Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 September 2022, 13:01   #461
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ja dat is een handigheidje van ego het 'zien' oordelen te noemen en dan de gebruiker van dat zien te wijzen op de omstandigheid dat oordelen een ego kwestie is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Mooi. Ik zie dat er toch wat van mijn quotes is blijven hangen. Je ego spartelt nog wat tegen zie ik, maar het 'ik zie ego bij je' blijft uit tegenwoordig.
Daar ging dat wat jij kennelijk nog maar weinig meer ziet juist over.
Hier wordt ego gezien dat met een handige verdraaiing van het woord 'zien' in 'oordelen' de ander als hebber van ego kan betitelen. Ego foefjes waarvan ook jij veelvuldig gebruik maakt. We blijven hier alsmaar wijzen op ego om zijn werking, foefjes, handigheidjes voor het voetlicht te brengen.
 
Oud 18 September 2022, 13:14   #462
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dat is wat ik ook steeds zeg: kieper je 'ik' a.u.b. niet weg, gebruik het juist om zichzelf te onderzoeken, dat is inderdaad de kortste weg naar het ... zoals je het maar wilt noemen. Je 'ik' steeds maar weer verdedigen en weigeren het te onderzoeken is de langste weg, want doodlopend.
Bewijs dat... want ik zie nergens, bij jullie, gedegen onderzoekers, de waarheid van wat je zegt...
Maar wat ik beweer, bewijst mijn leven de hele tijd...
marie is offline  
Oud 18 September 2022, 13:35   #463
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Bewijs dat... want ik zie nergens, bij jullie, gedegen onderzoekers, de waarheid van wat je zegt...

Ik heb me er mee bemoeit door te laten weten dat ik deze post een goed antwoord van Dorje vond.
Om die reden doe ik dat nu weer. Wanneer je niet bekend bent met waarheid, althans degene die niet subjectief gerelateerd is, bestaat er een grote kans dat het niet binnen je perceptie kan worden gevonden en als zodanig dan ook niet door je kan worden herkent. Ik herken de waarheid van Dorje's woorden namelijk wél en wij spannen bepaalt niet samen onder een hoedje.

Citaat:
Maar wat ik beweer, bewijst mijn leven de hele tijd...
Waar mijn leven er toch anders uitziet dan het jouwe heb ik dus weer andere bewijzen dan jij. Daar waarin wij verschillen is het eenieders eigenheid en hebben wij het dus over onze eigen waarheid. Er is ook een waarheid die het subjectieve overstijgt. Een waarheid die voor eenieder van ons hetzelfde is, een waarheid die we blijken te zijn en waarin wij niet van elkaar verschillen.
 
Oud 18 September 2022, 14:11   #464
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Daar ging dat wat jij kennelijk nog maar weinig meer ziet juist over.
Hier wordt ego gezien dat met een handige verdraaiing van het woord 'zien' in 'oordelen' de ander als hebber van ego kan betitelen. Ego foefjes waarvan ook jij veelvuldig gebruik maakt. We blijven hier alsmaar wijzen op ego om zijn werking, foefjes, handigheidjes voor het voetlicht te brengen.
Het is het ego wat oordeelt. En dat is wat ik de forumbaas al 10 jaar zie doen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 18 September 2022, 14:47   #465
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het is het ego wat oordeelt. En dat is wat ik de forumbaas al 10 jaar zie doen.
Dat onderscheid, of het oordelen of zien is, is moeilijk voor de leek.
Doorgaans is het ego wat ego ziet, dat betekent het spreekwoordelijke hemd, dat je nader is dan de rok. Het ego is je zo vertrouwd dat een ego handeling wel wordt gezien maar niet opgemerkt. Het is vanzelfsprekend geworden en dus heb je iemand nodig die je er op wijst wanneer je het toepast.
 
Oud 18 September 2022, 16:48   #466
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Voor een doodlopende weg is hij voor mij wel heel erg vruchtbaar...
Daar twijfel ik niet aan dat het voor jou, voor jouw 'ik', zeer vruchtbaar is. Daarom is het juist doodlopend. Het geeft nog meer vruchten aan dat ik, in plaats van dat 'ik' te onderzoeken.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 18 September 2022, 16:54   #467
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat is weer je 'angst' je over te geven aan iets dat er slecht mee omgaat. Overgave betekend je 'ik' met al zijn overtuigingen, wensen en verlangens, ook je angsten, in de handen te leggen van iets anders. Dat is de betekenis van Jezus zijn woorden 'wordt als de kinderen' oftewel keer terug naar je ongereptheid toen je lot nog in handen van iets anders lag en je onbekommerd kon zijn. Voordat je de regie van je leven op je genomen hebt en de zorgen begonnen toe te nemen. Dus eigenlijk ten tijde van toen je nog geen 'ik' was, althans niet met die lading die er gedurende je leven is bijgekomen.

Het 'ik' wil altijd garanties, alleen een overgave onder voorbehoud. De angst van 'ik' is aan zichzelf te gaan verliezen. Daarom wil het geen gedegen zelfonderzoek doen. Bijbelkenners weten dat het soms niet om overgave gaat maar bereidheid genoeg is (de vader die van God zijn zoon moest offeren).
Laurens, hoe meer ik mijn 'ik' verlies, hoe groter mijn 'ik' wordt...
En overgave hier is inzien dat het niet jij bent, maar een hoger zijn dat je leven regeert...
Jij hebt de keuze of je werkt mee met dat hogere Zijn of je werkt het tegen omdat je ervan overtuigd bent dat jijzelf de doener zou zijn...
marie is offline  
Oud 18 September 2022, 17:01   #468
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Laurens, hoe meer ik mijn 'ik' verlies, hoe groter mijn 'ik' wordt...
Nogal ongerijmd.
Citaat:
En overgave hier is inzien dat het niet jij bent, maar een hoger zijn dat je leven regeert...
Het lijkt me dat inzien onvoldoende is, overgave moet een daad zijn (zoals de vader die zijn enig kind moest offeren tot het laatst op de proef werd gesteld).

Citaat:
Jij hebt de keuze of je werkt mee met dat hogere Zijn of je werkt het tegen omdat je ervan overtuigd bent dat jijzelf de doener zou zijn...
Dit is meer een rationele benadering, het lijkt dat er aangeraden wordt niet tegen te werken, of je voordeel er mee te doen door je erbij neer te leggen.
 
Oud 18 September 2022, 17:02   #469
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Laurens, hoe meer ik mijn 'ik' verlies, hoe groter mijn 'ik' wordt...
In de leegte is het 'ik' zo klein dat het 'niets' is.....

Dieper doorpakken, Marie.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 18 September 2022, 17:03   #470
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik heb me er mee bemoeit door te laten weten dat ik deze post een goed antwoord van Dorje vond.
Om die reden doe ik dat nu weer. Wanneer je niet bekend bent met waarheid, althans degene die niet subjectief gerelateerd is, bestaat er een grote kans dat het niet binnen je perceptie kan worden gevonden en als zodanig dan ook niet door je kan worden herkent. Ik herken de waarheid van Dorje's woorden namelijk wél en wij spannen bepaalt niet samen onder een hoedje.

Waar mijn leven er toch anders uitziet dan het jouwe heb ik dus weer andere bewijzen dan jij. Daar waarin wij verschillen is het eenieders eigenheid en hebben wij het dus over onze eigen waarheid. Er is ook een waarheid die het subjectieve overstijgt. Een waarheid die voor eenieder van ons hetzelfde is, een waarheid die we blijken te zijn en waarin wij niet van elkaar verschillen.
Als iemand waarheid herkent, verbergt die waarheid zich niet maar straalt door de persoon heen...
Het gaat dus niet om mijn leven of uw leven; het gaat om waarheid...

De vraag kan wel zijn of die waarheid op telewijze doorheen een forum kan verspreid worden...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.