Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 January 2015, 09:31   #431
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Sommige dingen worden je gewoon met de paplepel ingegeven.
De een neemt het klakkeloos aan, de ander vind juist daardoor een hele andere insteek en doet het anders. Bij mij vroeger thuis was/is men gewoon tevreden met wat zich aandiende. En aanvaardde dat. Wat ook weer leidde tot dat je als kind niet werkelijk gestimuleerd werd, al je kansen te benutten. Vanuit angst en gemakzucht en gewoonte. Dat is dan weer de keerzijde als je daar als kind wel vatbaar voor bent. Gelukkig was ik dat niet. Daarom moest ik later alsnog leren onderscheiden wat van mij was en wat niet. Maar ja ik denk dan maar ook dat hoort bij je zoektocht. De tocht van het afpellen. Je moet het toch zelf doen en gelijktijdig zie je in welke wisselwerking er is tussen alles en iedereen.
Ik denk dat elke rechtlijnigheid (is rechtlijnigheid misschien per definitie steriel?) in het omgekeerde van het beoogde doel uitkomt:
vb.
Men wil de vrede met de wapens afdwingen';
De linkse kerk die eerder armoede kweekt dan armoede verzacht en/of tegenwerkt;
Vrijheid van het woord die ontaardt in eigencensuur in dienst van het zogenaamde politiek correcte denken;
Het verstand in het vaandel dragen en daardoor juist oerdom wezen;
liefde die een ander in een keurslijf gevangen houdt;
Verdraagzaamheid die een totaal onverdraagzame wereld tot gevolg heeft;
....
Bij mij thuis vroeger stond het verstand heel hoog aangeschreven; wat ons niet behoed heeft om vele dwaze beslissingen te nemen.
'Trek je plan', 'doe het zelf', 'neem zelf je verantwoordelijkheid' waren andere leuzen en het is misschien daarom dat ik het zo moeilijk heb om te vragen en nog meer om anderen op hun mindere punten te duiden wat bij mij elke keer overkomt als een zware blaam.
Alles wat ik goed deed was voor mij zelf; maar als ik kwaad deed moest ik ook zelf de gevolgen dragen en vooral moreel voelde dat heel zwaar door bij mij.
Wij waren nogal vrij gelaten thuis, maar de morele druk was er daarom niet minder om.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2015, 16:48   #432
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het verstand gaat de oplossing niet brengen, want het verstand zelf is het probleem.
Dus zou het doel moeten zijn om het verstand zoveel mogelijk uit te schakelen, wat het doel is van de hedendaagse meditatietechnieken.
Volgens mij bestaan er andere methoden, die doelgerichter zijn zonder dat men zichzelf geweld aan moet doen.
Maar het resultaat is hetzelfde, nl dat, eens het verstand in slaap gesust of vlijtig bezig gehouden met peanuts, een dieper liggende, achter liggende kennendheid zich openbaart en eerst langzaam, maar geleidelijk meer en meer bewust aan de oppervlakte komt.

En daar is men in contact met een dieper zijn, dat zuiver, zonder tussenkomst van het corrumperende verstand ons verdere leven op de weg van de wijsheid kan leiden.
Gisteren, een heel vermoeiende dag achter de rug en vandaag gaat het niet veel beter, maar deze morgen, zalig in het bed tussen waken en dromen...
Steeds duidelijker dat het voor mij niet meer draait om 'wie ben ik?' of 'wat ben ik?' maar om 'ik ben' en zelfs daar is de 'ik' er te veel aan. Of anders gezegd; ik voel op het ogenblik het ideaal als 'ik ben niet' of een vorm van 'niet zijn' waarin ik zo heerlijk ongelooflijk diep kan 'zijn'.
op zulke ogenblikken heb je de hemel op aarde bereikt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2015, 21:55   #433
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Gisteren, een heel vermoeiende dag achter de rug en vandaag gaat het niet veel beter, maar deze morgen, zalig in het bed tussen waken en dromen...
Steeds duidelijker dat het voor mij niet meer draait om 'wie ben ik?' of 'wat ben ik?' maar om 'ik ben' en zelfs daar is de 'ik' er te veel aan. Of anders gezegd; ik voel op het ogenblik het ideaal als 'ik ben niet' of een vorm van 'niet zijn' waarin ik zo heerlijk ongelooflijk diep kan 'zijn'.
op zulke ogenblikken heb je de hemel op aarde bereikt...
Die ogenblikken kunnen ook de rest van de dag duren.
Zolang je de doener in je zelf maar in dat bed achterlaat?..

Maar ik zie jou hier op dit forum de doener boos laten worden.
Omdat jij een reactie van mij niet goed begrijpt.
Kennelijk wil jij dat 'zijn' helemaal niet bereiken.
En prefereer jij de staat van de doener.

Wat je hier dus presenteert is wederom slappe klets.
Je bent een typische representant van iemand die het verstandelijk begrijpt.
Maar te lui is om er daadwerkelijk werk van te maken.
Je geeft je liever over aan de doener met al haar angsten, denkbeelden en prietpraat. Je moet er maar lol in hebben.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2015, 08:56   #434
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Die ogenblikken kunnen ook de rest van de dag duren.
Zolang je de doener in je zelf maar in dat bed achterlaat?..
Citaat:
Maar ik zie jou hier op dit forum de doener boos laten worden.
Omdat jij een reactie van mij niet goed begrijpt.
Kennelijk wil jij dat 'zijn' helemaal niet bereiken.
En prefereer jij de staat van de doener.
En ik hoor hier iemand spreken die beweert de doener niet meer te zijn maar wiens doener; ik weet al lang niet meer waarom; nog enorm op zijn tenen getrapt lijkt te zijn door gebabbel van mij en dat zelfs 'verstandelijk' niet kan vergeten.

Hoe kan ik dat 'zijn', dat ik al tijdelijk wel bereik, ook buiten het bed, gewoon immer laten doorduren als ik mijn doener met elke vezel van mijn verstand moet in toom houden... met dat verstand dat alles doet om mij af te leiden van dat 'zijn'?

Dus woede laten waaien, verontwaardiging (gelijk jij) laten waaien en de niet-doener op zijn Eigen ritme, zoveel mogelijk buiten het verstand om, het terrein verder laten bezetten ...


Citaat:
Wat je hier dus presenteert is wederom slappe klets.
Hoeveel te slapper, zoveel te beter, dat wil zeggen dat het verstand al meer en meer op non-actief staat.

Citaat:
Je bent een typische representant van iemand die het verstandelijk begrijpt.
Maar te lui is om er daadwerkelijk werk van te maken.
Je geeft je liever over aan de doener met al haar angsten, denkbeelden en prietpraat. Je moet er maar lol in hebben.
Daadwerkelijk werk van iest maken is het werk van een doener en je geeft toe dat ik daar al erg in gebreke blijf.

Verstandelijk begrijpen komt na het vinden, om zich bewust te zijn van wat gevonden is. Als ik het gevondene niet verstandelijk kan uiten, kan ik het ook niet doorgeven, enfin toch niet via een forum...

En ik blijk inderdaad te lui om mijn doener nog lang van dienst te zijn, al is het maar om hem te bestrijden en hem zo aldus te bevestigen in zijn belangrijkheid.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2015, 08:37   #435
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Na het commentaar dat ik hier gisteren heb moeten horen (op de private site) geen probleem meer om te zeggen dat ik niet besta en dat met mij de hele wereld beter niet zou bestaan.
Wow, ik moet mij niet meer voordoen als wijs, ervaren, menselijk, begrijpend... Ik ben opeens een veel vrijer mens, verworpen weliswaar, maar vrijer in ieder geval, geworden.
Duidelijk dat leuteren niet alleen een eigenschap is van mij, welke ik vanaf nu vooral moet verbergen want er zijn er anderen die er een patent op genomen hebben...

En ik die dacht dat openheid een eigenschap was; zichzelf zonder omwegen en zonder blikken of blozen in de spiegel durven kijken; zonder 'ja, maars' om zich te verschonen en om zich een goed geweten aan te praten...
Oh, neen, het is niet de eerste keer dat ik merk dat anderen als de dood zijn om de waarheid, de spiegel die een ander hen voorhoudt, onder ogen te komen en liever in de hun zichzelf opgelegde waan blijven geloven.

Waarheid kwetst; men verkiest niet alleen voor zichzelf maar men eist het ook van de anderen dat men de droom blijft in stand houden...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2015, 08:55   #436
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Als je nu niet alleen door M laat afschrikken, maar alle andere reacties ook leest. Ze zijn met een goede bedoeling geschreven. Het is prima dat je vertelt hoe jij het beleeft, maar je vertelt ook vast te zitten en daarin hebben we je aanwijzingen gegeven die je zouden kunnen helpen om los te komen. Als je dan een voorstander bent van eerlijk kijken, kun je dan ook proberen eerlijk te kijken naar wat we je vertellen zonder de noodzaak jezelf te hoeven verdedigen? Je klinkt in je reactie hier totaal niet vrij, maar eerder diep gekwetst, teleurgesteld en niet gezien.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2015, 12:12   #437
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Als je nu niet alleen door M laat afschrikken, maar alle andere reacties ook leest. Ze zijn met een goede bedoeling geschreven. Het is prima dat je vertelt hoe jij het beleeft, maar je vertelt ook vast te zitten en daarin hebben we je aanwijzingen gegeven die je zouden kunnen helpen om los te komen. Als je dan een voorstander bent van eerlijk kijken, kun je dan ook proberen eerlijk te kijken naar wat we je vertellen zonder de noodzaak jezelf te hoeven verdedigen? Je klinkt in je reactie hier totaal niet vrij, maar eerder diep gekwetst, teleurgesteld en niet gezien.
Ok?, Esradha, misschien dat ik het forum gebruik en misbruik voor andere doeleinden dan de doeleinden van het forum.
Weet dat dat onbewust is en zeker niet gespeeld. Ik zie en voel bij mijzelf dat ik het heel moeilijk heb met de scheiding tussen verdringing en verwerking... Daarom ook dat ik er nu maar op los tater, zo verdring ik niets en misschien dat ik zo op de ene of andere manier verwerk?

Waar ik wel spijt over heb in heel die geschiedenis is dat het geschreven werd op jouw draad, waar jij wel een heel constructief verhaal vertelde.
Maar ik wil mij niet meer verdedigen en ik wil mij zelfs niet meer voordoen als aangevallene.

Ik tracht mij los en vrij te maken van mijzelf met mijzelf...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2015, 12:32   #438
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ok?, Esradha, misschien dat ik het forum gebruik en misbruik voor andere doeleinden dan de doeleinden van het forum.
Weet dat dat onbewust is en zeker niet gespeeld. Ik zie en voel bij mijzelf dat ik het heel moeilijk heb met de scheiding tussen verdringing en verwerking... Daarom ook dat ik er nu maar op los tater, zo verdring ik niets en misschien dat ik zo op de ene of andere manier verwerk?

Waar ik wel spijt over heb in heel die geschiedenis is dat het geschreven werd op jouw draad, waar jij wel een heel constructief verhaal vertelde.
Maar ik wil mij niet meer verdedigen en ik wil mij zelfs niet meer voordoen als aangevallene.

Ik tracht mij los en vrij te maken van mijzelf met mijzelf...
Je bent vervolgens dan ook weer een schatje dat eigenlijk te veel haar best doet.

Zo erg is dat allemaal nou ook weer niet hoor... KiSs

Zolang je tenminste bewust bent van wat je doet.
  Met citaat reageren
Oud 4 February 2015, 13:04   #439
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je bent vervolgens dan ook weer een schatje dat eigenlijk te veel haar best doet.

Zo erg is dat allemaal nou ook weer niet hoor... KiSs

Zolang je tenminste bewust bent van wat je doet.

Dank je, Laurens
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 February 2015, 08:46   #440
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Te veel haar best doet!!!!
Dus nog te erg doener is!!!!!!!!

Maak dat mijn omgeving wijs, die vindt dat ik veel te weinig 'doe' en veel te veel 'niets doe' op mijn computer.

En ik kan er mij alleen maar zalig gelukkig bij voelen; is dat 'ego'?
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.