Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 May 2013, 09:43   #451
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Vagebond ik kan al je quotes met één opmerking 'afdoen'.

Je hebt geen idee wat advaita is.

Je kunt er dan wel een mening over hebben afgaande op het gekonkel wat er zich onder de noemer van advaita hier en elders lijkt af te spelen, dat wat je ziet is NIET advaita.

Je zult er liever over heen gelezen hebben maar ik heb al **tig keer gezegd dat er aan de beoefening ervan hier niet eens kan worden toekomen door alle egogeweld c.q. weerstand.

Ergo eerst dient de weerstand van het prominent aanwezige ego te worden gebroken en wat je ziet is dat dat met egogeweld en weerstand gepaard gaat, niks meer dan dat.

Helaas maar het is niet anders.
Renoir wat maakt het dat jij je niet los kan maken van de LEER dat je van Advaita maakt?

Advaita is geen leer, er hoeft niets afgebroken nog ego ontdaanheden,of wat je er maar opplakt gedaan moet worden.
Je verheft Advaita tot een hoog sekte gehalte voor de niet verstaander van wat Advaita werkelijk inhoud.

Sorry hoor stap toch af van een benadering hoe het voor elkeen moet zijn en Zie het alleen, hoe het voor jezelf werkt en deel dat, meer niet je bent geen LERAAR.

Ego breken, hou op zeg. Ongelukkiger kan je het niet brengen.

Mijn excuus.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 09:51   #452
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ik ben het niet met je eens dat Advaita een dwaalleer is. Voor mij is het zo dat egootjes heel goed op de loop kunnen gaan met Advaita. En tja dat kan omdat Ego nu eenmaal met alles op de loop kan gaan zelfs met het meest zuivere dat bestaat, tja....
Er bestaan alleen maar dwaalleren. Dat wat te ontdekken valt staat in geen enkele leer, vindt je in geen enkel boek. En toch staat het er weer wel in ook.

Cryptisch? Ja. Maar het valt dan ook alleen maar te begrijpen als je in Rome bent geweest. Je kan "het" ook prima vinden in christendom, islam enz. Maar JIJ bent degene die gevonden moet worden. Je kan het niet vinden, niet in advaita , nergens. En dat is de grote fout van Renoir.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 10:17   #453
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Renoir wat maakt het dat jij je niet los kan maken van de LEER dat je van Advaita maakt?

Advaita is geen leer, er hoeft niets afgebroken nog ego ontdaanheden,of wat je er maar opplakt gedaan moet worden.
Je verheft Advaita tot een hoog sekte gehalte voor de niet verstaander van wat Advaita werkelijk inhoud.

Sorry hoor stap toch af van een benadering hoe het voor elkeen moet zijn en Zie het alleen, hoe het voor jezelf werkt en deel dat, meer niet je bent geen LERAAR.

Ego breken, hou op zeg. Ongelukkiger kan je het niet brengen.

Mijn excuus.
In mijn zoektocht naar het te weten komen 'wat' ik ben Moi kon ik alleen maar overal lezen hoe prachtig het Nirvana is, de een had nog een mooier leven dan de ander. In zelf was alleen maar wanhopig door het steeds maar weer vastlopen van m'n zelfonderzoek.

Ik heb overal gezocht, uit argwaan over al dat moois zelfs een keer met een zelfverklaarde gerealiseerde die ik van een forum kende een afspraak gemaakt om eens 'een dagje mee te lopen'. Ik heb dat ironische verhaal hier wel eens verteld.

Advaita mag dan wel geen leer zijn Moi het geeft toch echt duidelijke richtlijnen waar het langs gaat, waarbij ik zelf alleen maar leerde te vertrouwen op de klassieke traditionele 'leer' die er keihard tegenaan gaat. Je ziet hier toch waartoe al dat gefilosofeer leidt.

De westerse afgeleide laat het ego volledig ongemoeid en belooft je gouden bergen. Niemand kan je vertellen hoe daar te komen is, iedereen kraait elkaar euforisch over de staat waarin ze zich bevinden na. Iedereen heeft z'n eigen straatje schoon en als dat realisatie moet zijn geef mijn portie dan maar gerust aan fikkie.

Ben je blind of zo Moi dat je de weerstand van ego niet ziet ? En wat kan ik er aan doen dat ego advaita hier gaat misbruiken als zijnde een sekte om zich er tegen te kunnen keren ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 10:33   #454
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Als ik jou was zou ik dit maar eens doornemen dat schijnt wellicht een licht op jou overtuigingen.

http://www.holisan.nl/smartsite.dws?...3542%7D&id=269

Het is maar een aanreiking.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 10:45   #455
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Als ik jou was zou ik dit maar eens doornemen dat schijnt wellicht een licht op jou overtuigingen.

http://www.holisan.nl/smartsite.dws?...3542%7D&id=269

Het is maar een aanreiking.
Dit gaat over de betekenis vanuit de symboliek van het grote arsenaal Indiase goden die de menstypen vertegenwoordigen. Dat is wel leuk maar niet zo relevant.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 10:58   #456
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Sorry hoor Renoir je laat je nu wel echt kennen.
Halsstarrigheden zijn je niet vreemd hoor.
Deze inzichten mocht ik als handreiking van Alexander in een week van, zoals jij aangeeft de leer ervan, ontvangen, hoe de drie staten van bewustzijn zich kunnen aandienen.
Op zijn hoogst had je kunnen kijken waarin je jezelf kon vinden.
mja gemiste kans zal ik maar zeggen, je waardeoordeel vertelt al genoeg van jou eigen geslotenheid.

Niemand die zegt dat je daar iets mee moet doen.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 11:36   #457
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Vagebond ik kan al je quotes met één opmerking 'afdoen'.

Je hebt geen idee wat advaita is.

Je kunt er dan wel een mening over hebben afgaande op het gekonkel wat er zich onder de noemer van advaita hier en elders lijkt af te spelen, dat wat je ziet is NIET advaita.
Ik heb geen mening over Advaita. Het is ook niet zo dat ik wat ik zie dat zich afspeelt in een hokje met een plakker Advaita plaats.

Citaat:
Je zult er liever over heen gelezen hebben maar ik heb al **tig keer gezegd dat er aan de beoefening ervan hier niet eens kan worden toekomen door alle egogeweld c.q. weerstand.
Nee hoor schat ik heb er niet overheen gelezen.

Citaat:
Ergo eerst dient de weerstand van het prominent aanwezige ego te worden gebroken en wat je ziet is dat dat met egogeweld en weerstand gepaard gaat, niks meer dan dat.

Helaas maar het is niet anders.
Tja..

Citaat:
Sagnaar heeft het over dat advaita leidt tot het aanscherpen van de geest. Daar heeft Sagnaar gelijk in, dat zie je hier ook gebeuren, ego leert steeds beter de aanvallen van buitenaf te pareren, ego wordt steeds gewiekster in de strijd. Maar... dat heeft helemaal niks van doen met advaita. Advaita houdt zich met wat je hier ziet helemaal niet bezig.
Het stukje van Sagnaar ging m.i., zoals gezegd, dan ook niet over Advaita maar over het intellect en daar lijkt mij alles mee gezegd te zijn WiNk

Citaat:
Waar we het hier, althans wat mij betreft, over hebben is de aard van het ego. Dus voordat we in staat zijn te kunnen gaan onderzoeken 'wat' we zijn moeten we eerst de trucjes van het ego om alsmaar te ontsnappen aan zijn naderende levenseinde doorzien. En zoals dit draadje al heeft aangetoond zelfs daar slagen we niet in.
Dat is idd wat we zien. Lol. WiNk
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 11:44   #458
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Er bestaan alleen maar dwaalleren. Dat wat te ontdekken valt staat in geen enkele leer, vindt je in geen enkel boek. En toch staat het er weer wel in ook.

Cryptisch? Ja. Maar het valt dan ook alleen maar te begrijpen als je in Rome bent geweest. Je kan "het" ook prima vinden in christendom, islam enz. Maar JIJ bent degene die gevonden moet worden. Je kan het niet vinden, niet in advaita , nergens. En dat is de grote fout van Renoir.
Nee hoor niet cryptisch. Hoewel ik het persoonlijk anders zou benoemen is me nu duidelijk vanuit welk niveau je spreekt over dwaalleer.

Uiteindelijk valt elke leer idd weg, kill the budha is een dingetje waar iedereen die een leerweg of guru heeft gevolgd voor komt te staan m.i.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 12:10   #459
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Sorry hoor Renoir je laat je nu wel echt kennen.
Halsstarrigheden zijn je niet vreemd hoor.
Deze inzichten mocht ik als handreiking van Alexander in een week van, zoals jij aangeeft de leer ervan, ontvangen, hoe de drie staten van bewustzijn zich kunnen aandienen.
Op zijn hoogst had je kunnen kijken waarin je jezelf kon vinden.
mja gemiste kans zal ik maar zeggen, je waardeoordeel vertelt al genoeg van jou eigen geslotenheid.

Niemand die zegt dat je daar iets mee moet doen.
Het spijt me Moi dat ik je teleur stel maar ik heb niet zo veel interesse zeg maar in het me vooralsnog bezig houden met de drie staten van bewustzijn wanneer de praktijk al weerbarstiger blijkt te zijn dan de theorie.

Ik zou het graag van je horen, als je dat wilt natuurlijk, tegen welke staat van bewustzijn ik in mijn pogen iets duidelijk te maken aanloop. Ik wil zeker wel mijn beperkingen onder ogen zien maar dan wel praktijk gericht en niet in theorie.

Ok?, ik ben nogal gehecht aan mijn zelfbeeld van flexibiliteit.
Ik heb zojuist een hernieuwde poging gedaan maar dring er niet verder in door, oftewel ik kom niet door zulke taaie materie heen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 12:14   #460
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Dus je hebt iets met moeilijk te doorgronden ego's?
Hans, ik bemoei me niet zo met het laaghangend fruit. Ik vind het ego van Renoir interessanter dan die van jou. Ik begrijp best dat het hard aankomt. Maar jij bent probleemeigenaar.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.