Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 June 2013, 08:52   #411
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Welnee, het was een duidelijk verhaal wat je vertelde. Er was herkenning bij het lezen en het raakte me. En wat ik over kan zeggen is dat ik zou wensen dat een groter deel van de mensheid zo met de dat wat op zijn of haar pad komt zo om zou gaan, dan zou de wereld er al een stuk anders uit zien dan dat hij nu doet.

Was je nu teleurgesteld over mijn reactie? Ik had je ook een groot compliment kunnen maken over dat wat je schreef. Maar zowel dat wat teleurgesteld kan zijn als dat wat het compliment dankbaar in ontvangst had genomen is beide niet dat wat je bent.

Dat neemt niet weg dat er iets is wat (teleurstelling of complimenten) kan ervaren. Dat blijft bestaan, net zoals we een lichaam hebben wat pijn en genot kan ervaren. Maar net zoals je je lichaam niet bent, is dat wat kan ervaren niet dat wat je bent. Zo lang als er een functionerend lichaam en persoonlijkheid is zullen er voorkeuren zijn. Bijvoorbeeld om gezond te zijn, alles te kunnen doen wat je graag wilt, bevestiging te krijgen en (h)erkenning te ervaren.

Ik krijg nu bijna de neiging om je een Godin te noemen ...
Dat is omdat het leven een stuk aangenamer is (om te ervaren) als we die dingen tegen komen die ons bevestigen, die we als positief kunnen benoemen, waar we van opfleuren etc. Maar daar blijft altijd een keerzijde aan zitten omdat dit onderdeel uitmaakt van de wereld van de dualiteit. Een persoon kan zich nu eenmaal goed voelen omdat er ook de ervaring is van zich niet goed te voelen. En ondertussen kunnen we de wens uit spreken dat iedereen op de hele wereld zich vooral goed zal voelen, positieve ervaringen op zal doen, geluk en genot zal ervaren. Maar uiteindelijk zijn dat allemaal bevestigingen van dat wat je niet bent.

Zelfonderzoek gaat over de ontdekking dat dat wat bevestiging nodig heeft dat we dat niet zijn. Want die bevestiging die we zo dolgraag wensen heeft alles te maken met de identificatie met wie we niet zijn. En hoe fijn het ook is om bevestigd te worden in je bestaan, het houdt je in de identificatie en het houdt het idee in stand over wie je denkt zijn maar niet bent.

Verder zou ik (met Sem, waar is ze eigenlijk gebleven?) willen zeggen dat het finale inzicht zoiets is als 'er is niemand' (bij wijze van spreken, want het is niet meer dan een verwijzing). Die ervaring kun je hebben, zoals je ook omschrijft, op momenten dat er geen beleving van een lichaam of een persoonlijkheid is. Dat zijn inkijkjes in de Werkelijkheid achter (of liever: voor) de werkelijkheid. Maar in de ervaring beleven zit nog steeds het risico dat er iemand is die zich die ervaring toe-eigend. Er daarmee doet de persoon, en het geloof in het bestaan er van, weer zijn intrede.

Dat wat je bent (voor zover daar als iets over te zeggen valt) is die Waarnemendheid waarin alles verschijnt. En dat is niet iets wat je kunt worden of iets wat je kunt verwerven; dat is WAT je (altijd al) bent, het Enige wat altijd Is.


Het ik is een hardnekkig iets. Bedankt voor je mooie uitleg.
Ulla is offline  
Oud 30 June 2013, 09:16   #412
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob; Dat zijn inkijkjes in de Werkelijkheid achter (of liever: voor) de werkelijkheid. Maar in [I
de ervaring[/I] beleven zit nog steeds het risico dat er iemand is die zich die ervaring toe-eigend. Er daarmee doet de persoon, en het geloof in het bestaan er van, weer zijn intrede.

Dat wat je bent (voor zover daar als iets over te zeggen valt) is die Waarnemendheid waarin alles verschijnt. En dat is niet iets wat je kunt worden of iets wat je kunt verwerven; dat is WAT je (altijd al) bent, het Enige wat altijd Is.

Hoi Rob

De "ervaring beleven".
Dat is een heel interessante omschrijving.
Dat is een tweetraps ervaring........
Er had ook kunnen staan "de ervaring ervaren"

Nu verder......."die zich de ervaring toe_eigen(t!)" .
De wijze van formuleren suggereert dat er er sprake zou zijn van een doelgerichte actie. Ik weet bijna zeker dat je dat niet bedoelt.
Sta me daarom toe hier een nuancering aan te brengen.

Als de onderzoeker op het punt is aangeland waar hij ziet dat de ervaring enerzijds en de Uiteindelijke Waarnemer anderzijds zich van elkaar onderscheiden, moet hij trachten te rusten in het deel van de Geest dat dit onderscheid maakt, de Bhudhi.
Dit rusten zondermeer maakt dat dit orgaan zich sterkt en dat vervolgexcercities gemakkelijker plaats kunnen vinden.

Het toe_eigenen waar je over spreekt vindt niet daadwerkelijk plaats zoals je zelf hoogstwaarschijnlijk ook al wist.
Het is slechts een gevolg van het feit dat dit orgaan bevuild is en niet optimaal zijn werk kan doen. In deze situatie gaat het onderscheid tussen waarneming en waarnemer vanzelf verloren, simpelweg omdat er geen onderscheidingsorgaan werkzaam is.

In deze toestand valt bewustzijn onmiddellijk samen met al hetgeen zich daarin voordoet en vereenzelvigt het zich daar onvermijdellijk mee.
Jij noemt dit, overigens niet geheel onterecht, toe_eigenen.

Het werk bestaat er uit, dit onderscheid te herstellen en het zgn. toe_eigenen te ontkrachten.

HG

Hab

( btw, van Duinen gaat naar Eintr. Braunschweig en Thierry zegt ook getekend te hebben)
habbuthabnot is offline  
Oud 30 June 2013, 09:35   #413
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Hoi Rob

De "ervaring beleven".
Dat is een heel interessante omschrijving.
Dat is een tweetraps ervaring........
Er had ook kunnen staan "de ervaring ervaren"

Nu verder......."die zich de ervaring toe_eigen(t!)" .
De wijze van formuleren suggereert dat er er sprake zou zijn van een doelgerichte actie. Ik weet bijna zeker dat je dat niet bedoelt.
Sta me daarom toe hier een nuancering aan te brengen.

Als de onderzoeker op het punt is aangeland waar hij ziet dat de ervaring enerzijds en de Uiteindelijke Waarnemer anderzijds zich van elkaar onderscheiden, moet hij trachten te rusten in het deel van de Geest dat dit onderscheid maakt, de Bhudhi.
Dit rusten zondermeer maakt dat dit orgaan zich sterkt en dat vervolgexcercities gemakkelijker plaats kunnen vinden.

Het toe_eigenen waar je over spreekt vindt niet daadwerkelijk plaats zoals je zelf hoogstwaarschijnlijk ook al wist.
Het is slechts een gevolg van het feit dat dit orgaan bevuild is en niet optimaal zijn werk kan doen. In deze situatie gaat het onderscheid tussen waarneming en waarnemer vanzelf verloren, simpelweg omdat er geen onderscheidingsorgaan werkzaam is.

In deze toestand valt bewustzijn onmiddellijk samen met al hetgeen zich daarin voordoet en vereenzelvigt het zich daar onvermijdellijk mee.
Jij noemt dit, overigens niet geheel onterecht, toe_eigenen.

Het werk bestaat er uit, dit onderscheid te herstellen en het zgn. toe_eigenen te ontkrachten.

HG

Hab

( btw, van Duinen gaat naar Eintr. Braunschweig en Thierry zegt ook getekend te hebben)
Hallo Bertus,

Hartelijk dan voor zowel de nuancering als de aanscherping.

Kun je nog iets zeggen over wat je noemt 'Bhudhi' want hoewel ik het herken als werkzaamheid is de term me onbekend.

Let komend seizoen vooral op de prestaties van Go Ahead Eagles. Zij zullen de verrassing van het jaar worden en waarschijnlijk het jaar daarop deelnemen aan Europees voetbal. Wel jammer voor al die subtoppers zoals ADO, Utreg en Heerenveen.

Tijd voor koffie en indische cake!


Rob.
Rob is offline  
Oud 30 June 2013, 09:50   #414
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Hallo Bertus,

Hartelijk dan voor zowel de nuancering als de aanscherping.

Kun je nog iets zeggen over wat je noemt 'Bhudhi' want hoewel ik het herken als werkzaamheid is de term me onbekend.

Let komend seizoen vooral op de prestaties van Go Ahead Eagles. Zij zullen de verrassing van het jaar worden en waarschijnlijk het jaar daarop deelnemen aan Europees voetbal. Wel jammer voor al die subtoppers zoals ADO, Utreg en Heerenveen.

Tijd voor koffie en indische cake!


Rob.
Yes, Rob, mbt het laatste pls check Maria!!
Plans in planning!
habbuthabnot is offline  
Oud 30 June 2013, 10:17   #415
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Hallo Bertus,

Hartelijk dan voor zowel de nuancering als de aanscherping.

Kun je nog iets zeggen over wat je noemt 'Bhudhi' want hoewel ik het herken als werkzaamheid is de term me onbekend.

Let komend seizoen vooral op de prestaties van Go Ahead Eagles. Zij zullen de verrassing van het jaar worden en waarschijnlijk het jaar daarop deelnemen aan Europees voetbal. Wel jammer voor al die subtoppers zoals ADO, Utreg en Heerenveen.

Tijd voor koffie en indische cake!


Rob.
Rob

Om mezelf niet schuldig te maken aan betweterij tref je in je mailbox een compacte omschrijving aan van het onderwerp.
Ik merk hierbij op dat dit een uiterst ontoegankelijk document is, dat vol staat met visserslatijn. Elke term die hier wordt gebezigd dient uit en te na onder de loupe genomen te worden om tot enig begrip ervan te komen.
Niet onmogelijk natuurlijk, wel lastig zonder tutor.

Beschrijvingen als deze hebben een functie in een onmiddellijke leerling-tutor relatie waarin de leerling eindeloos wordt uitgenodigd het gebodene te verifieren dmv meditatie en mentale excercities.
Het idee, dat inzicht in Het Zelf zonder dit alles te realiseren zou zijn, maakt grote ophef in deze tijd. Niets is echter minder waar!
Grote inspanning is onvermijdellijk om tot goede resultaten te komen.

Bert

( De Eagles hebben mijn aandacht. Ik heb een seizoenskaart voor m'n cluppie voor het komende seizoen! Ik zie uit naar de eerste onderlinge confrontaties!)
habbuthabnot is offline  
Oud 30 June 2013, 11:08   #416
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Rob

Om mezelf niet schuldig te maken aan betweterij tref je in je mailbox een compacte omschrijving aan van het onderwerp.
Ik merk hierbij op dat dit een uiterst ontoegankelijk document is, dat vol staat met visserslatijn. Elke term die hier wordt gebezigd dient uit en te na onder de loupe genomen te worden om tot enig begrip ervan te komen.
Niet onmogelijk natuurlijk, wel lastig zonder tutor.

Beschrijvingen als deze hebben een functie in een onmiddellijke leerling-tutor relatie waarin de leerling eindeloos wordt uitgenodigd het gebodene te verifieren dmv meditatie en mentale excercities.
Het idee, dat inzicht in Het Zelf zonder dit alles te realiseren zou zijn, maakt grote ophef in deze tijd. Niets is echter minder waar!
Grote inspanning is onvermijdellijk om tot goede resultaten te komen.

Bert

( De Eagles hebben mijn aandacht. Ik heb een seizoenskaart voor m'n cluppie voor het komende seizoen! Ik zie uit naar de eerste onderlinge confrontaties!)
Dank!

Dat 'schuldig maken aan betweterij' is overigens onvermijdelijk hier. Zodra je het niet met de voorgaande schrijver eens bent, een nuancering maakt of net een andere kant op wijst loop je al het risico om die titel te bemachtigen.

Tutor! Die is mooi, die houden we er in ...

De volgende definitie lijkt me op zijn plaats: voor de zelfingenomen lezer / bezoeker is een tutor iemand die zich schuldig maakt aan betweterij.

WiNk
Rob is offline  
Oud 30 June 2013, 11:20   #417
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dank!

Dat 'schuldig maken aan betweterij' is overigens onvermijdelijk hier. Zodra je het niet met de voorgaande schrijver eens bent, een nuancering maakt of net een andere kant op wijst loop je al het risico om die titel te bemachtigen.



De volgende definitie lijkt me op zijn plaats: voor de zelfingenomen lezer / bezoeker is een tutor iemand die zich schuldig maakt aan betweterij.

WiNk
Wat jammer dat zo een mooi gesprek weer met 'kleinerende' verwijzingen gevuld wordt.
Ik las, geraakt, jullie gesprek. De energie voelde stromend en gelijkwaardig. Of iig de bereidheid om elkaar gelijkwaardig te benaderen was zichtbaar aanwezig..
Het ontroerde me, en in mijn hoofd ontstond er weer de ruimte die ik altijd ervaar als de dans van de bezieling onbelemmerd gezien wordt.

Jouw verwijzingen, naar degene die je gedrag als betweterij met gemak hier op het forum kan zien, deed me gelijk verdriet voelen.

Ik volgde jullie gesprek.
Weet je.. soms zie je iets, iets wat je je ook wenst, en gaande weg vergeet je je gevoel van 'zielig zijn' en neem je volledig deel aan het gesprek met je gevoel. Zelfs meer dan dat, je(ik dus) wordt het gesprek...
Tot dat er een van de sprekers zich naar je omdraait, en met een zelf genoeglijk blik zegt: 'Niet dat zij dit zou kunnen begrijpen, of hier aan mee zou kunnen doen..'

Verdriet, vreugde.. Uiteraard, twee kanten van de medaille...


..en nu mis ik mijn moeder zo.. en dan is er ook iets meer dan dat waaruit ik onbegrensd deel van maak..

Hoe dan ook, een leuk gesprek tussen jullie..
Mihaela is offline  
Oud 30 June 2013, 11:28   #418
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
De energie voelde stromend en gelijkwaardig. Of iig geval de bereidheid om elkaar gelijkwaardig te benaderen was zichtbaar aanwezig..
Zoek niet buiten jou naar een antwoord.

Onderzoek je weerstand of frustratie wanneer je iemand boven jou of naast elkaar als verheven of met overwicht ervaart.

Wat is 'dat' dat behoefte heeft aan gelijkwaardigheid ?
Rennie is offline  
Oud 30 June 2013, 11:34   #419
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Zoek niet buiten jou naar een antwoord.

Onderzoek je weerstand of frustratie wanneer je iemand boven jou of elkaar als verheven ervaart.

Wat is dat dat behoefte heeft aan gelijkwaardigheid ?
Uiteraard Renoir, deed ik dat gaandeweg.. en verdriet en vreugde waren er..
Mijn ''ik'' was nu niet driftig, de emoties stroomde gewoon onbelemmerd.
Ook zie ik uiteraard hoe de 'behoeften' die voor heel even bevredigd werden, ook een keerzijde hebben.


Wat is 'dat' dat behoefte heeft aan gelijkwaardigheid?

Is het een gedachte? Is de gewoonte?
Uiteraard het ego..
Mihaela is offline  
Oud 30 June 2013, 11:38   #420
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat jammer dat zo een mooi gesprek weer met 'kleinerende' verwijzingen gevuld wordt.
Ik las, geraakt, jullie gesprek. De energie voelde stromend en gelijkwaardig. Of iig de bereidheid om elkaar gelijkwaardig te benaderen was zichtbaar aanwezig..
Het ontroerde me, en in mijn hoofd ontstond er weer de ruimte die ik altijd ervaar als de dans van de bezieling onbelemmerd gezien wordt.

Jouw verwijzingen, naar degene die je gedrag als betweterij met gemak hier op het forum kan zien, deed me gelijk verdriet voelen.

Ik volgde jullie gesprek.
Weet je.. soms zie je iets, iets wat je je ook wenst, en gaande weg vergeet je je gevoel van 'zielig zijn' en neem je volledig deel aan het gesprek met je gevoel. Zelfs meer dan dat, je(ik dus) wordt het gesprek...
Tot dat er een van de sprekers zich naar je omdraait, en met een zelf genoeglijk blik zegt: 'Niet dat zij dit zou kunnen begrijpen, of hier aan mee zou kunnen doen..'
Daar was ik al bang voor en dat vind ik spijtig. Ik heb overwogen om het weer weg te halen, omdat ik al dacht dat je het zo op zou vatten. En als je het zo opvat, dan kan dat weer in de weg gaan zitten om te lezen wat er staat.

Ik wens je toe dat je het denken in groter - kleiner, beter - minder, hoger - lager achter je kunt laten. Je hebt een enorme behoefte aan gelijkwaardigheid, maar die gelijkwaardigheid is al 'een feit' en hoeft niet ervaren te worden om er te zijn. Er is niets in mij wat de behoefte heeft om zich van jou te onderscheiden. In dat wat Waar is, is geen jou en mij en dat wat Waar is is niemands bezit.
Rob is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.