Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 February 2018, 16:26   #421
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Nowee: (...)
Deze keer ben je Ben / Guido te snel af!
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2018, 17:27   #422
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

@Nowee: Ik moet op mijn schrijven terugkomen. Iona en Ulla zijn zomaar niet de eerste de beste forumtantes, zij hebben Waarheid in jouw schrijven herkend, althans volgen Laurens vandaag dan toch.
Je aanwijzingen om te realiseren zijn dus toch bij enkelen aangekomen Nowee.
Zie in mijn los bericht (link).

Je moeite van vele jaren schrijven op dit forum is niet voor niets geweest.
Waarheid kan zich nu verder verspreiden via Ulla en Iona...
Citaat:
En Jezus kwam op hen toe en zei: 'Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

bron: de grote opdracht (link)
Amen.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2018, 22:17   #423
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nowee Bekijk bericht
zoals anderen, gewone stervelingen
.
.
.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2018, 22:36   #424
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
.
.
.
hmm, not bad die verticale puntjes...
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2018, 22:45   #425
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
(...)

Je moet hier kennelijk uiterst voorzichtig zijn met het toezwaaien van lof, daarom doe ik er maar het zwijgen toe.
Alhoewel verklaringen en reacties uit ego's trukendoos zo voorspelbaar zijn, blijft de inzet onwaarschijnlijkheid door het volharden in de onwil om te onderzoeken.
Maar goed, er is de onmiddellijkheid van doorzien ook al blaast de hunker-naar-uiten steevast het onderzoek af.

Een mens-van-weten (om zo te schrijven en iets van overdrive toe te voegen aan ego!) heeft geen verklaring nodig noch is een reactie in staat weten te veranderen.
De lof die je toezwaait is van opmerkzaamheid en in diezelfde zwijgzaamheid ben ik dankbaar.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2018, 22:51   #426
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Laurens:
...
De lof die je toezwaait is van opmerkzaamheid en in diezelfde zwijgzaamheid ben ik dankbaar.
Mooi, ontroerend, de éne 'weter' die de andere 'weter' bedankt voor zijn lof toezwaaien...

Het is nog niet zo erg gesteld met de wereld, althans niet op dit forum, zelfs met enkele lieden van een verkeerd publiek aanwezig...
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 February 2018, 08:46   #427
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Wat is er mooier om naar te zien als ego die ego bevestigt over het doorzien van ego?

Nog mooier om te zien is dat leerling doortastender kan worden dan leeraar. Was het niet Iona die inzag dat bevestigen enkel toont dat er nog iets is dat bevestiging nodig heeft (ofzoiets)? Mooi!

Indien leerling zich kan losmaken van de leeraar die gezien/gehoord wordt (ziener zich losmaakt/bevrijdt van dat wat gezien wordt) of nog directer: het zien zich bevrijdt van het onderscheid tussen ziener en zien, dan vervalt het aan en uitgeknipper. En openbaart dat waar de woorden van Nisargadatta naar verwijzen:

Citaat:
In wijsheid ben ik niets, in liefde ben ik alles.
In wijsheid bevrijdt ziener zich van wat gezien wordt (leegte), in liefde wordt ziener bevrijdt van zichzelf doordat het vermeende zelf (subject, ziener) zichzelf herkent in de vermeende anderen.
Dat is een ander soort liefde als van iemand die liefde uit zijn hand geeft aan anderen, gewone stervelingen.

Wanneer ziener zich niet enkel herkent in leeraar of hetgeen aangewezen wordt en verdedigd of bevestigd moet worden, maar in elke gewone sterveling in plaats van deze af te scheiden van zijn vermeende zelf, vervalt ziener in zien (de onverbrekelijke eenheid van leegte en alles, wijsheid en liefde). Wanneer ziener zichzelf herkent in wat gezien wordt als zichzelf, dan en pas dan is er enkel nog zien, zonder opdeling.

Namaste!
__________________
Wat is is.

Wijziging aangebracht door Dorje op 19 February 2018 om 11:02.
Reden: Quote van gemaakt
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 19 February 2018, 10:42   #428
ziener
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2018
Berichten: 0
Standaard

Dat is schoon gezegd, Dorje. Met name dat in liefde wordt ziener bevrijdt van zichzelf Met nadruk op het wórdt. Dat is het aspect wat men niet zelf doet. En wat veel spraakverwarring geeft in discussies. Wat doet de persoon zelf en wat niet? In dat traject heb ik mijzelf de liefde weer tijdelijk toegeëigend, zodat ik abusievelijk toch weer enigszins de persoon in leven riep die liefde uit de hand geeft.
ziener is offline   Met citaat reageren
Oud 19 February 2018, 10:59   #429
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ziener Bekijk bericht
Dat is schoon gezegd, Dorje. Met name dat in liefde wordt ziener bevrijdt van zichzelf Met nadruk op het wórdt. Dat is het aspect wat men niet zelf doet.
Inderdaad, niemand kan dit doen. Mooi!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ziener Bekijk bericht
En wat veel spraakverwarring geeft in discussies. Wat doet de persoon zelf en wat niet? In dat traject heb ik mijzelf de liefde weer tijdelijk toegeëigend, zodat ik abusievelijk toch weer enigszins de persoon in leven riep die liefde uit de hand geeft.
Ok, Nowee, dan is dat uitgeklaard.
Ik eigen mij Dorje weer even toe, om de ander: ziener en Nowee weer met elkaar te laten samenvallen.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 19 February 2018, 11:16   #430
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
In wijsheid ben ik niets, ik liefde ben ik alles.
Vervang het woordje wijsheid door 'domheid' in je quote en je ziet meteen de open deur die je alsnog probeert in te trappen: 'in ik-liefde is het ik alles'.

Ander begin is geen gewaarwording waarop het gevoel voor intelligentie zich kan te pletter lopen. Het gevoel voor intelligentie is juist wat doorzien werkelijk maakt.

Domheid (wat in het gewone taalgebruik voor wijsheid doorgaat) gebruikt intelligentie als gewaarwording en neemt dat gewaarzijn voor werkelijkheid.

Nog dommer zou zijn om de gewaarwording te negeren. Gewaarwordingen dienen om onderzocht te worden niet door intelligentie maar door gevoel voor intelligentie. Dat gevoel voor intelligentie is wat het gedegen zelfonderzoek tot realisatie brengt, tot het doorzien van ego.

Het domste is domheid als wijsheid aan de man te brengen. Het brengt verwarring voor het individu in zijn zelfverstaan als onmiddellijkheid.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
Ander Begin, Doorpakken, Doorzien, Ego, Keerpunt


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
FAQ rond gedegen zelfonderzoek gevraagd. Puppetji Forum; regels, vragen, idee 22 18 December 2014 23:27


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.