Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 May 2013, 02:20   #441
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
En omdat ik weet dat leven zonder ego niet mogelijk is en omdat ik weet dat ego zich altijd zal manifesteren bekijk ik hoe dat in zijn werk gaat hier.
Volgens mij klopt het niet wat je hierboven schrijft Niets. Een leven zonder Ego is heel goed mogelijk, alleen ego zegt van zichzelf dat een leven zonder hem niet mogelijk is, dat is tenminste mijn ervaring, maar ja wat zegt dat nu he WiNk
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 02:25   #442
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Invulling invulling invulling. Niets hiervan is waar. Je blijft maar doorgaan he.
Nee een spelletje zag ik idd ook niet, ik zag wel reageren vanuit onbewustheid mbt tot zichzelf, tja.....ik ben het nog steeds.....
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 02:26   #443
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
(Hebben jullie Esradha gelezen? Ik vind haar bijdrage bijzonder mooi. Verder meng ik me nergens in. Wat zou ik, als 'newbie'? maar sowieso.)
Me to, was zeer heldere uiteenzetting. ik meng me er overigens wel in, maar ik ben een oudgediende..... WiNk
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 02:34   #444
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik wil niet telkens iedereen obstinaat maken en schrijven vanuit een egoloos point of view. Het werkt als een rode lap op een stier, hoewel advaita, evenals gerealiseerd of verlicht dat effect zo onderhand ook al heeft. Het zijn hier smerige woorden geworden.
Smoesjes Renoir. Egoloosheid maalt niet om obstinatie, dat doen alleen egootjes.

Oh sorry verpest helemaal waar je mee bezig bent.....nou ja ik laat onderstaande quote wel staan misschien roept die nog iet op....

Citaat:
Maar stel je eens voor niet egobehept te zijn dan hoeft niet alles eerst de goedkeuring van de eigen perceptie, dat is die 360 graden blikveld, die op zichzelf ook nog rondjes draait.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 02:43   #445
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik wil niet napraten over wat (eer)gisteren was, maar het doet zich nu opnieuw voor. Niets, lieve schat..... het gaat niet om waarom ZE dat doen. Dat is nou net wat ik je telkens probeer uit te leggen. Wat je hier eigenlijk vraagt is "waarom doe IK dat terwijl ik de werking van het/mijn ego ken". En dan gaat het ook nog niet om het antwoord waarom je dat doet (is echt niet interessant), maar dat je de goede kant op kijkt.
zou het zo kunnen zijn Maria dat het antwoord van waarom ze dat doen, als naar buiten geplaatste vraag, voor Niets niet van belang is, maar dat jou en of anderen een trigger zou kunnen zijn om eens voor jezelf te gaan onderzoeken....

Maar goed het is dan ook bekent dat U de werking van het ego ten diepste niet kent cq herkent WiNk
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 02:45   #446
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Daar ben ik het geheel mee eens. Juist die hanengevechten staan verdere ontwikkeling in de weg. En dat is nu precies mijn bezwaar tegen al die leunstoelverlichten: ze denken er al te zijn en vanuit die "waarheid" staan ze stil en schieten in de ego.

Er zullen velen reageren met dat ik er ook aan mee doe, maar dat zijn ook weer ego-uitingen. Zolang iedereen maar blijft dwalen in de onderste regionen van het huis der illusies wordt het nooit wat.
Bijzonder scherp opgemerkt, lol WiNk
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 02:52   #447
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Maar als ik ook maar 1 iemand kan laten inzien wat voor dwaalleer advaita is.
Ik ben het niet met je eens dat Advaita een dwaalleer is. Voor mij is het zo dat egootjes heel goed op de loop kunnen gaan met Advaita. En tja dat kan omdat Ego nu eenmaal met alles op de loop kan gaan zelfs met het meest zuivere dat bestaat, tja....
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 03:04   #448
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Zo ik heb het weer naar mijn zin gehad, prettige voortzetting allen
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 09:12   #449
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Nou Niets,...je clan raakt steeds uitgebreider!
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 09:31   #450
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ik zie Advaita en non-dualiteit niet bedoezeld worden in het stukje wat Sagnaar schreef. Ik zie geschreven staan dat het intellect zich kan scherpen aan Advaita en non-dualiteit, en dat is een gegeven feit, want dat kan namelijk. Het is ook een gegeven feit dat het gegeven dat het intellect zich kan scherpen niks zegt over Advaita maar dat het iets zegt over de evt. bekrompenheid van het intellect, bladiebladiebla ect.

Maar goed ga jij maar voor een bedoezeld blazoen van Advaita en consorten, ik zie het niet zoals gezegd WiNk

Er is niets of niemand die iemand iets kan laten mislopen, alles gaat zoals het behoord te gaan mbt bewustwording. Dat betekent dus dat wanneer iemands weg via Advaita moet lopen dat dat dan ook gebeurd, zo niet dan gebeurd het niet.

Vagebond ik kan al je quotes met één opmerking 'afdoen'.

Je hebt geen idee wat advaita is.

Je kunt er dan wel een mening over hebben afgaande op het gekonkel wat er zich onder de noemer van advaita hier en elders lijkt af te spelen, dat wat je ziet is NIET advaita.

Je zult er liever over heen gelezen hebben maar ik heb al **tig keer gezegd dat er aan de beoefening ervan hier niet eens kan worden toekomen door alle egogeweld c.q. weerstand.

Ergo eerst dient de weerstand van het prominent aanwezige ego te worden gebroken en wat je ziet is dat dat met egogeweld en weerstand gepaard gaat, niks meer dan dat.

Helaas maar het is niet anders.

Sagnaar heeft het over dat advaita leidt tot het aanscherpen van de geest. Daar heeft Sagnaar gelijk in, dat zie je hier ook gebeuren, ego leert steeds beter de aanvallen van buitenaf te pareren, ego wordt steeds gewiekster in de strijd. Maar... dat heeft helemaal niks van doen met advaita. Advaita houdt zich met wat je hier ziet helemaal niet bezig.

Waar we het hier, althans wat mij betreft, over hebben is de aard van het ego. Dus voordat we in staat zijn te kunnen gaan onderzoeken 'wat' we zijn moeten we eerst de trucjes van het ego om alsmaar te ontsnappen aan zijn naderende levenseinde doorzien. En zoals dit draadje al heeft aangetoond zelfs daar slagen we niet in.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.