onderzoeken, op dat moment bekijk je ook alles uit een ander hoek.
Ik zeg niet dat iemand die met Zelfonderzoek bezig is, beter doet dan andere mensen, maar door de gemaakte keuze om het te onderzoeken bespreek je simpelweg dat anders.
Als je over andere mensen praat die in jouw beleving het goed deden, ervaar ik alsof je de aandacht op iets anders verlegt.

Als ik hier typ gaat mij om hoe ik in het leven sta, en als ik het gevoel heb dat er iets wringt onderzoek ik dat bij mezelf.
In gesprek gaan met iemand die ook zijn leven onderzoekend benaderd, is voor mij het doel van dit forum. Er is van binnenuit bij mij het verlangen om me vrij te maken van alles wat wringt, en daardoor bespreek ik dat met mensen die hier komen.

Voor mij leg je het onderwerp zo uiteen als je zulke voorbeelden geeft, en mijn interesse in het onderwerp verdwijnt ook een beetje daardoor. Het komt op mij over alsof wij over twee verschillende onderwerpen praten daardoor.
Uit belangstelling voor jou wil ik wel je verhaal lezen, maar vervolgens is het verband, en het punt waarvan wij vertrokken waren, te ver om nog een aanknopingspunt te hebben met de oorspronkelijke vraag.

Fijne dag Ulla.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.