Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 June 2013, 12:46   #441
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dat weet ik wel zeker. Jij ook bedankt Mihaela. Zo, en nu ga ik eens lekker een eitje bakken voor mezelf. En een lekkere, gezonde smoothie maken. Laters......
Ik ga ook wat eten..
Mihaela is offline  
Oud 30 June 2013, 12:50   #442
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik ga ook wat eten..
Eetse.
Nadje is offline  
Oud 30 June 2013, 12:52   #443
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Tsja, dat ben jij.....ik herken 'm wel, hoor die onbedwingbare drang. Onderzoek 'm als je die behoefte voelt. Lees nu eens wat ik schrijf. Ik heb juist het gevoel of de behoefte aan verlossing of bevrijding helemaal niet meer. En als die zich wel voordoet, dan doe ik wat ik doe. Jouw onbedwingbare drang is uiteindelijk toch ook niets anders dan dat? Ik ervaar dat niet als mieren en martelen. Jij , jouw drang/dwang toch ook niet? Dan had je een punt. Maar zo is dat hier dus niet. Het is een on-going proces en I enjoy it. En als het ergens om gaat in het leven dan is dat voor mij om overal zoveel mogelijk van te genieten. Tha'ts me.
Het gaat me om wat je als oplossing voor anderen, ik ben namelijk een ander, aandraagt hoe daarmee om te gaan en stel daar een betere tegenover.

Ik vind het op z'n zachts gezegd zeer merkwaardig dat je over jezelf begint, doet aan wat ik profileren noem. Ik vroeg niet naar het afwezig zijn van je behoefte aan verlossing of bevrijding, maar wat je anderen aanbeveelt te doen.
De onbedwingbare drang te moeten reageren staat evenmin ter discussie.

De vraag is dus 'Waarom je uitvoerig bezig houden met verschijnselen wanneer je aan het gemier en gemartel van het bezig zijn met verschijnselen kunt ontkomen door gedegen zelfonderzoek te doen ?'.

Dat zogenaamde ongoing proces ervaren de meesten onder ons niet bepaald als enjoyen maar eerder als struggle for life. Dat je kennelijk uitgaat van het 'groeiprincipe' iets beters te kunnen worden en jouw vrolijke en opwekkende noot, in de vorm van het aanmeten van het idee 'dat dat leuk is', doet aan het onplezierige karakter ervan echt geen afbreuk. Het motiveert ook niet bepaald tot het doen van zelfonderzoek en blijft priegelen in de marge.
Rennie is offline  
Oud 30 June 2013, 13:17   #444
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik sloot me een beetje toen je je vragen stelde. Ook maakte ik de keuze om vervolgens wel te delen, en echt bewust je vraag toe te laten.
Vervolgens meende ik te ervaren dat jij erbij bleef, even mee kijken, en hopen dat ik wel 'aan zou gaan'.
Ik koos om bewust te delen, ik ben altijd gewend om me af te sluiten, en de vragen van iedereen overkwamen als betrokken en belangstellend .
Jij wilde weer volgens mij dat ik 'verdorie' maar een keer het onderzoek ging doen.. zo ver als ik me ervan bewust ben, deed ik dat ook..

Ik vraag nooit om te delen, ik ben niet zo mening/ervaring delerig. Ook hoef je niets voor 'mij' te betekenen zoals 'open' zijn. Open en helder naar jezelf zijn is voldoende. Zelfonderzoek kun je uitstekend in je mooie kleine eentje doen, daar heb je niemand bij nodig.
Kom je vast te zitten dan kun je dat zeggen en zonodig hulp daarbij vragen. Het is niet nodig om alles wat je inwendig beroert terug te koppelen, alleen ego vindt dat boeiend.
Rennie is offline  
Oud 30 June 2013, 14:04   #445
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het gaat me om wat je als oplossing voor anderen, ik ben namelijk een ander, aandraagt hoe daarmee om te gaan en stel daar een betere tegenover.

Ik vind het op z'n zachts gezegd zeer merkwaardig dat je over jezelf begint, doet aan wat ik profileren noem. Ik vroeg niet naar het afwezig zijn van je behoefte aan verlossing of bevrijding, maar wat je anderen aanbeveelt te doen.
De onbedwingbare drang te moeten reageren staat evenmin ter discussie.

De vraag is dus 'Waarom je uitvoerig bezig houden met verschijnselen wanneer je aan het gemier en gemartel van het bezig zijn met verschijnselen kunt ontkomen door gedegen zelfonderzoek te doen ?'.

Dat zogenaamde ongoing proces ervaren de meesten onder ons niet bepaald als enjoyen maar eerder als struggle for life. Dat je kennelijk uitgaat van het 'groeiprincipe' iets beters te kunnen worden en jouw vrolijke en opwekkende noot, in de vorm van het aanmeten van het idee 'dat dat leuk is', doet aan het onplezierige karakter ervan echt geen afbreuk. Het motiveert ook niet bepaald tot het doen van zelfonderzoek en blijft priegelen in de marge.
Je eerste zin klopt al niet. Ik draag geen oplossing aan voor het probleem van een ander(en). Ik vertel hoe e.e.a. bij mij werkt en als een ander daar iets in herkent is dat mooi. Zo niet, ook goed.

Ik vind het dan weer vreemd dat jij het vreemd vindt dat ik het over mezelf heb op een zelfkennisforum.

Hoe anderen dat on going proces ervaren is aan de anderen. Ik kan vertellen hoe ik het ervaar. En als het leven stroomt dan ben ik doorgaans opgewekt en vrolijk.

Wat al of niet beter motiveert tot het doen van zelfonderzoek, ik zou het niet weten. Voor jou geldt in elk geval dat jouw manier het niet is. Ik denk dat er geen manier is (die beter of slechter is dan een andere).
Nadje is offline  
Oud 30 June 2013, 14:10   #446
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik vraag nooit om te delen, ik ben niet zo mening/ervaring delerig. Ook hoef je niets voor 'mij' te betekenen zoals 'open' zijn. Open en helder naar jezelf zijn is voldoende. Zelfonderzoek kun je uitstekend in je mooie kleine eentje doen, daar heb je niemand bij nodig.
Kom je vast te zitten dan kun je dat zeggen en zonodig hulp daarbij vragen. Het is niet nodig om alles wat je inwendig beroert terug te koppelen, alleen ego vindt dat boeiend.
Ik heb al van jou begrepen dat delen voor jou minder belangrijk is dan dat het voor mij is.
Alsnog, met een ander kunnen delen is voor mij iets wat mij helpt in het betreden van het geestelijk, emotionele, psychische, en zelfs mystieke gebieden.
Open en helder zijn naar mezelf, ontstaat er bij mij steeds meer, en dat ook door midden van delen.
Dat ik alles wat mij beroert terug koppel, en dat nog steeds uit mijn ego plaats vindt, is het zeker waar.
Dat wat ik aan ga in mijn leven kan voor mij soms ingrijpend aanvoelen, en het is me niet altijd even helder. Door midden van delen ontstaat er bij mij duidelijkheid.
Veel wat bij mij plaats vindt is ook intuïtief, en er is er bij mij sprake van bereidheid om dat te volgen. Hoe de rest in zijn werking gaat, begrijp ik ook op denkniveau, en daardoor groeit bij mij steeds meer het vertrouwen, en een gevoel van veiligheid.
Dat wat ik een tijd geleden als 'het onbekende' omschreef, komt steeds dichterbij.

Er is altijd iets wat in de ogen van een ander 'niet goed genoeg is', en zolang als ik zelf dat ook zo beleef, is er spanning en onrust bij me.
Op dit moment is het voor mij goed genoeg wat ik aanging, en de manier daarop.

Alsnog ben ik benieuwd naar jouw kijk op.
Hoe zie jij het Renoir, wat zal ik anders benaderd kunnen hebben volgens jou?
Mihaela is offline  
Oud 30 June 2013, 14:31   #447
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Kan er hier wellicht ook sprake zijn van het verlichten van de psyche?

Is daar het zelf onderzoek naar?

Daar dat van geen enkele betekenis heeft, in onderzoek naar onbegrensd ondefinieerbaar Bewustzijn.

Enkel ter verlichting van een menselijk bestaan?

Dit niets afdoende van je vraag aan Renoir, enkel een spontaan Zien.
moi is offline  
Oud 30 June 2013, 14:34   #448
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
En als het leven stroomt dan ben ik doorgaans opgewekt en vrolijk.
Precies aan die grillen ben je met een ego overgeleverd.

Citaat:
Wat al of niet beter motiveert tot het doen van zelfonderzoek, ik zou het niet weten.
Ik weet dat wel en daarom wijs ik je daar steeds op.

Citaat:
Ik denk dat er geen manier is (die beter of slechter is dan een andere).
Die discussie hebben we gehad. Die betere is er, sterker nog er is geen betere.
Rennie is offline  
Oud 30 June 2013, 14:42   #449
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Precies aan die grillen ben je met een ego overgeleverd.



Ik weet dat wel en daarom wijs ik je daar steeds op.



Die discussie hebben we gehad. Die betere is er, sterker nog er is geen betere.
Zeg ik toch. Er is geen manier. Zelfs geen betere. Er is niks anders dan je zelf zijn. Maar als jij vindt dat dat wel zo is. Be my guest. Ik kan er alleen niks mee. Tot de volgende keer dus maar weer.
Nadje is offline  
Oud 30 June 2013, 14:55   #450
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik heb al van jou begrepen dat delen voor jou minder belangrijk is dan dat het voor mij is.
Alsnog, met een ander kunnen delen is voor mij iets wat mij helpt in het betreden van het geestelijk, emotionele, psychische, en zelfs mystieke gebieden.
Ja en daar heb ik geen interesse in want het is te gevarieerd te complex. Ik hoef niet de naam, de oorsprong en het karakter van ieder plantje en van elk dier te weten om de natuur te kunnen genieten. Wist je trouwens dat dat een ego trekje is de wereld te willen beheersen. Van elkaar alles te willen weten om zelf gekend te willen worden in het mens zijn ?

Citaat:
Open en helder zijn naar mezelf, ontstaat er bij mij steeds meer, en dat ook door midden van delen.
Dat ik alles wat mij beroert terug koppel, en dat nog steeds uit mijn ego plaats vindt, is het zeker waar.

Dat wat ik aan ga in mijn leven kan voor mij soms ingrijpend aanvoelen, en het is me niet altijd even helder. Door midden van delen ontstaat er bij mij duidelijkheid.

Veel wat bij mij plaats vindt is ook intuïtief, en er is er bij mij sprake van bereidheid om dat te volgen. Hoe de rest in zijn werking gaat, begrijp ik ook op denkniveau, en daardoor groeit bij mij steeds meer het vertrouwen, en een gevoel van veiligheid.
Dat wat ik een tijd geleden als 'het onbekende' omschreef, komt steeds dichterbij.
Niemand ervaart hetzelfde dus feitelijk is het maar plaatsvervangend dat je dat kunt ervaren. Wat heb je er aan als ik je vertel hoe honing smaakt ?
Het is fascinerend wat er allemaal in je kan ontstaan, hoe zich dat afwikkelt, welke emoties zich daarbij voordoen maar op een gegeven moment dan weet je wel hoe dat werkt. Het zijn ook niet de meest wezenlijke menselijke vragen.


Citaat:
Er is altijd iets wat in de ogen van een ander 'niet goed genoeg is', en zolang als ik zelf dat ook zo beleef, is er spanning en onrust bij me.
Op dit moment is het voor mij goed genoeg wat ik aanging, en de manier daarop.
Ja zo kun je je hele leven wel bezig blijven de innerlijke wereld in overeenstemming te brengen met de uiterlijke. Het is maar waar je je mee ledig wilt houden.

Citaat:
Alsnog ben ik benieuwd naar jouw kijk op.
Hoe zie jij het Renoir, wat zal ik anders benaderd kunnen hebben volgens jou?
Ik wilde eerst weten 'wat' ik ben en zie de verschijnselen nu anders dan voorheen.
Rennie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.