Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Hans Laurentius
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Hans Laurentius Na elf jaar satsangs gegeven te hebben is hij sinds april 2009 gestopt. Sinds 2012 zijn er weer bijeenkomsten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 December 2021, 11:02   #391
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Helemaal mee eens.
Deze zogenaamde guru's weten en willen niet weten hoe het is om niet te kleineren.
Vanuit wat voor drijfveer dan ook.
Ik heb de keuze wat ik daar wel of niet mee doe.
Indien het ongewenst is dit middels zelfonderzoek intern op te lossen slaat het naar buiten en zijn het anderen (guru's in dit geval) waar de oplossing van het gekleineerd worden gevraagd wordt. Uiteraard is van buiten geen enkele permanente oplossing te verwachten, kleineren is in de wereld nou eenmaal aan de orde van de dag. Waar moeten we dan de oplossing zoeken?

Negeren of er niets van aantrekken is niet dé en geen permanente oplossing, daarom zou ik me afvragen 'waar het gekleineerd worden zich doet gevoelen' oftewel 'wat is het dat gekleineerd kan worden' en zodra je dat weet is het geen vraag meer maar een openbaring. Er is veel geïnvesteerd in je 'ikje' en het is verwondbaar dus moet het koste wat het kost beschermd worden.
  Met citaat reageren
Oud 17 December 2021, 11:53   #392
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Indien het ongewenst is dit middels zelfonderzoek intern op te lossen slaat het naar buiten en zijn het anderen (guru's in dit geval) waar de oplossing van het gekleineerd worden gevraagd wordt. Uiteraard is van buiten geen enkele permanente oplossing te verwachten, kleineren is in de wereld nou eenmaal aan de orde van de dag. Waar moeten we dan de oplossing zoeken?
Blijft niets anders over dan in onszelf. Voor mij zo helder als glas geworden.

Citaat:
Negeren of er niets van aantrekken is niet dé en geen permanente oplossing, daarom zou ik me afvragen 'waar het gekleineerd worden zich doet gevoelen' oftewel 'wat is het dat gekleineerd kan worden' en zodra je dat weet is het geen vraag meer maar een openbaring.
Helemaal mee eens.

Citaat:
Er is veel geïnvesteerd in je 'ikje' en het is verwondbaar dus moet het koste wat het kost beschermd worden.
Tot het moment dat dat niet meer nodig is. En niet langer de projectie van kleineren van de ander iets van jou te laten zijn.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 17 December 2021, 12:30   #393
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Lang gecontempleerd hierop, nog steeds niet helderö.
Weten wat je bent (liefde) geeft toch geen vrijbrief voor kleinerendheid?
Dat hangt helemaal van de situatie was m.i. Wanneer iemand die weet wat ie is 'kleineert' dan is dat een totaal ander gevoell dan wanneer iemand dat doet vanuit zijn/haar eigen ziek zijn iets dergelijks doet, waarbij dan ook nog weer een verschil valt waar te nemen bij iemand die weet wat ie is maar nog niet zijn eigen kelder heeft leeg geruimd. Echter in het kader van zelfonderzoek is het allemaal oké. Want uiteindelijk gaat het, zoals terecht gezegd is, om de leerling bij wie al dan niet nog wat haakt e.d. en niet om de leraarö.
__________________
Ontwaken is een proces...
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 17 December 2021, 12:57   #394
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Dat hangt helemaal van de situatie was m.i. Wanneer iemand die weet wat ie is 'kleineert' dan is dat een totaal ander gevoell dan wanneer iemand dat doet vanuit zijn/haar eigen ziek zijn iets dergelijks doet, waarbij dan ook nog weer een verschil valt waar te nemen bij iemand die weet wat ie is maar nog niet zijn eigen kelder heeft leeg geruimd. Echter in het kader van zelfonderzoek is het allemaal oké. Want uiteindelijk gaat het, zoals terecht gezegd is, om de leerling bij wie al dan niet nog wat haakt e.d. en niet om de leraarö.
Allereerst een iemand die bedoeld doende is te kleineren is niet in de hoedanigheid waarvan je kunt zeggen dat hij weet wat hij is. Diegene is namelijk in een andere hoedanigheid, namelijk die van ego. Ego is datgene dat intentioneel wenst te kleineren. Vervolgens is de aanname dat het gaat om kleineren het ego ontvangende gedeelte die je influistert dat de opmerking bedoelt is om je kleiner te maken. Dat hoeft helemaal niet de intentie van de 'aangever' te zijn, die iets weergeeft te hebben gezien waar de ontvanger op kan contempleren. Dus allesbehalve bedoelt om te kleineren. Vandaar de opmerking 'it is in the eyes of the beholder', de ontvanger maakt er iets van zijn gading van.

Iemand die 'weet wat hij is' heeft niet langer een opslag (kelder) meer die nog ontruimd moet worden. Zou dat namelijk het geval zijn dan stuurt deze, (zelden intentioneel) fragmenten mee uit die kelder en is dus voor die ander geen zuivere spiegel. Kortom een met 'ik' , kelder of rugzakje behepte ziener kan zich beter met zijn sores bezig houden dan met het bieden van hulp elders.
  Met citaat reageren
Oud 17 December 2021, 13:02   #395
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Allereerst een iemand die bedoeld doende is te kleineren is niet in de hoedanigheid waarvan je kunt zeggen dat hij weet wat hij is. Diegene is namelijk in een andere hoedanigheid, namelijk die van ego. Ego is datgene dat intentioneel wenst te kleineren. Vervolgens is de aanname dat het gaat om kleineren het ego ontvangende gedeelte die je influistert dat de opmerking bedoelt is om je kleiner te maken. Dat hoeft helemaal niet de intentie van de 'aangever' te zijn, die iets weergeeft te hebben gezien waar de ontvanger op kan contempleren. Dus allesbehalve bedoelt om te kleineren. Vandaar de opmerking 'it is in the eyes of the beholder', de ontvanger maakt er iets van zijn gading van.

Iemand die 'weet wat hij is' heeft niet langer een opslag (kelder) meer die nog ontruimd moet worden. Zou dat namelijk het geval zijn dan stuurt deze, (zelden intentioneel) fragmenten mee uit die kelder en is dus voor die ander geen zuivere spiegel. Kortom een met 'ik' , kelder of rugzakje behepte ziener kan zich beter met zijn sores bezig houden dan met het bieden van hulp elders.
Leer jij eerst maar eens lezen Laurie, dan praten we daarna wellicht verderöBye
__________________
Ontwaken is een proces...
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 17 December 2021, 13:11   #396
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Leer jij eerst maar eens lezen Laurie, dan praten we daarna wellicht verderöBye
Wellicht moeten wij ons beperken tot de kant van de ontvanger.

De ontvanger geeft aan een door iemand gemaakte opmerking de waarde 'kleineren'. Dat is het aandeel van de ontvanger. Dat is echter maar een verhaaltje in zijn hoofd dat 'hem/haar vertelt dat te geloven. Te gemakkelijk wordt hier voorbijgegaan aan dat wat de ontvanger voor een rugzakje met zich meedraagt (of rommelkelder heeft) en dus van het gezegde naar eigen maatstaven inkleurt.

Terugkomende op het topic, datgene wat er aan turbulentie in je plaatsvindt ben je niet.
  Met citaat reageren
Oud 17 December 2021, 14:38   #397
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wellicht moeten wij ons beperken tot de kant van de ontvanger.

De ontvanger geeft aan een door iemand gemaakte opmerking de waarde 'kleineren'. Dat is het aandeel van de ontvanger. Dat is echter maar een verhaaltje in zijn hoofd dat 'hem/haar vertelt dat te geloven. Te gemakkelijk wordt hier voorbijgegaan aan dat wat de ontvanger voor een rugzakje met zich meedraagt (of rommelkelder heeft) en dus van het gezegde naar eigen maatstaven inkleurt.
Je heb nu in elk geval een deel van de kern te pakken natuurlijk gaat het over de ontvanger en hoe die iets al dan niet ervaar blabla ect.

En mbt die leraren, Laurie, ik heb met alle drie soorten leraren ervaring, waarvan de eerste, mijn persoonlijke leraren, uit het Christusbewustzijn komen. dus ik weet waar ik het over heb. En geloof me je wilt niet weten hoe grofgebekt die af en toe zijn. En geloof me ik voel me meer dan eens in mijn onderbroek gezet door ze, er is echter geen enkele twijfel over hun bedoelingö..

En voor de rest Laurie verwijs ik naar mijn handschrift met de bijbehorende tekst dat je je kelder alleen maar echt grondig kan leegruimen wanneer je weet wat je werkelijk bent, de rest is niet meer dan het voorbereidende werk. En tot slotö.pas wanneer je kelder echt leeg is dan kom je in de buurt van wat ik het Christusbewustzijn noem. Maar goed daar heb jij geen weet van want jij zit naast het aardappelenveld commentaar te leveren op hen die na ontwaken wel nog het aardappelenveld op gaanö.

Citaat:
Terugkomende op het topic, datgene wat er aan turbulentie in je plaatsvindt ben je niet.
Precies, dat zeg ikö.
__________________
Ontwaken is een proces...
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 17 December 2021, 19:38   #398
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Je heb nu in elk geval een deel van de kern te pakken natuurlijk gaat het over de ontvanger en hoe die iets al dan niet ervaar blabla ect.
Ik liet de zender even buiten beschouwing omdat het anders, kennelijk gezien je weerwoord, wellicht wat te verwarrend voor je wordt. Maar de zender is ook van weinig importantie.

Citaat:
En mbt die leraren, Laurie, ik heb met alle drie soorten leraren ervaring, waarvan de eerste, mijn persoonlijke leraren, uit het Christusbewustzijn komen. dus ik weet waar ik het over heb. En geloof me je wilt niet weten hoe grofgebekt die af en toe zijn. En geloof me ik voel me meer dan eens in mijn onderbroek gezet door ze, er is echter geen enkele twijfel over hun bedoelingö..
Ik ben geen leraar, ik zal mezelf maar introduceren als 'ziener' ander blijf je me misplaatst maar als een leraar beschouwen. Ik heb geen enkele intentie noch aspiratie je iets te leren. Ik zeg wat ik zie en daar kun je op contempleren. Zoniet even goed vrienden maar doe dat dan niet hier. Ik ben namelijk wars van discussies en beschouw dat alleen maar als zinloos en eindeloos geouwehoer.

Citaat:
En voor de rest Laurie verwijs ik naar mijn handschrift met de bijbehorende tekst dat je je kelder alleen maar echt grondig kan leegruimen wanneer je weet wat je werkelijk bent, de rest is niet meer dan het voorbereidende werk.
Ontwaken mag dan een proces zijn, sommigen nemen daar alle tijd voor in de misplaatste opvatting dat ze meerdere levens daarvoor ter beschikking hebben. Anderen willen helen en zijn niet geïnteresseerd in 'wat' ze zijn.

Nu je je op dit forum hebt aangemeld ga ik er vanuit dat het, willen 'weten wat je bent' je intentie is. Daar reageer ik op en daar werk ik mee. Heb je andere interesses dan moet je niet hier zijn, dan kun je beter een ander forum zoeken. Mihaela en Darsho hebben hier al veel te lang onderzoek kunnen traineren en die zijn nu met zachte hand naar de deur geleid.

Citaat:
En tot slotö.pas wanneer je kelder echt leeg is dan kom je in de buurt van wat ik het Christusbewustzijn noem. Maar goed daar heb jij geen weet van want jij zit naast het aardappelenveld commentaar te leveren op hen die na ontwaken wel nog het aardappelenveld op gaanö.
Jezus beschouw ik gezien zijn vele van ego verstoken uitspraken als gerealiseerd. Het is niet moeilijk daarin Waarheid te herkennen en hij kan je om die reden de weg wijzen. Met zijn volgelingen heb ik echter maar weinig op. Wanneer je op weg gaat waarheid te herkennen kom je ongetwijfeld ook bij Jezus maar moet je vaak eerst door de bagger die volgelingen er van gemaakt hebben.
Wat je kelder aangaat zijn het allemaal niet relevante gedachten en verhaaltjes die je geloofd.

Citaat:
Precies, dat zeg ikö.
Ik zeg méér dan wat jij zegt, het gaat mij er om dat je kennis neemt van dat méér. Als je die turbulentie in je niet bent waarom hou je je er dan zo intensief mee bezig?
  Met citaat reageren
Oud 17 December 2021, 20:21   #399
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik liet de zender even buiten beschouwing omdat het anders, kennelijk gezien je weerwoord, wellicht wat te verwarrend voor je wordt. Maar de zender is ook van weinig importantie.

Ik ben geen leraar, ik zal mezelf maar introduceren als 'ziener' ander blijf je me misplaatst maar als een leraar beschouwen. Ik heb geen enkele intentie noch aspiratie je iets te leren. Ik zeg wat ik zie en daar kun je op contempleren. Zoniet even goed vrienden maar doe dat dan niet hier. Ik ben namelijk wars van discussies en beschouw dat alleen maar als zinloos en eindeloos geouwehoer.

Ontwaken mag dan een proces zijn, sommigen nemen daar alle tijd voor in de misplaatste opvatting dat ze meerdere levens daarvoor ter beschikking hebben. Anderen willen helen en zijn niet geïnteresseerd in 'wat' ze zijn.

Nu je je op dit forum hebt aangemeld ga ik er vanuit dat het, willen 'weten wat je bent' je intentie is. Daar reageer ik op en daar werk ik mee. Heb je andere interesses dan moet je niet hier zijn, dan kun je beter een ander forum zoeken. Mihaela en Darsho hebben hier al veel te lang onderzoek kunnen t****eren en die zijn nu met zachte hand naar de deur geleid.

Jezus beschouw ik gezien zijn vele van ego verstoken uitspraken als gerealiseerd. Het is niet moeilijk daarin Waarheid te herkennen en hij kan je om die reden de weg wijzen. Met zijn volgelingen heb ik echter maar weinig op. Wanneer je op weg gaat waarheid te herkennen kom je ongetwijfeld ook bij Jezus maar moet je vaak eerst door de bagger die volgelingen er van gemaakt hebben.
Wat je kelder aangaat zijn het allemaal niet relevante gedachten en verhaaltjes die je geloofd.

Ik zeg méér dan wat jij zegt, het gaat mij er om dat je kennis neemt van dat méér. Als je die turbulentie in je niet bent waarom hou je je er dan zo intensief mee bezig?
Je laat maar weer eens zien hoe verdwaald je bent Laurie. Jij verdiend niet de term van ziener, wel die van leraar net als alle mensen en dingen die ik zoal in mijn leven ben tegen gekomen en zal tegen komen.

Je hoeft van mij niks met mij op te hebben als leerling van mijn leraren uit het Christusbewustzijn. Wie die leraren zijn zal ik je verder niet mee lastig vallen want dat zou je toch niet kunnen bevatten en zoals meestal mee aan de haal zal gaan, zoals de meeste tijd met wat geschreven wordt aan de haal gaat. Hoe dan ook mbt dit onderwerp ik ben op dit forum omdat ik hier lessen te leren heb. Daar heb jij als dusdanig alleen in zoverre mee te maken dat ik in o.a. in mijn omgang met jou en de manier waarop je hier functioneert in verhouding tot mij en alle andere gebruikers en omgekeerd, of met andere woorden de algehele groepsdynamica e.d. van die forum mijn zelfkennis aan het verdiepen ben. Maar goed dat zie jij niet en wil je ook niet zien vanwege het beeld dat je nu eenmaal van mij geschapen hebt en koste wat het kost in stand wenst houdenö

Maar maak je overigens je geen zorgen zoals je waarschijnlijk wel gemerkt heb lever ik niet tot nauwelijks nog bijdragen aan op dit forum, tenzij in de vorm van vragen hoe iets volgens een ander zit blabla ect, want het een discussieforum en dat is al jaren en jaren zo, en als er iets is waar ik werkelijk nul comma nul mee heb dan is het dat wel. Ook een van de redenen overigens waarom ik steeds maar zeg:' ik gun je jou verhaaltje', daarmee voorkomend dat ik in een eindeloze nergens op slaande discussie raak over wie nu het beste weet hoe en waar o.g. zit in haar proces en of o.g. nu wel of niet weet wat ze is blabla ect, allemaal onderwerpen waarvan ik denk, ik heb wat beters te doen dan dat geleuteröBeste Laurie ik zal de dag zegenen dat je in staat bent voorbij je zelf te kijken en dat je zo leeg zal zijn dat je de ander werkelijk kan zien zoals dat bij mijn leraren, de werkelijke zieners, uit het Christusbewustzijn het geval isö.Ik heb het al vaker gezegd je komt zelfs niet in de buurt jij zit alleen maar tegen je eigen verzinsels aan te kijken en je hebt het niet in de gatenö.meer valt er niet over te zeggenö
__________________
Ontwaken is een proces...

Wijziging aangebracht door Vagebond op 17 December 2021 om 22:05.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 17 December 2021, 20:51   #400
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik zeg méér dan wat jij zegt, het gaat mij er om dat je kennis neemt van dat méér. Als je die turbulentie in je niet bent waarom hou je je er dan zo intensief mee bezig?
Hier wil ik nog wel even apart op in gaan. Ik hou me er mee bezig omdat er turbulentie is rondom dat wat ik ben, in mijn bijna dood ervaring werd me duidelijk dat het voor mijn verdere proces cruciaal was/is om me daar mee bezig te houden omdat het hoort bij de weg die ik bewandel richting het uiteindelijke einddoel. Ik kan daar niet naar binnen treden als er nog turbulentie rondom mij is, daarom ben ik ook nog leerling, het is de enige manier waarop ik in contact kan zijn met mijn leraren. Verder is 'weten wat ik ben' van cruciaal belang is als referentie kader of anker zo je wilt om binnen de turbulentie dat te kunnen doen wat op mijn pad ligt zonder mezelf er in te verliezen want zou ik mezelf wel verliezen dan leer ik er niks van. De keer dat ik mezelf wel verloor is me duur komen te staan, maar goed die fout moest ook gemaakt worden blabla ectö.
Lang verhaal kort: ik ben in contact met mijn ballen via mijn weten wat ik ben om daar de kelder op de juiste wijze uit te kunnen ruimen.
__________________
Ontwaken is een proces...
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.