Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 February 2012, 19:49   #31
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Zou 't ook kunnen dat je zelf 'n gedachtebeeld hebt over hoe die getoonde praktijk er dan uit zou moeten zien?
Het criterium is of de identificatie is verdwenen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2012, 19:59   #32
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

O.K. dat is jouw criterium.

Ik heb 't idd altijd vreemd gevonden dat wanneer iemand praat of schrijft over nondualisme er onmiddellijk wordt gezwaaid met: 'jij wil 't doen voorkomen alsof je IKje verdwenen is.' (een aanname dat dit zo is dus)

In die groef blijft dan de conversatie voortdurend in steken.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2012, 20:45   #33
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Ik koop geen gebakken lucht.
Lekker hoor al die gebakken lucht hier, met knoflooksausje.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2012, 21:40   #34
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
O.K. dat is jouw criterium.

Ik heb 't idd altijd vreemd gevonden dat wanneer iemand praat of schrijft over nondualisme er onmiddellijk wordt gezwaaid met: 'jij wil 't doen voorkomen alsof je IKje verdwenen is.' (een aanname dat dit zo is dus)

In die groef blijft dan de conversatie voortdurend in steken.
Ik heb 't niet zelf verzonnen.
Het is de meest compacte samenvatting van datgene
waar de namen die ik noemde en de namen die jij noemde het over hebben.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2012, 21:51   #35
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Dan heb je nog: Ramana Maharshi --> Nissargadatta --> Ramesh Balsekar --> Wayne Liquorman --> Tony Parsons --> Richard Silvester.
Allen in hetzelfde spoor.
De eerste twee zijn voor gevorderden (wereldliteratuur), de derde zou ik afraden (hij compliceert), de vierde is een echte aanrader (straight from the heart en to the point), de vijfde zou ik ook afraden (bouquetreeks) en de laatste ken ik niet.

De topper is toch wel Wolter Keers 'Vrij Zijn'. Sowieso zijn de nederlandse schrijvers te verkiezen boven vertalingen uit het engels. Voor wie meer van het verhalende is zou ik Jed McKenna er nog aan toe willen voegen.

Ik zou niet willen zeggen dat ze allemaal het zelfde spoor volgen,
maar een aantal lopen een heel eind parallel.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2012, 14:45   #36
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht

Ik heb 't idd altijd vreemd gevonden dat wanneer iemand praat of schrijft over nondualisme er onmiddellijk wordt gezwaaid met: 'jij wil 't doen voorkomen alsof je IKje verdwenen is.' (een aanname dat dit zo is dus)

In die groef blijft dan de conversatie voortdurend in steken.
Als jij over nondualisme praat Blikje, is er bij jou (ook al is het onbewust) de houding aanwezig dat jij wilt doet voorkomen alsof je IKje verdwenen is?

Zou je voor mij heel bewust bij stil willen staan aub, om te kijken of het mogelijk is dat onbewust zo een houding bij jou aanwezig is? En als je daar niet bewust van bent, door even bij stil te staan zou mogelijk zijn om je je bewust van te worden, volgens mij..(Als de houding aanwezig is uiteraard)

Wat ik bij mezelf opmerk is wel de houding, als ik over bewustwording of zelfkennis praat, dat ik mezelf bewuster dan menig mens beschouw. Vervolgens merk ik op dat degene tegen wie ik praat (of typ) zich erdoor geraakt voelt, door mijn houding, en op een directe of indirecte manier dat ook mij laat blijken. Ook al kijk ik daar heel bewust naar, de houding is zeer hardnekkig. Ik ben op bewust niveau daar niet volledig mee eens, met mijn houding.

Maar soms ben ik werkelijk bewuster dan menig mens, en jij zou blijkbaar ook regelmatig het ontbreken van je IKje ervaren..

Ik zie het als een soort afwijking die bij ieder leer of idee of vorm van bewustwording ontstaat Zoals Christenen zichzelf boven de rest vinden uitstijgen, zie ik de houding vervolgens in ieder leer of geloof of bewustwordingsvorm weer terug komen, in verschillende vormen.

Ik meen dat bij jou ook op te merken.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2012, 15:04   #37
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht

Ik meen dat bij jou ook op te merken.
en om het compleet te maken: Eigenlijk meen ik bij een ieder die hier typt, de houding waarover ik boven had, op te merken.
bij sommigen is stelligheid, bij anderen betweterigheid, bij anderen weer iets anders... .. ..

hoort zoiets bij het proces? Denk het wel..

is het de ego die tegen spartelt?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2012, 15:49   #38
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
en om het compleet te maken: Eigenlijk meen ik bij een ieder die hier typt, de houding waarover ik boven had, op te merken.
bij sommigen is stelligheid, bij anderen betweterigheid, bij anderen weer iets anders... .. ..

hoort zoiets bij het proces? Denk het wel..

is het de ego die tegen spartelt?
Hoi Mihaela, ik meen me hier niet echt in te herkennen.
Ik geniet van mijn reis en het gaat me eigenlijk niet om het "bereiken".
Ik doe wat ik kan doen, en de rest laat ik open.
Maar ik wel er wel plezier aan beleven.
Voor mij is de persoonlijke toetssteen voor een spirituele traditie of ik me ermee verwant voelt, of ik er zin in hebt om me ermee bezig te houden. Meer niet.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2012, 15:54   #39
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
de derde zou ik afraden (hij compliceert),
Hoebedoelu?? 'Compliceert?'
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2012, 16:08   #40
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Effe kijken...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Als jij over nondualisme praat Blikje, is er bij jou (ook al is het onbewust) de houding aanwezig dat jij wilt doet voorkomen alsof je IKje verdwenen is?

Zou je voor mij heel bewust bij stil willen staan aub, om te kijken of het mogelijk is dat onbewust zo een houding bij jou aanwezig is?
Neen, die is niet bewust en ook niet onbewust aanwezig.
Ik heb hier zelfs al een aantal keren uitdrukkelijk kenbaar gemaakt dat mijn IK programma nog draaiende is al zie ik 't weleens draaien.
En soms ook niet.
Dan weet ik dat er iets knelt/wrijft maar dan ontdek ik niet hoe het 'zit.'

Dat ik 't soms zie en soms niet maakt 't zowiezo al bijzonder twijfelachtig dat ik dat DOE, dat zien want wanneer ik dat DOE dan zou ik 't ten alle tijde, wanneer IK DAT WIL moeten kunnen zien.

Citaat:
En als je daar niet bewust van bent, door even bij stil te staan zou mogelijk zijn om je je bewust van te worden, volgens mij..(Als de houding aanwezig is uiteraard)
N.v.t.

Citaat:
Wat ik bij mezelf opmerk is wel de houding, als ik over bewustwording of zelfkennis praat, dat ik mezelf bewuster dan menig mens beschouw. Vervolgens merk ik op dat degene tegen wie ik praat (of typ) zich erdoor geraakt voelt, door mijn houding, en op een directe of indirecte manier dat ook mij laat blijken. Ook al kijk ik daar heel bewust naar, de houding is zeer hardnekkig. Ik ben op bewust niveau daar niet volledig mee eens, met mijn houding.
Ik snap wat je bedoelt maar ik ben het tegenwoordig met elke houding van mij eens.
Citaat:
en jij zou blijkbaar ook regelmatig het ontbreken van je IKje ervaren..
Iedereen ervaart weleens het ontbreken van z'n ikje.
Wanneer er geen gedachten zijn en/of wanneer er niks is om over te denken omdat alles 'naar wens is, of de situatie zodanig dat er geen tijd of gelegenheid is om de over de situatie te denken of er iets van de willen.

Citaat:
Ik zie het als een soort afwijking die bij ieder leer of idee of vorm van bewustwording ontstaat Zoals Christenen zichzelf boven de rest vinden uitstijgen, zie ik de houding vervolgens in ieder leer of geloof of bewustwordingsvorm weer terug komen, in verschillende vormen.
Wat zou kunnen is dat eenieder meent de waarheid gevonden te hebben en derhalve alle andere opvattingen naar het rijk der fabelen zendt.
Maar dat is iets dat onvermijdelijk is, toch?
Wanneer ik in de kerstman geloof en de ander niet dan kán 't niet anders dat de een tegen de ander zegt: 'Ik heb 't juist en jij niet.'

Citaat:
Ik meen dat bij jou ook op te merken.
O.K. dat kan.
Ik kan onmogelijk iets anders zien dan wat ik zie.
Wanneer ik zie dat 't regent en de ander ziet dat de zon schijnt dan kan ik onmogelijk in met oprechte eerlijkheid wat gaan zitten verklaren dat de zon schijnt.
Tenzij blijkt dat ik me vergist heb en dan zie ik dat het niet regent maar de zon schijnt.
Maar zolang ik niet zie dat ik me vergis, zie ik wat ik zie.

Jij?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 05:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.