Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 October 2016, 09:03   #31
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
...Hermes Trismegistus.
Waarom vertrouw je niet op eigen grootheid en wel op die van een mythisch figuur, een gedachte in leven gehouden door geloof? Je ego is veel meer dan 'driemaal groter' dan deze gedachte. Ego is denkbeeldigheid van totaliteit en volledigheid.

Omtrent de quote; je bent al geboren, waarom een ander willen? In denkbeeldigheid kan je dit verlangen. In wat-is, in de omkeerbaarheid van denkbeeldigheid is geen geboorte, is er niets van dergelijke grootte en gebeurtenis.
Wie is het ..., die wedergeboren wil worden?
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2016, 09:12   #32
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

@Looro: ik laat de eer aan kweetniet als die nog zin heeft om op je te reageren.
Ik zelf voel niet de minste behoefte, met alle respect voor jou. Jij, ik, iedereen staat waar hij staat, is wie hij is, doet wat hij moet doen, of niet.
Forumlid marie kan ook nog op je reageren misschien, al is die verrassend stil.

Wees gegroet.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2016, 09:17   #33
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
't is al lang goed Looro.
Verspil geen verdere woorden aan mij. Al je abstract gebrabbel is niet aan mij besteed. Ik ben maar een simpele geest.
Ik post hier nog net een citaat van een grote wijze.
Niet dat jij of Marie er iets aan hebben, jullie gaan nog wel voor lange tijd verder tateren over ander begin, denkbeeldigheid, doorpakken, en wat je nog allemaal verzint.
Zien van abstract gebrabbel, mentale realisatie, ... Is dat niet de uitdrukking van een instinctieve angst om geen zelfvervulling te vinden? Of andersom, als je dat wil zien; is het niet een mateloos zwelgen in de zelfvervulling van wat voor inzicht en weten doorgaat.
Omkeerbaarheid hoeft geen abstract begrip te zijn als je begrijpt dat inzicht en weten een tegendeel oproepen dat juist de denkbeeldigheid ervan aantoont. Begrijpen heeft hier de betekenis van met een open blik waarnemen en met redelijke aandacht vaststellen.

Je doet je voor als een simpele geest die openstaat voor grote wijsheid.
Hoe komt het dat je de eenvoud niet ziet van wat-is? Hoe komt het dat je de grootheid niet kan zien van wie-is? ...
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2016, 10:28   #34
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Puppetji ... voor de tweede keer dan maar, welkom terug!
Oh ja, was ik inderdaad. Had even overwogen om Laurens te vragen mijn Puppetji account terug te activeren, maar zoals je ziet ben ik niet meer helemaal 'de oude'.
Effe dollen met visjes uitgooien onder een andere naam om de beroemde forum slogan 'doe gedegen zelfonderzoek' uit te lokken was nog wel weer is geinig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
@katerie: Da?s schoon gezegd.
Merci.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2016, 12:25   #35
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
@Looro: ik laat de eer aan kweetniet als die nog zin heeft om op je te reageren.
Ik zelf voel niet de minste behoefte, met alle respect voor jou. Jij, ik, iedereen staat waar hij staat, is wie hij is, doet wat hij moet doen, of niet.
Forumlid marie kan ook nog op je reageren misschien, al is die verrassend stil.

Wees gegroet.
Veel zin om op Looro te reageren heb ik niet. Zijn teksten zijn doorspekt van kretologie en zijn voor Looro een overtuiging/geloof. Hij heeft voor zichzelf een geloof geschapen en van gelovigen weet ik dat naarmate je hen tegenspreekt zij als tegenreactie zich hechten aan datzelfde geloof.

Wij zijn allemaal twijgjes aan een boom en zijn zowel het twijgje als de boom(het Geheel). Twijgje Looro probeert zijn twijg-zijn te doorzien. Dat is natuurlijk niet al te slim, maar ik kan hem beter niet nog meer die kant opdrukken.

Er zit niets anders op dan de boom te zijn. Dat brengt ook Zien met zich mee. De denkpiste vind plaats vanuit de positie van de boom en niet langer vanuit het armzalige twijgje wat gedoemd is er af te vallen met de eerste herfststorm.

Met Marie de discussie aan gaan dat alle twijgjes zelf de sapstroom van de boom kunnen voelen is zinloos. Je bent je van die sapstroom bewust of je bent dat niet. Best mogelijk dat de tak (mensheid) waar we ons op bevinden ooit verloren gaat. Maar daar ben ik niet mee bezig, dus ik heb geen zin om met Marie van gedachten te wisselen over corrupte politiekers of zoiets. Ik hoef de hele tak (mensheid) niet wakker te schudden. Twijgje Kweetniet kan alleen zowel twijg als boom zijn en zijn leven leiden vanuit dat perspectief.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2016, 12:42   #36
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik richt dit tot forumlid kweetniet, wie zowat de enige is op dit forum is dit onderstaande naar waarde zal kunnen schatten.

"Wedergeboorte is geen theorie die we kunnen leren. Het is een natuurlijke gebeurtenis die plaatsvind wanneer God het wil. Het enige wat we kunnen doen is ons op deze verlichting voorbereiden door onze hartstochten meester te worden en alles te aanvaarden wat het noodlot ons brengt. Voor een mens met visie zijn alle dingen goed, al zien andere mensen ze als slecht. Zijn kennis van God schenkt hem het vermogen om, zelfs wanneer hij door anderen verkeerd wordt behandeld, Goedheid aan het werk te zien. Zij die zijn wedergeboren leven reeds in het koninkrijk van de hemel."

Hermes Trismegistus.

De ge?nitieerden herkennen dit soort teksten. Dat waar we het hier over hebben kan niet via een cursus zelfonderzoek geleerd worden. Er staat wat er staat: wordt je hartstochten en begeertes meester. En bedenk daarbij dat een begeren naar een betere wereld (al dan niet voor je zelf) ??k begeren is.

Het noodlot heeft mij ook zaken gebracht die ik moest aanvaarden. Een twijgje welke aan mij ontsproten was werd woest afgerukt. In de totale aanvaarding werd mij het Zien geschonken dat het afgerukte twijgje en het twijgje wat ik zelf ben, dezelfde oorsprong hebben. Er is niets of niemand binnen de kenbare wereld wat IK niet ben. Alles en Niets zijn synoniem?

Iedere relatie binnen het kenbare is relatief. Kan het twijgje bestaan zonder de onzichtbare wortel?
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2016, 13:29   #37
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
De ge?nitieerden herkennen dit soort teksten. Dat waar we het hier over hebben kan niet via een cursus zelfonderzoek geleerd worden. Er staat wat er staat: wordt je hartstochten en begeertes meester. En bedenk daarbij dat een begeren naar een betere wereld (al dan niet voor je zelf) ??k begeren is.

Het noodlot heeft mij ook zaken gebracht die ik moest aanvaarden. Een twijgje welke aan mij ontsproten was werd woest afgerukt. In de totale aanvaarding werd mij het Zien geschonken dat het afgerukte twijgje en het twijgje wat ik zelf ben, dezelfde oorsprong hebben. Er is niets of niemand binnen de kenbare wereld wat IK niet ben. Alles en Niets zijn synoniem?

Iedere relatie binnen het kenbare is relatief. Kan het twijgje bestaan zonder de onzichtbare wortel?
Het spijt mij voor het verlies dat je hebt te delen. Het meedogenloze lot van de persoon valt zwaar te midden van nabijheid en liefdevolle zorg.

Citaat:
"Voor een mens met visie zijn alle dingen goed, al zien andere mensen ze als slecht."
De goedheid (en het tegendeel de slechtheid of niet goedheid) zijn het belang waarop ego zijn strategie voor zelf-behoud onder alle omstandigheden wil bewaren.
Er is een mens met visie nodig dat het niet-goed kan afwijzen om zich te kunnen profileren als goed (alles is God of er is niets in de kenbare wereld wat IK niet ben).
In dat afwijzen zijn eens te meer de voorwaarden vervuld voor een aanhoudende hypnose. De inzichten zijn een aanname die niet onderzocht zijn op hun waarheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben
Ander begin is noch goed noch niet goed.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2016, 13:57   #38
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Het spijt mij voor het verlies dat je hebt te delen. Het meedogenloze lot van de persoon valt zwaar te midden van nabijheid en liefdevolle zorg.
Ten diepste heb je niet begrepen wat ik schreef. Er is geen verlies meer. Of om in jouw woorden te schrijven: het verlies was denkbeeldig. (maar dat is bezijden de waarheid)


Het begrip Niets (mijn eerste accountnaam hier) drukt exact uit wat het is. Ten diepste is er geen verlies of winst, is er geen goed of slecht, is er geen nabijheid of ver weg.

Dat Niets is géén mentaal begrip welke verworven kan worden via zelfkennis. Het intellect kán alleen maar denken in winst of verlies of in nabij of ver weg.

En daar komt de wijsheid van Hermes Trismegistus weer terug: Wedergeboorte is geen theorie die we kunnen leren. Hermes geeft blijk van een hoge wijsheid.

Het is een natuurlijke gebeurtenis die plaatsvind wanneer God het wil.

Over de realisatie, wedergeboorte of hoe je het noemen wil, hebben jij of ik niets te zeggen. De werking van ego kan op enige wijze doorzien worden. Maar daarna past slechts bescheiden wachten. En mss komt er nooit wat van. Wat voor mij leerzaam op dit forum is, is dat mensen menen dat ze dat zelfonderzoek kunnen afronden. Dat is een vorm van hoogmoed. En we weten beiden 'wie? er hoogmoedig is.

Ik zie aan jouw reactie om 09:03 dat je de wijsheid van Hermes niet herkent. Je 'ziet? de diepte niet van zijn wijsheid. Wedergeboorte is ook al weer een verlangen van iemand in jouw visie. Denkbeeldigheid?

Logisch dat Puppetji de handschoen werpt. Die is zich bewust dat wedergeboorte een natuurlijke gebeurtenis is waar hij niks over te vertellen heeft. Het is zelfs maar de vraag of je zo blij moet zijn met die wedergeboorte. Ons lichaam is niet ingesteld op de 'zwaarte? van weten dat je zowel Alles als Niets bent. Ons lichaam is ingesteld op de spanning van het ego-bestaan.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2016, 22:23   #39
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

@Kweetniet: heb je schrijven al 5 keer gelezen en laten bezinken.
Verdiend

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Veel zin om op Looro te reageren heb ik niet. Zijn teksten zijn doorspekt van kretologie en zijn voor Looro een overtuiging/geloof...

Het ligt nochtans in zijn nobel streven om het belang dat 'ego' hecht aan gedachten, gevoelens en willen, te stoppen.
Maar het belang dat hij hecht aan 'gedegen zelfonderzoek' en het willen benoemen van wat het is, is niet te stoppen. Als een ware gelovige staat hij klaar om 'aanwijzingen' te geven, ook aan wie er niet om vraagt, om ego te doorzien, om de "platitudes van het 'begrijpen' te doorzien...".
Amaai zeg, ik moet al gaan googlen wat dat woord 'platitude' betekent. Moet zoiets zijn als de de platheid (zn, de alledaagsheid, banaliteit, grofheid van het begrijpen te doorzien.
Jawaade...

En wat kan een mens als Looro dan nog doen als de ander dat niet begrijpt, niet bereikbaar is h?, als hij niet aan het gedegen zelfonderzoek wil beginnen... Blijven herhalen wat gedegen zelfonderzoek is het enige wat hem dan nog rest.

Maar Looro bedoelt het goed (wie niet).
Hij voert, of wil korte dialogen voeren om volgende reden las ik:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek is een korte dialoog om het belang te doorzien die als voorwaarden om te zijn worden opgelegd.
Maar jammer genoeg maakt de hypnose waarin kweetniet en ik ons wentelen ons niet bereikbaar voor jou Looro. Pech onderweg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Wij zijn allemaal twijgjes aan een boom en zijn zowel het twijgje als de boom(het Geheel).
Dat is een zeer mooie metafoor!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Twijgje Looro probeert zijn twijg-zijn te doorzien. Dat is natuurlijk niet al te slim, maar ik kan hem beter niet nog meer die kant opdrukken.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Er zit niets anders op dan de boom te zijn. Dat brengt ook Zien met zich mee. De denkpiste vind plaats vanuit de positie van de boom en niet langer vanuit het armzalige twijgje wat gedoemd is er af te vallen met de eerste herfststorm.
Want dat armzalige twijgje wil maar doorzien, maar komt niet tot Zien.
Vandaar dat dit twijgje ook de wijsheid in teksten van Hermes Trismegistus niet kan herkennen.

Citaat:
wedergeboorte, wedergeboorte, wat is dat nu weer voor een denkbeeldigheid? je bent al geboren, waarom een ander willen? Wie is het ..., die wedergeboren wil worden?
Aldus één van promotoren van het onvolprezen gedegen zelfonderzoek op dit forum.
Terwijl het hem totaal ontgaat dat zoals Hermes het brengt 'een natuurlijke gebeurtenis is die plaatsvind wanneer God het wil'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
@Looro: Logisch dat Puppetji de handschoen werpt. Die is zich bewust dat wedergeboorte een natuurlijke gebeurtenis is waar hij niks over te vertellen heeft. Het is zelfs maar de vraag of je zo blij moet zijn met die wedergeboorte. Ons lichaam is niet ingesteld op de 'zwaarte? van weten dat je zowel Alles als Niets bent. Ons lichaam is ingesteld op de spanning van het ego-bestaan.
Dit lezen, beweegt me telkens tot tranen toe. Al meerdere keren.
Bedankt, ik zie een ge?nitieerde in jou.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Met Marie de discussie aan gaan dat alle twijgjes zelf de sapstroom van de boom kunnen voelen is zinloos. Je bent je van die sapstroom bewust of je bent dat niet.
"Je hebt mensen die vanuit onbewust geboren worden heel hun leven zo verder blijven leven totdat ze dood gaan. Ze hebben wel een gedacht van hoe het leven er ongeveer zou moeten uitzien, maar die gedachten blijven altijd bij veronderstellingen. Dat heeft niets te maken met waarheid. Uiteindelijk is dat illusie, zijn dat de gedachten van het rationeel denken dat bestuurd wordt door het ego."

Aldus mijn ziener, een soort Hermes Trismegistus geboren in de eerste helft van de 20Ste eeuw, 16 jaar geleden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Best mogelijk dat de tak (mensheid) waar we ons op bevinden ooit verloren gaat. Maar daar ben ik niet mee bezig, dus ik heb geen zin om met Marie van gedachten te wisselen over corrupte politiekers of zoiets. Ik hoef de hele tak (mensheid) niet wakker te schudden.
Pas op, ze is mogelijk haar volgende topic aan het voorbereiden. Stilte voor de storm. hihihi.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Twijgje Kweetniet kan alleen zowel twijg als boom zijn en zijn leven leiden vanuit dat perspectief.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2016, 23:39   #40
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Puppetji, Looro is de kwaadste niet. Hij meent het goed. Misschien is het beter om in de mentale wereld te blijven. Zelfonderzoek doen tot je dood, wat is er mis mee? Ik denk dat het leven bedoelt is om een mentaal leven te leiden. We zijn tenslotte uitgerust met intellect.

Er is een andere wereld , de wereld van het Geheel. Het heeft zijn aangename kanten, maar ook zijn onaangename kanten. En hier spreekt mijn ego, wie anders zou er in dualiteit spreken? Een weg terug is er niet. Alleen de dood kan nog uitkomst bieden. Maar dat is niet aan mij. En er gaat een onweerstaanbare aantrekkingskracht van die wereld uit. Het is waar ik vandaan kom en nooit ben weggeweest. Maar de illusie van de dualiteit brengt vergetelheid.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.